ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΠΣΠΘ)
Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου και συγκεκριμένα στην παράγραφο Επί του Άρθρου 13 αναφέρεται μεταξύ άλλων:
«Η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης.»
Ωστόσο, στην παρ. 5 του άρθρου 13 οι μοναδικές περιπτώσεις πανελλαδικά στις οποίες εντοπίζεται διασύνδεση μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι οι περιπτώσεις 5α, 5β και 5γ, όλες μεταξύ Δημοτικών και Γυμνασίων της περιοχής των Αθηνών.
Δεν εντοπίζεται διασύνδεση ΠΕΙ.Σ. μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την υπόλοιπη Ελλάδα. Τέτοια διασύνδεση (από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο) όπως είναι γνωστό υφίστατο για το ΠΣΠΘ και με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου καταργείται καθώς μετατρέπεται το Γυμνάσιο και το Λύκειο από ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ σε ΠΡΟΤΥΠΟ ενώ το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό διατηρούν το χαρακτηρισμό ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ.
Ένας αντικειμενικός αναγνώστης δεν μπορεί να δικαιολογήσει τους σκοπούς που εξυπηρετεί μια τέτοια τροποποίηση καθώς αυτή δεν τεκμηριώνεται ούτε στο σχέδιο νόμου ούτε και στην αιτιολόγηση του σχεδίου νόμου που έχει δημοσιευθεί. Θεωρώντας ότι κάποια στιγμή (κατ’ εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 13 του σχεδίου νόμου) θα πραγματοποιηθεί σύνδεση μεταξύ δημοτικών ΠΕΙ.Σ. με Γυμνάσια ΠΕΙ.Σ., είναι λογικό κάποιος να υποθέσει ότι η επιλογή των σχολείων που θα διασυνδεθούν θα γίνει με βάση και τεχνικό-οικονομικά και λειτουργικά κριτήρια. Στην περίπτωση αυτή η επιλογή του ΠΣΠΘ ως μια δομή ΠΕΙ.Σ. με διασυνδεδεμένες τις βαθμίδες εκπαίδευσης είναι αυταπόδεικτη και επιτακτική καθώς ικανοποιεί τις απαιτήσεις που το ίδιο το σχέδιο νόμου θέτει για τα ΠΕΙ.Σ. (βλ. παρ. 2 άρθρου 12):
Α) Το ΠΣΠΘ απέχει μόλις 900 μέτρα από το Α.Π.Θ. και λίγο παραπάνω από το ΠΑ.ΜΑΚ. και ως εκ τούτου η συνεργασία με προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές (βλ. παρ. 2δ του άρθρου 12) και με υποψηφίους διδάκτορες (βλ. παρ. 2ε του άρθρου 12) προαγωγή της έρευνας (βλ. παρ. 2στ και 2θ του άρθρου 12) είναι λειτουργικά εφικτή και αποδοτική σε βαθμό που καμία άλλη σχολική μονάδα δεν μπορεί να την ικανοποιήσει στο βαθμό που μπορεί το ΠΣΠΘ.
Β) Το ΠΣΠΘ χωροθετείται στο κέντρο της πόλης όπου η αυξημένη πυκνότητα πληθυσμού αντικατοπτρίζεται και σε αυξημένη πυκνότητα σχολικών μονάδων και ως εκ τούτου η συνεργασία με όμορα σχολεία για σκοπούς επιμόρφωσης εκπαιδευτικών (βλ. παρ. 2β του άρθρου 12), για διοργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων (βλ. παρ. 2γ του άρθρου 12) και για δημιουργία ομίλων δημιουργικότητας και καινοτομίας με μαθητές από άλλα σχολεία (βλ. παρ. ζ του άρθρου 12) είναι λειτουργικά εφικτή και αποδοτική σε βαθμό που καμία άλλη σχολική μονάδα δεν μπορεί να την ικανοποιήσει στο βαθμό που μπορεί το ΠΣΠΘ.
Γ) Η διασύνδεση μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης δεν απαιτείται στην περίπτωση των προτύπων σχολείων και ως εκ τούτου η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο των πρότυπων Δημοτικών με τα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια δεν εξυπηρετεί κάποιο σκοπό. Επομένως, το συγκριτικό πλεονέκτημα του μεγαλύτερου σε όγκο σχολικού συγκροτήματος (εκτείνεται σε 4,5 στρέμματα καταλαμβάνοντας το οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τις οδούς Αγ. Σοφίας, Ολύμπου, Πλάτωνος και Δελμούζου) να επιλεχθεί ως το ιδανικό ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ σχολείο με διασυνδεδεμένες τις βαθμίδες εκπαίδευσης δεν αξιοποιείται
Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στις δικαιολογημένες ανησυχίες δεκάδων οικογενειών που θα έχουν να αντιμετωπίσουν το ψυχολογικό σοκ των παιδιών τους που θα «ξεριζωθούν» από το σχολικό συγκρότημα με το οποίο έχουν συναισθηματικά δεθεί αλλά ακόμη και αν δεν συμβεί αυτό θα αποκοπούν από τους σχολικούς δεσμούς που έχουν αναπτύξει με τους/τις συμμαθητές/τριες τους.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ο ορισμός του Γυμνασίου του ΠΣΠΘ στον πίνακα της παραγράφου 2 του άρθρου 13 (εγγραφές με Α/Α 50 και 52 αντίστοιχα) θα πρέπει να τροποποιηθεί από ΠΡΟΤΥΠΟ σε ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ.
Δρ. Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Καθηγητής ΔΙ.ΠΑ.Ε.
