Το Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, αποτελεί μία ολοκληρωμένη εκπαιδευτική μονάδα με συνδεμένες όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ο σκοπός της δημιουργίας του και ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίζει στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφορούσε ανέκαθεν σε δοκιμασίες νέων παιδαγωγικών μεθόδων σε αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιών της ελληνικής κοινωνίας, τυχαίο επομένως δείγμα, όπως αυτό θα εξελίσσεται και θα αναπτύσσεται στο σύνολο των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Αυτός ο ιδιαίτερος ρόλος που κατέχει το σχολείο αυτό, είναι που πρέπει να ενισχυθεί, όχι ο μετασχηματισμός και ουσιαστικά η διάλυση του.
Ο χαρακτηρισμός με το προς ψήφιση σχέδιο νόμου, του Γυμνασίου και Λυκείου ως «Πρότυπα», αποσυνδέει και αλλοιώνει πλήρως το σχολείο και δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα παρά βοηθά την εκπαιδευτική διαδικασία δεδομένου ότι :
1. Στην ίδια την Αιτιολογική Έκθεση του εν λόγω σχεδίου νόμου και άρθρου, αναφέρεται επί λέξει : «Η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης».
Η μόνη ολοκληρωμένη σε βαθμίδες εκπαιδευτική μονάδα στη Θεσσαλονίκη, το Πειραματικό Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διαιρείται και μετασχηματίζεται, δίχως ωστόσο να υφίσταται λογικό επιχείρημα που να απαντά στο γιατί το συγκεκριμένο σχολείο δεν πρέπει να παραμείνει διασυνδεμένο «Πειραματικό» σε όλες τις βαθμίδες (για τους προαναφερόμενους στην Αιτιολογική Έκθεση στόχους και εφόσον ήδη υφίσταται ως διασυνδεμένο) και να μετατραπεί σε «Πρότυπο» στο Γυμνάσιο και Λύκειο. Άλλα σχολεία της πόλης, δίχως διασύνδεση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, μετατρέπονται σε Πρότυπα, συνεπώς επιτυγχάνεται ο σκοπός δημιουργίας Προτύπων σχολείο και δίχως τη διάλυση του Πειραματικού σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
2. Το σύνολο των μαθητών όλων των βαθμίδων του σχολείου, με το πρότερα ισχύον καθεστώς εισαγωγής, είχαν σχετική εύλογη προσδοκία για την εξέλιξή τους εντός της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής μονάδας. Με τις προβλεπόμενες στο σχέδιο νόμου εξετάσεις, οι μαθητές που ήδη φοιτούν στην Α’ και Β΄ τάξη του Γυμνασίου του εν λόγω σχολείου, καλούνται να δώσουν εξετάσεις, όχι από επιλογή αλλαγής εκπαιδευτικής μονάδας, αλλά εξαναγκαζόμενοι, προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο το οποίο επέλεξαν κατά το παρελθόν και προσδοκούσαν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους να ολοκληρώσουν. Εύλογη προσδοκία ότι θα συνεχίσουν απερίσπαστοι τις σπουδές τους στο ίδιο σχολείο, δεν έχουν μόνον οι μαθητές που φοιτούν κατά το έτος 2019-2020 στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου, για τους οποίους λαμβάνεται εν μέρει σχετική πρόνοια ομαλής μετάβασής τους στη νέα πραγματικότητα, αλλά όλοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους, οι οποίοι επέλεξαν την εν λόγω εκπαιδευτική μονάδα και θυσιάζουν χρόνο και πόρους για να συμμετέχουν σε αυτή (στο σχολείο αυτό δεν φοιτούν οι μαθητές της «γειτονιάς», αλλά παιδιά από την ευρύτερη περιοχή της πόλης της Θεσσαλονίκης).
3. Αλλοιώνεται ο ιδρυτικός σκοπός του Πειραματικού Σχολείου και η ευκαιρία ανάπτυξης καινοτόμων μεθόδων σε τυχαίο δείγμα μαθητών όλων των βαθμίδων, δίχως διακοπή της εκπαίδευσής τους.
