Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Ως πατέρας δύο παιδιών σε πρότυπο σχολείο και ενός τρίτου που ετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις, θεωρώ ότι το άρθρο 18 αδικεί και υπονομεύει την σημαντική προσπάθεια που αναλάβατε για αναβάθμιση και ενίσχυση του θεσμού των Προτύπων Σχολείων. Εξηγώ το γιατί παρακάτω:
1. Κατ’αρχήν, η εφαρμογή του στα παιδιά που είναι ήδη στην Α' και Β' Γυμνασίου, αποτελεί κραυγαλέα, κατάφωρη αδικία, όπως ανέφεραν ήδη πολλοί. Τα παιδιά αυτά έχουν εξεταστεί και κριθεί σε απαιτητικές εξετάσεις, και όταν ανέλαβαν την προσπάθεια να εισαχθούν στο Πρότυπο Σχολείο γνώριζαν ότι εφ'όσον επιτύχουν θα έχουν τη δυνατότητα να αφοσιωθούν απερίσπαστοι στις σπουδές τους και την καλλιέργεια των δυνατοτήτων τους, χωρίς κίνδυνο αποπομπής από το σχολείο τους και απότομης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος. Αυτό αποτελούσε δέσμευση της πολιτείας την στιγμή που τα παιδιά αυτά εξετάστηκαν και πέτυχαν στα Πρότυπα Γυμνάσια. Οι κανόνες δεν μπορεί να αλλάζουν στη "μέση του παιχνιδιού". Ελπίζω ότι θα αποκλειστεί αυτό το ενδεχόμενο καθώς θα προκαλέσει, μεταξύ άλλων, σωρεία δικαιολογημένων αντιδράσεων και προσφυγών και εκτιμώ ότι θα ακυρωθεί είτε στα δικαστήρια είτε στην πράξη.
2. Σχετικά με τα υπόλοιπα παιδιά, ξεκινώντας από αυτά που θα εξεταστούν φέτος, θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής:
- Σκοπός των Προτύπων Σχολείων είναι να ενισχύσουν την αριστεία και τις δεξιότητες των μαθητών, προς όφελος των ιδίων και της κοινωνίας. Ένα σχολείο που θα είναι διαρκές εξεταστικό κέντρο, υπηρετεί άραγε αυτό τον στόχο; Ένα σχολείο όπου οι μαθητές του θα κινδυνεύουν με οριστική αποπομπή, αν δεν επιτύχουν σε νέες ανταγωνιστικές εξετάσεις, θα επιτρέψει στους μαθητές να βρουν χρόνο και διάθεση να καλλιεργήσουν τα υπόλοιπα ενδιαφέροντά τους, καλλιτεχνικά, αθλητικά, αλλά και επιστημονικά "εκτός ύλης" των εξετάσεων (π.χ. αστρονομία, γεωγραφία, βιολογία, ρομποτική, πληροφορική); Ενδιαφέροντα που ενθαρρύνονται και προάγονται σε φημισμένα σχολεία του εσωτερικού και του εξωτερικού, και που αποτελούν απαραίτητο συστατικό των Προτύπων Σχολείων όπως προβλέπεται και από την λειτουργία των ομίλων. Και που συντελούν στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων που έχει ανάγκη η κοινωνία μας.
Είμαστε αυτονόητα υπέρ της αριστείας που υπηρετεί τον άνθρωπο και την κοινωνία. Όμως, η ηρεμία και η σταθερότητα είναι απαραίτητη για να αποδώσει ο άριστος αυτά που μπορεί και να αναπτύξει ολόπλευρα την προσωπικότητά του.