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΠΣΠΘ) Στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου και συγκεκριμένα στην παράγραφο Επί του Άρθρου 13 αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης.» Ωστόσο, στην παρ. 5 του άρθρου 13 οι μοναδικές περιπτώσεις πανελλαδικά στις οποίες εντοπίζεται διασύνδεση μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι οι περιπτώσεις 5α, 5β και 5γ, όλες μεταξύ Δημοτικών και Γυμνασίων της περιοχής των Αθηνών. Δεν εντοπίζεται διασύνδεση ΠΕΙ.Σ. μεταξύ πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για την υπόλοιπη Ελλάδα. Τέτοια διασύνδεση (από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο) όπως είναι γνωστό υφίστατο για το ΠΣΠΘ και με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου καταργείται καθώς μετατρέπεται το Γυμνάσιο και το Λύκειο από ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ σε ΠΡΟΤΥΠΟ ενώ το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό διατηρούν το χαρακτηρισμό ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ. Ένας αντικειμενικός αναγνώστης δεν μπορεί να δικαιολογήσει τους σκοπούς που εξυπηρετεί μια τέτοια τροποποίηση καθώς αυτή δεν τεκμηριώνεται ούτε στο σχέδιο νόμου ούτε και στην αιτιολόγηση του σχεδίου νόμου που έχει δημοσιευθεί. Θεωρώντας ότι κάποια στιγμή (κατ’ εφαρμογή της παρ. 4 του άρθρου 13 του σχεδίου νόμου) θα πραγματοποιηθεί σύνδεση μεταξύ δημοτικών ΠΕΙ.Σ. με Γυμνάσια ΠΕΙ.Σ., είναι λογικό κάποιος να υποθέσει ότι η επιλογή των σχολείων που θα διασυνδεθούν θα γίνει με βάση και τεχνικό-οικονομικά και λειτουργικά κριτήρια. Στην περίπτωση αυτή η επιλογή του ΠΣΠΘ ως μια δομή ΠΕΙ.Σ. με διασυνδεδεμένες τις βαθμίδες εκπαίδευσης είναι αυταπόδεικτη και επιτακτική καθώς ικανοποιεί τις απαιτήσεις που το ίδιο το σχέδιο νόμου θέτει για τα ΠΕΙ.Σ. (βλ. παρ. 2 άρθρου 12): Α) Το ΠΣΠΘ απέχει μόλις 900 μέτρα από το Α.Π.Θ. και λίγο παραπάνω από το ΠΑ.ΜΑΚ. και ως εκ τούτου η συνεργασία με προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές (βλ. παρ. 2δ του άρθρου 12) και με υποψηφίους διδάκτορες (βλ. παρ. 2ε του άρθρου 12) προαγωγή της έρευνας (βλ. παρ. 2στ και 2θ του άρθρου 12) είναι λειτουργικά εφικτή και αποδοτική σε βαθμό που καμία άλλη σχολική μονάδα δεν μπορεί να την ικανοποιήσει στο βαθμό που μπορεί το ΠΣΠΘ. Β) Το ΠΣΠΘ χωροθετείται στο κέντρο της πόλης όπου η αυξημένη πυκνότητα πληθυσμού αντικατοπτρίζεται και σε αυξημένη πυκνότητα σχολικών μονάδων και ως εκ τούτου η συνεργασία με όμορα σχολεία για σκοπούς επιμόρφωσης εκπαιδευτικών (βλ. παρ. 2β του άρθρου 12), για διοργάνωση σεμιναρίων και ημερίδων (βλ. παρ. 2γ του άρθρου 12) και για δημιουργία ομίλων δημιουργικότητας και καινοτομίας με μαθητές από άλλα σχολεία (βλ. παρ. ζ του άρθρου 12) είναι λειτουργικά εφικτή και αποδοτική σε βαθμό που καμία άλλη σχολική μονάδα δεν μπορεί να την ικανοποιήσει στο βαθμό που μπορεί το ΠΣΠΘ. Γ) Η διασύνδεση μεταξύ των βαθμίδων εκπαίδευσης δεν απαιτείται στην περίπτωση των προτύπων σχολείων και ως εκ τούτου η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο των πρότυπων Δημοτικών με τα Πρότυπα Γυμνάσια και Λύκεια δεν εξυπηρετεί κάποιο σκοπό. Επομένως, το συγκριτικό πλεονέκτημα του μεγαλύτερου σε όγκο σχολικού συγκροτήματος (εκτείνεται σε 4,5 στρέμματα καταλαμβάνοντας το οικοδομικό τετράγωνο που περικλείεται από τις οδούς Αγ. Σοφίας, Ολύμπου, Πλάτωνος και Δελμούζου) να επιλεχθεί ως το ιδανικό ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ σχολείο με διασυνδεδεμένες τις βαθμίδες εκπαίδευσης δεν αξιοποιείται Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στις δικαιολογημένες ανησυχίες δεκάδων οικογενειών που θα έχουν να αντιμετωπίσουν το ψυχολογικό σοκ των παιδιών τους που θα «ξεριζωθούν» από το σχολικό συγκρότημα με το οποίο έχουν συναισθηματικά δεθεί αλλά ακόμη και αν δεν συμβεί αυτό θα αποκοπούν από τους σχολικούς δεσμούς που έχουν αναπτύξει με τους/τις συμμαθητές/τριες τους. Για όλους τους παραπάνω λόγους ο ορισμός του Γυμνασίου του ΠΣΠΘ στον πίνακα της παραγράφου 2 του άρθρου 13 (εγγραφές με Α/Α 50 και 52 αντίστοιχα) θα πρέπει να τροποποιηθεί από ΠΡΟΤΥΠΟ σε ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ. Δρ. Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης Καθηγητής ΔΙ.ΠΑ.Ε.