Καταρχάς, θεωρώ άστοχο να αναφερόμαστε στις ελλείψεις και τα προβλήματα της προσχολικής εκπαίδευσης για να αιτιολογήσουμε την αντίθεσή μας στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς ΠΕ06 στα νηπιαγωγεία. Ακόμη κι αν είχαμε 15 μαθητές ανά εκπαιδευτικό, βοηθούς, καθαρίστριες σε όλο το ωράριο λειτουργίας, τραπεζοκόμους και προγράμματα δωρεάν σίτισης στο ολοήμερο, 3τ.μ για κάθε μαθητή στις αίθουσες και 7 τ.μ στο προαύλιο, η εισαγωγή της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς ΠΕ06 στο νηπιαγωγείο θα ήταν ΛΑΘΟΣ.
Ήδη προηγούμενος σχολιαστής έχει αναρτήσει σχετική κοινή ανακοίνωση της ΔΟΕ και των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση που να δικαιολογεί τη συγκεκριμένη πολιτική απόφαση.
Διαβάζοντας το άρθρο που παραθέτει προηγούμενος σχολιαστής, οφείλω να πω ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη γελοιότητα από την επίκληση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης για τη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας. Διαπολιτισμική εκπαίδευση σημαίνει σεβασμός και αποδοχή της διαφορετικότητας και του γλωσσικού πλούτου, όχι επιβεβαίωση και διαιώνιση της ηγεμονίας της Αγγλικής γλώσσας. Σε μια τάξη με μαθητές από την Αλβανία, τη Ρωσία και την Κίνα (πραγματικό παράδειγμα από νηπιαγωγείο όπου έχω εργαστεί) θα αναπτύξουν οι μαθητές τον σεβασμό για την πολιτισμική/γλωσσική ταυτότητα των συμμαθητών τους μαθαίνοντας αγγλικά; Αν θέλαμε να κάνουμε διαπολιτισμική εκπαίδευση θα έπρεπε να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με όλες τις γλώσσες των συμμαθητών τους, όχι με την αγγλική (εκτός κι αν έχουν και δίγλωσσους συμμαθητές με "μητρική" την αγγλική). Η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για συστήματα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας (2019) δεν αναφέρει πουθενά την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στην προσχολική ηλικία, ακόμη κι αν πρόκειται για μια "lingua franca". Αντιθέτως, όπου γίνεται αναφορά σε δεύτερη γλώσσα ή σε περισσότερες, αυτή αφορά μαθητές που έχουν "μητρική" γλώσσα διαφορετική από τη γλώσσα εκπαίδευσης. Παραθέτω τον σχετικό σύνδεσμο για να τον μελετήσετε (βλ. σ.σ. 4 και 18).
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/…
Δεν υπάρχει καμία έρευνα που να τεκμηριώνει την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητα της εκμάθησης ξένων γλωσσών στο νηπιαγωγείο. Η έρευνα του 2005 (πρόσφατη δεν τη λέμε) που παραθέτει προηγούμενος σχολιαστής, έγινε σε λίγα νηπιαγωγεία συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής για 3 μήνες (συνεπώς, ούτε γενικεύσιμα λέμε τα αποτελέσματα) και αναφέρεται στην στάση των μαθητών και των γονέων απέναντι στην ξένη γλώσσα και όχι στις δεξιότητες που απέκτησαν τα παιδιά. Μας λέει, λοιπόν, το άρθρο ότι τα νήπια της πειραματικής ομάδας έδειξαν ενθουσιασμό για παιγνιώδεις δραστηριότητες που έγιναν στα αγγλικά. Επίσης, μας λέει ότι τα νήπια με υψηλό δείκτη νοημοσύνης και τα κορίτσια ήταν πιο ενθουσιώδη. Το άλλο ενδιαφέρον που μας λέει είναι ότι κατανόησαν πως "πρέπει να μάθουμε μια ξένη γλώσσα για να επικοινωνούμε" -και, φυσικά, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, ποια καλύτερη από την αγγλική...Τέλος, οι ερευνητές εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι τα νήπια δεν θα θυμούνται τίποτα από όσα έμαθαν στο μέλλον (!). Αυτά που δεν μας λένε είναι: ποια επίδραση είχε η παρέμβαση στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών; ποια ήταν η διαφορά μεταξύ πειραματικής ομάδας και ομάδας ελέγχου σε όλους τους στόχους και δεξιότητες που περιλαμβάνονται στο ΔΕΠΠΣ (δεδομένου ότι αφιερώθηκε μεγάλο χρονικό διάστημα για την παρέμβαση, εις βάρος άλλων δραστηριοτήτων ή του ελεύθερου παιχνιδιού); ποια ήταν η επίδραση σε παιδιά που δεν έχουν ως "μητρική" την ελληνική, οπότε η αγγλική είναι για αυτά δεύτερη ξένη γλώσσα με πρώτη την ελληνική; ποιοι υλοποίησαν την παρέμβαση, εκπαιδευτικοί ΠΕ60 ή ΠΕ06; Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά δικαιολογούν την έναρξη ενός πιλοτικού προγράμματος;
Θεωρώ πως όχι.
Η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας (και οποιουδήποτε διακριτού διδακτικού αντικειμένου που θα διδάσκεται συγκεκριμένες ώρες από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων)στο νηπιαγωγείο θα έχει πολύ αρνητικές συνέπειες στον παιδοκεντρικό και διαθεματικό χαρακτήρα του προγράμματος σπουδών και του αναλυτικού προγράμματος, οδηγώντας προς τη "σχολειοποίηση" του νηπιαγωγείου.
Το συγκεκριμένο άρθρο πρέπει να αποσυρθεί.
