• Σχόλιο του χρήστη 'Άννα Δεικτάκη' | 29 Απριλίου 2020, 19:57

    Το κείμενο που ακολουθεί περιέχει στοιχεία από την πληθώρα των κειμένων, που έχουν αυτές τις ημέρες δημοσιευτεί. (ενδεικτικά σχετική αρθρογραφία: https://www.scoop.it/topic/social-sciences-by-nana-mi?fbclid=IwAR1tYq62ktS3od3iiLBjODJgw9Bpjs88x4dnpqy2kIkToaY4cU_1GB5TJeI ) Επίσης είναι το κοινό συμπέρασμα της δημόσιας διαβούλευσης. Η πλειοψηφία της κοινωνίας αντιτίθενται στην αφαίρεση της Κοινωνιολογίας. Η Κοινωνιολογία: • Αποτελεί απαραίτητη γνώση για την συντριπτική πλειοψηφία των Ακαδημαϊκών Τμημάτων του Πρώτου Επιστημονικού Πεδίου. • Συμβάλει στην βαθύτερη κατανόηση της δυναμικής της κοινωνίας, την ανάπτυξη της αυτογνωσίας και της κοινωνικής συνείδησης, με απώτερο στόχο τη δημιουργική ένταξη και παρέμβαση σε ένα πολυπολιτισμικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό περιβάλλον. • Οι μαθητές μαθαίνουν να σκέφτονται ανεξάρτητα, σχηματίζουν μόνοι τους άποψη, αντί να επαναλαμβάνουν στερεότυπες φράσεις, καθώς αντιλαμβάνονται τη σύνδεση ανάμεσα σε διάφορες πλευρές της κοινωνικής και προσωπικής ζωής και μπορούν να την εξηγήσουν με πλούσια επιχειρηματολογία. • Αποτελεί μάθημα-πολυεργαλείο, με την έννοια του ότι οι μαθητές ενώνουν γνώσεις από τα άλλα μαθήματά τους και σχηματίζουν ολοκληρωμένη εικόνα για το σύγχρονο κόσμο αλλά και για προηγούμενες ιστορικές συγκυρίες. • Οι θεματικές του μαθήματος είναι γνωστικά πλούσιες, ενδιαφέρουσες και προσφέρουν κίνητρα για προβληματισμό. • Αναπτύσσεται η έκφρασή των μαθητών, βελτιώνεται η επίδοση στην παραγωγή γραπτού λόγου (Έκθεση). • Αναπτύσσεται η ενσυναίσθηση των μαθητών. Μπορούν να συνδεθούν και να μπουν στη θέση ατόμων από άλλες κοινωνικές ομάδες. Έτσι, μαθαίνουν να τοποθετούν τον εαυτό τους στο κοινωνικό σύνολο ως αυριανοί πολίτες. • Προσφέρει ένα ευρύ και στέρεο ερμηνευτικό πλαίσιο για τη κατανόηση του κοινωνικού κόσμου. Η αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά: • Αποτελεί απαραίτητη γνώση για την συντριπτική πλειοψηφία των Ακαδημαϊκών Τμημάτων του Πρώτου Επιστημονικού Πεδίου. • Αφήνει μια ολόκληρη κατεύθυνση, η “Ανθρωπιστικών Σπουδών”, να διδάσκεται μόνο από την ειδικότητα των Φιλολόγων (ΠΕ02), ενώ οι Κοινωνικοί Επιστήμονες (ΠΕ78) μπαίνουν στο περιθώριο. • Ωθεί σε άμεση ανεργία αναπληρωτές εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ78, οι οποίοι προσφέρουν στο χώρο της δημόσιας αλλά και της ιδιωτικής εκπαίδευσης. • Ανατρέπεται ο σχεδιασμός για διορισμούς Κοινωνικών Επιστημόνων καθώς μειώνει δραματικά τα ήδη λιγοστά οργανικά κενά. Σύμφωνα με τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (τους οποίους οφείλει να ακολουθήσει και η Ελλάδα), και της UNESCO, τα Κράτη πρέπει να εξασφαλίσουν ότι οι μαθητές θα αποκτήσουν τη γνώση και τις ικανότητες για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της έμφυλης ισότητας, την προώθηση μίας κουλτούρας ειρήνης και τα ιδεώδη της πολιτισμικής ποικιλομορφίας (Υπο-Στόχος 4.7). Για την επίτευξη του Στόχου 4, θα έπρεπε να ενισχύονται οι κοινωνικές επιστήμες, όχι να καταργούνται από την Ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών. Οι κοινωνικοί επιστήμονες, με την κοινωνική ευαισθησία που τους διακρίνει, προσπαθούν να δώσουν λύσεις στα προβλήματα που ανακύπτουν στους σχολικούς χώρους και μπορούν να σταθούν επάξια στο ρόλο του «καθηγητή εμπιστοσύνης» που προτείνεται στο νέο νομοσχέδιο. Συμπερασματικά, η Κοινωνιολογία παρέχει πολλαπλά εργαλεία κατανόησης της ατομικής κατάστασης αλλά και του κοινωνικού κόσμου που είναι απαραίτητα για τον πολίτη του 21ου αιώνα. Δημιουργεί ευαισθητοποιημένους μελλοντικούς πολίτες και καλλιεργεί τον κριτικό στοχασμό, ειδικά σε περιόδους κοινωνικής κρίσης, καλλιεργεί την κοινωνική συνείδηση και συμβάλλει στην επίλυση προβλημάτων και στην αντιμετώπιση προκλήσεων.