Αξιότιμη κα Υπουργέ
Οι εξετάσεις των μαθητών των Γυμνασίων για την εισαγωγή τους στα Λύκεια των Προτύπων Σχολείων συνιστά μία υπέρμετρη και υπέρ του δέοντος αξιολόγηση των μαθητών, που ήδη έχουν επιτύχει στην δοκιμασία για την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Σχολεία, στην Α΄ Γυμνασίου.
Οι επιπρόσθετες αυτές εξετάσεις θα επιφέρουν διάσπαση της εκπαιδευτικής οντότητας (Προτύπου Γυμνασίου –Προτύπου Λυκείου), η οποία θεωρείται ως ένα ενιαίο εκπαιδευτικό σύνολο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Π.Σ. και μόνο ως τέτοιο μπορεί να αποφέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, τόσο σε επίπεδο του εφαρμοζόμενου εκπαιδευτικού συστήματος όσο και σε επίπεδο αποδοτικότητας των μαθητών του. Είναι εμφανέστατη εξάλλου η αποδοτικότητα αυτή από τις μέχρι σήμερα επιτυχίες των μαθητών των Προτύπων Σχολείων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Συνεπώς μία ενδιάμεση εξεταστική δοκιμασία για την εισαγωγή στην Α΄Λυκείου, δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα και είναι σίγουρο ότι μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την σταθερή μέχρι σήμερα επιτυχή πορεία τόσο των μαθητών όσο και του ίδιου του θεσμού των Προτύπων.
Επιπλέον η ως άνω εξεταστική δοκιμασία θα αποφέρει επιπλέον άγχος στους ήδη φοιτούντες μαθητές, που καλούνται στο τέλος της Γ΄ Τάξης του Προτύπου Γυμνασίου να εξεταστούν δύο φορές, τόσο για την Τάξη όσο και για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο. Μία πιθανή αποτυχία τους στην ανωτέρω επαναξιολόγησή τους, θα αποβεί επιζήμια για του μαθητές αυτούς, καθώς δεν θα έχουν πλέον την ευκαιρία να ολοκληρώσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Προτύπου Σχολείου (σε εξαετή βάση),
Πλην όμως, η μέχρι σήμερα επιτυχία των μαθητών και της ίδιας της διδασκαλίας στα Πρότυπα Σχολεία βασίζεται στην συνεχή, σταθερή και αδιάκοπη εκπαίδευση στο ίδιο Πρότυπο Σχολείο (Γυμνάσιο και Λύκειο, ως φυσική συνέχεια), χωρίς ενδιάμεσες εναλλαγές στη μαθητική σύνθεση. Εξάλλου, αντίστοιχη ενδιάμεση αξιολόγηση δεν ισχύει για την εισαγωγή των μαθητών στα Δημόσια Γενικά Λύκεια. Για ποιο λόγο να εισαχθεί τέτοια εξαίρεση μόνο για τα Πρότυπα Σχολεία;
Η δημιουργία νέων Προτύπων Σχολείων είναι η λύση που θα δώσει την ευκαιρία σε πολλούς μαθητές να φοιτήσουν σε αυτά, χωρίς να αφαιρεθεί το δικαίωμα αυτό από τους ήδη φοιτούντες στα υπάρχοντα σήμερα Πρότυπα Σχολεία. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η ηρεμία και η απρόσκοπτη μαθησιακή σταθερότητα των μαθητών, εξυπηρετείται επίσης με αναλογικότητα και επιείκεια το γενικότερο δημόσιο συμφέρον, ούτως ώστε να αποφεύγονται άδικες για τους μαθητές λύσεις.
Ιδιαίτερα για τους μαθητές που φοιτούν αυτήν την στιγμή στα Πρότυπα Γυμνάσια και έχουν εισαχθεί με το υφιστάμενο σήμερα νομοθετικό πλαίσιο (της μίας και μοναδικής αξιολόγησής τους μέχρι τη Γ΄ Τάξη Λυκείου των Προτύπων Σχολείων), η δεύτερη αξιολόγησή τους, όντας μη αναμενόμενη και προβλέψιμη, θα διαταράξει την ψυχική γαλήνη και ηρεμία τους, την μαθησιακή τους σταθερότητα αλλά και την εκπλήρωση των στόχων τους. Ήδη η ανακοίνωση του ως άνω νομοσχεδίου, έχει ενεργήσει αρνητικά στην ψυχολογία των μαθητών ιδία της Α΄ και Β΄ Τάξης Γυμνασίου των Προτύπων Σχολείων.
Αναφορικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι πυρήνα της αρχής της προστατευόμενης ή δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου συνιστά η εύλογη πεποίθησή του, ότι η σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης που τον αφορά, του επιτρέπει να προσδοκά τη συνέχεια αυτής και να προβαίνει σε επιλογές με μακροπρόθεσμες συνέπειες για τον ίδιο, την οικογένειά του και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, με πρόβλεψη των πραγματικών και νομικών καταστάσεων που έχουν διαμορφωθεί από το νομοθέτη, ούτως ώστε να αξιώνει την μη αιφνίδια και απρόβλεπτη μεταβολή τους. Η ανατροπή μιας σταθερής και προβλέψιμης από το διοικούμενο πραγματικής ή νομικής κατάστασης θα πρέπει να δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος, η ανατροπή της προβλέπεται για το μέλλον και δεν αντιφάσκει κατά παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας προς το προγενέστερο πραγματικό ή νομοθετικό καθεστώς .
Στην συγκεκριμένη περίπτωση, η επαναξιολόγηση των μαθητών που ήδη φοιτούν σήμερα στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων, αντιβαίνει στην αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου και επιφέρει δυσμενή και δυσανάλογη μεταβολή των δεδομένων, για τους συγκεκριμένους μαθητές που εισήχθησαν στα Πρότυπα, έχοντας τη βεβαία πεποίθηση βάσει νόμου ότι θα εξεταστούν άπαξ και θα έχουν την ευκαιρία να φοιτήσουν σε αυτά, για έξι συνεχείς χρονιές. Με μεγάλο κόπο κατάφεραν να πετύχουν και να διακριθούν μεταξύ πολλών συμμετασχόντων στις εξετάσεις. Άλλαξαν σχολικό περιβάλλον και θυσίασαν φιλίες από το Δημοτικό Σχολείο. Μερικές μάλιστα οικογένειες προσάρμοσαν το επαγγελματικό τους πρόγραμμα ακόμα και τον τόπο κατοικίας τους με βάση το νέο σχολικό περιβάλλον του παιδιού τους.
Είναι συνεπώς προφανές ότι η εφαρμογή μίας τέτοιας ρύθμισης δεν θα είναι παρά δυσμενής και μάλιστα δυσανάλογα δυσμενής, για τους μαθητές που φοιτούν στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων, διότι συνιστά μία απρόσμενη μεταβολή στην εύλογη πεποίθηση αυτών των μαθητών και των οικογενειών τους αναφορικά με την ισχύουσα μέχρι σήμερα σχολική συνέχεια και σταθερότητα. Θα επιφέρει δε ανατροπή στο γενικότερο μαθησιακό προγραμματισμό του παιδιού, ιδία μάλιστα αν αναλογισθεί κανείς την επίπτωση που θα έχει μία πιθανή αποτυχία του παιδιού κατά την επαναξιολόγησή του. Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής θα αναγκαστεί να αλλάξει για άλλη μία φορά σχολικό περιβάλλον και η μέχρι τότε επιτυχημένη πορεία (τριών ετών) ανακόπτεται από μία ατυχή στιγμή.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε εξάλλου ότι, οι μαθητές που ήδη φοιτούν στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων έχουν αποδείξει την αξία τους, όχι μόνο με την εισαγωγή τους σε αυτά, αλλά και μετέπειτα κατά την διάρκεια της εκπαίδευσής τους στο Γυμνάσιο, λαμβάνοντας μάλιστα αριστεία και διακρίσεις που τους έχουν απονεμηθεί από το Υπουργείο Παιδείας.
