• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Σαλαμούρας' | 15 Δεκεμβρίου 2010, 00:50

    Ο Μέντορας εγγυάται μια μεθοδική προσπάθεια και διαδικασία που υποστηρίζει και προωθεί την ανάπτυξη και μάθηση, με βάση μια διαπροσωπική σχέση υποστήριξης του έργου του εκπαιδευτικού, ανταλλαγής ιδεών και εμπειριών , στην οποία ένα άτομο επενδύει στην εμπειρία του άλλου, που θα του επιτρέψει να επιτύχει τους στόχους του. Με αφετηρία τον ορισμό αυτό διατυπώνονται οι παρακάτω σκέψεις και προβληματισμοί για το νέο , για τη χώρα μας , θεσμό του μέντορα. Ο Μέντορας διαθέτει εμπειρία και επιστημονική επάρκεια στην διδακτική μεθοδολογία και παιδαγωγική. Ειδικότερα:  Διαθέτει δεξιότητες για τις διαπροσωπικές σχέσεις (κατανόηση, επικοινωνία), με τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.  Επικοινωνεί για να εδραιωθεί μια σχέση εμπιστοσύνης.  Ακολουθεί μια επαγγελματική δεοντολογία.  Διαθέτειικανότητα στήριξης των νέων εκπαιδευτικών για την ανάπτυξη και ενδυνάμωση της αυτονομίας.  Καθοδηγεί το νέο δάσκαλο για κάθε ζήτημα σχετικά με την πρακτική του στη διαχείριση της τάξης, τον προγραμματισμό, κλπ.  Ασκεί εποικοδομητική κριτική και συζητά με το νέο δάσκαλο, για να υποκινήσει τη σκέψη πέρα από το πεδίο της εργασίας. Μερικά ερωτήματα για τα τυπικά προσόντα του μέντορα.  να είναι ένας εκπαιδευτικός που να έχει σημαντική παρουσία και γνώση των ιδιαιτεροτήτων της Σχολικής Μονάδας και να ή να μην υπηρετεί στο ίδιο σχολείο ?  πέντε (5) έτη ή περισσότερα εμπειρίας διδασκαλίας?  θα συνιστάται από τη Διεύθυνση ή το Σύλλογο Διδασκόντων και με ποια κριτήρια?  εθελοντής ή/και διορισμένος?  θα συμμετέχει υποχρεωτικά σε προγράμματα κατάρτισης που προσφέρονται?  θα οργανώνει με δική του πρωτοβουλία συναντήσεις σχεδιασμού ή μετά από έγκριση μιας προϊσταμένης αρχής για τον τομέα της επαγγελματικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών?  θα ασκεί παράλληλα διδακτικά καθήκοντα, και αν ναι, με μειωμένο ωράριο? Καθορισμός του ρόλου. Ένας μέντορας αναφέρεται πάντα σε ανάγκες που εκφράζονται από τους εκπαιδευτικούς.. 1. το περιεχόμενο, τις προσεγγίσεις, τα εργαλεία και τις στρατηγικές για τη διδασκαλία του θέματος 2. την ανανέωση των πρακτικών που σχετίζονται με την αλλαγή στον τομέα της εκπαίδευσης 3. την οργάνωση της διδασκαλίας σε μια τάξη ή ένα σχολείο, τη διαχείριση της τάξης ,συνάντηση με τους γονείς, τις σχέσεις με τους συναδέλφους. Ο μέντορας κατέχει και προσφέρει τις επαγγελματικές γνώσεις του σε ένα άλλο πρόσωπο. Δεν το κάνει αντί ...του άλλου , αλλά προσφέρει την υποστήριξή του στον άλλο και προφανώς δεν αξιολογεί ούτε επιβάλλει κυρώσεις. Βοηθά το άλλο για να αντιληφθεί τα πλεονεκτήματα και τα όριά του και να αναγνωρίσει αυτό που θέλει να βελτιώσει στην επαγγελματική του δράση. Η παρέμβαση προσφέρει μια προοπτική επαγγελματικής ανάπτυξης. Παρατηρεί τις ερωτήσεις για τις πρακτικές των άλλων για να βοηθήσει στην επαγγελματική εξέλιξη ενός εκπαιδευτικού. Ο μέντορας απολαμβάνει της εμπιστοσύνης επειδή η κοινότητα αναγνωρίζει την επιστημονική του επάρκεια και εμπειρία. Επωφελείται επίσης από την εμπειρία των άλλων, μέσω της ανταλλαγής ιδεών, που έχει μαζί τους, των πρακτικών ή άλλων προσεγγίσεων και από την επιθυμία για μάθηση . Με τη σειρά του, ο καθοδηγούμενος εκφράζει τις ανάγκες του για να μάθει πώς θα βελτιώσει τη διδασκαλία του. Η ιδέα ότι ακόμα και μετά την αρχική εκπαίδευση, όλα δεν είναι απαραίτητα τέλεια κατά την εκκίνηση στο επάγγελμα, είναι βασική και καταλυτική για τους νέους εκπαιδευτικούς που αναζητούν την επιτυχία στο επάγγελμα γιατί μερικοί μπορεί να έχουν ένα αίσθημα άγχους ή/και ανικανότητας εξουθενωμένοι από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Οι εκπαιδευτικοί ,στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι απρόθυμοι να καλέσουν τους συναδέλφους τους, φοβούμενοι ότι θα κριθούν, θα αξιολογηθούν, ή ακόμη και θα απορριφθούν από αυτούς. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι υποχρεωμένοι να καλέσουν ένα, μέντορα αλλά με την θεσμοποίηση του μέτρου αυτού, πρέπει να ενθαρρυνθούν να το πράξουν. Αυτοί που το κάνουν πρώτα, είναι οι λιγότερο απομονωμένοι, όσοι έχουν αναπτύξει εμπιστοσύνη και πιστεύουν ότι ,αν είναι καλύτερα εξοπλισμένοι, θα επιβιώσουν τα πρώτα χρόνια του επαγγέλματος.