Τις ημέρες αυτές έχουν πραγματοποιηθεί πολλές συζητήσεις με συμμετέχοντες συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, συλλόγους διδασκόντων, φορείς της πόλης, Πανεπιστημιακούς με αντικείμενο το σχέδιο νόμου και την ενδεχόμενη ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΟΥ ΠΣΠΘ ΑΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ. Η επιχειρηματολογία έγκειται στο αν είναι προτιμότερος ο θεσμός του ΠΡΟΤΥΠΟΥ από τον θεσμό του ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ και αντίστροφα.
ΜΑ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝ ΘΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ Η ΟΧΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Η Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ. Και οι δύο θεσμοί στο σχέδιο νόμου διατηρούνται και ενισχύονται ενώ είναι απόλυτα διακριτοί (Άρθρο 11 για το ΠΡΟΤΥΠΟ ΣΧΟΛΕΙΟ και Άρθρο 12 για το ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ). Η πολιτική του Υπουργείου και ο στρατηγικός σχεδιασμός, της διατήρησης και των δύο τύπων σχολείων (σε αντίθεση π.χ. με το νόμο Διαμαντοπούλου που εισήγαγε το θεσμό του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου) αποτελεί μια επιλογή που θα αποτιμηθεί στο διηνεκές.
ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ Η ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΤΥΠΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΧΩΡΟ ΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΕ ΕΝΑ ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. Αυτό προδιαγράφεται στο σχέδιο νόμου για την περίπτωση του ΠΣΠΘ, έναν ενιαίο χώρο 4,5 στρεμμάτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης ο οποίος σχεδόν έναν αιώνα εξυπηρετεί όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο. ΑΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΥΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΘΑ ΜΕΤΑΤΡΑΠΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΥΒΡΙΔΙΟ.
ΥΒΡΙΔΙΟ γιατί ένας ενιαίος και αδιάσπαστος χώρος θα κληθεί να εξυπηρετήσει δύο διακριτούς θεσμούς. Το ενιαίος και αδιάσπαστος δεν περιορίζεται στη χωρική διάσταση των πραγμάτων αλλά και στη συναισθηματική-βιωματική. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι τα παιδιά της Δ’ Δημοτικού που φοιτά η κόρη μας απέναντί τους έχουν την Γ’ Λυκείου. Έχει αναπτυχθεί ένα οικογενειακό κλίμα το οποίο συντηρείται εδώ και δεκαετίες και με το σύλλογο αποφοίτων και μια κουλτούρα που κανείς μόνο αν τη βιώσει μπορεί να την αντιληφθεί.
ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ γιατί η πορεία ενός ενδιαφερόμενου ατόμου θα διέρχεται αναγκαστικά από δύο κρίσιμους σταθμούς που θα καθορίζουν τη συνέχιση της «ύπαρξής» του ή όχι στο χώρο αυτό: τις εξετάσεις για τη μετάβαση του από το δημοτικό στο γυμνάσιο και αντίστοιχα από το γυμνάσιο στο λύκειο. Έτσι στο χώρο αυτό θα εισέρχονται με κλήρωση παιδιά τα οποία θα προετοιμάζονται για έναν σκληρό ανταγωνισμό «επιβίωσης» στο χώρο του ΠΣΠΘ όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και μεταξύ πολλαπλάσιων άλλων ενδιαφερομένων παιδιών, με δεδομένη την υψηλή ζήτηση για φοίτηση στο συγκεκριμένο σχολείο, παραδοσιακά (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το ποσοστό επιτυχίας σε μια τυπική κλήρωση είναι μικρότερο από 6%). Ο χώρος αυτός θα μετατραπεί σε μια (ας μας επιτραπεί ο ακραίος αυτός χαρακτηρισμός) «αρένα» αρίστων (παπαγάλων;) τόσο φοιτούντων (εσωτερικών) όσο και αδημονούντων να φοιτήσουν (εξωτερικών) πελατών της παραπαιδείας. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους τα παιδιά του δημοτικού και κυρίως οι οικογένειές τους δεν θα είναι επικεντρωμένοι και απελευθερωμένοι στο να γίνουν αποδέκτες αυτής της ακαδημαϊκής καινοτομίας που υποτίθεται ότι θα τους προσφέρει το Πειραματικό σχολείο αλλά θα είναι προσηλωμένοι στο να επιτύχουν τη «βιωσιμότητά» τους στον χώρο αυτό. Να καταφέρουν δηλαδή να επιβιώσουν και να υπερισχύσουν έναντι των ανταγωνιστών τους περνώντας με επιτυχία στο επόμενο level (σκόπιμη η χρήση της αγγλικής λέξης). Ο λόγος; Καμία οικογένεια και κανένα παιδί δεν θα επιθυμεί να αποχωριστεί τον χώρο στον οποίο βίωσε 7 έτη και ενδεχομένως ταλαιπωρούνταν καθημερινά ώστε να τον προσεγγίσει. Η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με αυτοκίνητο αποτελεί μια πολυετή «θυσία» για μια οικογένεια.
