ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Σ.Π.Θ.)
Το Πειραματικό Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τα πιο ιστορικά της πόλης (έτος ίδρυσης 1934), και του ΜΟΝΑΔΙΚΟΥ (τόσο στην Θεσσαλονίκη όσο και σε ολόκληρη τη Β. Ελλάδα) στο οποίο λειτουργούν στο ίδιο κτίριο διασυνδεδεμένα Νηπιαγωγείο, 6/Θ Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Ο ΕΝΙΑΙΟΣ αυτός χαρακτήρας του σχολείου όπου και οι τρεις βαθμίδες του είναι ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΕΣ (προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια), αποτελεί πρόσφορο αλλά και αποτελεσματικό έδαφος για την επίτευξη των στόχων κάθε ΠΕΙ.Σ. που είναι η εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας, πειραματισμός σε νέα προγράμματα σπουδών, νέες διδακτικές πρακτικές, εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών εργαλείων. Επίσης, μια τέτοιου είδους ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ διασύνδεση συμβάλει όχι μόνο στη δυνατότητα ελέγχου των αποτελεσμάτων τέτοιου είδους καινοτόμων πρακτικών αλλά και στη στατιστική σημαντικότητα της αξιολόγησης των συμπερασμάτων μέσα σε ένα ενιαίο χωροταξικό πλαίσιο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η παρούσα λειτουργία του ΠΣΠΘ δεν αποκλείει την εισαγωγή νέων μαθητών μέσα στους κόλπους του, αφού είναι γνωστό ότι προστίθεται (μέσω κλήρωσης) μία ολόκληρη καινούρια τάξη στην πρώτη Γυμνασίου.
Και εδώ παρατηρείται το εξής οξύμωρο. Ενώ όλα τα παραπάνω είναι προφανώς εν γνώσει του νομοθέτη του παρόντος νομοσχεδίου, φαίνεται να μη λαμβάνονται καθόλου υπόψη, προτείνοντας την αποδυνάμωση αλλά και την κατάργηση της διασύνδεσης των βαθμίδων ενός σχολείου (με ποια κριτήρια άραγε;), το οποίο στεγάζεται στο ίδιο κτίριο για περίπου έναν αιώνα και που οι μαθητές που φοιτούν σε αυτό αλληλοεπιδρούν, συνεργάζονται μαθαίνουν και ζούνε, όλοι μαζί, από τα Νήπια έως και την Τρίτη Λυκείου. Οι μαθητές που είχαν μέχρι τώρα στο μυαλό τους ότι ο σχολικός τους βίος θα συνεχιστεί στο ίδιο σχολείο, με τους ίδιους συμμαθητές και το ίδιο σχολικό περιβάλλον. Η ανάγκη για ομαλότητα και σταθερότητα ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες είναι απαραίτητες σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία ώστε το παιδί να αναπτύξει όλες του τις δεξιότητες, να μάθει, να εξελιχθεί, να μορφωθεί.
Ζούμε ήδη σε μία εποχή όπου κυρίαρχη είναι η αβεβαιότητα, η έλλειψη σταθερότητας, ο φόβος και η βίαιη αλλαγή στην καθημερινή μας ζωή. Σας ζητώ να σκεφτείτε ότι με το παρόν νομοσχέδιο, προσθέτετε ένα ακόμα μεγάλο άγχος στους μαθητές των Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου (Θεσσαλονίκης, Αθηνών και Πατρών) τα οποία καλούνται να δώσουν εξετάσεις όχι για να πάνε σε ένα άλλο σχολείο της επιλογής τους αλλά να δώσουν εξετάσεις και να ανταγωνιστούν μεταξύ τους (και μάλιστα δύο φορές – μία στο Γυμνάσιο και μία στο Λύκειο) απλώς για να παραμείνουν στο σχολείο στο οποίο ήδη φοιτούν.
Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΟΥ, βασιζόμενη σε όλα τα παραπάνω ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΣΠΘ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ ΣΕ ΌΛΕΣ ΤΟΥ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ, ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ, και να συνεχίσει να λειτουργεί επιτυχώς (φαίνεται από την ποιότητα των μαθητών που τελειώνουν το συγκεκριμένο σχολείο και εισάγονται στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα) όπως και τα προηγούμενα χρόνια. Προτείνω επίσης την ΕΝΙΣΧΥΣΗ του πειραματικού χαρακτήρα του σχολείου καθώς και της σχέσης και αλληλεπίδρασης με την τριτοβάθμια εκπαίδευση
Τέλος, όπως σε κάθε περίπτωση εφαρμογής νέων εκπαιδευτικών διατάξεων, να υπάρξουν και μεταβατικές διατάξεις, τουλάχιστον για τα παιδιά που ήδη φοιτούν στο ΠΣΠΘ, εξασφαλίζοντάς τους ομαλότητα και σταθερότητα τουλάχιστον στη μαθητικό τους μέλλον, γνωρίζοντας ότι ήδη ζουν σε ένα πολύ αβέβαιο και ασταθές παρόν.
Με την ελπίδα ότι τα παραπάνω θα ληφθούν σοβαρά υπόψη σας.