Συνεπώς η εφαρμογή μίας τέτοιας ρύθμισης θα ανατρέψει την ήδη διαμορφωμένη κατάσταση και ισορροπία (βάσει του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος) στην συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα και θα περιορίσει ασύμμετρα τα δικαιώματα στην εκπαίδευση των φοιτούντων ήδη στην Α΄ και Β΄ Τάξη Γυμνασίου των Προτύπων Σχολείων, που θα κληθούν να επαναξιολογηθούν (ενώ κάτι τέτοιο δεν ήταν αναμενόμενο, κατά τα ως άνω). Ταυτόχρονα όμως θα επιφέρει διάσπαση στην εκπαιδευτική ροή και θα εμποδίσει την υλοποίηση του επιτυχούς, μέχρι σήμερα, εκπαιδευτικού προγράμματος των Σχολείων αυτών και του σκοπού του ίδιου του θεσμού, που σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο (βλ. σχετ. άρθρα 10 και 11 αυτού) είναι να συμβάλλει στον βέλτιστο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα.
Στα άρθρα 10 και 11 του νομοσχεδίου γίνεται, μεταξύ άλλων, λόγος για «Πρότυπα Σχολεία» και όχι για «Πρότυπα Γυμνάσια» και «Πρότυπα Γενικά Λύκεια», διαχωρισμός που εισάγεται όλως αντιφατικά μόνο στο άρθρο 18 του νομοσχεδίου και εξαιρετικά και μόνο για τα Πρότυπα- και όχι για άλλα σχολεία- όπου εκεί αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστά Σχολεία (βλ. σχετ. άρθρο 18 παρ. 1: «..Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων…»), και όχι ως ενιαία Π Σ όπως στα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου (βλ. σχετ. ενδεικτικά άρθρο 10 παρ. 1., 2. και 3 : «1. Τα Πρότυπα Σχολεία (Π.Σ.) και τα Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙ.Σ.) ιδρύονται και λειτουργούν με σκοπό να συμβάλλουν στον βέλτιστο εκπαιδευτικό σχεδιασμό ….2. Τα Π.Σ. της επικράτειας συγκροτούν το δίκτυο των Π.Σ. Τα ΠΕΙ.Σ. της επικράτειας συγκροτούν το δίκτυο των ΠΕΙ.Σ..
3. Κατά τα λοιπά, τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. εξυπηρετούν από κοινού με τα υπόλοιπα σχολεία τους σκοπούς της εκπαίδευσης και υπάγονται διοικητικά στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης.» αλλά και στο άρθρο 11 παρ. 1: «1. Τα Π.Σ. είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα..»). Η ρύθμιση που προωθείται με το άρθρο 18 οδηγεί στην διάσπαση της νομικής και ουσιαστικής υπόστασης των ΠΣ, ως ενιαίων Ιδρυμάτων και έρχεται σε σύγκρουση με το ίδιο το πνεύμα και τους σκοπούς που διαλαμβάνονται και προωθούνται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, αναφορικά με την ίδρυση των Προτύπων Σχολείων, όπου σε κανένα άρθρο αυτού δεν γίνεται λόγος για μαθητές Προτύπων Γυμνασίων και Προτύπων Γενικών Λυκείων.
Ακόμα όμως και στη περίπτωση που τύχει τελικά εφαρμογής η ως άνω ρύθμιση, τότε αυτή θα πρέπει να ισχύσει για το μέλλον και δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να καταλαμβάνει τους ήδη φοιτούντες, στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων, μαθητές, λόγω έλλειψης σχετικής πρόβλεψης.
Τέλος ο επιδιωκόμενος σκοπός της καλλιέργειας και της διάχυσης της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, της εισαγωγής περισσοτέρων μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία και η διασφάλιση της επιτυχίας τους εξυπηρετείται, κατά τον πιο πρόσφορο και συνταγματικά θεμιτό τρόπο, με την ίδρυση και δημιουργία νέων Προτύπων Σχολείων.
Με εκτίμηση
Α.Μ.