- Εάν ψηφιστεί αυτό το άρθρο, μεταξύ των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων θα επικρατήσει ο άκρατος ανταγωνισμός, αντί του συναγωνισμού και της άμιλλας. Για παράδειγμα, θα βοηθήσει κάποιος τον συμμαθητή του να καταλάβει καλύτερα ένα δύσκολο σημείο της ύλης, όταν σε λίγο θα πρέπει να τον ανταγωνιστεί για μια θέση στο Λύκειο; Θα κασταστρέψουμε φοβάμαι το ομαδικό πνεύμα και την αλληλεγγύη των μαθητών βάζοντάς τους σε μια διαδικασία τύπου «ο θάνατός σου η ζωή μου», και μάλιστα σε πολύ ευαίσθητη ηλικία.
- Ποιοι μαθητές και ποιες οικογένειες θα μπουν στον κόπο, το έξοδο, και την ψυχική ταλαιπωρία δύο εξετάσεων; Αυτονόητα, πολλοί θα αποφύγουν την προσπάθεια εισαγωγής στο Γυμνάσιο, με κίνδυνο επιστροφής μετά από 3 χρόνια στο σχολείο της γειτονιάς (και μάλιστα με την «ρετσινιά» του αποτυχημένου), και θα εστιάσουν στην εισαγωγή τους στο Λύκειο. Όσοι έχουν τη δυνατότητα πιθανότατα θα επιλέξουν την ασφάλεια κάποιων καλών ιδιωτικών σχολείων, που συχνά προσφέρουν υποτροφίες σε επιτυχόντες των προτύπων. Προφανής κίνδυνος τα δημόσια Πρότυπα Γυμνάσια να οδηγηθούν σε απαξίωση, μαρασμό και τελικά σε de facto κατάργηση. Αυτό θέλουμε;
Κυρία Υπουργέ, είμαι βέβαιος ότι με την ευθυκρισία που σας διακρίνει θα διαπιστώσετε ότι μια τέτοια ρύθμιση αντίκειται στην κοινή λογική, την αξιοπιστία της πολιτείας και του υπουργείου, και το συμφέρον της κοινωνίας, και θα αποσύρετε τη σχετική διάταξη του άρθρου. Δεν μπορώ να διανοηθώ κάτι διαφορετικό.
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Ως πατέρας δύο παιδιών σε πρότυπο σχολείο και ενός τρίτου που ετοιμάζεται να δώσει εξετάσεις, θεωρώ ότι το άρθρο 18 αδικεί και υπονομεύει την σημαντική προσπάθεια που αναλάβατε για αναβάθμιση και ενίσχυση του θεσμού των Προτύπων Σχολείων. Εξηγώ το γιατί παρακάτω: 1. Κατ’αρχήν, η εφαρμογή του στα παιδιά που είναι ήδη στην Α' και Β' Γυμνασίου, αποτελεί κραυγαλέα, κατάφωρη αδικία, όπως ανέφεραν ήδη πολλοί. Τα παιδιά αυτά έχουν εξεταστεί και κριθεί σε απαιτητικές εξετάσεις, και όταν ανέλαβαν την προσπάθεια να εισαχθούν στο Πρότυπο Σχολείο γνώριζαν ότι εφ'όσον επιτύχουν θα έχουν τη δυνατότητα να αφοσιωθούν απερίσπαστοι στις σπουδές τους και την καλλιέργεια των δυνατοτήτων τους, χωρίς κίνδυνο αποπομπής από το σχολείο τους και απότομης αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος. Αυτό αποτελούσε δέσμευση της πολιτείας την στιγμή που τα παιδιά αυτά εξετάστηκαν και πέτυχαν στα Πρότυπα Γυμνάσια. Οι κανόνες δεν μπορεί να αλλάζουν στη "μέση του παιχνιδιού". Ελπίζω ότι θα αποκλειστεί αυτό το ενδεχόμενο καθώς θα προκαλέσει, μεταξύ άλλων, σωρεία δικαιολογημένων αντιδράσεων και προσφυγών και εκτιμώ ότι θα ακυρωθεί είτε στα δικαστήρια είτε στην πράξη. 