ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΠΣΠΘ
Τα πειραματικά είναι σχολεία γενικής εκπαίδευσης και βασική προϋπόθεση λειτουργίας τους είναι η μεγαλύτερη δυνατή αντιπροσώπευση του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού. Η μετατροπή του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ) σε πρότυπο αλλοιώνει την αποστολή του και το όραμα του ιδρυτή του Α. Δελμούζου. Η κατάργηση της διασύνδεσης του Νηπιαγωγείου-Δημοτικού με το Γυμνάσιο και το Λύκειο, είναι αναιτιολόγητη, ατεκμηρίωτη, δεν πηγάζει από κανένα επιστημονικό δεδομένο και καταστρέφει την διαδραστικότητα μεταξύ των βαθμίδων, τους δεσμούς που αναπτύσσονται μεταξύ των μαθητών και εκπαιδευτικών και το απαξιώνει ύστερα από 90 χρόνια λειτουργίας. Η διασύνδεση και η συνύπαρξη όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης πετυχαίνει την μαθησιακή, ψυχολογική, κοινωνική εκπαίδευση των μαθητών και είναι αυτή που επιτρέπει την σε βάθος χρόνου παρακολούθηση και εξαγωγή επιστημονικών συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των στόχων του Πειραματικού Σχολείου.
Επιπρόσθετα όσον αφορά την εισαγωγή εξετάσεων για να συνεχίσουν οι μαθητές να φοιτούν στο γυμνάσιο και λύκειο, καταθέτω τη προσωπική μου άποψη ως μητέρα τριών παιδιών, που μετακινούνται καθημερινά από τη δυτική Θεσσαλονίκη στο κέντρο και δύο εκ των οποίων αν και μαθητές του ΠΣΠΘ, συμμετείχαν το καλοκαίρι του 2014 σε εξετάσεις εισαγωγής για το γυμνάσιο και λύκειο. Αν και τα παιδιά μου «πέρασαν» τις εξετάσεις, το βίωμα των εξετάσεων ήταν εξαιρετικά ψυχοφθόρο και αντιπαιδαγωγικό. Τα παιδιά επιφορτίστηκαν άγχος, επιβαρύνθηκαν με τη ψυχολογία της πιθανής «αποτυχίας», αποσυντονίστηκαν από τον ουσιαστικό ρόλο της εκπαιδευτικής λειτουργίας και τέλος κλήθηκαν να διαχειριστούν τον αναγκαστικό αποχωρισμό συμμαθητών τους, που δεν πέτυχαν τις εξετάσεις, με κατάφορη παραβίαση της αρχής ασφάλειας δικαίου. Το τμήμα των αρίστων Λυκείου, που δημιουργήθηκε, ήταν εξαιρετικά ανταγωνιστικό, εξαφανίζοντας οποιαδήποτε διαπροσωπική σχέση και αλληλεγγύη μεταξύ των συμμαθητών και οι περισσότεροι μαθητές άκρως ανταγωνιστικοί, μέχρι και την αποφοίτηση τους δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν την ταμπέλα των «αρίστων» και να συνενωθούν ως στην εκπαιδευτική δραστηριότητα.
Ως προς το άρθρο 13 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου προτείνεται να διατηρηθεί ο ενιαίος χαρακτήρας του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ), του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) και του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΣΠΠ) που αποτελούν τα τρία ιστορικότερα και πιο εμβληματικά σχολεία της χώρας και συγχρόνως να ενισχυθεί, να αναδειχθεί και να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους για ουσιαστικό πειραματισμό και καινοτομία.
ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΠΣΠΘ Τα πειραματικά είναι σχολεία γενικής εκπαίδευσης και βασική προϋπόθεση λειτουργίας τους είναι η μεγαλύτερη δυνατή αντιπροσώπευση του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού. Η μετατροπή του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ) σε πρότυπο αλλοιώνει την αποστολή του και το όραμα του ιδρυτή του Α. Δελμούζου. Η κατάργηση της διασύνδεσης του Νηπιαγωγείου-Δημοτικού με το Γυμνάσιο και το Λύκειο, είναι αναιτιολόγητη, ατεκμηρίωτη, δεν πηγάζει από κανένα επιστημονικό δεδομένο και καταστρέφει την διαδραστικότητα μεταξύ των βαθμίδων, τους δεσμούς που αναπτύσσονται μεταξύ των μαθητών και εκπαιδευτικών και το απαξιώνει ύστερα από 90 χρόνια λειτουργίας. Η διασύνδεση και η συνύπαρξη όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης πετυχαίνει την μαθησιακή, ψυχολογική, κοινωνική εκπαίδευση των μαθητών και είναι αυτή που επιτρέπει την σε βάθος χρόνου παρακολούθηση και εξαγωγή επιστημονικών συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των στόχων του Πειραματικού Σχολείου. Επιπρόσθετα όσον αφορά την εισαγωγή εξετάσεων για να συνεχίσουν οι μαθητές να φοιτούν στο γυμνάσιο και λύκειο, καταθέτω τη προσωπική μου άποψη ως μητέρα τριών παιδιών, που μετακινούνται καθημερινά από τη δυτική Θεσσαλονίκη στο κέντρο και δύο εκ των οποίων αν και μαθητές του ΠΣΠΘ, συμμετείχαν το καλοκαίρι του 2014 σε εξετάσεις εισαγωγής για το γυμνάσιο και λύκειο. Αν και τα παιδιά μου «πέρασαν» τις εξετάσεις, το βίωμα των εξετάσεων ήταν εξαιρετικά ψυχοφθόρο και αντιπαιδαγωγικό. Τα παιδιά επιφορτίστηκαν άγχος, επιβαρύνθηκαν με τη ψυχολογία της πιθανής «αποτυχίας», αποσυντονίστηκαν από τον ουσιαστικό ρόλο της εκπαιδευτικής λειτουργίας και τέλος κλήθηκαν να διαχειριστούν τον αναγκαστικό αποχωρισμό συμμαθητών τους, που δεν πέτυχαν τις εξετάσεις, με κατάφορη παραβίαση της αρχής ασφάλειας δικαίου. Το τμήμα των αρίστων Λυκείου, που δημιουργήθηκε, ήταν εξαιρετικά ανταγωνιστικό, εξαφανίζοντας οποιαδήποτε διαπροσωπική σχέση και αλληλεγγύη μεταξύ των συμμαθητών και οι περισσότεροι μαθητές άκρως ανταγωνιστικοί, μέχρι και την αποφοίτηση τους δεν κατάφεραν να ξεπεράσουν την ταμπέλα των «αρίστων» και να συνενωθούν ως στην εκπαιδευτική δραστηριότητα. Ως προς το άρθρο 13 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου προτείνεται να διατηρηθεί ο ενιαίος χαρακτήρας του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΠΣΠΘ), του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) και του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών (ΠΣΠΠ) που αποτελούν τα τρία ιστορικότερα και πιο εμβληματικά σχολεία της χώρας και συγχρόνως να ενισχυθεί, να αναδειχθεί και να αναβαθμιστεί ο ρόλος τους για ουσιαστικό πειραματισμό και καινοτομία.