Αξιότιμη κα.Υπουργέ,
Θα ήθελα να ξεκινήσω, λέγοντας ότι είμαι υπέρ της αριστείας και της δημιουργίας περισσότερων Πρότυπων Σχολείων στην Ελλάδα και ειδικότερα στην πόλη της Πάτρας. Έχοντας ζήσει κάποια χρόνια της παιδικής μου ηλικίας στη Γερμανία, κλήθηκα κι εκεί στο τέλος της Τετάρτης Δημοτικού να δώσω εξετάσεις για να εισαχθώ σε μία από τις τρεις κατηγορίες Γυμνασίων της Γερμανίας, το κατώτερο (Hauptschule), το μεσαίο (Realschule) και το ανώτερο (Gymnasium), τα οποία ξεκινούν από την Πέμπτη Δημοτικού και συνεχίζουν μέχρι το τέλος της σχολικής τους σταδιοδρομίας. Αυτή η διαδικασία στη Γερμανία είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές, γίνεται όμως μόνο μία φορά στη ζωή τους, στο τέλος της Τετάρτης Δημοτικού και διασφαλίζει το επίπεδο των μαθητών σε μία τάξη να είναι όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφο. Από εκεί και πέρα, ένα παιδί εάν το επιθυμεί, μπορεί να δώσει ξανά εξετάσεις και να αλλάξει κατηγορία Γυμνασίου. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η σταθερότητα στη σχολική ζωή των παιδιών, τα οποία γνωρίζουν ότι μέχρι το τέλος της σχολικής τους πορείας θα βρίσκονται στο ίδιο σχολικό περιβάλλον, με τους ίδιους συμμαθητές και φίλους. Παράλληλα όμως, δίνεται και σε όλους τους μαθητές η ευκαιρία, εάν οι ίδιοι ή οι γονείς τους το επιθυμούν να επιδιώξουν μέσω εξετάσεων ανώτερες σπουδές.
Επανέρχομαι λοιπόν στην ελληνική πραγματικότητα, όπου ξανατονίζω ότι είμαι υπέρ των Πρότυπων Σχολείων και, εάν το επιθυμούν τα παιδιά μου, θα στηρίξω την προσπάθειά τους να εισαχθούν σε αυτά. Εάν όμως το επιθυμούν… Γιατί με το καινούριο νομοσχέδιο που επιδιώκετε να περάσετε, δεν τους αφήνετε άλλη επιλογή. Συγκεκριμένα, αναγκάζετε όλους τους μαθητές του Πειραματικού Δημοτικού του Πανεπιστημίου Πατρών είτε να δώσουν εξετάσεις για να εισαχθούν στο μέχρι πρότινος διασυνδεδεμένο Πειραματικό Γυμνάσιο (το οποίο χωρίς λόγο βαπτίζετε Πρότυπο), είτε να μπουν σε κλήρωση για ένα ξένο προς αυτά Πειραματικό Γυμνάσιο στην άλλη άκρη της πόλης, είτε να εγγραφούν στο επίσης ξένο γι’ αυτά Γυμνάσιο της γειτονιάς τους.