Αξιότιμη κα Υπουργέ Οι εξετάσεις των μαθητών των Γυμνασίων για την εισαγωγή τους στα Λύκεια των Προτύπων Σχολείων συνιστά μία υπέρμετρη και υπέρ του δέοντος αξιολόγηση των μαθητών, που ήδη έχουν επιτύχει στην δοκιμασία για την εισαγωγή τους στα Πρότυπα Σχολεία, στην Α΄ Γυμνασίου. Οι επιπρόσθετες αυτές εξετάσεις θα επιφέρουν διάσπαση της εκπαιδευτικής οντότητας (Προτύπου Γυμνασίου –Προτύπου Λυκείου), η οποία θεωρείται ως ένα ενιαίο εκπαιδευτικό σύνολο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Π.Σ. και μόνο ως τέτοιο μπορεί να αποφέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα, τόσο σε επίπεδο του εφαρμοζόμενου εκπαιδευτικού συστήματος όσο και σε επίπεδο αποδοτικότητας των μαθητών του. Είναι εμφανέστατη εξάλλου η αποδοτικότητα αυτή από τις μέχρι σήμερα επιτυχίες των μαθητών των Προτύπων Σχολείων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Συνεπώς μία ενδιάμεση εξεταστική δοκιμασία για την εισαγωγή στην Α΄Λυκείου, δεν εξυπηρετεί καμία σκοπιμότητα και είναι σίγουρο ότι μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την σταθερή μέχρι σήμερα επιτυχή πορεία τόσο των μαθητών όσο και του ίδιου του θεσμού των Προτύπων. Επιπλέον η ως άνω εξεταστική δοκιμασία θα αποφέρει επιπλέον άγχος στους ήδη φοιτούντες μαθητές, που καλούνται στο τέλος της Γ΄ Τάξης του Προτύπου Γυμνασίου να εξεταστούν δύο φορές, τόσο για την Τάξη όσο και για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο. Μία πιθανή αποτυχία τους στην ανωτέρω επαναξιολόγησή τους, θα αποβεί επιζήμια για του μαθητές αυτούς, καθώς δεν θα έχουν πλέον την ευκαιρία να ολοκληρώσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Προτύπου Σχολείου (σε εξαετή βάση), Πλην όμως, η μέχρι σήμερα επιτυχία των μαθητών και της ίδιας της διδασκαλίας στα Πρότυπα Σχολεία βασίζεται στην συνεχή, σταθερή και αδιάκοπη εκπαίδευση στο ίδιο Πρότυπο Σχολείο (Γυμνάσιο και Λύκειο, ως φυσική συνέχεια), χωρίς ενδιάμεσες εναλλαγές στη μαθητική σύνθεση. Εξάλλου, αντίστοιχη ενδιάμεση αξιολόγηση δεν ισχύει για την εισαγωγή των μαθητών στα Δημόσια Γενικά Λύκεια. Για ποιο λόγο να εισαχθεί τέτοια εξαίρεση μόνο για τα Πρότυπα Σχολεία; Η δημιουργία νέων Προτύπων Σχολείων είναι η λύση που θα δώσει την ευκαιρία σε πολλούς μαθητές να φοιτήσουν σε αυτά, χωρίς να αφαιρεθεί το δικαίωμα αυτό από τους ήδη φοιτούντες στα υπάρχοντα σήμερα Πρότυπα Σχολεία. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η ηρεμία και η απρόσκοπτη μαθησιακή σταθερότητα των μαθητών, εξυπηρετείται επίσης με αναλογικότητα και επιείκεια το γενικότερο δημόσιο συμφέρον, ούτως ώστε να αποφεύγονται άδικες για τους μαθητές λύσεις. Ιδιαίτερα για τους μαθητές που φοιτούν αυτήν την στιγμή στα Πρότυπα Γυμνάσια και έχουν εισαχθεί με το υφιστάμενο σήμερα νομοθετικό πλαίσιο (της μίας και μοναδικής αξιολόγησής τους μέχρι τη Γ΄ Τάξη Λυκείου των Προτύπων Σχολείων), η δεύτερη αξιολόγησή τους, όντας μη αναμενόμενη και προβλέψιμη, θα διαταράξει την ψυχική γαλήνη και ηρεμία τους, την μαθησιακή τους σταθερότητα αλλά και την εκπλήρωση των στόχων τους. Ήδη η ανακοίνωση του ως άνω νομοσχεδίου, έχει ενεργήσει αρνητικά στην ψυχολογία των μαθητών ιδία της Α΄ και Β΄ Τάξης Γυμνασίου των Προτύπων Σχολείων. Αναφορικά με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι πυρήνα της αρχής της προστατευόμενης ή δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου συνιστά η εύλογη πεποίθησή του, ότι η σταθερότητα ορισμένης νομικής κατάστασης που τον αφορά, του επιτρέπει να προσδοκά τη συνέχεια αυτής και να προβαίνει σε επιλογές με μακροπρόθεσμες