Αρχική Μέντορας νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικούΆλλες προτάσεις σχετικά με την ανάπτυξη και την αξιοποίηση του θεσμού του μέντορα;Σχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων | 14 Δεκεμβρίου 2010, 10:48
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
o Η παρακολούθηση της πορείας της μεντορικής σχέσης πρέπει να γίνεται από το διευθυντή. Προτείνεται η καθιέρωση τακτικής συνάντησης μέντορα, νέου εκπαιδευτικού και διευθυντή. Αν στο σχολείο υπάρχουν πολλοί νεοδιορισμένοι, άρα και μέντορες, θα μπορούσε να καθιερωθεί και κοινή συνάντηση για ανταλλαγή απόψεων σχετικά με την πορεία της μεντορικής σχέσης. Προτείνεται οι συναντήσεις αυτές να είναι θεσμοθετημένες και υποχρεωτικές. o Ο μέντορας μετά την επιλογή του θα πρέπει να συμμετέχει σε σεμιναριακού τύπου πρόγραμμα κατάρτισης, στο οποίο θα επιμορφωθεί σε ένα πλήθος ζητήματα, όπως: εκπαίδευση ενηλίκων επιτυχή αντιμετώπιση των σταδίων από τα οποία περνά ο πρωτοδιόριστος, όπως αυτά αναλυτικά περιγράφονται στη διεθνή βιβλιογραφία αξιολόγηση εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικώς και αξιολόγηση / ανάλυση δειγματικής διδασκαλίας ειδικώς τεχνολογίες ΤΠΕ σχέδια μαθήματος, αξιολόγηση μαθήματος o Στο ίδιο πρόγραμμα κατάρτισης (σαφώς μικρότερης όμως διάρκειας) πρέπει να συμμετέχει και ο διευθυντής της σχολικής μονάδας, ώστε να μπορεί να παρακολουθεί την εξέλιξη της συνεργασίας και γενικότερα της σχέσης μέντορα-νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού. o Μετά την επιμόρφωση, τόσο ο μέντορας όσο και ο νεοδιορισμένος εκπαιδευτικός θα μπορούσαν να ενταχθούν σε κατάλληλα δίκτυα εξ αποστάσεως συνεχιζόμενης κατάρτισης και επικοινωνίας, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που αφορούν τον καθένα ξεχωριστά. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να δημιουργηθεί μια δυναμική ηλεκτρονική κοινότητα ανταλλαγής απόψεων με σημαντική προσφορά στην εκπαιδευτική κοινότητα. Εμπειρίες από την εφαρμογή του θεσμού, ιδέες καινοτόμες αλλά και συγκεκριμένο πρόσθετο διδακτικό υλικό μπορούν να ανταλλάσσονται στο forum αυτό. o Ο νεοδιορισμένος πρέπει να έχει άλλο μέντορα την 1η χρονιά και άλλον τη 2η. Ο μέντορας της 1ης χρονιάς παραδίδει αναλυτική έκθεση πεπραγμένων – αξιολόγησης (βάσει συγκεκριμένης φόρμας – υπoδείγματος) στο μέντορα που θα οριστεί για τη 2η χρονιά. Θεωρούμε ότι η πρακτική αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς εξασφαλίζει αντικειμενικότητα αλλά βοηθά και το νέο εκπαιδευτικό να δει διαφορετικές προσεγγίσεις στα ίδια θέματα. o Ο ορισμός του μέντορα για κάθε νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί την 1η Σεπτεμβρίου, ώστε να υπάρχει χρόνος πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, για να ξεκινήσει έγκαιρα η - ευεργετική για το νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό - αλληλεπίδρασή του με το μέντορα. Κύρια αποστολή του μέντορα, όπως αναλυτικά αναπτύχτηκε παραπάνω, είναι η παροχή πρακτικής βοήθειας στο νεοδιορισμένο εκπαιδευτικό. Ωστόσο είναι προφανές ότι από τη στενή του συνεργασία με το νέο συνάδελφο θα προκύψουν πολλά και σημαντικά στοιχεία για την πρακτική ικανότητα και επίδοση στην τάξη του νεοδιορισμένου. Κατά την άποψή μας τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να συνεκτιμηθούν κατά τη διαδικασία αξιολόγησής του. Ο μέντορας θα έχει αποκτήσει εκ των πραγμάτων αρκετά σαφή άποψη για τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού να χειριστεί την τάξη και να εκτελέσει με επιτυχία τα διδακτικά του καθήκοντα. Είναι σαφές ότι οι εκτιμήσεις αυτές πρέπει να έχουν σημασία στην τελική αξιολόγηση του νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού. Αυτό πρέπει να γίνεται όμως σε ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει ότι η συμμετοχή του μέντορα στην αξιολόγηση δεν πρέπει να επισκιάζει το ρόλο του στην υποστήριξη του νέου εκπαιδευτικού να ενταχθεί επιτυχώς στη σχολική κοινότητα. Σε κάθε περίπτωση η διαδικασία της τελικής αξιολόγησης του νεοδιορισμένου εκπαιδευτικού είναι εξόχως σημαντική και πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ξεχωριστής διαβούλευσης. Εκφράζουμε όμως την άποψη ότι πρέπει να προβλέπεται, σε περίπτωση αρνητικής αξιολόγησης, ο αποκλεισμός του εκπαιδευτικού από το διδακτικό έργο. Άποψή μας είναι ότι ο εκπαιδευτικός που κρίνεται ανεπαρκής για διδακτικό έργο με την όποια πλήρη, συστηματική και αντικειμενική διαδικασία αξιολόγησης θεσπιστεί, θα πρέπει να απομακρύνεται, όπως προβλέπεται στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η επιλογή της απασχόλησής του σε διοικητική θέση έχει κατά την άποψή μας τα εξής τρία προβλήματα: - ο εκπαιδευτικός που επιθυμεί διοικητική θέση δεν έχει κανένα κίνητρο, για να αποδείξει την ικανότητά του στη διδασκαλία, από τη στιγμή που θα αμείβεται το ίδιο για δουλειά γραφείου - ο εκπαιδευτικός επιλέχτηκε για διδακτικό έργο με κριτήρια που αξιολογούν την καταλληλότητά του γι’ αυτό (ΑΣΕΠ). Δεν έχει καμία κατάρτιση ή εκπαίδευση για την αποτελεσματική άσκηση διοικητικών καθηκόντων. Σε περίπτωση που πρέπει να ασκήσει τέτοια καθήκοντα, πρέπει τουλάχιστον να προβλεφθεί η κατάρτισή του γι’ αυτά. - Σε αυτή την περίπτωση οι αμοιβές των διοικητικών υπαλλήλων θα εξομοιωθούν με αυτές των εκπαιδευτικών, αν και σήμερα στην αγορά οι διοικητικοί υπάλληλοι αμείβονται σημαντικά χαμηλότερα. Η κάλυψη των διοικητικών αναγκών της εκπαιδευτικής κοινότητας θα μπορούσε να γίνει αποτελεσματικότερα με προκήρυξη ειδικών θέσεων.