Προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου
Ως γονέας μαθητή που φοιτά στο Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης και εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε δημόσιο σχολείο, επιθυμώ να διατυπώσω την έκπληξη , την αναστάτωση και αγωνία της οικογένειάς μου διαβάζοντας το άρθρο 18.
Πρωτίστως, η πολιτεία και οι δημοκρατικοί θεσμοί της εμφανίζονται αναξιόπιστοι αφού αιφνιδίως, αυθαίρετα και μεσούσης της σχολικής χρονιάς, κάποιες σταθερές μεταβάλλονται, με αποτέλεσμα οι επιλογές και οι αποφάσεις που έχουν λάβει τα παιδιά και οι οικογένειές τους για την εκπαιδευτική τους πορεία να ακυρώνονται μονομερώς από ενέργειες των ιθυνόντων. Η απόφαση να επιδιώξουν τα παιδιά μας την εισαγωγή σε κάποιο πρότυπο σχολείο βασίστηκε σε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο που ξεκάθαρα καθόριζε ότι η φοίτησή τους θα είναι ενιαία και θα αφορά τόσο το Γυμνάσιο ,όσο και το Λύκειο με άμεση μετάβαση από το Γυμνάσιο προς το Λύκειο .Στερείται, λοιπόν, λογικών και ουσιαστικών επιχειρημάτων η αιτιολογική έκθεση, όταν σε μαθητές που έχουν ήδη εισαχθεί με απαιτητικές και αδιάβλητες εξετάσεις και προοπτική φοίτησης την εξαετία (γυμνάσιο-λύκειο) να επιβάλλεται αιφνιδιαστικά εντός της ίδιας βαθμίδας επανεξέταση, προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο τους. Αμφισβητείται ,δε, το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο, τόσο των διδασκόντων, οι οποίοι σημειωτέον έχουν αξιολογηθεί, όσο και της ίδιας της σχολικής μονάδας , η οποία , τι ειρωνεία, έχει αξιολογηθεί και χαρακτηριστεί ως ΠΡΟΤΥΠΟ σχολείο !! Οι δε μαθητές, τι ακριβώς, καλούνται να αποδείξουν; Το πόσο άριστοι παραμένουν;
Ας σημειωθεί , ότι η εκπαιδευτική πράξη και διαδικασία είναι αμφίδρομη σχέση και χωρίς αφοσιωμένους μαθητές ,τέτοια σχέση δεν ευδοκιμεί, όσο καινοτόμες και βέλτιστες διδακτικές πρακτικές προτίθενται να εφαρμόζουν οι διδάσκοντες σε τέτοια σχολεία. Απαιτείται αδιάκοπο ενδιαφέρον, αφοσίωση και ισχυρά εσωτερικά κίνητρα από αυτά τα δεκατετράχρονα παιδιά που φοιτούν σε πρότυπα. Οι μαθητές αυτοί αξιολογούνται και κρίνονται καθημερινά εντός ενός ιδιαίτερα απαιτητικού εκπαιδευτικού πλαισίου, επιτυγχάνουν υψηλούς σχολικούς βαθμούς, καλλιεργούν τις κλίσεις και δεξιότητές τους και την κριτική τους σκέψη συμμετέχοντας σε ομίλους αριστείας , εκπροσωπώντας επάξια το σχολείο τους σε διαγωνισμούς και σε ποικίλες εκπαιδευτικές εκδηλώσεις.
Μήπως δεν είναι αρκετά;
Μήπως όντως τελικά η αριστεία είναι ρετσινιά;
Επιπλέον, με ποια λογική οι μαθητές των προτύπων γυμνασίων καλούνται να διεκδικήσουν την εγγραφή τους στο συνδεδεμένο πρότυπο λύκειο μέσω απαιτητικών εξετάσεων, ενώ οι μαθητές των πειραματικών γυμνασίων μέσω μίας και μόνο κλήρωσης εξασφαλίζουν την εξαετή τους φοίτηση σε γυμνάσιο και λύκειο; Υπάρχει πρόνοια για τους μαθητές της Α ’και Β’ Γυμνασίου των Πειραματικών καθώς και αυτών που θα χαρακτηριστούν Πρότυπα ώστε να «μην τους αιφνιδιάσει» η νομοθεσία.
