Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση2. Πτυχία με αντίκρισμα: νέα οργάνωση της μάθησης και των προγραμμάτων σπουδών που διευκολύνουν την κινητικότητα και ενισχύουν τη διεπιστημονικότηταΣχόλιο του χρήστη Πέτρος Καρκαλούσος | 29 Δεκεμβρίου 2010, 13:03
Διαβάζοντας στο προσχέδιο νόμου του υπουργείου παιδείας την σχετική διάταξη για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχω να παρατηρήσω τα ακόλουθα: 1. To Υπουργείο προτείνει την εισαγωγή των πρωτοετών φοιτητών σε Σχολή και όχι σε Τμήμα χωρίς όμως πρώτα να έχει γίνει ο λεγόμενος «Καλλικράτης» στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αν δεν γίνει πρώτα αυτός, για να γνωρίζει η ακαδημαϊκή κοινότητα την γεωγραφική κατανομή των τμημάτων, πως είναι δυνατόν να ζητείται να αποφασίσει για το αν είναι καλύτερη ή όχι η εισαγωγή σε Σχολή; Πρέπει η ακαδημαϊκή κοινότητα να γνωρίζει πρωτίστως αν αυτό είναι γεωγραφικά εφικτό. 2. Το Υπουργείο δεν θέτει ένα συγκεκριμένο πλάνο για την επιλογή των φοιτητών στα επιμέρους Τμήματα μετά το πρώτο εισαγωγικό έτος. Με τον τρόπο αυτό φαίνεται ότι αφήνει στη διακριτική ευχέρεια των ιδρυμάτων να αποφασίσουν για τον τρόπο επιλογής των φοιτητών, δηλαδή τι είδους εξετάσεις θα δίνουν, σε ποιά μαθήματα και ποια θα είναι η βάση εισαγωγής. Είναι απαραίτητο όμως οι κανόνες, και ο τρόπος ελέγχου τους, να είναι γνωστό στους φοιτητές που θα επιλέξουν την μία ή την άλλη σχολή. Το Υπουργείο προτείνει οι κανόνες αυτοί να καθορίζονται από την σχολή και στη συνέχεια να πιστοποιούνται από ανεξάρτητη αρχή. Με τον τρόπο αυτό το Υπουργείο φαίνεται να σέβεται το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων αλλά αφήνει ένα τόσο σοβαρό θέμα εκτός του διαρκούς ελέγχου από τις κεντρικές υπηρεσίες του υπουργείου παιδείας. Το υπουργείο προτείνει ότι θα γίνεται δειγματοληπτικός έλεγχος στο τρόπο επιλογής των φοιτητών. Πουθενά όμως στο δημόσιο τομέα ο δειγματοληπτικός έλεγχος δεν λειτούργησε (βλ. π.χ. εφορία). Μόνο οι μηχανισμοί διαρκούς ελέγχου φέρνουν αποτελέσματα εφόσον γίνονται από ανεξάρτητες υπηρεσίες με γνωστούς κανόνες. 3. Το υπουργείο δεν αναφέρει τι θα γίνει με το θέμα των μεταγραφών. Οι φοιτητές θα συνεχίσουν να μεταγράφονται με παρόμοιο τρόπο με τον σημερινό δηλαδή από την μία Σχολή μία σχολή στην άλλη; Έτσι όμως δεν θα γνωρίζουν σε ποιό παράρτημα του ιδρύματος θα καταλήξουν κατά την επιλογή τους μετά το πρώτο έτος! 4. Το υπουργείο αναφέρει ότι στο πρώτο εισαγωγικό έτος οι φοιτητές θα παρακολουθούν μαθήματα γενικού περιεχομένου που περιλαμβάνονται λίγο έως πολύ σε όλα τα τμήματα της Σχολής εισαγωγής. Με τον τρόπο όμως αυτό αναιρείται ένας βασικός λόγος της σχετικής ρύθμισης. Αν δεν γνωρίσουν οι φοιτητές τα μαθήματα, τα εργαστήρια και γενικότερα τις απαιτήσεις του κάθε τμήματος με ποιό τρόπο οι ίδιοι θα κάνουν την επιλογή τους; Μόνο με βάση το σχετικό επάγγελμα και τις επιλογές του; Σίγουρα η επαγγελματική προοπτική είναι μια βασική παράμετρος αλλά δεν πρέπει και τα ακαδημαϊκά κριτήρια να αγνοούνται. 5. Με το παρόν πλαίσιο σε πολλά τμήματα, ιδιαίτερα των ΤΕΙ, καταλήγουν σπουδαστές που δεν έχουν την σχετική υποδομή από το Λύκειο. Π.χ. σε σχολές υγείας εισάγονται σπουδαστές θεωρητικής εκπαίδευσης. Οι σπουδαστές αυτοί υπολείπονται δραματικά σε σχέση με άλλους συνάδελφους τους άλλων σχετικότερων Κατευθύνσεων. Είναι φανερό ότι με το νέο πλαίσιο αυτοί οι σπουδαστές θα οδηγηθούν στα τμήματα χαμηλής ζήτησης και ενδεχομένως εκτός σπουδών αν το αντικείμενο δεν τους ενδιαφέρει ή δεν έχει επαγγελματική προοπτική. 6. Το υπουργείο δεν αναφέρει πόσες φορές θα μπορεί να δώσει εξετάσεις ένας φοιτητής μετά την ολοκλήρωση του εισαγωγικού έτους. Θα μπορεί να ξαναδοκιμάσει αν δεν τα καταφέρει, ενδεχομένως και για λόγους ανωτέρας βίας π.χ. υγείας;