Οι μαθητές που φοιτούν τώρα στην α’ και β’ τάξη σε γυμνάσια Προτύπων Σχολείων πρέπει να εξαιρεθούν από τις εισαγωγικές εξετάσεις του Λυκείου που το υπό διαβούλευση ν/σ θεσμοθετεί. Οι λόγοι:
1. Με την αιφνιδιαστική αυτή αλλαγή κλονίζεται αυτή η εμπιστοσύνη του Πολίτη προς το Κράτος, αφού η συμπεριφορά της διοίκησης δεν τον προστατεύει. Οι μαθητές εισήχθησαν με άλλο νομικό καθεστώς, το οποίο προέβλεπε ότι η προαγωγή τους στο Λύκειο θα κρινόταν από ενδοσχολικές προαγωγικές εξετάσεις. Αυτό σημαίνει ότι εάν ήταν γνωστή η θεσμοθέτηση εξετάσεων για την εισαγωγή στο Λύκειο θα είχε αποφευχθεί:
a. Το υψηλό οικονομικό κόστος της προετοιμασίας των παιδιών για τις εισαγωγικές εξετάσεις του Γυμνασίου. Ελάχιστοι είναι οι γονείς που θα ήθελαν να επωμισθούν αυτό το κόστος εάν γνώριζαν ότι σε 3 χρόνια θα πρέπει να υποστούν ένα ανάλογο κόστος (αν όχι μεγαλύτερο) με δεδομένο μάλιστα ότι η επιτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις του Λυκείου είναι πολύ πιο σημαντική για το μέλλον των παιδιών τους από αυτήν στις εξετάσεις του Γυμνασίου.
b. Η αλλαγή των συνθηκών και ο προγραμματισμός της οικογένειας των παιδιών που εισήχθησαν στο γυμνάσιο των Π.Σ.: Γνωρίζω προσωπικά γονείς που αναγκάσθηκαν να μετακομίσουν ή ακόμα και να αλλάξουν εργασία για να βρίσκονται κοντά στο σχολείο του παιδιού τους ή τα ωράρια και τις συνήθειες των οικογενειών τους.
c. Το άγχος και η απομάκρυνση από τις παρέες και η ελαχιστοποίηση της ψυχαγωγίας, τόσο απαραίτητης για 11χρονα παιδιά λόγω των απαιτήσεων που η προετοιμασία για τις εξετάσεις για το Γυμνάσιο επιβάλλει (και που για τα περισσότερα παιδιά διήρκησε πάνω από 8 μήνες).
2. Το ψυχολογικό βάρος που θα υποστούν τα παιδιά για τις νέες αναπάντεχες εξετάσεις θα είναι αβάσταχτο καθώς είναι άλλο το άγχος να δίνεις για πρώτη φορά εξετάσεις για να διεκδικήσεις κάτι καλύτερο για το μέλλον σου και άλλο να δίνεις εξετάσεις αιφνιδιαστικά και από το πουθενά για να κατοχυρώσεις κάτι που σου παίρνουν ξαφνικά και που ήδη έχεις κατακτήσει με τόσο κόπο. H απόδειξη της αξίας των παιδιών με αιφνίδια επανεξέταση είναι ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ, καθώς θα έχει πολύ σημαντικές ψυχικές επιπτώσεις στα παιδιά αυτά και θα τα γεμίσει με αισθήματα ματαίωσης, ανασφάλειας και αίσθησης αδίκου.
3. Μη επιτυχία στις εξετάσεις αυτές ανατρέπει πλήρως τον προσωπικό προγραμματισμό των μαθητών και των οικογενειών τους, αναγκάζει τον μαθητή (ο οποίος στην ευαίσθητη φάση της εφηβείας βιώνει ήδη πολλές και σημαντικές αλλαγές) σε βίαιη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, με τις όποιες πρακτικές και ψυχολογικές προεκτάσεις τούτο συνεπάγεται κατά την ιδιαιτέρως δύσκολη και σημαντική μετάβαση αυτού προς το Λύκειο.
4. Βάσει της εγκυκλίου 141522/Γ2/9-11-2010, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος πρέπει να γίνεται για συγκεκριμένους λόγους και πάντα μετά από αστοχία επιτυχίας προηγούμενων παιδαγωγικών μεθόδων, (…) Θα πρέπει να τηρείται ειδική και επαρκής αιτιολόγηση ως προς την αναγκαιότητα της ποινής. (...) Επίσης, θα πρέπει να αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους εκτιμάται ότι ο συγκεκριμένος μαθητής θα ωφεληθεί από την αλλαγή αυτή. (...) Η επιβολή της κύρωσης της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν θα πρέπει να ανακοινώνεται δημόσια ώστε να μην περιορίζεται η παιδαγωγική αξία της επιβαλλόμενης κύρωσης και να αποφεύγεται η διαπόμπευση του μαθητή». Προφανώς τέτοιοι λόγοι δεν συντρέχουν στην περίπτωση που εξετάζουμε άρα μιλάμε για μια αναίτια αποβολή.