Τα παιδιά των Προτύπων που έχουν ήδη περάσει από απαιτητικές εξετάσεις και ήδη φοιτούν σε αυτά δεν αιφνιδιάζονται;;;;
Άρα η τύχη και μία ζαριά λαμβάνουν πρόσθετη αξία και αναγνώριση έναντι της αριστείας;
Τέλος αλλά εξίσου σημαντικό, είναι περιττό να αναφέρουμε τις ψυχολογικές επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει η αναίτια και αιφνίδια αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε αυτή την ευαίσθητη ηλιακή φάση, όπως τονίζουν καθημερινά στην χώρα μας τόσοι επιστήμονες και εκπρόσωποι των αρμόδιων δομών ψυχικής υγείας επισκεπτόμενοι σχολικές μονάδες της χώρας. Εξάλλου, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος αποτελεί το έσχατο παιδαγωγικό μέσο για την αντιμετώπιση πειθαρχικών παραβάσεων εντός της σχολικής κοινότητας, ιδιαίτερα τα τελευταία δε χρόνια, αυτή η τακτική υιοθετείται στους συλλόγους, ακόμα και αν πρόκειται για εξαιρετικά σοβαρά περιστατικά άσκησης βίας. Ενώ, λοιπόν, το υπουργείο επιδεικνύει μια τέτοια ευαισθησία ακόμα και σε μαθητές που εμφανίζουν έντονη παραβατική συμπεριφορά, αδιαφορεί για το ενδεχόμενο αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος σε μαθητές αρίστους που ήδη φοιτούν ή πρόκειται να φοιτήσουν στα πρότυπα γυμνάσια.
Κλείνοντας, αξιότιμες κ.κ Κεραμέως και Ζαχαράκη, έχω την πεποίθηση ότι θα σταθείτε στο ύψος των περιστάσεων, όπως πολλάκις έχετε κάνει κατά την σύντομη θητεία σας στο Υπουργείο, θα λάβετε σοβαρά τις ενστάσεις όπως αυτές έχουν διατυπωθεί από το βήμα τούτο και θα πράξετε τα δέοντα και αυτονόητα.
Με εκτίμηση
Προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ως γονέας μαθητή που φοιτά στο Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης και εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε δημόσιο σχολείο, επιθυμώ να διατυπώσω την έκπληξη , την αναστάτωση και αγωνία της οικογένειάς μου διαβάζοντας το άρθρο 18. Πρωτίστως, η πολιτεία και οι δημοκρατικοί θεσμοί της εμφανίζονται αναξιόπιστοι αφού αιφνιδίως, αυθαίρετα και μεσούσης της σχολικής χρονιάς, κάποιες σταθερές μεταβάλλονται, με αποτέλεσμα οι επιλογές και οι αποφάσεις που έχουν λάβει τα παιδιά και οι οικογένειές τους για την εκπαιδευτική τους πορεία να ακυρώνονται μονομερώς από ενέργειες των ιθυνόντων. Η απόφαση να επιδιώξουν τα παιδιά μας την εισαγωγή σε κάποιο πρότυπο σχολείο βασίστηκε σε ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο που ξεκάθαρα καθόριζε ότι η φοίτησή τους θα είναι ενιαία και θα αφορά τόσο το Γυμνάσιο ,όσο και το Λύκειο με άμεση μετάβαση από το Γυμνάσιο προς το Λύκειο .Στερείται, λοιπόν, λογικών και ουσιαστικών επιχειρημάτων η αιτιολογική έκθεση, όταν σε μαθητές που έχουν ήδη εισαχθεί με απαιτητικές και αδιάβλητες εξετάσεις και προοπτική φοίτησης την εξαετία (γυμνάσιο-λύκειο) να επιβάλλεται αιφνιδιαστικά εντός της ίδιας βαθμίδας επανεξέταση, προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο τους. Αμφισβητείται ,δε, το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο, τόσο των διδασκόντων, οι οποίοι σημειωτέον έχουν αξιολογηθεί, όσο