Άρθρο 18. Επιλογή Μαθητών
Ως προς την επιλογή μαθητών υιοθετείται η μεθοδολογία των εξετάσεων κάτι το οποίο είναι σωστό και μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Όμως, αυτό θα πρέπει να γίνεται μόνο κατά τη μετάβαση από την Πρωτοβάθμια ( Δημοτικό Σχολείο) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο –Λύκειο) και η είσοδος στο Γυμνάσιο να διασφαλίζει την αποφοίτηση του μαθητή μετά από 6 χρόνια από το ίδιο σχολείο.
Η ρύθμιση του άρθρου 18 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, η οποία προβλέπει εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο, είναι πολλαπλώς προβληματική.
Σύμφωνα με αυτήν, οι μαθητές της γ’ τάξεως των Προτύπων Γυμνασίων καλούνται, να δοκιμασθούν εκ νέου, πέραν των ενδοσχολικών - απολυτήριων εξετάσεων, και σε εισαγωγικές εξετάσεις, προκειμένου να διεκδικήσουν την παραμονή τους στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο. Με αυτό τον τρόπο τίθενται σε δυσμενέστερη θέση, έναντι όλων των μαθητών των υπολοίπων γυμνασίων της χώρας, διότι αναγκάζονται να υποστούν υποχρεωτικώς εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο.
Η ρύθμιση φαίνεται να αγνοεί την ζωή και τον προσωπικό προγραμματισμό των μαθητών και των οικογενειών τους. Τυχόν αποτυχία στις εξετάσεις ανατρέπει πλήρως την σταθερότητα της καθημερινότητάς τους και τους αναγκάζει σε βίαιη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Ενισχύεται με αυτόν τον τρόπο το άγχος των μαθητών, κατάσταση που τους αδικεί και τους εξουθενώνει.
Οι εξετάσεις μεταξύ Προτύπου Γυμνασίου και Προτύπου Λυκείου είναι πολύ πιθανόν να ενισχύσουν την παραπαιδεία, να δημιουργήσουν νέες φροντιστηριακές υπηρεσίες προετοιμασίας για δύσκολες εξετάσεις και να μετατρέψουν τα Πρότυπα Σχολεία σε εξεταστικά κέντρα.
Συνακόλουθα εκπαιδευτικές δραστηριότητες εξωσχολικού χαρακτήρα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της διακριτής ταυτότητας του Προτύπου Σχολείου, όπως για παράδειγμα οι Όμιλοι, θα χάσουν τη σημαντικότητα τους. Οι μαθητές από την Β΄ Γυμνασίου θα σκέπτονται τις εξετάσεις της επόμενης τάξης για να διασφαλίσουν τη συνέχεια της παρουσίας τους στο Πρότυπο Λύκειο. Συνεπώς κάθε εξωσχολική δραστηριότητα θα θεωρείται περιττή και χάσιμο χρόνου λόγω της προετοιμασίας για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Λύκειο.
Η επίμαχη ρύθμιση πιθανόν να αποτρέπει τους άριστους μαθητές να επιδιώξουν την εισαγωγή τους σε Πρότυπα Σχολεία, καθώς το σχολικό περιβάλλον δεν παρέχει ασφάλεια και βεβαιότητα για την παραμονή τους σε αυτά και ενδεχόμενα οι προσπάθειές τους τα 3 έτη του Γυμνασίου να αποδειχθούν άκαρπες από μία (στιγμιαία και μεμονωμένη) αποτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο, ενώ ενδεχόμενα η παρουσία τους και απόδοσή τους κατά την θητεία τους στο Γυμνάσιο να ήταν άριστη. Διαστρεβλώνεται με αυτόν τον τρόπο η εικόνα του Προτύπου Σχολείου.
Επιπρόσθετα δεν έχει διευκρινισθεί αν οι εισαγωγικές εξετάσεις αφορούν και σε κενές θέσεις που ενδεχόμενα θα μπορούν να καλυφθούν με μαθητές που δεν έχουν φοιτήσει στο Πρότυπο Γυμνάσιο, όπως κατωτέρω αναφέρουμε.
Η υψηλή επίδοση των Προτύπων Σχολείων εξασφαλίζεται εξίσου από την επιλογή μαθητών, καθηγητών και διασφάλισης των κατάλληλων συνθηκών λειτουργίας.
Για την διευθέτηση του ζητήματος προτείνεται, σε συνέργεια με τις αλλαγές στο άρθρο 13 για τα υπάρχοντα Πρότυπα Γυμνάσια, εφόσον θεωρούνται συνδεδεμένα με τα αντίστοιχα Πρότυπα Λύκεια, να μην απαιτείται για τους μαθητές τους, διαδικασία εισαγωγής μέσω εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο. Η πρόταση αυτή προτείνεται κατά αναλογία με την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου για τα συνδεδεμένα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια. όπου δεν απαιτείται επανακλήρωση των θέσεων, και οι μαθητές των Πειραματικών Γυμνασίων εισάγονται απευθείας στο Πειραματικό Λύκειο.
Ενδεχόμενα θα μπορούσαν να τεθούν άλλα κριτήρια αξιολόγησης για την μετάβαση των μαθητών από το Πρότυπο Γυμνάσιο στο Πρότυπο Λύκειο, όπως η βαθμολογία τους τα 3 έτη του γυμνασίου.