5. Δεν νομίζω να υπάρχει προηγούμενο ανάλογων αιφνιδιαστικών εξετάσεων στο παρελθόν σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα της δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης. Με την λογική αυτή, δηλαδή των αιφνίδιων εξετάσεων, οι φοιτητές των ανώτατων ιδρυμάτων, θα πρέπει να νιώθουν τον διαρκή φόβο ότι ενδέχεται, μεσούσης της φοίτησής τους, να υποβληθούν σε νέες εξετάσεις σε πανελλήνιο επίπεδο και, σε ενδεχόμενο αποτυχίας τους, να διακοπεί η φοίτηση στην σχολή τους (ματαιώνοντας τον επί σειρά ετών μόχθο τους και το αίσθημα περηφάνιας και πληρότητας μετά την εισαγωγή τους σε αυτές).
6. Τέλος, έχω την βεβαιότητα ότι αν τελικά οι εισαγωγικές εξετάσεις για το Λύκειο των Π.Σ. ισχύσουν τελικά για τους μαθητές της α’ και β’ γυμνασίου, η αριστεία και η υψηλού επιπέδου παιδεία, η οποία με τόσο κόπο καλλιεργείται (και την οποία εμείς οι γονείς των παιδιών που φοιτούν στα Π.Σ. προωθούμε με κάθε τρόπο) θα υποστούν πλήγμα αφού
a. Θα υπάρξουν γονείς (ακόμα και των μαθητών με τις υψηλότερες επιδόσεις) που δεν θα προετοιμάσουν τα παιδιά τους για τις εξετάσεις αυτές είτε για να μην επωμισθούν δεύτερη οικονομική αφαίμαξη από τα φροντιστήρια είτε για να προστατεύσουν τα παιδιά τους από το ψυχολογικό βάρος των δεύτερων αυτών εξετάσεων.
b. Oι όμιλοι, τα εργαστήρια, η συμμετοχή στους διαγωνισμούς κλπ. και όλα αυτά τα οποία διαφοροποιούν τα Π.Σ. από τα υπόλοιπα σχολεία θα πάνε σε δεύτερη μοίρα αφού πλέον τα παιδιά θα πάψουν να είναι συμμαθητές και συναγωνιστές προς τη γνώση, αλλά απλοί ανταγωνιστές σε ένα αγώνα για μία θέση στο πρότυπο Λύκειο.
Οι μαθητές που φοιτούν τώρα στην α’ και β’ τάξη σε γυμνάσια Προτύπων Σχολείων πρέπει να εξαιρεθούν από τις εισαγωγικές εξετάσεις του Λυκείου που το υπό διαβούλευση ν/σ θεσμοθετεί. Οι λόγοι: 1. Με την αιφνιδιαστική αυτή αλλαγή κλονίζεται αυτή η εμπιστοσύνη του Πολίτη προς το Κράτος, αφού η συμπεριφορά της διοίκησης δεν τον προστατεύει. Οι μαθητές εισήχθησαν με άλλο νομικό καθεστώς, το οποίο προέβλεπε ότι η προαγωγή τους στο Λύκειο θα κρινόταν από ενδοσχολικές προαγωγικές εξετάσεις. Αυτό σημαίνει ότι εάν ήταν γνωστή η θεσμοθέτηση εξετάσεων για την εισαγωγή στο Λύκειο θα είχε αποφευχθεί: a. Το υψηλό οικονομικό κόστος της προετοιμασίας των παιδιών για τις εισαγωγικές εξετάσεις του Γυμνασίου. Ελάχιστοι είναι οι γονείς που θα ήθελαν να επωμισθούν αυτό το κόστος εάν γνώριζαν ότι σε 3 χρόνια θα πρέπει να υποστούν ένα ανάλογο κόστος (αν όχι μεγαλύτερο) με δεδομένο μάλιστα ότι η επιτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις του Λυκείου είναι πολύ πιο σημαντική για το μέλλον των παιδιών τους από αυτήν στις εξετάσεις του Γυμνασίου. b. Η αλλαγή των συνθηκών και ο προγραμματισμός της οικογένειας των παιδιών που εισήχθησαν στο γυμνάσιο των Π.Σ.: Γνωρίζω προσωπικά γονείς που αναγκάσθηκαν να μετακομίσουν ή ακόμα και να αλλάξουν εργασία για να βρίσκονται κοντά στο σχολείο του παιδιού τους ή τα ωράρια και τις συνήθειες των οικογενειών τους. c. Το άγχος και η απομάκρυνση από τις παρέες και η ελαχιστοποίηση της ψυχαγωγίας, τόσο απαραίτητης για 11χρονα παιδιά λόγω των απαιτήσεων που η προετοιμασία για τις εξετάσεις για το Γυμνάσιο επιβάλλει (και που για τα περισσότερα παιδιά διήρκησε πάνω από 8 μήνες). 