και της ίδιας της σχολικής μονάδας , η οποία , τι ειρωνεία, έχει αξιολογηθεί και χαρακτηριστεί ως ΠΡΟΤΥΠΟ σχολείο !! Οι δε μαθητές, τι ακριβώς, καλούνται να αποδείξουν; Το πόσο άριστοι παραμένουν; Ας σημειωθεί , ότι η εκπαιδευτική πράξη και διαδικασία είναι αμφίδρομη σχέση και χωρίς αφοσιωμένους μαθητές ,τέτοια σχέση δεν ευδοκιμεί, όσο καινοτόμες και βέλτιστες διδακτικές πρακτικές προτίθενται να εφαρμόζουν οι διδάσκοντες σε τέτοια σχολεία. Απαιτείται αδιάκοπο ενδιαφέρον, αφοσίωση και ισχυρά εσωτερικά κίνητρα από αυτά τα δεκατετράχρονα παιδιά που φοιτούν σε πρότυπα. Οι μαθητές αυτοί αξιολογούνται και κρίνονται καθημερινά εντός ενός ιδιαίτερα απαιτητικού εκπαιδευτικού πλαισίου, επιτυγχάνουν υψηλούς σχολικούς βαθμούς, καλλιεργούν τις κλίσεις και δεξιότητές τους και την κριτική τους σκέψη συμμετέχοντας σε ομίλους αριστείας , εκπροσωπώντας επάξια το σχολείο τους σε διαγωνισμούς και σε ποικίλες εκπαιδευτικές εκδηλώσεις. Μήπως δεν είναι αρκετά; Μήπως όντως τελικά η αριστεία είναι ρετσινιά; Επιπλέον, με ποια λογική οι μαθητές των προτύπων γυμνασίων καλούνται να διεκδικήσουν την εγγραφή τους στο συνδεδεμένο πρότυπο λύκειο μέσω απαιτητικών εξετάσεων, ενώ οι μαθητές των πειραματικών γυμνασίων μέσω μίας και μόνο κλήρωσης εξασφαλίζουν την εξαετή τους φοίτηση σε γυμνάσιο και λύκειο; Υπάρχει πρόνοια για τους μαθητές της Α ’και Β’ Γυμνασίου των Πειραματικών καθώς και αυτών που θα χαρακτηριστούν Πρότυπα ώστε να «μην τους αιφνιδιάσει» η νομοθεσία. Τα παιδιά των Προτύπων που έχουν ήδη περάσει από απαιτητικές εξετάσεις και ήδη φοιτούν σε αυτά δεν αιφνιδιάζονται;;;; Άρα η τύχη και μία ζαριά λαμβάνουν πρόσθετη αξία και αναγνώριση έναντι της αριστείας; Τέλος αλλά εξίσου σημαντικό, είναι περιττό να αναφέρουμε τις ψυχολογικές επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει η αναίτια και αιφνίδια αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε αυτή την ευαίσθητη ηλιακή φάση, όπως τονίζουν καθημερινά στην χώρα μας τόσοι επιστήμονες και εκπρόσωποι των αρμόδιων δομών ψυχικής υγείας επισκεπτόμενοι σχολικές μονάδες της χώρας. Εξάλλου, η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος αποτελεί το έσχατο παιδαγωγικό μέσο για την αντιμετώπιση πειθαρχικών παραβάσεων εντός της σχολικής κοινότητας, ιδιαίτερα τα τελευταία δε χρόνια, αυτή η τακτική υιοθετείται στους συλλόγους, ακόμα και αν πρόκειται για εξαιρετικά σοβαρά περιστατικά άσκησης βίας. Ενώ, λοιπόν, το υπουργείο επιδεικνύει μια τέτοια ευαισθησία ακόμα και σε μαθητές που εμφανίζουν έντονη παραβατική συμπεριφορά, αδιαφορεί για το ενδεχόμενο αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος σε μαθητές αρίστους που ήδη φοιτούν ή πρόκειται να φοιτήσουν στα πρότυπα γυμνάσια. Κλείνοντας, αξιότιμες κ.κ Κεραμέως και Ζαχαράκη, έχω την πεποίθηση ότι θα σταθείτε στο ύψος των περιστάσεων, όπως πολλάκις έχετε κάνει κατά την σύντομη θητεία σας στο Υπουργείο, θα λάβετε σοβαρά τις ενστάσεις όπως αυτές έχουν διατυπωθεί από το βήμα τούτο και θα πράξετε τα δέοντα και αυτονόητα. Με εκτίμηση