Η διάταξη κατά το μέρος που αφορά την εισαγωγή στα Πρότυπα Λύκεια με εξετάσεις και δεν εξασφαλίζει την συνεχή εξαετή φοίτηση από το Πρότυπο Γυμνάσιο είναι άκρως αντιπαιδαγωγική και άδικη, αντίθετη με κάθε έννοια γνώσης και σεβασμού της ψυχολογίας των μαθητών, όπως η πλειοψηφία όσων έχουν σχολιάσει τονίζει, με επιχειρήματα που θα πρέπει να εξεταστούν πολύ σοβαρά από τους συντάκτες του σχεδίου. Μιλούν εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά περί αυτού, πολίτες με προσωπική αντίληψη και εμπειρία. Πέραν αυτών όλων, που έχουν τεράστια σημασία, θα πρέπει να τονιστεί ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι παράνομη ως αντισυνταγματική με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προσβολή και το κύρος της. Ειδικότερα:
α) Η διάταξη είναι προδήλως παράνομη κατ’ αρχήν κατά το μέρος που αφορά και στους νυν φοιτούντες μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων. Οι μαθητές αυτοί έχουν συμμετάσχει στη διαγωνιστική διαδικασία με συγκεκριμένους όρους: έχοντας λάβει υπόψη τους ότι η φοίτησή τους σε πρότυπο σχολείο θα είναι εξαετής, σύμφωνα με το μέχρι σήμερα ισχύον νομικό καθεστώς. Οι οικογένειες έχουν υπολογίσει σε αυτό από άποψη προγραμματισμού, οικογενειακού και οικονομικού. Όχι μόνο παραβιάζονται οι όροι υπό τους οποίους οι μαθητές συμμετείχαν στη διαδικασία, όχι μόνο το κράτος (ως συνέχεια) δεν τηρεί την υπόσχεση που έδωσε σε αυτούς τους άριστους μαθητές να τους εξασφαλίσει μίας πρότυπης ποιότητας δωρεάν εκπαίδευση επί έξι χρόνια, αλλά είναι προφανές ότι παραβιάζεται η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, του πολίτη, έναντι του κράτους. Τα παιδιά αυτά, χωρίς να είναι γνωρίζουν από πριν ότι μετά την 3ετία (αν βρεθούν εξωτερικοί μαθητές που θα γράψουν ελάχιστα παραπάνω από αυτούς) θα πρέπει να εγκαταλείψουν σχολικό περιβάλλον και συμμαθητές και κυρίως να διακόψουν την σε εξέλιξη και μη ολοκληρωμένη διαδικασία πρότυπης εκπαίδευσής τους (μην ξεχνάμε ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ενιαία, γυμνάσιο και λύκειο) υφίστανται προσβολή στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους.
β) Αλλά και σε κάθε περίπτωση, για την μη συνεχής εξαετή φοίτηση στην πρότυπη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (για όσους ακόμη δεν έχουν συμμετάσχει σε εξετάσεις για την εισαγωγή τους): Πέραν όσων σημαντικών έχουν ήδη σχολιαστεί από άλλους ως προς το αντιπαιδαγωγικό της ρύθμισης, πρέπει να τονιστεί ότι όσα περιέχονται στην αιτιολογική έκθεση για τη στήριξη της νέας ρύθμισης είναι αβάσιμα και αντιφατικά. Πολλά θα μπορούσαν να σχολιαστούν επ’ αυτής, αλλά πιθανόν ο χώρος δεν επαρκεί. Πολύ συνοπτικά κάποια εξ αυτών: Αναφέρεται ως στόχος η «ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού». Πώς συνάδει αυτό με τον στόχο της αριστείας που επίσης αναφέρεται, όταν φεύγουν μαθητές που εκπαιδεύονται σε συγκεκριμένο πρότυπο σύστημα αριστείας, η εκπαίδευσή τους διακόπτεται και έρχονται άλλοι, οι οποίοι, όσο καλοί και να είναι, δεν έχουν