4. Διακόπτεται και μάλιστα δύο φορές (κατατακτήριες στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο..), η συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι επιλεγέντες «άριστοι» μαθητές της Α’ Γυμνασίου, θα καλούνται να αποδείξουν μετά από τρία έτη ότι παραμένουν «άριστοι», σε μια διαρκή διεκδίκηση της «πρωτιάς» αλλά και ταυτόχρονα για πολλούς (τους περισσότερους) είσπραξης της «αποτυχίας». Οι εξετάσεις αλλοιώνουν το «τυχαίο» δείγμα που απαιτείται για την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα Πειραματικό σχολείο.
Ωστόσο, εφόσον οι εξετάσεις δεν δύναται να αποφευχθούν, θα πρέπει τουλάχιστον να αφορούν μόνο στους εισερχόμενους για πρώτη φορά στο σχολείο μαθητές της 1ης Γυμνασίου (ακύρωση των εισαγωγικών εξετάσεων στην 1η Λυκείου) και όχι και στους μαθητές που φοιτούν στο δημοτικό, οι οποίοι θα πρέπει να μετέρχονται στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα δίχως εξετάσεις.
Με την πεποίθηση ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατανοεί ότι το ολοκληρωμένο από πλευράς διασύνδεσης όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (σύμφωνα και με τη σχετική Αιτιολογική Έκθεση), πρέπει να διατηρήσει τον χαρακτήρα του και η αναβάθμισή του, σύμφωνα και με τον τίτλο του νομοσχεδίου, να στοχεύει στη βελτίωσή και αξιοποίησή του του ως Πειραματικό Σχολείο, σας παρακαλώ δεχθείτε την πρότασή μου για την αλλαγή του άρθρου 13 του σχεδίου νόμου.
Συγκεκριμένα προτείνεται :
ΠΡΟΤΑΣΗ
Το Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης να παραμένει Πειραματικό σε όλες του τις βαθμίδες.
Συνεπώς, θα πρέπει :
1. Να μεταρρυθμιστεί ο πίνακας της παρ. 3 του άρθρου 13 και συγκεκριμένα οι περιπτώσεις 50 και 52, να αποχαρακτηριστούν από «Πρότυπο» οι βαθμίδες Γυμνασίου και Λυκείου του Π.Σ.Π.Θ. και να χαρακτηριστούν «Πειραματικό».
2. Να θεωρηθούν όλες οι βαθμίδες του Π.Σ.Π.Θ ως συνδεδεμένες, επομένως θα πρέπει να μεταρρυθμιστεί σύμφωνα με το σχέδιο νόμου και την παρ. 4 του άρθρου 13, η παρ. 5 του ίδιου άρθρου και συγκεκριμένα το εδάφιο δ), ορίζοντας ως συνδεδεμένα ΠΕΙ.Σ. :
«δ) το Μονοθέσιο Πειραματικό Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, μη ενταγμένο στο Α.Π.Θ., συνδέεται με το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, (Εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο), το τελευταίο με το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Π.Σ.Π.Θ. (Γυμνάσιο) και το τελευταίο με Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Π.Σ.Π.Θ. (Λύκειο)»
Με βάση τις ως άνω ρυθμίσεις, παραμένει ως έχει η λειτουργία του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μόνο για την εισαγωγή μαθητών στην 1η Γυμνασίου, θα ισχύει η παράγραφος 7 του άρθρου 18 (κλήρωση του 2ου τμήματος μαθητών) σύμφωνα με την οποία : «7. Η εισαγωγή των μαθητών, οι οποίοι είναι απόφοιτοι ΠΕΙ.Σ., σε συνδεδεμένο ΠΕΙ.Σ. επόμενης βαθμίδας γίνεται χωρίς να διενεργηθεί επιπλέον κλήρωση. Διαδικασίες κλήρωσης διενεργούνται για τη συμπλήρωση κενών θέσεων που προκύπτουν στην εισαγωγική τάξη του σχολείου της επόμενης βαθμίδας.»