Θα μπορούσε κανείς να επιχειρηματολογεί αέναα όμως μια αντικειμενική προσέγγιση του σχεδίου νόμου δεν δικαιολογεί τη σκοπιμότητα της συνύπαρξης ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ με ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ.
Αν ωστόσο θα πρέπει με κάθε τρόπο ο χώρος αυτός να απολέσει την ταυτότητα που επί σχεδόν έναν αιώνα απέκτησε και επιθυμείτε να τον «αξιοποιήσετε» τότε ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΤΟΝ ΜΕΤΑΤΡΕΨΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΕΙΤΕ ΜΟΝΟ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΕΙΤΕ ΜΟΝΟ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ. Ας εξυπηρετεί μόνο μία βαθμίδα και ας συγκεντρώνει μόνο τους επιτυχόντες σε κλήρωση (στην περίπτωση του Πειραματικού Δημοτικού ή του Πειραματικού Γυμνασίου) είτε τους αρίστους στην περίπτωση του Προτύπου Γυμνασίου ή του Προτύπου Λυκείου.
Τις ημέρες αυτές έχουν πραγματοποιηθεί πολλές συζητήσεις με συμμετέχοντες συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, συλλόγους διδασκόντων, φορείς της πόλης, Πανεπιστημιακούς με αντικείμενο το σχέδιο νόμου και την ενδεχόμενη ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΟΥ ΠΣΠΘ ΑΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΕ ΠΡΟΤΥΠΟ. Η επιχειρηματολογία έγκειται στο αν είναι προτιμότερος ο θεσμός του ΠΡΟΤΥΠΟΥ από τον θεσμό του ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ και αντίστροφα. ΜΑ ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝ ΘΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ Η ΟΧΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Η Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ. Και οι δύο θεσμοί στο σχέδιο νόμου διατηρούνται και ενισχύονται ενώ είναι απόλυτα διακριτοί (Άρθρο 11 για το ΠΡΟΤΥΠΟ ΣΧΟΛΕΙΟ και Άρθρο 12 για το ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ). Η πολιτική του Υπουργείου και ο στρατηγικός σχεδιασμός, της διατήρησης και των δύο τύπων σχολείων (σε αντίθεση π.χ. με το νόμο Διαμαντοπούλου που εισήγαγε το θεσμό του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου) αποτελεί μια επιλογή που θα αποτιμηθεί στο διηνεκές. ΤΟ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΕΙΝΑΙ Η ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΤΥΠΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΣΤΟΝ ΙΔΙΟ ΧΩΡΟ ΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΕ ΕΝΑ ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. Αυτό προδιαγράφεται στο σχέδιο νόμου για την περίπτωση του ΠΣΠΘ, έναν ενιαίο χώρο 4,5 στρεμμάτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης ο οποίος σχεδόν έναν αιώνα εξυπηρετεί όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο. ΑΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΥΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΘΑ ΜΕΤΑΤΡΑΠΕΙ ΣΕ ΕΝΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ ΥΒΡΙΔΙΟ. ΥΒΡΙΔΙΟ γιατί ένας ενιαίος και αδιάσπαστος χώρος θα κληθεί να εξυπηρετήσει δύο διακριτούς θεσμούς. Το ενιαίος και αδιάσπαστος δεν περιορίζεται στη χωρική διάσταση των πραγμάτων αλλά και στη συναισθηματική-βιωματική. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι τα παιδιά της Δ’ Δημοτικού που φοιτά η κόρη μας απέναντί τους έχουν την Γ’ Λυκείου. Έχει αναπτυχθεί ένα οικογενειακό κλίμα το οποίο συντηρείται εδώ και δεκαετίες και με το σύλλογο αποφοίτων και μια κουλτούρα που κανείς μόνο αν τη βιώσει μπορεί να την αντιληφθεί. ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ γιατί η πορεία ενός ενδιαφερόμενου ατόμου θα διέρχεται αναγκαστικά από δύο κρίσιμους σταθμούς που θα καθορίζουν τη συνέχιση της «ύπαρξής» του ή όχι στο χώρο αυτό: τις εξετάσεις για τη μετάβαση του από το δημοτικό στο γυμνάσιο και αντίστοιχα από το γυμνάσιο στο λύκειο. Έτσι στο χώρο αυτό θα εισέρχονται με κλήρωση παιδιά τα οποία θα προετοιμάζονται για έναν σκληρό ανταγωνισμό «επιβίωσης» στο χώρο του ΠΣΠΘ όχι μόνο μεταξύ τους αλλά και μεταξύ πολλαπλάσιων άλλων ενδιαφερομένων παιδιών, με δεδομένη την υψηλή ζήτηση για φοίτηση στο συγκεκριμένο σχολείο, παραδοσιακά (ενδεικτικά αναφέρεται ότι το ποσοστό επιτυχίας σε μια τυπική κλήρωση είναι μικρότερο από 6%). Ο χώρος αυτός θα μετατραπεί σε μια (ας μας επιτραπεί ο ακραίος αυτός χαρακτηρισμός) «αρένα» αρίστων (παπαγάλων;) τόσο φοιτούντων (εσωτερικών) όσο και αδημονούντων να φοιτήσουν (εξωτερικών) πελατών της παραπαιδείας. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους τα παιδιά του δημοτικού και κυρίως οι οικογένειές τους δεν θα είναι επικεντρωμένοι και απελευθερωμένοι στο να γίνουν αποδέκτες αυτής της ακαδημαϊκής καινοτομίας που υποτίθεται ότι θα τους προσφέρει το Πειραματικό σχολείο αλλά θα είναι προσηλωμένοι στο να επιτύχουν τη «βιωσιμότητά» τους στον χώρο αυτό. Να καταφέρουν δηλαδή να επιβιώσουν και να υπερισχύσουν έναντι των ανταγωνιστών τους περνώντας με επιτυχία στο επόμενο level (σκόπιμη η χρήση της αγγλικής λέξης). Ο λόγος; Καμία οικογένεια και κανένα παιδί δεν θα επιθυμεί να αποχωριστεί τον χώρο στον οποίο βίωσε 7 έτη και ενδεχομένως ταλαιπωρούνταν καθημερινά ώστε να τον προσεγγίσει. Η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με αυτοκίνητο αποτελεί μια πολυετή «θυσία» για μια οικογένεια. Θα μπορούσε κανείς να επιχειρηματολογεί αέναα όμως μια αντικειμενική προσέγγιση του σχεδίου νόμου δεν δικαιολογεί τη σκοπιμότητα της συνύπαρξης ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ με ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ ΠΡΟΤΥΠΟ ΛΥΚΕΙΟ. Αν ωστόσο θα πρέπει με κάθε τρόπο ο χώρος αυτός να απολέσει την ταυτότητα που επί σχεδόν έναν αιώνα απέκτησε και επιθυμείτε να τον «αξιοποιήσετε» τότε ΘΑ ΗΤΑΝ ΠΡΟΤΙΜΟΤΕΡΟ ΝΑ ΤΟΝ ΜΕΤΑΤΡΕΨΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΕΙΤΕ ΜΟΝΟ ΣΕ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΕΙΤΕ ΜΟΝΟ ΣΕ ΓΥΜΝΑΣΙΟ-ΛΥΚΕΙΟ. Ας εξυπηρετεί μόνο μία βαθμίδα και ας συγκεντρώνει μόνο τους επιτυχόντες σε κλήρωση (στην περίπτωση του Πειραματικού Δημοτικού ή του Πειραματικού Γυμνασίου) είτε τους αρίστους στην περίπτωση του Προτύπου Γυμνασίου ή του Προτύπου Λυκείου.