διδαχθεί με βάση το σύστημα αυτό, αλλά φοιτούσαν είτε στην ιδιωτική είτε στην γενική δημόσια εκπαίδευση και θα πρέπει να εγκλιματιστούν σε ένα άλλο σύστημα πάλι εντός μίας τριετίας (λυκείου), όπου μάλιστα το τρίτο έτος θα είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στην εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Ούτε στους μαθητές αυτούς η προσφορά της εκπαίδευσης θα είναι ολοκληρωμένη…. Η «ισότητα των ευκαιριών» που επικαλείται η αιτιολογική έκθεση ηχεί ως κοροϊδία. Ισότητα ευκαιριών στην ημιτελή (τριετή) πρότυπη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Ισότητα ευκαιριών μόνο για τα Πρότυπα και όχι για τα Πειραματικά (ουσιαστικά αναιτιολόγητη η παρ. 7); Μήπως έτσι ο νομοθέτης αποτρέπει τη συμμετοχή στα Πρότυπα που θέλει να ενισχύσει; Ποια σχολεία θα προτιμήσουν οι έχοντες; Ή αλλιώς, οι γονείς που μπορούν - και όπως μπορούν - δεν θα στραφούν σε επιπλέον φροντιστήρια και έξοδα ώστε να εξασφαλίσουν άλλα τρία χρόνια πρότυπης εκπαίδευσης; Αντιθέτως, λοιπόν, η ρύθμιση που γίνεται οδηγεί σε εύνοια των ανισοτήτων και εμποδίζει την πρόσβαση σε ολοκληρωμένη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παραβιάζοντας βασικά ατομικά και κοινωνικά συνταγματικά δικαιώματα. Επιπλέον προκαλεί και μία ακόμη ανισότητα μεταχείρισης σε σχέση με τα άλλα σχολεία πλην των γενικών (Πειραματικά, αλλά και π.χ. μουσικά, καλλιτεχνικά).
Η ρύθμιση θα πρέπει να επανεξεταστεί προκειμένου να αποφευχθεί η απαξίωση των καλών μαθητών και του θεσμού των προτύπων.
Η διάταξη κατά το μέρος που αφορά την εισαγωγή στα Πρότυπα Λύκεια με εξετάσεις και δεν εξασφαλίζει την συνεχή εξαετή φοίτηση από το Πρότυπο Γυμνάσιο είναι άκρως αντιπαιδαγωγική και άδικη, αντίθετη με κάθε έννοια γνώσης και σεβασμού της ψυχολογίας των μαθητών, όπως η πλειοψηφία όσων έχουν σχολιάσει τονίζει, με επιχειρήματα που θα πρέπει να εξεταστούν πολύ σοβαρά από τους συντάκτες του σχεδίου. Μιλούν εκπαιδευτικοί, γονείς και παιδιά περί αυτού, πολίτες με προσωπική αντίληψη και εμπειρία. Πέραν αυτών όλων, που έχουν τεράστια σημασία, θα πρέπει να τονιστεί ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι παράνομη ως αντισυνταγματική με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προσβολή και το κύρος της. Ειδικότερα: α) Η διάταξη είναι προδήλως παράνομη κατ’ αρχήν κατά το μέρος που αφορά και στους νυν φοιτούντες μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων. Οι μαθητές αυτοί έχουν συμμετάσχει στη διαγωνιστική διαδικασία με συγκεκριμένους όρους: έχοντας λάβει υπόψη τους ότι η φοίτησή τους σε πρότυπο σχολείο θα είναι εξαετής, σύμφωνα με το μέχρι σήμερα ισχύον νομικό καθεστώς. Οι οικογένειες έχουν υπολογίσει σε αυτό από άποψη προγραμματισμού, οικογενειακού και οικονομικού. Όχι μόνο παραβιάζονται οι όροι υπό τους οποίους οι μαθητές συμμετείχαν στη διαδικασία, όχι μόνο το κράτος (ως συνέχεια) δεν τηρεί την υπόσχεση που έδωσε σε αυτούς τους άριστους μαθητές να τους εξασφαλίσει μίας πρότυπης ποιότητας δωρεάν εκπαίδευση επί έξι