Σημεία αξιολόγησης ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού ιδρύματος
Θετική είναι η πρωτοβουλία της Υπουργού Παιδείας ώστε να αλλάξει το σαθρό επί χρόνια σύστημα της ανωτάτης εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν το εγχείρημα αυτό θα φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο ή απλά θα ανακυκλώσει την «αιώνια» μιζέρια του Ελληνικού Πανεπιστημίου.
Στην παρούσα πρόταση δίνουμε βασικά σημεία αξιολόγησης ενός σύγχρονου Ελληνικού Πανεπιστημιακού Ιδρύματος.
Επιλογή Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ανέλιξη του
1. Η θέση του επίκουρου καθηγητή οφείλει να καταργηθεί από το 2012 . Οι βαθμίδες πρέπει να γίνουν τρεις : Λέκτορας , Αναπληρωτής Καθηγητής , Καθηγητής. Οι σημερινές θέσεις λέκτορα και επίκουρου καθηγητή οφείλουν να εξισωθούν με τον τελευταίο να προηγείται στην διαδικασία επιλογής για την ανώτερη βαθμίδα ενώ ο πρώτος μπορεί να διεκδικήσει εκ νέου τη θέση του μόνο για μια 3ετία επιπλέον. Κανένας εκπαιδευτικός στη θέση λέκτορα δεν μπορεί να παραμένει ισόβια στην ίδια βαθμίδα αλλά μόνο για 5 έτη. Μετά την λήξη της 5ετίας πρέπει να ξαναγίνεται επαναπρόσκληση για την κάλυψη της θέσης και πρόσκληση για την κάλυψη νέας θέσης της επόμενης βαθμίδας, δηλαδή του αναπληρωτή. Το ίδρυμα δεν είναι ισόβιο parking κακού ή παρωχημένου εκπαιδευτικού προσωπικού. Ένα παράδειγμα στην Ελληνική πραγματικότητα ήταν οι αιώνιοι «βοηθοί» της δεκαετίας του 90 που τελικά «τακτοποιήθηκαν» σε θέσεις λέκτορα για να μην χάσουν τη θέση τους !!! Παραμένουν μέχρι σήμερα στη θέση του επίκουρου καθηγητή ( ακόμη και επί 20ετία !!! ) εκπαιδευτικοί που οφείλουν να επανακριθούν.
2. Η πρόσκληση για κάλυψη κενών θέσεων σε οποιαδήποτε βαθμίδα πρέπει υποχρεωτικά να αναρτάται στα αγγλικά και στα Ελληνικά σε κοινό ιστότοπο που θα παραχωρηθεί και θα ελέγχεται από το ΥΠΕΠΘ για όλα τα ιδρύματα , τα οποία πρέπει άμεσα να την ενσωματώσουν στην κεντρική σελίδα εκάστου τμήματος. Από την σελίδα αυτή θα γνωστοποιείται διεθνώς η πρόσκληση πρόσληψης εκπαιδευτικού προσωπικού.( Φυσικά κάθε τμήμα και ίδρυμα πρέπει να υποχρεωθεί να έχει ιστότοπο και ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ και στα αγγλικά , για την διεθνή πληροφόρηση και τις προσκλήσεις πρόσληψης).
3. Η επιλογή, μεταξύ πολλών υποψηφίων, για την πλήρωση συγκεκριμένης θέσης σε τμήμα ιδρύματος πρέπει να βασίζεται στα εξής αντικειμενικά κριτήρια :
α. Πολύ καλή και Πιστοποιημένη γνώση της Αγγλικής και Ελληνικής Γλώσσας και χρήσης Η/Υ. Σε περίπτωση που ο υποψήφιος είναι αλλοδαπός πρέπει να προηγείται η εξέταση του για την επάρκεια του στα Ελληνικά από επιτροπή του ΥΠΕΠΘ ,κοινή για όλους τους υποψηφίους , με την συμμετοχή φοιτητών του τμήματος που θα αποφασίζουν με ψηφοφορία ( π.χ. σε κάλπη ) αν ο υποψήφιος γίνεται αποδεκτός ή όχι για την επάρκεια του στα Ελληνικά.
β. Διδακτορικός τίτλος στο ίδιο ή παρεμφερές αντικείμενο
γ. Δημοσιεύσεις σε ξένα ερευνητικά περιοδικά. Χωρίς την ύπαρξη των δημοσιεύσεων αυτών αποκλείεται υποχρεωτικά κάθε υποψήφιος από την διαδικασία επιλογής. Οι υποψήφιοι με τις περισσότερες δημοσιεύσεις προηγούνται.