Τα παιδιά μου είναι μαθητές στο Πειραματικό Δημοτικό του Πανεπιστημίου Πατρών. Εισήχθησαν σε αυτό με τη διαδικασία της κλήρωσης στο Προνήπιο, με στόχο να περάσουν αυτόματα στο Πειραματικό Γυμνάσιο και ακολούθως στο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Πατρών. Εν γνώσει μας επιλέξαμε να συμμετέχουμε στην κλήρωση για ένα Πειραματικό Σχολείο, το οποίο απέχει πολλά χιλιόμετρα από το σπίτι και τους χώρους εργασίας μας. Εν γνώσει μας έχουμε ξοδέψει υπέρογκα ποσά για τα έξοδα μεταφοράς των παιδιών μας έως τώρα και σκοπεύαμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε μέχρι να τελειώσουν το Λύκειο, ώστε τα παιδιά μας να παραμείνουν στο ίδιο σχολικό περιβάλλον. Γιατί όταν τα παιδιά μας κληρώθηκαν να φοιτήσουν στο Πειραματικό Νηπιαγωγείο γνωρίζαμε ότι οι τέσσερις αυτές βαθμίδες Σχολείων (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο) διασυνδέονται μεταξύ τους, δηλαδή οι μαθητές περνάνε αυτόματα από τη μία βαθμίδα στην άλλη, χωρίς εξετάσεις ή κληρώσεις. Άλλωστε, τα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Πατρών λειτουργούν από το 1972 ως ενιαία εκπαιδευτική μονάδα. Βρίσκονται εντός του ίδιου οικοδομικού τετραγώνου, σε όμορα οικόπεδα εκτός του αστικού ιστού. Όλοι οι γονείς των παιδιών που φοιτούν στα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Πατρών έχουν επενδύσει ένα αρκετά μεγάλο ποσό χρημάτων για να καλύψουν τα έξοδα μεταφοράς, προκειμένου τα παιδιά τους να μπορέσουν να παρακολουθήσουν πειραματικές μεθόδους εκπαίδευσης από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο. Εάν ήξεραν ότι μετά το Δημοτικό τα παιδιά τους θα ήταν υποχρεωμένα είτε να δώσουν εξετάσεις είτε να ξαναμπούν σε κλήρωση, το μεγαλύτερο ποσοστό δεν θα έμπαινε στη διαδικασία κλήρωσης για το Πειραματικό Νηπιαγωγείο και τα Πειραματικά Σχολεία θα ξέμεναν από μαθητές.
Η σημασία των Πειραματικών Σχολείων έγκειται στην εφαρμογή νέων πειραματικών μεθόδων σε ένα τυχαίο δείγμα μαθητών, εξ ου και η διαδικασία εισαγωγής μέσω κλήρωσης. Μέσω αυτής της πρωτότυπης εκπαίδευσης εξάγονται αποτελέσματα, τα οποία μπορούν στη συνέχεια να εφαρμοστούν και στις υπόλοιπες σχολικές δομές της χώρας. Προκειμένου όμως να αξιολογηθούν σωστά αυτά τα αποτελέσματα, αυτό το τυχαίο δείγμα που επιλέχθηκε στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να παραμείνει το ίδιο μέχρι και το Λύκειο. Δεν έχει κανένα όφελος ανά τρία χρόνια να αλλάζουν οι μαθητές, αφού δεν θα μπορεί με αυτό τον τρόπο να παρακολουθείται η πρόοδος μιας εκπαιδευτικής μεθόδου.