χρόνια, αλλά είναι προφανές ότι παραβιάζεται η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, του πολίτη, έναντι του κράτους. Τα παιδιά αυτά, χωρίς να είναι γνωρίζουν από πριν ότι μετά την 3ετία (αν βρεθούν εξωτερικοί μαθητές που θα γράψουν ελάχιστα παραπάνω από αυτούς) θα πρέπει να εγκαταλείψουν σχολικό περιβάλλον και συμμαθητές και κυρίως να διακόψουν την σε εξέλιξη και μη ολοκληρωμένη διαδικασία πρότυπης εκπαίδευσής τους (μην ξεχνάμε ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι ενιαία, γυμνάσιο και λύκειο) υφίστανται προσβολή στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους. β) Αλλά και σε κάθε περίπτωση, για την μη συνεχής εξαετή φοίτηση στην πρότυπη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (για όσους ακόμη δεν έχουν συμμετάσχει σε εξετάσεις για την εισαγωγή τους): Πέραν όσων σημαντικών έχουν ήδη σχολιαστεί από άλλους ως προς το αντιπαιδαγωγικό της ρύθμισης, πρέπει να τονιστεί ότι όσα περιέχονται στην αιτιολογική έκθεση για τη στήριξη της νέας ρύθμισης είναι αβάσιμα και αντιφατικά. Πολλά θα μπορούσαν να σχολιαστούν επ’ αυτής, αλλά πιθανόν ο χώρος δεν επαρκεί. Πολύ συνοπτικά κάποια εξ αυτών: Αναφέρεται ως στόχος η «ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού». Πώς συνάδει αυτό με τον στόχο της αριστείας που επίσης αναφέρεται, όταν φεύγουν μαθητές που εκπαιδεύονται σε συγκεκριμένο πρότυπο σύστημα αριστείας, η εκπαίδευσή τους διακόπτεται και έρχονται άλλοι, οι οποίοι, όσο καλοί και να είναι, δεν έχουν διδαχθεί με βάση το σύστημα αυτό, αλλά φοιτούσαν είτε στην ιδιωτική είτε στην γενική δημόσια εκπαίδευση και θα πρέπει να εγκλιματιστούν σε ένα άλλο σύστημα πάλι εντός μίας τριετίας (λυκείου), όπου μάλιστα το τρίτο έτος θα είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στην εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Ούτε στους μαθητές αυτούς η προσφορά της εκπαίδευσης θα είναι ολοκληρωμένη…. Η «ισότητα των ευκαιριών» που επικαλείται η αιτιολογική έκθεση ηχεί ως κοροϊδία. Ισότητα ευκαιριών στην ημιτελή (τριετή) πρότυπη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Ισότητα ευκαιριών μόνο για τα Πρότυπα και όχι για τα Πειραματικά (ουσιαστικά αναιτιολόγητη η παρ. 7); Μήπως έτσι ο νομοθέτης αποτρέπει τη συμμετοχή στα Πρότυπα που θέλει να ενισχύσει; Ποια σχολεία θα προτιμήσουν οι έχοντες; Ή αλλιώς, οι γονείς που μπορούν - και όπως μπορούν - δεν θα στραφούν σε επιπλέον φροντιστήρια και έξοδα ώστε να εξασφαλίσουν άλλα τρία χρόνια πρότυπης εκπαίδευσης; Αντιθέτως, λοιπόν, η ρύθμιση που γίνεται οδηγεί σε εύνοια των ανισοτήτων και εμποδίζει την πρόσβαση σε ολοκληρωμένη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παραβιάζοντας βασικά ατομικά και κοινωνικά συνταγματικά δικαιώματα. Επιπλέον προκαλεί και μία ακόμη ανισότητα μεταχείρισης σε σχέση με τα άλλα σχολεία πλην των γενικών (Πειραματικά, αλλά και π.χ. μουσικά, καλλιτεχνικά). Η ρύθμιση θα πρέπει να επανεξεταστεί προκειμένου να αποφευχθεί η απαξίωση των καλών μαθητών και του θεσμού των προτύπων.