Με εκτίμηση
Αθανάσιος Γ. Γεωργίου
Δικαστικός
Το Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, αποτελεί μία ολοκληρωμένη εκπαιδευτική μονάδα με συνδεμένες όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Ο σκοπός της δημιουργίας του και ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίζει στην εκπαιδευτική διαδικασία, αφορούσε ανέκαθεν σε δοκιμασίες νέων παιδαγωγικών μεθόδων σε αντιπροσωπευτικό δείγμα παιδιών της ελληνικής κοινωνίας, τυχαίο επομένως δείγμα, όπως αυτό θα εξελίσσεται και θα αναπτύσσεται στο σύνολο των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Αυτός ο ιδιαίτερος ρόλος που κατέχει το σχολείο αυτό, είναι που πρέπει να ενισχυθεί, όχι ο μετασχηματισμός και ουσιαστικά η διάλυση του. Ο χαρακτηρισμός με το προς ψήφιση σχέδιο νόμου, του Γυμνασίου και Λυκείου ως «Πρότυπα», αποσυνδέει και αλλοιώνει πλήρως το σχολείο και δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα παρά βοηθά την εκπαιδευτική διαδικασία δεδομένου ότι : 1. Στην ίδια την Αιτιολογική Έκθεση του εν λόγω σχεδίου νόμου και άρθρου, αναφέρεται επί λέξει : «Η δυνατότητα διασύνδεσης των σχολείων από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης». Η μόνη ολοκληρωμένη σε βαθμίδες εκπαιδευτική μονάδα στη Θεσσαλονίκη, το Πειραματικό Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, διαιρείται και μετασχηματίζεται, δίχως ωστόσο να υφίσταται λογικό επιχείρημα που να απαντά στο γιατί το συγκεκριμένο σχολείο δεν πρέπει να παραμείνει διασυνδεμένο «Πειραματικό» σε όλες τις βαθμίδες (για τους προαναφερόμενους στην Αιτιολογική Έκθεση στόχους και εφόσον ήδη υφίσταται ως διασυνδεμένο) και να μετατραπεί σε «Πρότυπο» στο Γυμνάσιο και Λύκειο. Άλλα σχολεία της πόλης, δίχως διασύνδεση σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, μετατρέπονται σε Πρότυπα, συνεπώς επιτυγχάνεται ο σκοπός δημιουργίας Προτύπων σχολείο και δίχως τη διάλυση του Πειραματικού σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. 2. Το σύνολο των μαθητών όλων των βαθμίδων του σχολείου, με το πρότερα ισχύον καθεστώς εισαγωγής, είχαν σχετική εύλογη προσδοκία για την εξέλιξή τους εντός της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής μονάδας. Με τις προβλεπόμενες στο σχέδιο νόμου εξετάσεις, οι μαθητές που ήδη φοιτούν στην Α’ και Β΄ τάξη του Γυμνασίου του εν λόγω σχολείου, καλούνται να δώσουν εξετάσεις, όχι από επιλογή αλλαγής εκπαιδευτικής μονάδας, αλλά εξαναγκαζόμενοι, προκειμένου να παραμείνουν στο σχολείο το οποίο επέλεξαν κατά το παρελθόν και προσδοκούσαν οι ίδιοι και οι οικογένειές τους να ολοκληρώσουν. Εύλογη προσδοκία ότι θα συνεχίσουν απερίσπαστοι τις σπουδές τους στο ίδιο σχολείο, δεν έχουν μόνον οι μαθητές που φοιτούν κατά το έτος 2019-2020 στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου, για τους οποίους λαμβάνεται εν μέρει σχετική πρόνοια ομαλής μετάβασής τους στη νέα πραγματικότητα, αλλά όλοι οι μαθητές και οι οικογένειές τους, οι οποίοι επέλεξαν την εν λόγω εκπαιδευτική μονάδα και θυσιάζουν χρόνο και πόρους για να συμμετέχουν σε αυτή (στο σχολείο αυτό δεν φοιτούν οι μαθητές της «γειτονιάς», αλλά παιδιά από την ευρύτερη περιοχή της πόλης της Θεσσαλονίκης). 