Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 49 Ρυθμίσεις για τη λειτουργία των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη Μαρία Δ. | 2 Μαΐου 2020, 14:46
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Διαβάζοντας την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, αναρωτιέται κανείς: ποια είναι τα πορίσματα και οι κανόνες της παιδαγωγικής επιστήμης που υπαγορεύουν την αύξηση της αναλογίας εκπαιδευτικού μαθητών στο 1/24 ή 1/26; Θα εστιάσω στην προσχολική εκπαίδευση όπου εργάζομαι πάνω από 20 έτη. Όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΟΟΣΑ (OECD, 2019), σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, μικρότερη αναλογία εκπαιδευτικού/μαθητών έχει βρεθεί ότι λειτουργεί υποστηρικτικά για τις σχέσεις εκπαιδευτικού-μαθητών και, κατ’ επέκταση, για τα μαθησιακά αποτελέσματα. Οι μικρότερες αναλογίες θεωρούνται συχνά επωφελείς, διότι επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς να εστιάσουν εξατομικευμένα στις ανάγκες των μαθητών, ενώ μειώνεται και ο χρόνος που απαιτείται στην τάξη για τη διαχείριση διασπαστικών συμπεριφορών. Μάλιστα, αναφέρεται ότι οι συχνότερες ρυθμίσεις για τη βελτίωση της ποιότητας της προσχολικής εκπαίδευσης αφορούν την αναλογία μαθητών/εκπαιδευτικών και τον αριθμό μαθητών στο τμήμα. Στην περίπτωση της προσχολικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα η αναλογία μαθητών ανά τμήμα ταυτίζεται στην πράξη με την αναλογία εκπαιδευτικού μαθητών, αφού δεν υπάρχει δεύτερος εκπαιδευτικός ή βοηθός σε κάθε τμήμα. Η μέση αναλογία εκπαιδευτικού/μαθητών για την προσχολική εκπαίδευση (ISCED 02) στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι 1/16, ενώ σε πολλές χώρες υπάρχουν βοηθοί εκπαιδευτικών στα τμήματα (2019:169). Επιπλέον, η σύσταση των φορέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την αναλογία ενηλίκων/μαθητών για τις ηλικίες 3-6 είναι 1/15 (Στελλάκης, 2015). Να υποθέσουμε ότι οι διεθνείς οργανισμοί, αλλά και πολλές χώρες, αγνοούν τα πορίσματα και τους κανόνες της παιδαγωγικής επιστήμης; Μάλλον όχι. Απλώς επενδύουν στην ποιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης. Η πάγια διεκδίκηση του κλάδου των εκπαιδευτικών για ρύθμιση της αναλογίας εκπαιδευτικού/μαθητών για το Νηπιαγωγείο στο 1/15 θα πρέπει να είναι ο στόχος της κυβέρνησης αν επιθυμεί τη βελτίωση της ποιότητας της προσχολικής εκπαίδευσης. Μιλώντας για ποιότητα, εκτός από την αναλογία μαθητών για κάθε εκπαιδευτικό, που πρέπει να μειωθεί αντί να αυξηθεί, θα πρέπει να θεσπιστεί και ο ελάχιστος χώρος ανά μαθητή στις σχολικές αίθουσες, ο οποίος δεν πρέπει να είναι μικρότερος από 2,5 τ.μ. για κάθε μαθητή, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις διεθνείς προδιαγραφές (θα παραθέσω αναφορές όταν θα βγει σε διαβούλευση). Πηγές: OECD (2019). Education at a glance. Διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://read.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2019_0a156279-en#page12. Στελλάκης, N. (2015). Πρόσβαση και η Ποιότητα της Προσχολικής Εκπαίδευσης και Φροντίδας στην Ελλάδα. Διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://doi.org/10.12681/icw.17943.