Σε κάθε περίπτωση, η προτεινόμενη μεταβατική διάταξη, η οποία απαλλάσσει του μαθητές της φετινής Γ΄ Γυμνασίου από τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο, θα πρέπει να επεκταθεί και να καλύψει τους μαθητές και των υπόλοιπων τάξεων του Γυμνασίου καθώς και αυτούς που θα εισαχθούν φέτος
Άρθρο 18. Επιλογή Μαθητών Ως προς την επιλογή μαθητών υιοθετείται η μεθοδολογία των εξετάσεων κάτι το οποίο είναι σωστό και μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Όμως, αυτό θα πρέπει να γίνεται μόνο κατά τη μετάβαση από την Πρωτοβάθμια ( Δημοτικό Σχολείο) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο –Λύκειο) και η είσοδος στο Γυμνάσιο να διασφαλίζει την αποφοίτηση του μαθητή μετά από 6 χρόνια από το ίδιο σχολείο. Η ρύθμιση του άρθρου 18 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου, η οποία προβλέπει εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο, είναι πολλαπλώς προβληματική. Σύμφωνα με αυτήν, οι μαθητές της γ’ τάξεως των Προτύπων Γυμνασίων καλούνται, να δοκιμασθούν εκ νέου, πέραν των ενδοσχολικών - απολυτήριων εξετάσεων, και σε εισαγωγικές εξετάσεις, προκειμένου να διεκδικήσουν την παραμονή τους στο συνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο. Με αυτό τον τρόπο τίθενται σε δυσμενέστερη θέση, έναντι όλων των μαθητών των υπολοίπων γυμνασίων της χώρας, διότι αναγκάζονται να υποστούν υποχρεωτικώς εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο. Η ρύθμιση φαίνεται να αγνοεί την ζωή και τον προσωπικό προγραμματισμό των μαθητών και των οικογενειών τους. Τυχόν αποτυχία στις εξετάσεις ανατρέπει πλήρως την σταθερότητα της καθημερινότητάς τους και τους αναγκάζει σε βίαιη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Ενισχύεται με αυτόν τον τρόπο το άγχος των μαθητών, κατάσταση που τους αδικεί και τους εξουθενώνει. Οι εξετάσεις μεταξύ Προτύπου Γυμνασίου και Προτύπου Λυκείου είναι πολύ πιθανόν να ενισχύσουν την παραπαιδεία, να δημιουργήσουν νέες φροντιστηριακές υπηρεσίες προετοιμασίας για δύσκολες εξετάσεις και να μετατρέψουν τα Πρότυπα Σχολεία σε εξεταστικά κέντρα. Συνακόλουθα εκπαιδευτικές δραστηριότητες εξωσχολικού χαρακτήρα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της διακριτής ταυτότητας του Προτύπου Σχολείου, όπως για παράδειγμα οι Όμιλοι, θα χάσουν τη σημαντικότητα τους. Οι μαθητές από την Β΄ Γυμνασίου θα σκέπτονται τις εξετάσεις της επόμενης τάξης για να διασφαλίσουν τη συνέχεια της παρουσίας τους στο Πρότυπο Λύκειο. Συνεπώς κάθε εξωσχολική δραστηριότητα θα θεωρείται περιττή και χάσιμο χρόνου λόγω της προετοιμασίας για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Λύκειο. Η επίμαχη ρύθμιση πιθανόν να αποτρέπει τους άριστους μαθητές να επιδιώξουν την εισαγωγή τους σε Πρότυπα Σχολεία, καθώς το σχολικό περιβάλλον δεν παρέχει ασφάλεια και βεβαιότητα για την παραμονή τους σε αυτά και ενδεχόμενα οι προσπάθειές τους τα 3 έτη του Γυμνασίου να αποδειχθούν άκαρπες από μία (στιγμιαία και μεμονωμένη) αποτυχία στις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο, ενώ ενδεχόμενα η παρουσία τους και απόδοσή τους κατά την θητεία τους στο Γυμνάσιο να ήταν άριστη. Διαστρεβλώνεται με αυτόν τον τρόπο η εικόνα του Προτύπου Σχολείου. Επιπρόσθετα δεν έχει διευκρινισθεί αν οι εισαγωγικές εξετάσεις αφορούν και σε κενές θέσεις που ενδεχόμενα θα μπορούν να καλυφθούν με μαθητές που δεν έχουν φοιτήσει στο Πρότυπο Γυμνάσιο, όπως κατωτέρω αναφέρουμε. Η υψηλή επίδοση των Προτύπων Σχολείων εξασφαλίζεται εξίσου από την επιλογή μαθητών, καθηγητών και διασφάλισης των κατάλληλων συνθηκών λειτουργίας. Για την διευθέτηση του ζητήματος προτείνεται, σε συνέργεια με τις αλλαγές στο άρθρο 13 για τα υπάρχοντα Πρότυπα Γυμνάσια, εφόσον θεωρούνται συνδεδεμένα με τα αντίστοιχα Πρότυπα Λύκεια, να μην απαιτείται για τους μαθητές τους, διαδικασία εισαγωγής μέσω εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο. Η πρόταση αυτή προτείνεται κατά αναλογία με την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου για τα συνδεδεμένα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια. όπου δεν απαιτείται επανακλήρωση των θέσεων, και οι μαθητές των Πειραματικών Γυμνασίων εισάγονται απευθείας στο Πειραματικό Λύκειο. Ενδεχόμενα θα μπορούσαν να τεθούν άλλα κριτήρια αξιολόγησης για την μετάβαση των μαθητών από το Πρότυπο Γυμνάσιο στο Πρότυπο Λύκειο, όπως η βαθμολογία τους τα 3 έτη του γυμνασίου. Σε κάθε περίπτωση, η προτεινόμενη μεταβατική διάταξη, η οποία απαλλάσσει του μαθητές της φετινής Γ΄ Γυμνασίου από τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο, θα πρέπει να επεκταθεί και να καλύψει τους μαθητές και των υπόλοιπων τάξεων του Γυμνασίου καθώς και αυτούς που θα εισαχθούν φέτος