3. Αλλοιώνεται ο ιδρυτικός σκοπός του Πειραματικού Σχολείου και η ευκαιρία ανάπτυξης καινοτόμων μεθόδων σε τυχαίο δείγμα μαθητών όλων των βαθμίδων, δίχως διακοπή της εκπαίδευσής τους. 4. Διακόπτεται και μάλιστα δύο φορές (κατατακτήριες στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο..), η συνέχεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Οι επιλεγέντες «άριστοι» μαθητές της Α’ Γυμνασίου, θα καλούνται να αποδείξουν μετά από τρία έτη ότι παραμένουν «άριστοι», σε μια διαρκή διεκδίκηση της «πρωτιάς» αλλά και ταυτόχρονα για πολλούς (τους περισσότερους) είσπραξης της «αποτυχίας». Οι εξετάσεις αλλοιώνουν το «τυχαίο» δείγμα που απαιτείται για την εκπαιδευτική διαδικασία σε ένα Πειραματικό σχολείο. Ωστόσο, εφόσον οι εξετάσεις δεν δύναται να αποφευχθούν, θα πρέπει τουλάχιστον να αφορούν μόνο στους εισερχόμενους για πρώτη φορά στο σχολείο μαθητές της 1ης Γυμνασίου (ακύρωση των εισαγωγικών εξετάσεων στην 1η Λυκείου) και όχι και στους μαθητές που φοιτούν στο δημοτικό, οι οποίοι θα πρέπει να μετέρχονται στην επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα δίχως εξετάσεις. Με την πεποίθηση ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατανοεί ότι το ολοκληρωμένο από πλευράς διασύνδεσης όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (σύμφωνα και με τη σχετική Αιτιολογική Έκθεση), πρέπει να διατηρήσει τον χαρακτήρα του και η αναβάθμισή του, σύμφωνα και με τον τίτλο του νομοσχεδίου, να στοχεύει στη βελτίωσή και αξιοποίησή του του ως Πειραματικό Σχολείο, σας παρακαλώ δεχθείτε την πρότασή μου για την αλλαγή του άρθρου 13 του σχεδίου νόμου. Συγκεκριμένα προτείνεται : ΠΡΟΤΑΣΗ Το Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης να παραμένει Πειραματικό σε όλες του τις βαθμίδες. Συνεπώς, θα πρέπει : 1. Να μεταρρυθμιστεί ο πίνακας της παρ. 3 του άρθρου 13 και συγκεκριμένα οι περιπτώσεις 50 και 52, να αποχαρακτηριστούν από «Πρότυπο» οι βαθμίδες Γυμνασίου και Λυκείου του Π.Σ.Π.Θ. και να χαρακτηριστούν «Πειραματικό». 2. Να θεωρηθούν όλες οι βαθμίδες του Π.Σ.Π.Θ ως συνδεδεμένες, επομένως θα πρέπει να μεταρρυθμιστεί σύμφωνα με το σχέδιο νόμου και την παρ. 4 του άρθρου 13, η παρ. 5 του ίδιου άρθρου και συγκεκριμένα το εδάφιο δ), ορίζοντας ως συνδεδεμένα ΠΕΙ.Σ. : «δ) το Μονοθέσιο Πειραματικό Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, μη ενταγμένο στο Α.Π.Θ., συνδέεται με το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, (Εξαθέσιο Δημοτικό Σχολείο), το τελευταίο με το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Π.Σ.Π.Θ. (Γυμνάσιο) και το τελευταίο με Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης – Π.Σ.Π.Θ. (Λύκειο)» Με βάση τις ως άνω ρυθμίσεις, παραμένει ως έχει η λειτουργία του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μόνο για την εισαγωγή μαθητών στην 1η Γυμνασίου, θα ισχύει η παράγραφος 7 του άρθρου 18 (κλήρωση του 2ου τμήματος μαθητών) σύμφωνα με την οποία : «7. Η εισαγωγή των μαθητών, οι οποίοι είναι απόφοιτοι ΠΕΙ.Σ., σε συνδεδεμένο ΠΕΙ.Σ. επόμενης βαθμίδας γίνεται χωρίς να διενεργηθεί επιπλέον κλήρωση. Διαδικασίες κλήρωσης διενεργούνται για τη συμπλήρωση κενών θέσεων που προκύπτουν στην εισαγωγική τάξη του σχολείου της επόμενης βαθμίδας.» Με εκτίμηση Αθανάσιος Γ. Γεωργίου Δικαστικός