δ. Καμία συμμετοχή φοιτητή ή φοιτητών ή εκλεγμένου οργάνου τους ή μεταπτυχιακών φοιτητών στη διαδικασία πρόσληψης ή ανέλιξης του εκπαιδευτικού προσωπικού. Να σταματήσει αυτή η «υπόγεια αλληλοβοήθεια - αλληλεξάρτηση» που υπάρχει σήμερα στα Ελληνικά ιδρύματα μεταξύ μερίδας εκπαιδευτικού προσωπικού και φοιτητών , όπου οι μεν πρώτοι επιζητούν την στήριξη των δεύτερων για την ανέλιξη τους στην επόμενη βαθμίδα , οι δε δεύτεροι επιζητούν την στήριξη των πρώτων για την επιλογή τους σε μεταπτυχιακά προγράμματα. Είναι πολύ κρίσιμο το συγκεκριμένο σημείο. Υπάρχει τόλμη και αποφασιστικότητα εκ μέρους του ΥΠΕΠΘ να παύσει δια παντός αυτήν την φαυλοκρατία των μικροσυμφερόντων μέσα από πολιτικές ή άλλες συντεχνίες στα ιδρύματα που τα έχουν καταστήσει επί χρόνια έρμαιο σκοπιμοτήτων , γκετοποιώντας στην ουσία τις διαδικασίες ανέλιξης και πρόσληψης εκπαιδευτικού προσωπικού και επιλογής μεταπτυχιακών φοιτητών στα στενά και ύποπτα όρια μερικών κλειστών κύκλων ;
ε. Ύπαρξη συγγραμμάτων του υποψηφίου στα Ελληνικά ή Αγγλικά και τυχών αξιολογήσεις τους
στ. Ύπαρξη εγκεκριμένου ηλεκτρονικού συγγράμματος του υποψηφίου ( βλέπε παρακάτω ενότητα )
ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ
Κάθε τμήμα οφείλει να προμηθεύει στους φοιτητές του μια κοινή ομάδα συγγραμμάτων που έχουν εγκριθεί από διαπανεπιστημιακή επιτροπή όλων των τμημάτων του ίδιου γνωστικού αντικειμένου. Αυτή η ομάδα των συγγραμμάτων αποτελεί την πηγή θεμάτων εξέτασης των φοιτητών στο θεωρητικό μέρος. Πέραν του θεωρητικού μέρους , το πρακτικό μέρος θα αποτελείται από την ομάδα των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων, τα οποία θα αποτελούν την δεύτερη πηγή θεμάτων εξέτασης των φοιτητών στις εξετάσεις ( μαζί με το θεωρητικό ή και το εργαστηριακό μέρος που ενδεχόμενα να υπάρχει ).
Σταματά έτσι η φαυλοκρατία με τα «κουρελόχαρτα» συγγράμματα και το παρωχημένο μοντέλο των «παραδόσεων - φροντιστηρίων». Οι παραδόσεις πρέπει να γίνονται ακριβώς πάνω στην εγκεκριμένη ομάδα συγγραμμάτων. Παράδοση μπορεί να κάνει μόνον αναπληρωτής καθηγητής ή καθηγητής.
Η εξάσκηση των φοιτητών στο πρακτικό μέρος μπορεί να γίνεται με την βοήθεια αναπληρωτή καθηγητή ή λέκτορα και ακριβώς πάνω στην εγκεκριμένη ομάδα των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων.
Κάθε τμήμα ιδρύματος οφείλει να διατηρεί ηλεκτρονική βιβλιοθήκη (ISSN) στον ιστότοπο του για όλα τα προπτυχιακά μαθήματα. Υπεύθυνος για το κάθε ηλεκτρονικό σύγγραμμα θα είναι Καθηγητής ή αναπληρωτής καθηγητής που διδάσκει το μάθημα στο ίδιο τμήμα ή σε άλλο τμήμα. Το ηλεκτρονικό σύγγραμμα του εκπαιδευτικού θα είναι σε μορφή acrobat pdf ( με κωδικό εισαγωγής) και όχι φυσικά αντιγραφή δικού του ή άλλου συγγράμματος.
Το κάθε τμήμα θα φέρει ηλεκτρονικά συγγράμματα ΜΟΝΟΝ αν έχουν αξιολογηθεί θετικά από διαπανεπιστημιακή επιτροπή όλων των τμημάτων του ίδιου αντικειμένου. Αυτό αποτελεί στη διαδικασία αξιολόγησης και ανέλιξης του εκπαιδευτικού προσόν , αν δηλαδή το ηλεκτρονικό σύγγραμμα του εκπαιδευτικού «περάσει» από την επιτροπή.
