Η μετατροπή του ΠΣΠΑ από πειραματικό σε πρότυπο σχετίζεται με μια γενικότερη αλλαγή του χαρακτήρα του σχολείου ενάντια στο όραμα του ιδρυτή του, καθηγητή της Παιδαγωγικής Ν. Εξαρχόπουλος για ίδρυση πειραματικού σχολείου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (το 1929 με τον Νόμο 4376 («Περί ιδρύσεως Πειραματικών σχολείων εν τοις Πανεπιστημίοις Αθηνών και Θεσσαλονίκης», «με σκοπό τη θεωρητική και πρακτική παιδαγωγική μόρφωση των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης, την προαγωγή της Παιδαγωγικής επιστήμης και την πρακτική παιδαγωγική κατάρτιση των μετεκπαιδευόμενων στο Πανεπιστήμιο δημοδιδασκάλων»). Αντιτίθενται στην ενιαία μορφή που έχει μέχρι σήμερα το σχολείο, με τρεις συνδεδεμένες βαθμίδες δημοτικό, γυμνάσιο λύκειο, από το 1929, με ενιαίο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, υπό ενιαίο ΕΠΕΣ και ενιαίο χώρο διδασκαλίας και προαυλίου και για τις τρεις βαθμίδες, δημιουργώντας το ευτράπελο να χρειαστεί να αποκοπεί η μία βαθμίδα από την άλλη, καθώς, σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο το Εξαθέσιο Δημοτικό του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου παραμένει Πειραματικό, ενώ το Γυμνάσιο και το Λύκειο μετατρέπονται σε Πρότυπα, θέτοντας, αντί της διαδικασίας της κλήρωσης, την διαδικασία των «εξετάσεων», εμποδίζοντας τα παιδιά που ήδη φοιτούν σε αυτό να συνεχίσουν στο ίδιο σχολείο, αλλάζοντας, από τη μια στιγμή στην άλλη, σχολικό περιβάλλον.
Με το άρθρο αυτό, εξάλλου, καταργείται η δυνατότητα συμμετοχής παιδιών της ευρύτερης κοινότητας σε ένα σχολείο με πρωτοπόρα διδακτικά εργαλεία και μεθόδους, εφόσον η κλήρωση αντικαθίσταται με εισαγωγικές εξετάσεις. Για αυτό πρέπει να συνεχισθεί η διαδικασία της κλήρωσης και για την Α Γυμνασίου και να συνεχισθεί απρόσκοπτα η διασύνδεση γυμνασίου – λυκείου. Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψη η επιχορήγηση της μετακίνησης. λόγω της διατοπικότητας του σχολείου όπως συμβαίνει με άλλα σχολεία ιδίου χαρακτήρα )μουσικά, καλλιτεχνικά κλπ)
Η μετατροπή του ΠΣΠΑ από πειραματικό σε πρότυπο σχετίζεται με μια γενικότερη αλλαγή του χαρακτήρα του σχολείου ενάντια στο όραμα του ιδρυτή του, καθηγητή της Παιδαγωγικής Ν. Εξαρχόπουλος για ίδρυση πειραματικού σχολείου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (το 1929 με τον Νόμο 4376 («Περί ιδρύσεως Πειραματικών σχολείων εν τοις Πανεπιστημίοις Αθηνών και Θεσσαλονίκης», «με σκοπό τη θεωρητική και πρακτική παιδαγωγική μόρφωση των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης, την προαγωγή της Παιδαγωγικής επιστήμης και την πρακτική παιδαγωγική κατάρτιση των μετεκπαιδευόμενων στο Πανεπιστήμιο δημοδιδασκάλων»). Αντιτίθενται στην ενιαία μορφή που έχει μέχρι σήμερα το σχολείο, με τρεις συνδεδεμένες βαθμίδες δημοτικό, γυμνάσιο λύκειο, από το 1929, με ενιαίο Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, υπό ενιαίο ΕΠΕΣ και ενιαίο χώρο διδασκαλίας και προαυλίου και για τις τρεις βαθμίδες, δημιουργώντας το ευτράπελο να χρειαστεί να αποκοπεί η μία βαθμίδα από την άλλη, καθώς, σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο το Εξαθέσιο Δημοτικό του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου παραμένει Πειραματικό, ενώ το Γυμνάσιο και το Λύκειο μετατρέπονται σε Πρότυπα, θέτοντας, αντί της διαδικασίας της κλήρωσης, την διαδικασία των «εξετάσεων», εμποδίζοντας τα παιδιά που ήδη φοιτούν σε αυτό να συνεχίσουν στο ίδιο σχολείο, αλλάζοντας, από τη μια στιγμή στην άλλη, σχολικό περιβάλλον. Με το άρθρο αυτό, εξάλλου, καταργείται η δυνατότητα συμμετοχής παιδιών της ευρύτερης κοινότητας σε ένα σχολείο με πρωτοπόρα διδακτικά εργαλεία και μεθόδους, εφόσον η κλήρωση αντικαθίσταται με εισαγωγικές εξετάσεις. Για αυτό πρέπει να συνεχισθεί η διαδικασία της κλήρωσης και για την Α Γυμνασίου και να συνεχισθεί απρόσκοπτα η διασύνδεση γυμνασίου – λυκείου. Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψη η επιχορήγηση της μετακίνησης. λόγω της διατοπικότητας του σχολείου όπως συμβαίνει με άλλα σχολεία ιδίου χαρακτήρα )μουσικά, καλλιτεχνικά κλπ)