Οι μαθητές που ήδη φοιτούν στο Πειραματικό Δημοτικό και Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Πατρών με το παρόν νομοσχέδιο, θα έρθουν αντιμέτωποι με ριζικές, άδικες και αναίτιες αλλαγές στη ζωή τους. Θα κληθούν είτε να επωμιστούν το άγχος των εξετάσεων ώστε να εισαχθούν στην ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα, με την πιθανότητα πάντα να αποτύχουν, είτε να συνεχίσουν ως άγνωστοι μεταξύ αγνώστων σε κάποιο σχολείο της γειτονιάς τους. Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε αυτές τις ευαίσθητες ηλικίες των 12 και 15 ετών θα επιφέρει μεγάλο ψυχολογικό φόρτο στα παιδιά, αφού θα κληθούν αναίτια να αποχωριστούν τους φίλους τους και να προσαρμοστούν σε ένα νέο, ξένο για αυτά περιβάλλον. Κι αν σε μία οικογένεια πετύχει στις εξετάσεις το ένα παιδί και όχι το αδελφάκι του, πως ακριβώς θα μπορέσει να αντιμετωπίσει αυτό το παιδί την αποτυχία, η οποία θα τον ακολουθεί μία ζωή, αφού θα έρχεται καθημερινά αντιμέτωπο με τη σύγκριση με τον «έξυπνο» αδελφό του;
Η δημιουργία περισσότερων Πρότυπων Σχολείων στη χώρα και συγκεκριμένα στην πόλη της Πάτρας, είναι θεμιτή, καθώς προάγει την αριστεία. Με τον τρόπο όμως που γίνεται στο παρόν νομοσχέδιο δημιουργεί όμως και τα προαναφερθέντα σημαντικά προβλήματα στις οικογένειες των μαθητών που ήδη φοιτούν σε αυτά και έχουν επενδύσει τόσο σε οικονομικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Οι παρακάτω προτάσεις θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα:
Α) Να μετατραπούν το Πειραματικό Γυμνάσιο και Πειραματικό Γ.Ε.Λ. Πατρών (περιοχή Λάγγουρα Πατρών) σε Πρότυπα Σχολεία, τα οποία εξαρχής είχαν ιδρυθεί ως Πρότυπα και τα οποία άλλωστε δεν διαθέτουν διασύνδεση με κάποιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο
Β) Να παραμείνουν ως Πειραματικές μονάδες όλες οι βαθμίδες των σχολείων του Πανεπιστημίου Πατρών (Νηπιαγωγείο, 2θεσιο Δημοτικό και 8θεσιο Δημοτικό - Γυμνάσιο- Λύκειο)
Γ) Να διασυνδεθούν εκ νέου τα Πειραματικά Δημοτικά (2θεσιο και 8θεσιο) του Πανεπιστημίου Πατρών με το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών
Δ) Να διασυνδεθούν εκ νέου το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών με το Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Πατρών
Μετά τιμής,
Θωμαέλλα Τσουβαλτζίδου,
Γονέας μαθητριών του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών
Αξιότιμη κα.Υπουργέ, Θα ήθελα να ξεκινήσω, λέγοντας ότι είμαι υπέρ της αριστείας και της δημιουργίας περισσότερων Πρότυπων Σχολείων στην Ελλάδα και ειδικότερα στην πόλη της Πάτρας. Έχοντας ζήσει κάποια χρόνια της παιδικής μου ηλικίας στη Γερμανία, κλήθηκα κι εκεί στο τέλος της Τετάρτης Δημοτικού να δώσω εξετάσεις για να εισαχθώ σε μία από τις τρεις κατηγορίες Γυμνασίων της Γερμανίας, το κατώτερο (Hauptschule), το μεσαίο (Realschule) και το ανώτερο (Gymnasium), τα οποία ξεκινούν από την Πέμπτη Δημοτικού και συνεχίζουν μέχρι το τέλος της σχολικής τους σταδιοδρομίας. Αυτή η διαδικασία στη Γερμανία είναι υποχρεωτική για όλους τους μαθητές, γίνεται όμως μόνο μία φορά στη ζωή τους, στο τέλος της Τετάρτης Δημοτικού και διασφαλίζει το επίπεδο των μαθητών σε μία τάξη να είναι όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφο. Από εκεί και πέρα, ένα παιδί εάν το επιθυμεί, μπορεί να δώσει ξανά εξετάσεις και να αλλάξει κατηγορία Γυμνασίου. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται η σταθερότητα στη σχολική ζωή των παιδιών, τα οποία γνωρίζουν ότι μέχρι το τέλος της σχολικής τους πορείας θα βρίσκονται στο ίδιο σχολικό περιβάλλον, με τους ίδιους συμμαθητές και φίλους. Παράλληλα όμως, δίνεται και σε όλους τους μαθητές η ευκαιρία, εάν οι ίδιοι ή οι γονείς τους το επιθυμούν να επιδιώξουν μέσω εξετάσεων ανώτερες σπουδές. Επανέρχομαι λοιπόν στην ελληνική πραγματικότητα, όπου ξανατονίζω ότι είμαι υπέρ των Πρότυπων Σχολείων και, εάν το επιθυμούν τα παιδιά μου, θα στηρίξω την προσπάθειά τους να εισαχθούν σε αυτά. Εάν όμως το επιθυμούν… Γιατί με το καινούριο νομοσχέδιο που επιδιώκετε να περάσετε, δεν τους αφήνετε άλλη επιλογή. Συγκεκριμένα, αναγκάζετε όλους τους μαθητές του Πειραματικού Δημοτικού του Πανεπιστημίου Πατρών είτε να δώσουν εξετάσεις για να εισαχθούν στο μέχρι πρότινος διασυνδεδεμένο Πειραματικό Γυμνάσιο (το οποίο χωρίς λόγο βαπτίζετε Πρότυπο), είτε να μπουν σε κλήρωση για ένα ξένο προς αυτά Πειραματικό Γυμνάσιο στην άλλη άκρη της πόλης, είτε να εγγραφούν στο επίσης ξένο γι’ αυτά Γυμνάσιο της γειτονιάς τους. Τα παιδιά μου είναι μαθητές στο Πειραματικό Δημοτικό του Πανεπιστημίου Πατρών. Εισήχθησαν σε αυτό με τη διαδικασία της κλήρωσης στο Προνήπιο, με στόχο να περάσουν αυτόματα στο Πειραματικό Γυμνάσιο και ακολούθως στο Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Πατρών. Εν γνώσει μας επιλέξαμε να συμμετέχουμε στην κλήρωση για ένα Πειραματικό Σχολείο, το οποίο απέχει πολλά χιλιόμετρα από το σπίτι και τους χώρους εργασίας μας. Εν γνώσει μας έχουμε ξοδέψει υπέρογκα ποσά για τα έξοδα μεταφοράς των παιδιών μας έως τώρα και σκοπεύαμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε μέχρι να τελειώσουν το Λύκειο, ώστε τα παιδιά μας να παραμείνουν στο ίδιο σχολικό περιβάλλον. Γιατί όταν τα παιδιά μας κληρώθηκαν να φοιτήσουν στο Πειραματικό Νηπιαγωγείο γνωρίζαμε ότι οι τέσσερις αυτές βαθμίδες Σχολείων (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο) διασυνδέονται μεταξύ τους, δηλαδή οι μαθητές περνάνε αυτόματα από τη μία βαθμίδα στην άλλη, χωρίς εξετάσεις ή κληρώσεις. Άλλωστε, τα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Πατρών λειτουργούν από το 1972 ως ενιαία εκπαιδευτική μονάδα. Βρίσκονται εντός του ίδιου οικοδομικού τετραγώνου, σε όμορα οικόπεδα εκτός του αστικού ιστού. Όλοι οι γονείς των παιδιών που φοιτούν στα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Πατρών έχουν επενδύσει ένα αρκετά μεγάλο ποσό χρημάτων για να καλύψουν τα έξοδα μεταφοράς, προκειμένου τα παιδιά τους να μπορέσουν να παρακολουθήσουν πειραματικές μεθόδους εκπαίδευσης από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο. Εάν ήξεραν ότι μετά το Δημοτικό τα παιδιά τους θα ήταν υποχρεωμένα είτε να δώσουν εξετάσεις είτε να ξαναμπούν σε κλήρωση, το μεγαλύτερο ποσοστό δεν θα έμπαινε στη διαδικασία κλήρωσης για το Πειραματικό Νηπιαγωγείο και τα Πειραματικά Σχολεία θα ξέμεναν από μαθητές. Η σημασία των Πειραματικών