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Σ.Π.Θ.) Το Πειραματικό Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα από τα πιο ιστορικά της πόλης (έτος ίδρυσης 1934), και του ΜΟΝΑΔΙΚΟΥ (τόσο στην Θεσσαλονίκη όσο και σε ολόκληρη τη Β. Ελλάδα) στο οποίο λειτουργούν στο ίδιο κτίριο διασυνδεδεμένα Νηπιαγωγείο, 6/Θ Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Ο ΕΝΙΑΙΟΣ αυτός χαρακτήρας του σχολείου όπου και οι τρεις βαθμίδες του είναι ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΕΣ (προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια), αποτελεί πρόσφορο αλλά και αποτελεσματικό έδαφος για την επίτευξη των στόχων κάθε ΠΕΙ.Σ. που είναι η εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας, πειραματισμός σε νέα προγράμματα σπουδών, νέες διδακτικές πρακτικές, εφαρμογή σύγχρονων διδακτικών εργαλείων. Επίσης, μια τέτοιου είδους ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗ διασύνδεση συμβάλει όχι μόνο στη δυνατότητα ελέγχου των αποτελεσμάτων τέτοιου είδους καινοτόμων πρακτικών αλλά και στη στατιστική σημαντικότητα της αξιολόγησης των συμπερασμάτων μέσα σε ένα ενιαίο χωροταξικό πλαίσιο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η παρούσα λειτουργία του ΠΣΠΘ δεν αποκλείει την εισαγωγή νέων μαθητών μέσα στους κόλπους του, αφού είναι γνωστό ότι προστίθεται (μέσω κλήρωσης) μία ολόκληρη καινούρια τάξη στην πρώτη Γυμνασίου. Και εδώ παρατηρείται το εξής οξύμωρο. Ενώ όλα τα παραπάνω είναι προφανώς εν γνώσει του νομοθέτη του παρόντος νομοσχεδίου, φαίνεται να μη λαμβάνονται καθόλου υπόψη, προτείνοντας την αποδυνάμωση αλλά και την κατάργηση της διασύνδεσης των βαθμίδων ενός σχολείου (με ποια κριτήρια άραγε;), το οποίο στεγάζεται στο ίδιο κτίριο για περίπου έναν αιώνα και που οι μαθητές που φοιτούν σε αυτό αλληλοεπιδρούν, συνεργάζονται μαθαίνουν και ζούνε, όλοι μαζί, από τα Νήπια έως και την Τρίτη Λυκείου. Οι μαθητές που είχαν μέχρι τώρα στο μυαλό τους ότι ο σχολικός τους βίος θα συνεχιστεί στο ίδιο σχολείο, με τους ίδιους συμμαθητές και το ίδιο σχολικό περιβάλλον. Η ανάγκη για ομαλότητα και σταθερότητα ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες είναι απαραίτητες σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία ώστε το παιδί να αναπτύξει όλες του τις δεξιότητες, να μάθει, να εξελιχθεί, να μορφωθεί. Ζούμε ήδη σε μία εποχή όπου κυρίαρχη είναι η αβεβαιότητα, η έλλειψη σταθερότητας, ο φόβος και η βίαιη αλλαγή στην καθημερινή μας ζωή. Σας ζητώ να σκεφτείτε ότι με το παρόν νομοσχέδιο, προσθέτετε ένα ακόμα μεγάλο άγχος στους μαθητές των Πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου (Θεσσαλονίκης, Αθηνών και Πατρών) τα οποία καλούνται να δώσουν εξετάσεις όχι για να πάνε σε ένα άλλο σχολείο της επιλογής τους αλλά να δώσουν εξετάσεις και να ανταγωνιστούν μεταξύ τους (και μάλιστα δύο φορές – μία στο Γυμνάσιο και μία στο Λύκειο) απλώς για να παραμείνουν στο σχολείο στο οποίο ήδη φοιτούν. Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΟΥ, βασιζόμενη σε όλα τα παραπάνω ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΣΠΘ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ ΣΕ ΌΛΕΣ ΤΟΥ ΤΙΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ, ΔΙΑΤΗΡΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ, και να συνεχίσει να λειτουργεί επιτυχώς (φαίνεται από την ποιότητα των μαθητών που τελειώνουν το συγκεκριμένο σχολείο και εισάγονται στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα) όπως και τα προηγούμενα χρόνια. Προτείνω επίσης την ΕΝΙΣΧΥΣΗ του πειραματικού χαρακτήρα του σχολείου καθώς και της σχέσης και αλληλεπίδρασης με την τριτοβάθμια εκπαίδευση Τέλος, όπως σε κάθε περίπτωση εφαρμογής νέων εκπαιδευτικών διατάξεων, να υπάρξουν και μεταβατικές διατάξεις, τουλάχιστον για τα παιδιά που ήδη φοιτούν στο ΠΣΠΘ, εξασφαλίζοντάς τους ομαλότητα και σταθερότητα τουλάχιστον στη μαθητικό τους μέλλον, γνωρίζοντας ότι ήδη ζουν σε ένα πολύ αβέβαιο και ασταθές παρόν. Με την ελπίδα ότι τα παραπάνω θα ληφθούν σοβαρά υπόψη σας.