Καταρχάς, θεωρώ άστοχο να αναφερόμαστε στις ελλείψεις και τα προβλήματα της προσχολικής εκπαίδευσης για να αιτιολογήσουμε την αντίθεσή μας στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς ΠΕ06 στα νηπιαγωγεία. Ακόμη κι αν είχαμε 15 μαθητές ανά εκπαιδευτικό, βοηθούς, καθαρίστριες σε όλο το ωράριο λειτουργίας, τραπεζοκόμους και προγράμματα δωρεάν σίτισης στο ολοήμερο, 3τ.μ για κάθε μαθητή στις αίθουσες και 7 τ.μ στο προαύλιο, η εισαγωγή της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας από εκπαιδευτικούς ΠΕ06 στο νηπιαγωγείο θα ήταν ΛΑΘΟΣ. Ήδη προηγούμενος σχολιαστής έχει αναρτήσει σχετική κοινή ανακοίνωση της ΔΟΕ και των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση που να δικαιολογεί τη συγκεκριμένη πολιτική απόφαση. Διαβάζοντας το άρθρο που παραθέτει προηγούμενος σχολιαστής, οφείλω να πω ότι δεν υπάρχει μεγαλύτερη γελοιότητα από την επίκληση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης για τη διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας. Διαπολιτισμική εκπαίδευση σημαίνει σεβασμός και αποδοχή της διαφορετικότητας και του γλωσσικού πλούτου, όχι επιβεβαίωση και διαιώνιση της ηγεμονίας της Αγγλικής γλώσσας. Σε μια τάξη με μαθητές από την Αλβανία, τη Ρωσία και την Κίνα (πραγματικό παράδειγμα από νηπιαγωγείο όπου έχω εργαστεί) θα αναπτύξουν οι μαθητές τον σεβασμό για την πολιτισμική/γλωσσική ταυτότητα των συμμαθητών τους μαθαίνοντας αγγλικά; Αν θέλαμε να κάνουμε διαπολιτισμική εκπαίδευση θα έπρεπε να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με όλες τις γλώσσες των συμμαθητών τους, όχι με την αγγλική (εκτός κι αν έχουν και δίγλωσσους συμμαθητές με "μητρική" την αγγλική). Η σύσταση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για συστήματα προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης υψηλής ποιότητας (2019) δεν αναφέρει πουθενά την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στην προσχολική ηλικία, ακόμη κι αν πρόκειται για μια "lingua franca". Αντιθέτως, όπου γίνεται αναφορά σε δεύτερη γλώσσα ή σε περισσότερες, αυτή αφορά μαθητές που έχουν "μητρική" γλώσσα διαφορετική από τη γλώσσα εκπαίδευσης. Παραθέτω τον σχετικό σύνδεσμο για να τον μελετήσετε (βλ. σ.σ. 4 και 18). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/… Δεν υπάρχει καμία έρευνα που να τεκμηριώνει την αναγκαιότητα και την αποτελεσματικότητα της εκμάθησης ξένων γλωσσών στο νηπιαγωγείο. Η έρευνα του 2005 (πρόσφατη δεν τη λέμε) που παραθέτει προηγούμενος σχολιαστής, έγινε σε λίγα νηπιαγωγεία συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής για 3 μήνες (συνεπώς, ούτε γενικεύσιμα λέμε τα αποτελέσματα) και αναφέρεται στην στάση των μαθητών και των γονέων απέναντι στην ξένη γλώσσα και όχι στις δεξιότητες που απέκτησαν τα παιδιά. Μας λέει, λοιπόν, το άρθρο ότι τα νήπια της πειραματικής ομάδας έδειξαν ενθουσιασμό για παιγνιώδεις δραστηριότητες που έγιναν στα αγγλικά. Επίσης, μας λέει ότι τα νήπια με υψηλό δείκτη νοημοσύνης και τα κορίτσια ήταν πιο ενθουσιώδη. Το άλλο ενδιαφέρον που μας λέει είναι ότι κατανόησαν πως "πρέπει να μάθουμε μια ξένη γλώσσα για να επικοινωνούμε" -και, φυσικά, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, ποια καλύτερη από την αγγλική...Τέλος, οι ερευνητές εκφράζουν τη βεβαιότητα ότι τα νήπια δεν θα θυμούνται τίποτα από όσα έμαθαν στο μέλλον (!). Αυτά που δεν μας λένε είναι: ποια επίδραση είχε η παρέμβαση στις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών; ποια ήταν η διαφορά μεταξύ πειραματικής ομάδας και ομάδας ελέγχου σε όλους τους στόχους και δεξιότητες που περιλαμβάνονται στο ΔΕΠΠΣ (δεδομένου ότι αφιερώθηκε μεγάλο χρονικό διάστημα για την παρέμβαση, εις βάρος άλλων δραστηριοτήτων ή του ελεύθερου παιχνιδιού); ποια ήταν η επίδραση σε παιδιά που δεν έχουν ως "μητρική" την ελληνική, οπότε η αγγλική είναι για αυτά δεύτερη ξένη γλώσσα με πρώτη την ελληνική; ποιοι υλοποίησαν την παρέμβαση, εκπαιδευτικοί ΠΕ60 ή ΠΕ06; Οι απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά δικαιολογούν την έναρξη ενός πιλοτικού προγράμματος; Θεωρώ πως όχι. Η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας (και οποιουδήποτε διακριτού διδακτικού αντικειμένου που θα διδάσκεται συγκεκριμένες ώρες από εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων)στο νηπιαγωγείο θα έχει πολύ αρνητικές συνέπειες στον παιδοκεντρικό και διαθεματικό χαρακτήρα του προγράμματος σπουδών και του αναλυτικού προγράμματος, οδηγώντας προς τη "σχολειοποίηση" του νηπιαγωγείου. Το συγκεκριμένο άρθρο πρέπει να αποσυρθεί.