2. Το ψυχολογικό βάρος που θα υποστούν τα παιδιά για τις νέες αναπάντεχες εξετάσεις θα είναι αβάσταχτο καθώς είναι άλλο το άγχος να δίνεις για πρώτη φορά εξετάσεις για να διεκδικήσεις κάτι καλύτερο για το μέλλον σου και άλλο να δίνεις εξετάσεις αιφνιδιαστικά και από το πουθενά για να κατοχυρώσεις κάτι που σου παίρνουν ξαφνικά και που ήδη έχεις κατακτήσει με τόσο κόπο. H απόδειξη της αξίας των παιδιών με αιφνίδια επανεξέταση είναι ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ, καθώς θα έχει πολύ σημαντικές ψυχικές επιπτώσεις στα παιδιά αυτά και θα τα γεμίσει με αισθήματα ματαίωσης, ανασφάλειας και αίσθησης αδίκου. 3. Μη επιτυχία στις εξετάσεις αυτές ανατρέπει πλήρως τον προσωπικό προγραμματισμό των μαθητών και των οικογενειών τους, αναγκάζει τον μαθητή (ο οποίος στην ευαίσθητη φάση της εφηβείας βιώνει ήδη πολλές και σημαντικές αλλαγές) σε βίαιη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, με τις όποιες πρακτικές και ψυχολογικές προεκτάσεις τούτο συνεπάγεται κατά την ιδιαιτέρως δύσκολη και σημαντική μετάβαση αυτού προς το Λύκειο. 4. Βάσει της εγκυκλίου 141522/Γ2/9-11-2010, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος πρέπει να γίνεται για συγκεκριμένους λόγους και πάντα μετά από αστοχία επιτυχίας προηγούμενων παιδαγωγικών μεθόδων, (…) Θα πρέπει να τηρείται ειδική και επαρκής αιτιολόγηση ως προς την αναγκαιότητα της ποινής. (...) Επίσης, θα πρέπει να αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους εκτιμάται ότι ο συγκεκριμένος μαθητής θα ωφεληθεί από την αλλαγή αυτή. (...) Η επιβολή της κύρωσης της αλλαγής του σχολικού περιβάλλοντος δεν θα πρέπει να ανακοινώνεται δημόσια ώστε να μην περιορίζεται η παιδαγωγική αξία της επιβαλλόμενης κύρωσης και να αποφεύγεται η διαπόμπευση του μαθητή». Προφανώς τέτοιοι λόγοι δεν συντρέχουν στην περίπτωση που εξετάζουμε άρα μιλάμε για μια αναίτια αποβολή. 5. Δεν νομίζω να υπάρχει προηγούμενο ανάλογων αιφνιδιαστικών εξετάσεων στο παρελθόν σε οποιαδήποτε εκπαιδευτική βαθμίδα της δημόσιας ή ιδιωτικής εκπαίδευσης. Με την λογική αυτή, δηλαδή των αιφνίδιων εξετάσεων, οι φοιτητές των ανώτατων ιδρυμάτων, θα πρέπει να νιώθουν τον διαρκή φόβο ότι ενδέχεται, μεσούσης της φοίτησής τους, να υποβληθούν σε νέες εξετάσεις σε πανελλήνιο επίπεδο και, σε ενδεχόμενο αποτυχίας τους, να διακοπεί η φοίτηση στην σχολή τους (ματαιώνοντας τον επί σειρά ετών μόχθο τους και το αίσθημα περηφάνιας και πληρότητας μετά την εισαγωγή τους σε αυτές). 6. Τέλος, έχω την βεβαιότητα ότι αν τελικά οι εισαγωγικές εξετάσεις για το Λύκειο των Π.Σ. ισχύσουν τελικά για τους μαθητές της α’ και β’ γυμνασίου, η αριστεία και η υψηλού επιπέδου παιδεία, η οποία με τόσο κόπο καλλιεργείται (και την οποία εμείς οι γονείς των παιδιών που φοιτούν στα Π.Σ. προωθούμε με κάθε τρόπο) θα υποστούν πλήγμα αφού a. Θα υπάρξουν γονείς (ακόμα και των μαθητών με τις υψηλότερες επιδόσεις) που δεν θα προετοιμάσουν τα παιδιά τους για τις εξετάσεις αυτές είτε για να μην επωμισθούν δεύτερη οικονομική αφαίμαξη από τα φροντιστήρια είτε για να προστατεύσουν τα παιδιά τους από το ψυχολογικό βάρος των δεύτερων αυτών εξετάσεων. b. Oι όμιλοι, τα εργαστήρια, η συμμετοχή στους διαγωνισμούς κλπ. και όλα αυτά τα οποία διαφοροποιούν τα Π.Σ. από τα υπόλοιπα σχολεία θα πάνε σε δεύτερη μοίρα αφού πλέον τα παιδιά θα πάψουν να είναι συμμαθητές και συναγωνιστές προς τη γνώση, αλλά απλοί ανταγωνιστές σε ένα αγώνα για μία θέση στο πρότυπο Λύκειο.