• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΚΙΤΣΙΔΟΥ' | 30 Απριλίου 2020, 11:39

    Η μεταρρύθμιση και η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης αποτελεί σημαντικό μέλημα της πολιτικής ηγεσίας ώστε να πετύχει την ανασυγκρότηση της χώρας και την αποφυγή της κρίσης. Με τη λογική αυτή κατατέθηκε το επίμαχο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Ανατρέχοντας στο εκπαιδευτικό παρελθόν της χώρας διαπιστώνεται ότι τόσο τα Πρότυπα σχολεία όσο και τα Πειραματικά σχολεία xαρακτηρίζονταν για το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης, την εξέλιξη των αποφοίτων τους καθώς και τους εξαίρετους εκπαιδευτικούς που θήτευσαν σ’ αυτά. Τα πειραματικά σχολεία εμφανίζονται με δυο μορφές, ως μοντέλα θεωρητικών ρευμάτων και ως χώροι πραγματικής πειραματικής μέτρησης. Iδρύθηκαν στην Ελλάδα το 1929, όταν με το νόμο 4376/13-8-1929 (ΦΕΚ 300/21-8-1929) ο Πρωθυπουργός της εποχής εκείνης, Ελευθέριος Βενιζέλος, αποφάσισε την ίδρυση τους στις μεγάλες ελληνικές πόλεις, Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα σχολεία αυτά συνδυάζουν τη σχολική πρακτική και την έρευνα με στόχο να ενθαρρύνουν την εφαρμογή και τον έλεγχο των εκπαιδευτικών ιδεών. Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Π.Σ.Π.Θ.) ιδρύθηκε και λειτουργεί με τον νόμο που ιδρύθηκε το Πειραματικό του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) με ανάλογα αποτελέσματα (4376/1929). Ιδρυτής του ήταν ο οραματιστής της παιδείας και υπέρμαχος του δημοτικισμού, ο καθηγητής Παιδαγωγικής Αλέξανδρος Δελμούζος. Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Π.Σ.Π.Θ.) αποτελεί χώρο άσκησης εκπαιδευτικής, παιδαγωγικής και διδακτικής μεθοδολογίας για τους φοιτητές κυρίως της Φιλοσοφικής Σχολής αλλά και των άλλων καθηγητικών σχολών. Γενικότερα, αποτελεί ένα χώρο εκπαιδευτικής, παιδαγωγικής προβληματικής και έρευνας του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το δυναμικό του αποτελείται από εκπαιδευτικούς, οι οποίοι αφενός έχουν αυξημένα προσόντα, αφετέρου κρίνονται και τοποθετούνται απ' ευθείας από το Υπουργείο Παιδείας. Στο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Π.Σ.Π.Θ.) συνυπάρχουν και λειτουργούν συγχρόνως όλες οι βαθμίδες της Α/βαθμιας και Β/βαθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο). Μεγάλοι Δάσκαλοι και πνευματικοί άνθρωποι πέρασαν από το συγκεκριμένο σχολείο και άφησαν ανεξίτηλο το ίχνος τους, όπως ο Γιώργος Θέμελης, ο Ιωάννης Ξηροτύρης, ο Πολύκλειτος Ρέγκος, ο Σαράντος Παυλέας, ο Κωνσταντίνος Μπότσογλου, ο Νίκος Παραλής. Στόχος του θεσμού των Πειραματικών σχολείων ήταν και παραμένει οι μαθητές να επιλέγονται τυχαία, ώστε να προέρχονται από διάφορα κοινωνικά στρώματα. Αυτή η στρατηγική οφείλεται στο γεγονός ότι τόσο ο πειραματισμός όσο και η πρακτική σχετικά με τα νέα δεδομένα της Παιδαγωγικής Επιστήμης και τις εξελίξεις, θα πρέπει να εφαρμοστούν σε διάφορους τύπους εκπαιδευομένων, ώστε τα αποτελέσματα να είναι ακριβή. Άλλωστε, η βασική ιδέα του θεσμού των Πειραματικών Σχολείων ήταν και είναι ότι όλοι οι πολίτες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε δωρεάν εκπαίδευση άριστων προδιαγραφών και οι καλές διδακτικές πρακτικές που εφαρμόστηκαν σε αυτά τα σχολεία να είναι δυνατόν αργότερα να επεκταθούν και στο υπόλοιπο των δημόσιων σχολείων σε όλη τη χώρα. Εν προκειμένω, το επίμαχο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο επιχειρεί να συνδέσει την «αριστεία» των Προτύπων με την πειραματική εφαρμογή καινοτόμων δράσεων των Πειραματικών Σχολείων. Αναβαθμίζεται μεν ο θεσμός των Προτύπων σχολείων αλλά ταυτόχρονα αποχαρακτηρίζονται βίαια και δίχως σαφή κριτήρια Πειραματικά σχολεία, τα οποία αποτελούν ιστορικά εμβλήματα της χώρας μας, όπως είναι το σχολείο μας (Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης) αλλά και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (Π.Σ.Π.Α.) καθώς και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών (Π.Σ.Π.Π.). Αξίζει να σημειωθεί ότι και στα τρία ιστορικά αυτά σχολεία συνυπάρχουν ήδη από ιδρύσεώς τους και λειτουργούν διασυνδεδεμένες στην ίδια κτιριακή μονάδα όλες οι βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο). Αυτή ακριβώς η διασύνδεση είναι που επιτρέπει την σε βάθος χρόνου παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των στόχων του Πειραματικού Σχολείου. Με δεδομένο λοιπόν ότι η παιδεία αποτελεί τη σημαντικότερη μακροχρόνια επένδυση, εκτιμώ ότι είναι απαραίτητη η αναβάθμιση και ουσιαστική βελτίωση του θεσμού των Πειραματικών σχολείων, ώστε να λειτουργήσουν ως ατμομηχανή για την αναβάθμιση της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης. Η διαφορά μεταξύ πρότυπου και πειραματικού σχολείου είναι ασύζευκτη, λόγω της διαφορετικής στοχοθεσίας και λειτουργίας τους και έτσι απαιτείται η δημιουργία διακριτών Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων. ΕΙΝΑΙ ΛΟΙΠΟΝ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΑΝΑΙΤΙΟΛΟΓΗΤΗ, ΣΤΕΡΕΙΤΑΙ ΔΕ ΠΛΗΡΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ Η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Σ.Π.Θ.) ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΚΕΙΜΕΝΟΣ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΑ. ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΟΣΥΝΤΟΝΙΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΣΚΟΠΟΥ ΙΔΡΥΣΕΩΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ Η ΕΝΙΣΧΥΣΗ, Η ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΚΑΙ Η ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥΣ.