Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 51 Ανώτατο ηλικιακό όριο εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ.Σχόλιο του χρήστη Αιμιλία Πόγκα | 1 Μαΐου 2020, 16:37
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το ηλικιακό όριο εγγραφής στα ημερήσια ΕΠΑΛ όσον αφορά στη λειτουργία του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών Σχετικά με το ανώτατο ηλικιακό όριο για την εγγραφή μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ, όπως προβλέπεται στα άρθρα 51 και 52 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου: Οι ενήλικοι μαθητές/μαθήτριες που συνήθως εγγράφονται σε ειδικότητες του Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών στα ημερήσια ΕΠΑΛ, μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ως εξής: Α. Απόφοιτοι ΕΠΑΛ Ενήλικα άτομα νεαρής συνήθως ηλικίας, που έχουν πρόσφατα αποφοιτήσει από το ΕΠΑΛ. Σκοπός της εγγραφής τους είναι η παρακολούθηση μιας επιπλέον ειδικότητας του Τομέα, συνήθως στο ίδιο σχολείο, προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερα εφόδια για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Β. Απόφοιτοι ΓΕΛ Ενήλικα άτομα που έχουν αποφοιτήσει από ΓΕΛ (ιδιαίτερα μετά από αποτυχία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπ/ση – πανελλήνιες), πρόσφατα ή στο παρελθόν και επιθυμούν να σπουδάσουν σε κάποια από τις ειδικότητες του Τομέα. Επιλέγουν κάποια ειδικότητα η οποία τους ενδιαφέρει και θα τους οδηγήσει στην επαγγελματική αποκατάσταση. Γ. Απόφοιτοι παλαιότερων δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης (ΤΕΛ, ΤΕΕ, ΕΠΑΣ) Άτομα μεγαλύτερης συνήθως ηλικίας που επιθυμούν να αποκτήσουν απολυτήριο ή πτυχίο, για να αναβαθμίσουν τα επαγγελματικά τους προσόντα. Δ. Άτομα που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο στο παρελθόν για διάφορους λόγους και επανέρχονται για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των ενήλικων μαθητών, η εγγραφή σε πρωινό ΕΠΑΛ αποτελεί μονόδρομο, είτε γιατί ελάχιστες ειδικότητες του Τομέα λειτουργούν σε απογευματινή βάρδια είτε γιατί η εργασία τους είναι σε απογευματινή βάρδια. Συγκεκριμένα, από τα 53 ΕΠΑΛ της χώρας στα οποία λειτουργεί ο Τομέας Εφαρμοσμένων Τεχνών, μόλις 07 Εσπερινά ΕΠΑΛ διαθέτουν τον Τομέα (2 στην Αττική και 5 στην υπόλοιπη Ελλάδα). Ακόμα όμως και αυτά τα ΕΠΑΛ διαθέτουν μία, το πολύ δύο ειδικότητες του Τομέα. Αναλυτικά η λειτουργία των ειδικοτήτων σε εσπερινή βάρδια έχει ως εξής: • Γραφικών Τεχνών: 02 (1 στην Πάτρα + 1 στην Θεσσαλονίκη) • Σχεδιασμού-Διακόσμησης Εσωτερικών Χώρων: 02 (1 στο Βόλο + 1 στη Θεσσαλονίκη) • Συντήρησης Έργων Τέχνης-Αποκατάστασης: 04 (1 στην Πάτρα, 1 στη Θεσσαλονίκη, 1 στην Πάτρα, 1 στην Καλαμάτα) • Αργυροχρυσοχοΐας: 0 • Σχεδίασης και Παραγωγής Ενδύματος: 02 (2 Αττική) • Επιπλοποιίας-Ξυλογλυπτικής: 0 Από τα παραπάνω είναι φανερό ότι οι δυνατότητες για σπουδές στον Τομέα σε εσπερινή βάρδια είναι ελάχιστες, ενώ για ορισμένες ειδικότητες (π.χ. Αργυροχρυσοχοΐα) ανύπαρκτες. Σε κάθε περίπτωση, από τη μέχρι τώρα εμπειρία μας, μπορούμε να πούμε ότι: • Οι ενήλικοι μαθητές που εγγράφονται στον Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών των ΕΠΑΛ, σπανιότατα δημιουργούν προβλήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στις περισσότερες φορές μάλιστα, λειτουργούν υποστηρικτικά στους άλλους μαθητές, βοηθώντας στην διεξαγωγή των εργαστηριακών ασκήσεων, στη διατήρηση κλίματος συνεργασίας μέσα στην τάξη, στη διευθέτηση διενέξεων και γενικά στη διαμόρφωση θετικού σχολικού κλίματος. • Ως ώριμα ενήλικα άτομα είναι συνήθως, πολύ συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, δίνοντας το παράδειγμα και στους υπόλοιπους μαθητές. • Οι ενήλικοι μαθητές μπορούν να λειτουργήσουν ως θετικά πρότυπα για τους μικρότερους μαθητές, ως άνθρωποι που συνεχίζουν να αγωνίζονται για την μόρφωσή τους. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι τα ζωντανά παραδείγματα της διά βίου μάθησης. Για την σωστότερη διευθέτηση του προβλήματος: • Η πολιτεία θα πρέπει να φροντίσει ώστε να λειτουργούν όλες οι ειδικότητες σε απογευματινά ή εσπερινά ΕΠΑΛ (σε ικανοποιητικό αριθμό και χωροταξική κατανομή), εξασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες φοίτησης και σε άτομα που εργάζονται το πρωί. Κάτι τέτοιο μάλιστα, θα ενδυνάμωνε τη λειτουργία του Τομέα, καθώς θα έδινε την ευκαιρία σε εργαζόμενους να φοιτούν σε απογευματινή/βραδινή βάρδια, αυξάνοντας τελικά το μαθητικό δυναμικό. • Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, γιατί η θεσμοθέτηση του ηλικιακού ορίου, θα οδηγήσει σε μεγάλη διαρροή μαθητικού δυναμικού από την επαγγελματική εκπαίδευση γενικά, αλλά και από τον Τομέα Εφαρμοσμένων Τεχνών ειδικά. Οι ενήλικοι μαθητές που επιθυμούν να σπουδάσουν εφαρμοσμένες τέχνες θα αναγκαστούν να καταφύγουν στα ιδιωτικά ΙΕΚ (καθώς οι ειδικότητες του Τομέα είναι περιορισμένες και στα ΔΙΕΚ) ή στην παύση των σπουδών τους. • Κάτι τέτοιο όχι μόνο θα έφερνε πολλά προβλήματα στη λειτουργία των ΕΠΑΛ και θα οδηγούσε τόσες αξιόλογες ειδικότητες σε μαρασμό και κατάργηση, αλλά θα έφερνε και σε πολλούς ανθρώπους (17 ετών και πάνω) αδιέξοδο στις επαγγελματικές διεξόδους που προσφέρουν τα ΕΠΑΛ. Πιστεύω ότι τα άρθρα 51 και 52 πρέπει ν’ αποσυρθούν.