Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΕΡΙΒΟΛΙΩΤΗΣ | 3 Μαΐου 2020, 13:19
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στην Α΄Λυκείου διδάσκεται 3 ώρες την εβδομάδα η «Πολιτική Παιδεία». Κύριο αντικείμενό της είναι η δημιουργία ενός ελεύθερου, υπεύθυνου και ενεργού πολίτη, ο οποίος γνωρίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του προς την πολιτεία και την κοινωνία. Αναλύει τα βασικά κοινωνικά, οικονομικά και διοικητικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης Ελληνικής κοινωνίας και πολιτείας. Παρέχει γνώσεις στον μαθητή, τον μαθαίνει να σκέπτεται, να κρίνει και να αποφασίζει. Αναπτύσσει το διάλογο μεταξύ καθηγητών και μαθητών, ευαισθητοποιεί τον μαθητή σε σημερινά προβλήματα και ζητήματα καλλιεργώντας την κοινωνική και πολιτική συνείδηση. Στην Β΄Λυκείου διδάσκεται 2 ώρες την εβδομάδα ο «Σύγχρονος κόσμος Πολίτης και Δημοκρατία» με έναν εντελώς πρωτότυπο τρόπο για τα σχολικά βιβλία. Δεν περιέχει κείμενο για αποστήθιση και παπαγαλία, αλλά πληροφορίες και δραστηριότητες για το Σύνταγμα και τη Δημοκρατία, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον παγκόσμιο πληθυσμό, την παγκοσμιοποίηση, τη μετανάστευση, τα κοινωνικά κινήματα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και βασικά στοιχεία δικαίου. Μέσα από τα δεκάδες παραθέματα που περιέχει στις δραστηριότητες κάθε ενότητας και τις ερωτήσεις που θέτει , οδηγεί τη διδασκαλία σε πραγματικό διάλογο καθηγητή - μαθητών, δίνοντας την πρωτοβουλία στους μαθητές να προβληματισθούν και να αναζητήσουν περισσότερες πληροφορίες από άλλες πηγές, όπως το διαδίκτυο και τα άλλα σχολικά βιβλία που δίνονται στο Λύκειο, συνδυάζοντας έτσι την πολιτική παιδεία με την ιστορία, φιλοσοφία και φιλολογία. Ο μαθητής μαθαίνει να σκέπτεται και όχι να απομνημονεύει, πράγμα που αποτελεί και το σκοπό της διδασκαλίας και του σύγχρονου σχολείου. Αποκτά αρχές, κανόνες και αξίες που τον ενσωματώνουν με τον καλύτερο τρόπο στην κοινωνία. Στον Ανθρωπιστικό προσανατολισμό της Β΄Λυκείου διδάσκονται 2 ώρες την εβδομάδα οι «Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών» που κάνει την απαραίτητη σύνδεση με την Κοινωνιολογία της Γ΄Λυκείου. Τα βασικά σημεία που αναλύει έχουν να κάνουν σχέση με τη μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών, τις βασικές οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές θεωρίες που υπάρχουν σήμερα παγκόσμια, αλλά και σε κρίσιμα καθημερινά ζητήματα, όπως την καταπολέμηση της διαφθοράς, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τους μετανάστες και πρόσφυγες. Με αυτό τον τρόπο αυτό οξύνεται η κριτική ικανότητα των μαθητών, συνειδητοποιώντας την αναγκαιότητα ύπαρξης του δημοκρατικού πολιτεύματος. Δίνει την πραγματική διάσταση του σημερινού πολίτη, καθιστώντας τον υπεύθυνο για τις πράξεις του. Στον Ανθρωπιστικό προσανατολισμό της Γ΄Λυκείου διδάσκεται 7 ώρες την εβδομάδα η «Κοινωνιολογία» που εισάγει τους μαθητές σε βασικές γνώσεις των θεμελιωτών των κοινωνικών επιστημών, τις σύγχρονες κοινωνιολογικές σχολές, ανάλυση κοινωνικών δομών και θεσμών, την εκπαίδευση, εργασία και τηλεργασία, αναλύει την έννοια του κράτους, των πολιτικών κομμάτων και την πολιτική και εκλογική συμπεριφορά του σύγχρονου πολίτη και τον προβληματίζει για σημερινές καταστάσεις που βιώνει, όπως ο πόλεμος και η τρομοκρατία. Παρέχει το θεωρητικό και επιστημονικό υπόβαθρο που χρειάζεται ο μαθητής για να οξύνει την κρίση του, να προβληματισθεί και να έχει άποψη για πολλές σημερινές καταστάσεις. Δημιουργεί τον σκεπτόμενο πολίτη, που δεν επηρεάζεται από στερεότυπα και προκαταλήψεις. Δίνει το πραγματικό νόημα της ατομικής και κοινωνικής ενσυναίσθησης που τόσο έχουν ανάγκη σήμερα όλοι οι πολίτες. Είναι αναχρονιστικό και αντιεκπαιδευτικό να κάνει λόγο το υπάρχον νομοσχέδιο του ΥΠΑΙΘ για αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας ή των άλλων κοινωνικών επιστημών από άλλα γνωστικά αντικείμενα. Η χρησιμότητα και ωφελιμότητα των κοινωνικών επιστημών πρέπει να βρίσκεται δίπλα στα κλασικά γράμματα και στις σύγχρονες τεχνολογίες.