Σχολείων έγκειται στην εφαρμογή νέων πειραματικών μεθόδων σε ένα τυχαίο δείγμα μαθητών, εξ ου και η διαδικασία εισαγωγής μέσω κλήρωσης. Μέσω αυτής της πρωτότυπης εκπαίδευσης εξάγονται αποτελέσματα, τα οποία μπορούν στη συνέχεια να εφαρμοστούν και στις υπόλοιπες σχολικές δομές της χώρας. Προκειμένου όμως να αξιολογηθούν σωστά αυτά τα αποτελέσματα, αυτό το τυχαίο δείγμα που επιλέχθηκε στο Νηπιαγωγείο θα πρέπει να παραμείνει το ίδιο μέχρι και το Λύκειο. Δεν έχει κανένα όφελος ανά τρία χρόνια να αλλάζουν οι μαθητές, αφού δεν θα μπορεί με αυτό τον τρόπο να παρακολουθείται η πρόοδος μιας εκπαιδευτικής μεθόδου. Οι μαθητές που ήδη φοιτούν στο Πειραματικό Δημοτικό και Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Πατρών με το παρόν νομοσχέδιο, θα έρθουν αντιμέτωποι με ριζικές, άδικες και αναίτιες αλλαγές στη ζωή τους. Θα κληθούν είτε να επωμιστούν το άγχος των εξετάσεων ώστε να εισαχθούν στην ανώτερη εκπαιδευτική βαθμίδα, με την πιθανότητα πάντα να αποτύχουν, είτε να συνεχίσουν ως άγνωστοι μεταξύ αγνώστων σε κάποιο σχολείο της γειτονιάς τους. Η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος σε αυτές τις ευαίσθητες ηλικίες των 12 και 15 ετών θα επιφέρει μεγάλο ψυχολογικό φόρτο στα παιδιά, αφού θα κληθούν αναίτια να αποχωριστούν τους φίλους τους και να προσαρμοστούν σε ένα νέο, ξένο για αυτά περιβάλλον. Κι αν σε μία οικογένεια πετύχει στις εξετάσεις το ένα παιδί και όχι το αδελφάκι του, πως ακριβώς θα μπορέσει να αντιμετωπίσει αυτό το παιδί την αποτυχία, η οποία θα τον ακολουθεί μία ζωή, αφού θα έρχεται καθημερινά αντιμέτωπο με τη σύγκριση με τον «έξυπνο» αδελφό του; Η δημιουργία περισσότερων Πρότυπων Σχολείων στη χώρα και συγκεκριμένα στην πόλη της Πάτρας, είναι θεμιτή, καθώς προάγει την αριστεία. Με τον τρόπο όμως που γίνεται στο παρόν νομοσχέδιο δημιουργεί όμως και τα προαναφερθέντα σημαντικά προβλήματα στις οικογένειες των μαθητών που ήδη φοιτούν σε αυτά και έχουν επενδύσει τόσο σε οικονομικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Οι παρακάτω προτάσεις θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα: Α) Να μετατραπούν το Πειραματικό Γυμνάσιο και Πειραματικό Γ.Ε.Λ. Πατρών (περιοχή Λάγγουρα Πατρών) σε Πρότυπα Σχολεία, τα οποία εξαρχής είχαν ιδρυθεί ως Πρότυπα και τα οποία άλλωστε δεν διαθέτουν διασύνδεση με κάποιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Β) Να παραμείνουν ως Πειραματικές μονάδες όλες οι βαθμίδες των σχολείων του Πανεπιστημίου Πατρών (Νηπιαγωγείο, 2θεσιο Δημοτικό και 8θεσιο Δημοτικό - Γυμνάσιο- Λύκειο) Γ) Να διασυνδεθούν εκ νέου τα Πειραματικά Δημοτικά (2θεσιο και 8θεσιο) του Πανεπιστημίου Πατρών με το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών Δ) Να διασυνδεθούν εκ νέου το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών με το Πειραματικό Λύκειο του Πανεπιστημίου Πατρών Μετά τιμής, Θωμαέλλα Τσουβαλτζίδου, Γονέας μαθητριών του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών