Για την αξιολόγηση:
Παρότι η αξιολόγηση οποιασδήποτε προσπάθειας - εργασίας είναι καταρχήν αναγκαία και εποικοδομητική, μια σειρά από ζητήματα δημιουργούνται από τη μορφή που έχει σήμερα η δημόσια εκπαίδευση. Θα επισημάνω αυτά που έχω διαπιστώσει από την προσωπική μου εμπειρία:
Το δυναμικό – μαθητές των σχολείων διαφοροποιείται πάρα πολύ με βάση τη γεωγραφική περιοχή. Οι διαφορές (σχολεία σε ορεινά χωριά και στο κέντρο μεγάλων πόλεων, σε διαφορετικές συνοικίες) είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που φανταζόμουν πριν τις ζήσω. Κατά συνέπεια η δουλειά τού εκπαιδευτικού στα σχολεία είναι διαφορετική κυριολεκτικά: δηλαδή έχει άλλους στόχους, προϋποθέτει άλλες προσεγγίσεις, άλλο υλικό για τους μαθητές. Η ρητορική ότι όλα είναι δημόσια σχολεία παραγνωρίζει την πραγματικότητα και ουσιαστικά βλάπτει όλες τις σχολικές μονάδες. Πώς λοιπόν θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού όταν οι στόχοι είναι εκ των πραγμάτων άλλοι στα διαφορετικά σχολεία.
Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που αφορά στην αξιολόγηση είναι ότι πολλοί συνάδερφοι υπηρετούν σε πολλά σχολεία κι έχουν πολλά και διαφορετικά αντικείμενα είτε μέσα στην ίδια χρονιά είτε από χρονιά σε χρονιά. Προφανώς το αντικείμενο και τα αποτελέσματα της δουλειάς τους δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτά άλλων συναδέρφων που δουλεύουν χρόνια σε ένα σχολείο με συγκεκριμένα αντικείμενα. Η σταθερότητα αυτή βελτιώνει τόσο το αποτέλεσμα της δικής τους δουλειάς, όσο και τη γενικότερη αποτελεσματικότητα - αποδοτικότητα του σχολείου, τόσο στο γνωστικό κομμάτι όσο και στο παιδαγωγικό.
Για να μιλήσουμε για οποιαδήποτε αξιολόγηση θα πρέπει να αποσαφηνιστεί πώς θα αντιμετωπιστούν τουλάχιστον αυτά τα ζητήματα.
Θεοφανώ Μητσικώστα
[Νομικός Ε.Κ.Π.Α. – Μ.Α. Εγκληματολογίας, εκπ/κός κλάδου ΠΕ 78]
Για την αξιολόγηση: Παρότι η αξιολόγηση οποιασδήποτε προσπάθειας - εργασίας είναι καταρχήν αναγκαία και εποικοδομητική, μια σειρά από ζητήματα δημιουργούνται από τη μορφή που έχει σήμερα η δημόσια εκπαίδευση. Θα επισημάνω αυτά που έχω διαπιστώσει από την προσωπική μου εμπειρία: Το δυναμικό – μαθητές των σχολείων διαφοροποιείται πάρα πολύ με βάση τη γεωγραφική περιοχή. Οι διαφορές (σχολεία σε ορεινά χωριά και στο κέντρο μεγάλων πόλεων, σε διαφορετικές συνοικίες) είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που φανταζόμουν πριν τις ζήσω. Κατά συνέπεια η δουλειά τού εκπαιδευτικού στα σχολεία είναι διαφορετική κυριολεκτικά: δηλαδή έχει άλλους στόχους, προϋποθέτει άλλες προσεγγίσεις, άλλο υλικό για τους μαθητές. Η ρητορική ότι όλα είναι δημόσια σχολεία παραγνωρίζει την πραγματικότητα και ουσιαστικά βλάπτει όλες τις σχολικές μονάδες. Πώς λοιπόν θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού όταν οι στόχοι είναι εκ των πραγμάτων άλλοι στα διαφορετικά σχολεία. Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα που αφορά στην αξιολόγηση είναι ότι πολλοί συνάδερφοι υπηρετούν σε πολλά σχολεία κι έχουν πολλά και διαφορετικά αντικείμενα είτε μέσα στην ίδια χρονιά είτε από χρονιά σε χρονιά. Προφανώς το αντικείμενο και τα αποτελέσματα της δουλειάς τους δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτά άλλων συναδέρφων που δουλεύουν χρόνια σε ένα σχολείο με συγκεκριμένα αντικείμενα. Η σταθερότητα αυτή βελτιώνει τόσο το αποτέλεσμα της δικής τους δουλειάς, όσο και τη γενικότερη αποτελεσματικότητα - αποδοτικότητα του σχολείου, τόσο στο γνωστικό κομμάτι όσο και στο παιδαγωγικό. Για να μιλήσουμε για οποιαδήποτε αξιολόγηση θα πρέπει να αποσαφηνιστεί πώς θα αντιμετωπιστούν τουλάχιστον αυτά τα ζητήματα. Θεοφανώ Μητσικώστα [Νομικός Ε.Κ.Π.Α. – Μ.Α. Εγκληματολογίας, εκπ/κός κλάδου ΠΕ 78]