Αξιότιμη κα Υπουργέ και Αξιότιμοι συντάκτες του νομοσχεδίου,
Είμαι γονέας μαθητή της Β τάξης Προτύπου Γυμνασίου. Τα εκατοντάδες σχόλια έχουν καταδείξει πλήρως πόσο εξόφθαλμα άδικη, παράλογη, αλλά και ιδιαίτερα προβληματική από νομικής αλλά και ηθικής πλευράς είναι η συγκεκριμένη διάταξη, για τους μαθητές που ήδη φοιτούν ή ήδη προετοιμάζονται για να φοιτήσουν (έχουν δηλαδή ήδη επενδύσει προσπάθεια, κόπο, αλλά και χρήματα - ας μην κρυβόμαστε) στα Πρότυπα Σχολεία. Βέβαια, στο ίδιο ακριβώς συμπέρασμα θα καταλήξει και οποιοσδήποτε σκεπτόμενος πολίτης απλά διαβάσει τη ρύθμιση χωρίς τα σχόλια, με μόνο εφόδιο την κοινή λογική.
Πέρα όμως από το θέμα της εφαρμογής στους μαθητές που ήδη φοιτούν στα Πρότυπα Σχολεία, η θέσπιση αυτών των εξετάσεων ακόμα και για τους μελλοντικούς μαθητές είναι σε πλήρη αντίθεση με την ίδια τη λογική της ενίσχυσης της αριστείας, που αποτελεί βασικό στόχο του νομοσχεδίου και θα επιφέρει το ακριβώς αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα «της διαμόρφωσης των κατάλληλων εκείνων προϋποθέσεων που θα προάγουν τη διαρκή αυτό-βελτίωση των μαθητών, καθώς και τη μεθοδικότερη και συστηματικότερη καλλιέργεια και ανέλιξη των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυνατοτήτων, κλίσεων και ταλέντων» (απόσπασμα από την αιτιολογική έκθεση).
Αρκεί κοινή λογική (και πάλι) καθώς και στοιχειώδης επαφή με την Ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα για να το αντιληφθεί κανείς αυτό, όπως γίνεται φανερό και από το πλήθος των επιχειρημάτων σε αυτή τη συζήτηση. Θα επαναλάβω μόνο δυο που θεωρώ από τα βασικότερα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα άλλα είναι λιγότερο σημαντικά:
1) Οι μαθητές των Προτύπων σχολείων θα προετοιμάζονται για ένα ή και δυο χρόνια με εντατικά φροντιστήρια για τις νέες εξετάσεις για το Λύκειο, αντί να εστιάζουν στα μαθήματα και τις άλλες δραστηριότητες του σχολείου (όμιλοι αριστείας, ερευνητικά προγράμματα, ανταλλαγές με άλλα σχολεία κλπ.). Οι παραπάνω στόχοι απλά «πάνε περίπατο».
2) Η πιθανότητα αποτυχίας στις εξετάσεις για το Λύκειο και νέας αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος, αυτή τη φορά με χαρακτήρα τιμωρίας και όχι επιβράβευσης, είναι το απόλυτο αντικίνητρο για την προσέλκυση άριστων μαθητών από τα Δημοτικά.
Είναι πραγματικά απορίας άξιο πώς αυτό δεν έχει γίνει αντιληπτό από Εσάς, τους υπεύθυνους για την σύνταξη αυτού του νομοσχεδίου. Ας ελπίσουμε ότι κάποιοι παρακολουθείτε τη διαβούλευση και ότι έστω και την τελευταία στιγμή θα αντιληφθείτε το προφανές και θα αποσύρετε πλήρως τη συγκεκριμένη διάταξη.
Ο θεμιτός στόχος για «αύξηση της κινητικότητας και προαγωγή της ισότητας ευκαιριών» (αλήθεια, «ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού», τι σημαίνει; Μιλάμε για παιδιά 14-15 ετών…) μπορεί να επιτευχθεί με άλλους τρόπους, π.χ. με επιπλέον τμήματα στα πρότυπα λύκεια σε σχέση με τα αντίστοιχα πρότυπα γυμνάσια, όπου οι πρόσθετες θέσεις θα καλύπτονται με εξετάσεις. Αυτό ήδη σε κάποια πρότυπα και θα μπορούσε να επεκταθεί.