Ο φοιτητής του κάθε τμήματος θα προμηθεύεται συγκεκριμένο κωδικό για κάθε ένα από τα ηλεκτρονικά προπτυχιακά μαθήματα ( διαφορετικό για το κάθε μάθημα ) ώστε να μπορεί να επεξεργάζεται ελεύθερα τις πληροφορίες που επιθυμεί.
Τμήματα με το ίδιο αντικείμενο διαφορετικών ιδρυμάτων μπορούν να έχουν τα ίδια ηλεκτρονικά συγγράμματα.
Η ισχύς των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων θα πρέπει να έχει μέγιστο όριο την 4ετία ή 5ετία.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ
Κάθε φοιτητής μπορεί να εισέρχεται χωρίς περιορισμούς ΕΝΤΟΣ του τμήματος σε αυτό επιδεικνύοντας ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ την φοιτητική του ταυτότητα. Τα τμήματα θα φυλάσσονται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ από εγκεκριμένο ΑΟΠΛΟ προσωπικό από τη Σύγκλητο του ιδρύματος.
Το προσωπικό αυτό θα μπορεί να συνδέεται και να ειδοποιεί άμεσα την αστυνομική αρχή σε περίπτωση που διαπιστώσει ταραχές εντός του τμήματος ή του προαύλιου χώρου του εφόσον συντρέχει κίνδυνος υλικών καταστροφών από βανδαλισμούς ή τρομοκρατικές ενέργειες.
Σε περίπτωση κατάληψης τμήματος από φοιτητές ή ξένα στοιχεία προς το τμήμα , τριμελής ομάδα εκπαιδευτικών προσπαθεί ΑΜΕΣΑ με τον διάλογο να «άρει» την κατάληψη.
Σε περίπτωση δυσμενούς αποτελέσματος η ομάδα ειδοποιεί επειγόντως την εισαγγελική και αστυνομική αρχή.
Η περιουσία του ιδρύματος ανήκει στον Ελληνικό λαό και δεν νοείται δολιοφθορά του από κανέναν.
Με εκτίμηση
Σ.Α.
Σημεία αξιολόγησης ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού ιδρύματος Θετική είναι η πρωτοβουλία της Υπουργού Παιδείας ώστε να αλλάξει το σαθρό επί χρόνια σύστημα της ανωτάτης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν το εγχείρημα αυτό θα φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο ή απλά θα ανακυκλώσει την «αιώνια» μιζέρια του Ελληνικού Πανεπιστημίου. Στην παρούσα πρόταση δίνουμε βασικά σημεία αξιολόγησης ενός σύγχρονου Ελληνικού Πανεπιστημιακού Ιδρύματος. Επιλογή Εκπαιδευτικού Προσωπικού και Ανέλιξη του 1. Η θέση του επίκουρου καθηγητή οφείλει να καταργηθεί από το 2012 . Οι βαθμίδες πρέπει να γίνουν τρεις : Λέκτορας , Αναπληρωτής Καθηγητής , Καθηγητής. Οι σημερινές θέσεις λέκτορα και επίκουρου καθηγητή οφείλουν να εξισωθούν με τον τελευταίο να προηγείται στην διαδικασία επιλογής για την ανώτερη βαθμίδα ενώ ο πρώτος μπορεί να διεκδικήσει εκ νέου τη θέση του μόνο για μια 3ετία επιπλέον. Κανένας εκπαιδευτικός στη θέση λέκτορα δεν μπορεί να παραμένει ισόβια στην ίδια βαθμίδα αλλά μόνο για 5 έτη. Μετά την λήξη της 5ετίας πρέπει να ξαναγίνεται επαναπρόσκληση για την κάλυψη της θέσης και πρόσκληση για την κάλυψη νέας θέσης της επόμενης βαθμίδας, δηλαδή του αναπληρωτή. Το ίδρυμα δεν είναι ισόβιο parking κακού ή παρωχημένου εκπαιδευτικού προσωπικού. Ένα παράδειγμα στην Ελληνική πραγματικότητα ήταν οι αιώνιοι «βοηθοί» της δεκαετίας του 90 που τελικά «τακτοποιήθηκαν» σε θέσεις λέκτορα για να μην χάσουν τη θέση τους !!! Παραμένουν μέχρι σήμερα στη θέση του επίκουρου καθηγητή ( ακόμη και επί 20ετία !!! ) εκπαιδευτικοί που οφείλουν να επανακριθούν. 2. Η πρόσκληση για κάλυψη κενών θέσεων σε οποιαδήποτε βαθμίδα πρέπει υποχρεωτικά να αναρτάται στα αγγλικά και στα Ελληνικά σε κοινό ιστότοπο που θα παραχωρηθεί και θα ελέγχεται από το ΥΠΕΠΘ για όλα τα ιδρύματα , τα οποία πρέπει άμεσα να την ενσωματώσουν στην κεντρική σελίδα εκάστου τμήματος. Από την σελίδα αυτή θα γνωστοποιείται διεθνώς η πρόσκληση πρόσληψης εκπαιδευτικού προσωπικού.( Φυσικά κάθε τμήμα και ίδρυμα πρέπει να υποχρεωθεί να έχει ιστότοπο και ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ και στα αγγλικά , για την διεθνή πληροφόρηση και τις προσκλήσεις πρόσληψης). 3. Η επιλογή, μεταξύ πολλών υποψηφίων, για την πλήρωση συγκεκριμένης θέσης σε τμήμα ιδρύματος πρέπει να βασίζεται στα εξής αντικειμενικά κριτήρια : α. Πολύ καλή και Πιστοποιημένη γνώση της Αγγλικής και Ελληνικής Γλώσσας και χρήσης Η/Υ. Σε περίπτωση που ο υποψήφιος είναι αλλοδαπός πρέπει να προηγείται η εξέταση του για την επάρκεια του στα Ελληνικά από επιτροπή του ΥΠΕΠΘ ,κοινή για όλους τους υποψηφίους , με την συμμετοχή φοιτητών του τμήματος που θα αποφασίζουν με ψηφοφορία ( π.χ. σε κάλπη ) αν ο υποψήφιος γίνεται αποδεκτός ή όχι για την επάρκεια του στα Ελληνικά. β. Διδακτορικός τίτλος στο ίδιο ή παρεμφερές αντικείμενο γ. Δημοσιεύσεις σε ξένα ερευνητικά περιοδικά. Χωρίς την ύπαρξη των δημοσιεύσεων αυτών αποκλείεται υποχρεωτικά κάθε υποψήφιος από την διαδικασία επιλογής. Οι υποψήφιοι με τις περισσότερες δημοσιεύσεις προηγούνται. δ. Καμία συμμετοχή φοιτητή ή φοιτητών ή εκλεγμένου οργάνου τους ή μεταπτυχιακών φοιτητών στη διαδικασία πρόσληψης ή ανέλιξης του εκπαιδευτικού προσωπικού. Να σταματήσει αυτή η «υπόγεια αλληλοβοήθεια - αλληλεξάρτηση» που υπάρχει σήμερα στα Ελληνικά ιδρύματα μεταξύ μερίδας εκπαιδευτικού προσωπικού και φοιτητών , όπου οι μεν πρώτοι επιζητούν την στήριξη των δεύτερων για την ανέλιξη τους στην επόμενη βαθμίδα , οι δε δεύτεροι επιζητούν την στήριξη των πρώτων για την επιλογή τους σε μεταπτυχιακά προγράμματα. Είναι πολύ κρίσιμο το συγκεκριμένο σημείο. Υπάρχει τόλμη και αποφασιστικότητα εκ μέρους του ΥΠΕΠΘ να παύσει δια παντός αυτήν την φαυλοκρατία των μικροσυμφερόντων μέσα από πολιτικές ή άλλες συντεχνίες στα ιδρύματα που τα έχουν καταστήσει επί χρόνια έρμαιο σκοπιμοτήτων , γκετοποιώντας στην ουσία τις διαδικασίες ανέλιξης και πρόσληψης εκπαιδευτικού προσωπικού και επιλογής μεταπτυχιακών φοιτητών στα στενά και ύποπτα όρια μερικών κλειστών κύκλων ; ε. Ύπαρξη συγγραμμάτων του υποψηφίου στα Ελληνικά ή Αγγλικά και τυχών αξιολογήσεις τους στ. Ύπαρξη εγκεκριμένου ηλεκτρονικού συγγράμματος του υποψηφίου ( βλέπε παρακάτω ενότητα ) ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ - ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΣΥΓΓΡΑΜΑΤΑ Κάθε τμήμα οφείλει να προμηθεύει στους φοιτητές του μια κοινή ομάδα συγγραμμάτων που έχουν εγκριθεί από διαπανεπιστημιακή επιτροπή όλων των τμημάτων του ίδιου γνωστικού αντικειμένου. Αυτή η ομάδα των συγγραμμάτων αποτελεί την πηγή