2. Σχετικά με τα υπόλοιπα παιδιά, ξεκινώντας από αυτά που θα εξεταστούν φέτος, θα ήθελα να παρατηρήσω τα εξής: - Σκοπός των Προτύπων Σχολείων είναι να ενισχύσουν την αριστεία και τις δεξιότητες των μαθητών, προς όφελος των ιδίων και της κοινωνίας. Ένα σχολείο που θα είναι διαρκές εξεταστικό κέντρο, υπηρετεί άραγε αυτό τον στόχο; Ένα σχολείο όπου οι μαθητές του θα κινδυνεύουν με οριστική αποπομπή, αν δεν επιτύχουν σε νέες ανταγωνιστικές εξετάσεις, θα επιτρέψει στους μαθητές να βρουν χρόνο και διάθεση να καλλιεργήσουν τα υπόλοιπα ενδιαφέροντά τους, καλλιτεχνικά, αθλητικά, αλλά και επιστημονικά "εκτός ύλης" των εξετάσεων (π.χ. αστρονομία, γεωγραφία, βιολογία, ρομποτική, πληροφορική); Ενδιαφέροντα που ενθαρρύνονται και προάγονται σε φημισμένα σχολεία του εσωτερικού και του εξωτερικού, και που αποτελούν απαραίτητο συστατικό των Προτύπων Σχολείων όπως προβλέπεται και από την λειτουργία των ομίλων. Και που συντελούν στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων που έχει ανάγκη η κοινωνία μας. Είμαστε αυτονόητα υπέρ της αριστείας που υπηρετεί τον άνθρωπο και την κοινωνία. Όμως, η ηρεμία και η σταθερότητα είναι απαραίτητη για να αποδώσει ο άριστος αυτά που μπορεί και να αναπτύξει ολόπλευρα την προσωπικότητά του. - Εάν ψηφιστεί αυτό το άρθρο, μεταξύ των μαθητών των Προτύπων Γυμνασίων θα επικρατήσει ο άκρατος ανταγωνισμός, αντί του συναγωνισμού και της άμιλλας. Για παράδειγμα, θα βοηθήσει κάποιος τον συμμαθητή του να καταλάβει καλύτερα ένα δύσκολο σημείο της ύλης, όταν σε λίγο θα πρέπει να τον ανταγωνιστεί για μια θέση στο Λύκειο; Θα κασταστρέψουμε φοβάμαι το ομαδικό πνεύμα και την αλληλεγγύη των μαθητών βάζοντάς τους σε μια διαδικασία τύπου «ο θάνατός σου η ζωή μου», και μάλιστα σε πολύ ευαίσθητη ηλικία. - Ποιοι μαθητές και ποιες οικογένειες θα μπουν στον κόπο, το έξοδο, και την ψυχική ταλαιπωρία δύο εξετάσεων; Αυτονόητα, πολλοί θα αποφύγουν την προσπάθεια εισαγωγής στο Γυμνάσιο, με κίνδυνο επιστροφής μετά από 3 χρόνια στο σχολείο της γειτονιάς (και μάλιστα με την «ρετσινιά» του αποτυχημένου), και θα εστιάσουν στην εισαγωγή τους στο Λύκειο. Όσοι έχουν τη δυνατότητα πιθανότατα θα επιλέξουν την ασφάλεια κάποιων καλών ιδιωτικών σχολείων, που συχνά προσφέρουν υποτροφίες σε επιτυχόντες των προτύπων. Προφανής κίνδυνος τα δημόσια Πρότυπα Γυμνάσια να οδηγηθούν σε απαξίωση, μαρασμό και τελικά σε de facto κατάργηση. Αυτό θέλουμε; Κυρία Υπουργέ, είμαι βέβαιος ότι με την ευθυκρισία που σας διακρίνει θα διαπιστώσετε ότι μια τέτοια ρύθμιση αντίκειται στην κοινή λογική, την αξιοπιστία της πολιτείας και του υπουργείου, και το συμφέρον της κοινωνίας, και θα αποσύρετε τη σχετική διάταξη του άρθρου. Δεν μπορώ να διανοηθώ κάτι διαφορετικό.