Ευχαριστώ,
Ευθύμης Ισαακίδης
Αξιότιμη κα Υπουργέ και Αξιότιμοι συντάκτες του νομοσχεδίου, Είμαι γονέας μαθητή της Β τάξης Προτύπου Γυμνασίου. Τα εκατοντάδες σχόλια έχουν καταδείξει πλήρως πόσο εξόφθαλμα άδικη, παράλογη, αλλά και ιδιαίτερα προβληματική από νομικής αλλά και ηθικής πλευράς είναι η συγκεκριμένη διάταξη, για τους μαθητές που ήδη φοιτούν ή ήδη προετοιμάζονται για να φοιτήσουν (έχουν δηλαδή ήδη επενδύσει προσπάθεια, κόπο, αλλά και χρήματα - ας μην κρυβόμαστε) στα Πρότυπα Σχολεία. Βέβαια, στο ίδιο ακριβώς συμπέρασμα θα καταλήξει και οποιοσδήποτε σκεπτόμενος πολίτης απλά διαβάσει τη ρύθμιση χωρίς τα σχόλια, με μόνο εφόδιο την κοινή λογική. Πέρα όμως από το θέμα της εφαρμογής στους μαθητές που ήδη φοιτούν στα Πρότυπα Σχολεία, η θέσπιση αυτών των εξετάσεων ακόμα και για τους μελλοντικούς μαθητές είναι σε πλήρη αντίθεση με την ίδια τη λογική της ενίσχυσης της αριστείας, που αποτελεί βασικό στόχο του νομοσχεδίου και θα επιφέρει το ακριβώς αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα «της διαμόρφωσης των κατάλληλων εκείνων προϋποθέσεων που θα προάγουν τη διαρκή αυτό-βελτίωση των μαθητών, καθώς και τη μεθοδικότερη και συστηματικότερη καλλιέργεια και ανέλιξη των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυνατοτήτων, κλίσεων και ταλέντων» (απόσπασμα από την αιτιολογική έκθεση). Αρκεί κοινή λογική (και πάλι) καθώς και στοιχειώδης επαφή με την Ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα για να το αντιληφθεί κανείς αυτό, όπως γίνεται φανερό και από το πλήθος των επιχειρημάτων σε αυτή τη συζήτηση. Θα επαναλάβω μόνο δυο που θεωρώ από τα βασικότερα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα άλλα είναι λιγότερο σημαντικά: 1) Οι μαθητές των Προτύπων σχολείων θα προετοιμάζονται για ένα ή και δυο χρόνια με εντατικά φροντιστήρια για τις νέες εξετάσεις για το Λύκειο, αντί να εστιάζουν στα μαθήματα και τις άλλες δραστηριότητες του σχολείου (όμιλοι αριστείας, ερευνητικά προγράμματα, ανταλλαγές με άλλα σχολεία κλπ.). Οι παραπάνω στόχοι απλά «πάνε περίπατο». 2) Η πιθανότητα αποτυχίας στις εξετάσεις για το Λύκειο και νέας αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος, αυτή τη φορά με χαρακτήρα τιμωρίας και όχι επιβράβευσης, είναι το απόλυτο αντικίνητρο για την προσέλκυση άριστων μαθητών από τα Δημοτικά. Είναι πραγματικά απορίας άξιο πώς αυτό δεν έχει γίνει αντιληπτό από Εσάς, τους υπεύθυνους για την σύνταξη αυτού του νομοσχεδίου. Ας ελπίσουμε ότι κάποιοι παρακολουθείτε τη διαβούλευση και ότι έστω και την τελευταία στιγμή θα αντιληφθείτε το προφανές και θα αποσύρετε πλήρως τη συγκεκριμένη διάταξη. Ο θεμιτός στόχος για «αύξηση της κινητικότητας και προαγωγή της ισότητας ευκαιριών» (αλήθεια, «ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού», τι σημαίνει; Μιλάμε για παιδιά 14-15 ετών…) μπορεί να επιτευχθεί με άλλους τρόπους, π.χ. με επιπλέον τμήματα στα πρότυπα λύκεια σε σχέση με τα αντίστοιχα πρότυπα γυμνάσια, όπου οι πρόσθετες θέσεις θα καλύπτονται με εξετάσεις. Αυτό ήδη σε κάποια πρότυπα και θα μπορούσε να επεκταθεί. Ευχαριστώ, Ευθύμης Ισαακίδης