θεμάτων εξέτασης των φοιτητών στο θεωρητικό μέρος. Πέραν του θεωρητικού μέρους , το πρακτικό μέρος θα αποτελείται από την ομάδα των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων, τα οποία θα αποτελούν την δεύτερη πηγή θεμάτων εξέτασης των φοιτητών στις εξετάσεις ( μαζί με το θεωρητικό ή και το εργαστηριακό μέρος που ενδεχόμενα να υπάρχει ). Σταματά έτσι η φαυλοκρατία με τα «κουρελόχαρτα» συγγράμματα και το παρωχημένο μοντέλο των «παραδόσεων - φροντιστηρίων». Οι παραδόσεις πρέπει να γίνονται ακριβώς πάνω στην εγκεκριμένη ομάδα συγγραμμάτων. Παράδοση μπορεί να κάνει μόνον αναπληρωτής καθηγητής ή καθηγητής. Η εξάσκηση των φοιτητών στο πρακτικό μέρος μπορεί να γίνεται με την βοήθεια αναπληρωτή καθηγητή ή λέκτορα και ακριβώς πάνω στην εγκεκριμένη ομάδα των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων. Κάθε τμήμα ιδρύματος οφείλει να διατηρεί ηλεκτρονική βιβλιοθήκη (ISSN) στον ιστότοπο του για όλα τα προπτυχιακά μαθήματα. Υπεύθυνος για το κάθε ηλεκτρονικό σύγγραμμα θα είναι Καθηγητής ή αναπληρωτής καθηγητής που διδάσκει το μάθημα στο ίδιο τμήμα ή σε άλλο τμήμα. Το ηλεκτρονικό σύγγραμμα του εκπαιδευτικού θα είναι σε μορφή acrobat pdf ( με κωδικό εισαγωγής) και όχι φυσικά αντιγραφή δικού του ή άλλου συγγράμματος. Το κάθε τμήμα θα φέρει ηλεκτρονικά συγγράμματα ΜΟΝΟΝ αν έχουν αξιολογηθεί θετικά από διαπανεπιστημιακή επιτροπή όλων των τμημάτων του ίδιου αντικειμένου. Αυτό αποτελεί στη διαδικασία αξιολόγησης και ανέλιξης του εκπαιδευτικού προσόν , αν δηλαδή το ηλεκτρονικό σύγγραμμα του εκπαιδευτικού «περάσει» από την επιτροπή. Ο φοιτητής του κάθε τμήματος θα προμηθεύεται συγκεκριμένο κωδικό για κάθε ένα από τα ηλεκτρονικά προπτυχιακά μαθήματα ( διαφορετικό για το κάθε μάθημα ) ώστε να μπορεί να επεξεργάζεται ελεύθερα τις πληροφορίες που επιθυμεί. Τμήματα με το ίδιο αντικείμενο διαφορετικών ιδρυμάτων μπορούν να έχουν τα ίδια ηλεκτρονικά συγγράμματα. Η ισχύς των ηλεκτρονικών συγγραμμάτων θα πρέπει να έχει μέγιστο όριο την 4ετία ή 5ετία. ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ Κάθε φοιτητής μπορεί να εισέρχεται χωρίς περιορισμούς ΕΝΤΟΣ του τμήματος σε αυτό επιδεικνύοντας ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ την φοιτητική του ταυτότητα. Τα τμήματα θα φυλάσσονται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ από εγκεκριμένο ΑΟΠΛΟ προσωπικό από τη Σύγκλητο του ιδρύματος. Το προσωπικό αυτό θα μπορεί να συνδέεται και να ειδοποιεί άμεσα την αστυνομική αρχή σε περίπτωση που διαπιστώσει ταραχές εντός του τμήματος ή του προαύλιου χώρου του εφόσον συντρέχει κίνδυνος υλικών καταστροφών από βανδαλισμούς ή τρομοκρατικές ενέργειες. Σε περίπτωση κατάληψης τμήματος από φοιτητές ή ξένα στοιχεία προς το τμήμα , τριμελής ομάδα εκπαιδευτικών προσπαθεί ΑΜΕΣΑ με τον διάλογο να «άρει» την κατάληψη. Σε περίπτωση δυσμενούς αποτελέσματος η ομάδα ειδοποιεί επειγόντως την εισαγγελική και αστυνομική αρχή. Η περιουσία του ιδρύματος ανήκει στον Ελληνικό λαό και δεν νοείται δολιοφθορά του από κανέναν. Με εκτίμηση Σ.Α.