• Σχόλιο του χρήστη 'Άγγελος Χοτζίδης' | 30 Απριλίου 2020, 16:41

    Άγγελος Χοτζίδης (ΠΕ 78 Νομικός – ΠΕ 02 Φιλόλογος) «Κοινωνιολογία και κριτική σκέψη - Λατινικά και ευρωπαϊκός πολιτισμός» Έξι σημεία για τα οφέλη των μαθητριών και των μαθητών από τη διδασκαλία της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα και τη διδασκαλία των Λατινικών ως μάθημα Γενικής Παιδείας: 1. Χωρίς κριτική σκέψη δεν υπάρχουν ενεργές και ενεργοί πολίτες. Η Κοινωνιολογία, με τη μελέτη των συνεχώς μεταβαλλόμενων κοινωνικών φαινομένων, βοηθά τις μαθήτριες και τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη. Πρόκειται για έναν βασικό σκοπό της ελληνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Όπως διδάσκονται τα ίδια τα παιδιά στην Έκθεση-Έκφραση της Β΄ ΓΕΛ (σ. 223), σκοπός του Γενικού Λυκείου είναι να «υποβοηθά» τις/τους μαθήτριες/τές να «αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη…» (άρθρο 1 (γ) του νόμου 1566/1985). 2. Η αποστήθιση βλάπτει την κριτική σκέψη. Με την Κοινωνιολογία, τα παιδιά δεν είναι αναγκασμένα να αποστηθίσουν ένα υψηλό ποσοστό (έως και 80%) της ύλης, όπως συνέβαινε τις τελευταίες δεκαετίες με τα Λατινικά ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα. Έτσι, αμβλύνθηκε ένα βασικό πρόβλημα της ελληνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: η αποστήθιση της εξεταστέας ύλης. 3. Κοινωνιολογία και Ανθρωπιστικές Σπουδές. Η Κοινωνιολογία -σε αντίθεση με τα Λατινικά- ως γνωστικό αντικείμενο είναι βασικό για την πλειονότητα των πανεπιστημιακών τμημάτων για τα οποία διαγωνίζονται οι υποψήφιες/οι της Ομάδας Προσανατολισμού (ΟΠ) Ανθρωπιστικών Σπουδών: Παιδαγωγικά, Πολιτική Επιστήμη, Δημοσιογραφία, Ψυχολογία, Εγκληματολογία, Κοινωνιολογία, Κοινωνική Ανθρωπολογία, Κοινωνική και Εκπαιδευτική Πολιτική κ.ά., αλλά και για Ιστορία, Αρχαιολογία, Φιλοσοφία, Φιλολογία, Τμήματα Ξένων Γλωσσών ή Νομική. 4. Λατινικά και σύγχρονη Ευρώπη. Η διδασκαλία των Λατινικών στο Γενικό Λύκειο πρέπει να συνεχιστεί ως μάθημα Γενικής Παιδείας στη Β΄ τάξη, με έμφαση στον ρωμαϊκό πολιτισμό. Έτσι, όλες οι μαθήτριες και όλοι οι μαθητές θα αποκομίσουν τα οφέλη των Λατινικών, όπως καλύτερη γνώση της επιστημονικής ορολογίας στις κύριες ευρωπαϊκές γλώσσες αλλά και ουσιαστική γνώση του ρωμαϊκού πολιτισμού -βασικού πυλώνα της σύγχρονης Ευρώπης-, χωρίς να αναγκάζονται να αποστηθίζουν τη διδακτέα ύλη υπό το βάρος των πανελλαδικών εξετάσεων. 5. Κοινωνιολογία και αποτελεσματική αξιολόγηση. Με την Κοινωνιολογία ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της ΟΠ Ανθρωπιστικών Σπουδών (μαζί με Νεοελληνική Γλώσσα - Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά και Ιστορία), έχει εξασφαλιστεί η αποτελεσματική αξιολόγηση των υποψηφίων, η οποία συντελεί σε ασφαλή συμπεράσματα για όλο το φάσμα των απαραίτητων δεξιοτήτων των μελλοντικών φοιτητριών/τών και εργαζομένων. Αντιθέτως, η εξέταση των υποψηφίων σε δύο αρχαίες γλώσσες (Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά), οδηγεί σε μία μονόπλευρη αξιολόγηση, καθώς δεν λαμβάνεται ιδιαίτερα υπόψη το κριτήριο της κριτικής σκέψης. Επιπλέον, σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., οι υποψήφιοι των τμημάτων Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάζονται μόνο σε μία αρχαία γλώσσα (συνήθως Λατινικά, τα οποία όμως έχουν διδαχθεί για τέσσερα έως έξι έτη). 6. Κοινωνιολογία και υψηλού επιπέδου αξιολόγηση. Η Κοινωνιολογία ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα αποτελεί τη συνέχεια των τεσσάρων αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων (Κοινωνική - Πολιτική Αγωγή, Πολιτική Παιδεία κ.ά.) που έχουν διδαχθεί οι μαθήτριες και οι μαθητές από τη Γ΄ τάξη του Γυμνασίου έως και τη Β΄ τάξη του Γενικού Λυκείου. Τα παιδιά έχουν εμβαθύνει σε θέματα όπως: εκπαίδευση, παγκοσμιοποίηση, μετανάστευση, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ΜΜΕ, φτώχεια, έμφυλες ταυτότητες κ.ά. Αντιθέτως, τα Λατινικά δεν αποτελούν τη συνέχεια κανενός αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου -καθώς διδάσκονται μόνο στη Γ΄ ΓΕΛ- και θα είναι το μοναδικό μάθημα από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα των ΓΕΛ για το οποίο δεν υπάρχει κανένα αντίστοιχο μάθημα στις προηγούμενες τάξεις της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Συνεπώς, λείπει -και αυτό είναι σημαντικό- ένα βαθύτερο γνωστικό υπόβαθρο για μία υψηλού επιπέδου αξιολόγηση των υποψηφίων στα Λατινικά, ανάλογη με αυτή όλων των υπολοίπων μαθημάτων των Πανελλαδικών.