Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 51 Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.Σχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ | 30 Απριλίου 2020, 13:45
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο στην Α΄ και τη Β΄ τάξη του Επαγγελματικού Λυκείου εγγράφονται ή μετεγγράφονται μαθητές και μαθήτριες έως 17 ετών, ηλικιακό όριο που στην ουσία αποκλείει από τη δημόσια εκπαίδευση δεκάδες χιλιάδες μαθητές, αφού είναι γνωστό ότι: 1) Πολλοί μαθητές/τριες, ηλικίας μεγαλύτερης των 17 ετών, που δουλεύουν σε βραδινές εργασίες βρίσκουν διέξοδο και φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ. 2) Οι ενήλικοι που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ στη πλειοψηφία τους είναι πιο ώριμοι και συνειδητοποιημένοι για την επιλογή τους, έχοντας σαφής στόχους, αποτελώντας πρότυπα μαθητή για τους ανήλικους συμμαθητές τους. 3) Ορισμένοι μαθητές/τριες των ΕΠΑΛ τελειώνοντας μία ειδικότητα παρακολουθούν ξανά πρόγραμμα του ΕΠΑΛ για απόκτηση δεύτερης ειδικότητας του ίδιου τομέα, ή έναν διαφορετικό τομέα, ώστε να βγουν στην αγορά εργασίας με επιπρόσθετα επαγγελματικά προσόντα. 4) Απόφοιτοι του Γενικού Λυκείου οι οποίοι, για διάφορους λόγους δεν κατάφεραν να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση, εγγράφονται στα ΕΠΑΛ με στόχο να αποκτήσουν ταυτόχρονα με το πτυχίο τους και πρόσβαση στις Πανελλήνιες Εξετάσεις των ΕΠΑΛ. 5) Μαθητές/τριες λόγω ανεπαρκούς φοίτησης στο γυμνάσιο, για διάφορους λόγους, φτάνουν στην Α’ Λυκείου του ΕΠΑΛ σε ηλικία μεγαλύτερη των 17 ετών. Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω αλλά και την αιτιολογική έκθεση για τα άρθρα 51 και 52 που αναφέρουν λόγους: α) Σχολικού εκφοβισμού και βίας και β) Μείωση του μαθητικού δυναμικού στα ημερήσια ΕΠΑΛ με στόχο την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, είναι προφανές ότι: 1) Το Ημερήσιο Επαγγελματικό Λύκειο στοχοποιείται ως κέντρο ανομίας, σχολικού εκφοβισμού και βίας. Οι άνω των 17 ετών μαθητές/τριες που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ στοχοποιούνται ως άτομα που επιδρούν αρνητικά στο κλίμα του σχολείου, ενώ στην πράξη συμβαίνει το αντίθετο. 2) Καταργείται η ισότητα (δεν υπάρχει αντίστοιχος περιορισμός για τα ημερήσια ΓΕΛ) και καταστρατηγείται το δικαίωμα στην Επαγγελματική Εκπαίδευση για τους μαθητές/τριες που είναι άνω των 17 ετών. 3) Μαθήτριες/τες με ανεπαρκή φοίτηση «τιμωρούνται» με αποκλεισμό από τα ΕΠΑΛ. 4) Μαθήτριες/τες του ΕΠΑΛ που τελειώνουν την Α’ Λυκείου και είναι ήδη άνω των 17 δεν μπορούν πλέον να εγγραφούν στην Β’ ΕΠΑΛ και το μόνο που τους μένει είναι να μεταπηδήσουν στο Γενικό Λύκειο στο οποίο δεν υπάρχει ανάλογο όριο ηλικίας ή σε εσπερινό που όμως πιθανότατα δεν υπάρχει στην περιοχή τους ή δεν θα έχει απαραίτητα τον Τομέα και την Ειδικότητα που επιθυμούν. 5) Οι σπουδές των ενήλικων μαθητών/τριών στα Δ.Ι.Ε.Κ. δεν αποτελεί απαραίτητα διέξοδο καθώς δεν δίνεται πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επιπρόσθετα οι άνω των 17 δεν έχουν απαραίτητα απολυτήριο λυκείου. Το Επαγγελματικό Λύκειο ανήκει στην τυπική εκπαίδευση, ενώ το ΙΕΚ στην κατάρτιση. 6) Σε πάρα πολλά ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ θα υπάρξει μείωση του μαθητικού δυναμικού, γεγονός που θα επιφέρει, από τη μια συρρίκνωση ή/και κλείσιμο σχολείων λόγω της μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου μαθητικού πληθυσμού και από την άλλη υπεραριθμίες με πιθανές καταργήσεις οργανικών θέσεων (…. διαθεσιμότητες ξανά;). 7) Οι εργαζόμενοι μαθητές/τριες που φοιτούν στα ημερήσια πρωινά ΕΠΑΛ δεν μπορούν να εγγραφούν σε εσπερινά αν δεν εγκαταλείψουν την βραδινή τους εργασία. 8) Πολλοί εμπειροτεχνίτες (πχ κομμωτές, ηλεκτρολόγοι κ.α.) με σκοπό να αναβαθμίσουν και να πιστοποιήσουν τις γνώσεις τους και τους τίτλους σπουδών τους που έχουν από άλλη βαθμίδα που δεν οδηγούσε σε απολυτήριο λυκείου (όπως ΕΠΑΣ) σπούδαζαν ή επιθυμούν να σπουδάσουν σε ημερήσιο ΕΠΑΛ της περιοχής τους, είτε γιατί εργάζονται σε απογευματινή, νυχτερινή βάρδια είτε γιατί δεν υπάρχει εσπερινό ΕΠΑΛ στην περιοχή τους, πλέον χάνουν αυτό το δικαίωμα και αποκλείονται από την εκπαίδευση. Με το υπόμνημά μας εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην καταστρατήγηση της ελεύθερης πρόσβασης στα ημερήσια ΕΠΑΛ, την ανισότητα ανάμεσα στους δύο τύπους λυκείων (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ) και την επικείμενη συρρίκνωση της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