O HOMO UNIVERSALIS ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΠΙΑ ΕΔΩ;
Χαιρετίζουμε κάθε προσπάθεια αναβάθμισης της Παιδείας στην χώρα μας, ακρογωνιαίου λίθου για τη δημιουργία ικανών, ώριμων, ενεργών και ισορροπημένων πολιτών.
Όμως το άρθρο 18, με τη θεσμοθέτηση ανταγωνιστικών εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Λύκεια για τους μαθητές που φοιτούν ήδη στα Πρότυπα Γυμνάσια, μετά από επιτυχείς απαιτητικές εισαγωγικές εξετάσεις στην Α' Γυμνασίου, απομακρύνει τον στόχο αυτό.
Τα παιδιά κρίθηκαν ως άριστοι κατά την εισαγωγή στο Γυμνάσιο, έχουν πολλαπλές διακρίσεις στα χρόνια του Γυμνασίου ως άριστοι και εξαιρετικές επιδόσεις στις πανελλαδικές ως άριστοι! Άραγε πόση και τι είδους αριστεία χρειάζεται μια χώρα;
Μήπως χρειάζεται άριστα μυαλά αλλά και " καθολικούς" ανθρώπους; Που παράλληλα με τις εξαιρετικές τους ικανότητες θα γνωρίζουν και θα εκτιμούν και άλλους τομείς του επιστητού πέρα από την εξειδίκευσή τους, θα έχουν αναπτύξει τα ταλέντα τους στον αθλητισμό, την τέχνη, που θα μπορούν να δουν πέρα από τις ατομικές επιτυχίες τους και θα αφουγκράζονται την κοινωνία που ζουν, θα σέβονται τους θεσμούς και θα προσφέρουν στην πολιτεία; Που θα μπορούν να έχουν μια επιτυχημένη αλλά όχι μονομερή ζωή και θα δημιουργήσουν μια ισορροπημένη κοινωνία;
Μπορούν οι αλλεπάλληλες, ανταγωνιστικές και στείρες εξετάσεις με τη συνακόλουθη έμφαση στα δυο-τρία εξεταζόμενα γνωστικά αντικείμενα, η διατάραξη του σταθερού σχολικού περιβάλλοντος στην ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας (μάλιστα εκ των υστέρων για τους ήδη φοιτούντες), οι πιεστικές οικονομικές και ψυχολογικές συνθήκες στην οικογενειακή ζωή από την αναπόφευκτη εξάρτηση από τα φροντιστήρια, να βοηθήσουν στην ανάπτυξη κριτικού και ερευνητικού πνεύματος, δημιουργικών, ολοκληρωμένων και υγιών προσωπικοτήτων;
Το Ν/Σ αναβάθμισης της Παιδείας οφείλει να επιδιώξει την ποιότητα της αριστείας όχι την εξουθένωση και αποκοπή αρίστων μαθητών από τη ζωή έναντι της ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού και των ίσων ευκαιριών. Αυτό άλλωστε το προβλέπει ήδη με την αύξηση του αριθμού των Προτύπων ενώ παράλληλα ισχύει ήδη αύξηση των τμημάτων στην Α' Λύκειου σε κάποια πρότυπα, μέτρο που θα μπορούσε να επεκταθεί σε όλα.
Παρακαλούμε για την απόσυρση του άρθρου 18!
O HOMO UNIVERSALIS ΔΕΝ ΜΕΝΕΙ ΠΙΑ ΕΔΩ; Χαιρετίζουμε κάθε προσπάθεια αναβάθμισης της Παιδείας στην χώρα μας, ακρογωνιαίου λίθου για τη δημιουργία ικανών, ώριμων, ενεργών και ισορροπημένων πολιτών. Όμως το άρθρο 18, με τη θεσμοθέτηση ανταγωνιστικών εισαγωγικών εξετάσεων στα Πρότυπα Λύκεια για τους μαθητές που φοιτούν ήδη στα Πρότυπα Γυμνάσια, μετά από επιτυχείς απαιτητικές εισαγωγικές εξετάσεις στην Α' Γυμνασίου, απομακρύνει τον στόχο αυτό. Τα παιδιά κρίθηκαν ως άριστοι κατά την εισαγωγή στο Γυμνάσιο, έχουν πολλαπλές διακρίσεις στα χρόνια του Γυμνασίου ως άριστοι και εξαιρετικές επιδόσεις στις πανελλαδικές ως άριστοι! Άραγε πόση και τι είδους αριστεία χρειάζεται μια χώρα; Μήπως χρειάζεται άριστα μυαλά αλλά και " καθολικούς" ανθρώπους; Που παράλληλα με τις εξαιρετικές τους ικανότητες θα γνωρίζουν και θα εκτιμούν και άλλους τομείς του επιστητού πέρα από την εξειδίκευσή τους, θα έχουν αναπτύξει τα ταλέντα τους στον αθλητισμό, την τέχνη, που θα μπορούν να δουν πέρα από τις ατομικές επιτυχίες τους και θα αφουγκράζονται την κοινωνία που ζουν, θα σέβονται τους θεσμούς και θα προσφέρουν στην πολιτεία; Που θα μπορούν να έχουν μια επιτυχημένη αλλά όχι μονομερή ζωή και θα δημιουργήσουν μια ισορροπημένη κοινωνία; Μπορούν οι αλλεπάλληλες, ανταγωνιστικές και στείρες εξετάσεις με τη συνακόλουθη έμφαση στα δυο-τρία εξεταζόμενα γνωστικά αντικείμενα, η διατάραξη του σταθερού σχολικού περιβάλλοντος στην ευαίσθητη περίοδο της εφηβείας (μάλιστα εκ των υστέρων για τους ήδη φοιτούντες), οι πιεστικές οικονομικές και ψυχολογικές συνθήκες στην οικογενειακή ζωή από την αναπόφευκτη εξάρτηση από τα φροντιστήρια, να βοηθήσουν στην ανάπτυξη κριτικού και ερευνητικού πνεύματος, δημιουργικών, ολοκληρωμένων και υγιών προσωπικοτήτων; Το Ν/Σ αναβάθμισης της Παιδείας οφείλει να επιδιώξει την ποιότητα της αριστείας όχι την εξουθένωση και αποκοπή αρίστων μαθητών από τη ζωή έναντι της ανανέωσης του μαθητικού πληθυσμού και των ίσων ευκαιριών. Αυτό άλλωστε το προβλέπει ήδη με την αύξηση του αριθμού των Προτύπων ενώ παράλληλα ισχύει ήδη αύξηση των τμημάτων στην Α' Λύκειου σε κάποια πρότυπα, μέτρο που θα μπορούσε να επεκταθεί σε όλα. Παρακαλούμε για την απόσυρση του άρθρου 18!