Αρχική Μέντορας νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικούΚατά τη γνώμη σας ποιοι είναι οι λόγοι που συνθέτουν την αναγκαιότητα του θεσμού του μέντορα; Σε κάθε άλλη περίπτωση διατυπώστε τις σχετικές θέσεις και απόψεις σας.Σχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων | 14 Δεκεμβρίου 2010, 10:22
Ο θεσμός του μέντορα εφαρμόζεται με επιτυχία εδώ και δεκαετίες σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα ανά τον κόσμο με αποδεδειγμένα πλεονεκτήματα αλλά και σημαντικές διαφοροποιήσεις. Κατ’ αρχήν να σημειωθεί ότι θεωρούμε την αποτελεσματική εισαγωγή του θεσμού του μέντορα μία από τις σημαντικότερες καινοτομίες των τελευταίων χρόνων στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Η αξιοποίηση του νομοθετικού πλαισίου, που έχει δημιουργηθεί, μπορεί να αναδείξει το θεσμό του μέντορα ως τη μεγάλη διαφορά στην προσπάθεια πρακτικής κατάρτισης των νέων εκπαιδευτικών. Προκειμένου να οριστούν τα κριτήρια για την επιλογή του μέντορα, πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά η πλούσια διεθνής βιβλιογραφία σε ό,τι αφορά τις διαφοροποιήσεις που συναντώνται στις διάφορες χώρες σε σχέση με τα κριτήρια επιλογής του μέντορα. Διαφορές συναντώνται κυρίως σε ό,τι αφορά: o τα απαιτούμενα προσόντα για την επιλογή τους, o την κατάρτισή τους, o το εύρος της προσφοράς υπηρεσιών στους νεοδιορισμένους εκπαιδευτικούς και o τους τρόπους ανταμοιβής τους Ο θεσμός του μέντορα είναι πολύ σημαντικός, διότι προσφέρει στο νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να: o ενσωματωθεί σταδιακά και ομαλά στη σχολική κοινότητα, o να αφομοιώσει έγκαιρα τα βασικά χαρακτηριστικά της σχολικής κουλτούρας, o να λάβει συναισθηματική υποστήριξη και εξατομικευμένη συμβουλευτική σε καθημερινά ζητήματα που αφορούν στη διδακτική πράξη (προετοιμασία, διεξαγωγή, αξιολόγηση μαθήματος, διαχείριση τάξης) αλλά και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου (συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς αλλά και τους γονείς, καθήκοντα υπεύθυνου τμήματος, οργάνωση σχολικών δραστηριοτήτων κ.ά). Αν αναλογιστεί κανείς την απουσία ολοκληρωμένου πλαισίου παιδαγωγικής κατάρτισης για τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς στη β΄βάθμια εκπαίδευση, ο θεσμός του μέντορα αποκτά ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα, καθώς ο μέντορας εκ των πραγμάτων θα πρέπει να καλύψει εν μέρει και αυτό το κενό, παρέχοντας στο νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να γνωρίσει αλλά και να εφαρμόσει στην πράξη ποικίλες διδακτικές στρατηγικές και μεθοδολογίες. Ας σημειωθεί ότι υπάρχουν ειδικότητες εκπαιδευτικών, όπως για παράδειγμα οι ΠΕ4, που κατά τη διάρκεια των σπουδών τους δεν αποκτούν ή αποκτούν ελάχιστη κατάρτιση στα παιδαγωγικά. Και αυτό σημαίνει ένα ή δύο μαθήματα στο Πανεπιστήμιο, τα οποία ο φοιτητής παρακολουθεί, μόνο εφόσον επιθυμεί (μαθήματα επιλογής). Επιπλέον η κατάρτιση αυτή είναι αποκλειστικά θεωρητική. Η χρησιμότητα της καθοδήγησης από έμπειρο καθηγητή είναι προφανής. Με πρακτικές συμβουλές μπορεί να βοηθήσει το νέο εκπαιδευτικό να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που προκύπτουν στη σχολική καθημερινότητα. Ας σημειωθεί επίσης ότι η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μέσω του ΑΣΕΠ, προκειμένου να προσληφθεί, παρόλο που περιλαμβάνει ειδικό κεφάλαιο για τα παιδαγωγικά, και πάλι είναι θεωρητική. Η καθοδήγηση από το μέντορα δίνει πρακτική διάσταση στην κατάρτιση του εκπαιδευτικού, γεγονός που τον βοηθά σε στοιχεία ιδιαίτερα χρήσιμα για την εργασία του, όπως η καλλιέργεια της ικανότητάς του να εμπνέει τους μαθητές, να μεταδίδει αποτελεσματικά το γνωστικό αντικείμενο και να προσεγγίζει θετικά τα προβλήματα που παρουσιάζονται.