συνέπειες για τον ίδιο, την οικογένειά του και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, με πρόβλεψη των πραγματικών και νομικών καταστάσεων που έχουν διαμορφωθεί από το νομοθέτη, ούτως ώστε να αξιώνει την μη αιφνίδια και απρόβλεπτη μεταβολή τους. Η ανατροπή μιας σταθερής και προβλέψιμης από το διοικούμενο πραγματικής ή νομικής κατάστασης θα πρέπει να δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος, η ανατροπή της προβλέπεται για το μέλλον και δεν αντιφάσκει κατά παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας προς το προγενέστερο πραγματικό ή νομοθετικό καθεστώς . Στην συγκεκριμένη περίπτωση, η επαναξιολόγηση των μαθητών που ήδη φοιτούν σήμερα στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων, αντιβαίνει στην αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου και επιφέρει δυσμενή και δυσανάλογη μεταβολή των δεδομένων, για τους συγκεκριμένους μαθητές που εισήχθησαν στα Πρότυπα, έχοντας τη βεβαία πεποίθηση βάσει νόμου ότι θα εξεταστούν άπαξ και θα έχουν την ευκαιρία να φοιτήσουν σε αυτά, για έξι συνεχείς χρονιές. Με μεγάλο κόπο κατάφεραν να πετύχουν και να διακριθούν μεταξύ πολλών συμμετασχόντων στις εξετάσεις. Άλλαξαν σχολικό περιβάλλον και θυσίασαν φιλίες από το Δημοτικό Σχολείο. Μερικές μάλιστα οικογένειες προσάρμοσαν το επαγγελματικό τους πρόγραμμα ακόμα και τον τόπο κατοικίας τους με βάση το νέο σχολικό περιβάλλον του παιδιού τους. Είναι συνεπώς προφανές ότι η εφαρμογή μίας τέτοιας ρύθμισης δεν θα είναι παρά δυσμενής και μάλιστα δυσανάλογα δυσμενής, για τους μαθητές που φοιτούν στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων, διότι συνιστά μία απρόσμενη μεταβολή στην εύλογη πεποίθηση αυτών των μαθητών και των οικογενειών τους αναφορικά με την ισχύουσα μέχρι σήμερα σχολική συνέχεια και σταθερότητα. Θα επιφέρει δε ανατροπή στο γενικότερο μαθησιακό προγραμματισμό του παιδιού, ιδία μάλιστα αν αναλογισθεί κανείς την επίπτωση που θα έχει μία πιθανή αποτυχία του παιδιού κατά την επαναξιολόγησή του. Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής θα αναγκαστεί να αλλάξει για άλλη μία φορά σχολικό περιβάλλον και η μέχρι τότε επιτυχημένη πορεία (τριών ετών) ανακόπτεται από μία ατυχή στιγμή. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε εξάλλου ότι, οι μαθητές που ήδη φοιτούν στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων έχουν αποδείξει την αξία τους, όχι μόνο με την εισαγωγή τους σε αυτά, αλλά και μετέπειτα κατά την διάρκεια της εκπαίδευσής τους στο Γυμνάσιο, λαμβάνοντας μάλιστα αριστεία και διακρίσεις που τους έχουν απονεμηθεί από το Υπουργείο Παιδείας. Συνεπώς η εφαρμογή μίας τέτοιας ρύθμισης θα ανατρέψει την ήδη διαμορφωμένη κατάσταση και ισορροπία (βάσει του ισχύοντος νομοθετικού καθεστώτος) στην συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα και θα περιορίσει ασύμμετρα τα δικαιώματα στην εκπαίδευση των φοιτούντων ήδη στην Α΄ και Β΄ Τάξη Γυμνασίου των Προτύπων Σχολείων, που θα κληθούν να επαναξιολογηθούν (ενώ κάτι τέτοιο δεν ήταν αναμενόμενο, κατά τα ως άνω). Ταυτόχρονα όμως θα επιφέρει διάσπαση στην εκπαιδευτική ροή και θα εμποδίσει την υλοποίηση του επιτυχούς, μέχρι σήμερα, εκπαιδευτικού προγράμματος των Σχολείων αυτών και του σκοπού του ίδιου του θεσμού, που σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο (βλ. σχετ. άρθρα 10 και 11 αυτού) είναι να συμβάλλει στον βέλτιστο εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, ώστε να καλλιεργηθούν και διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. Στα άρθρα 10 και 11 του νομοσχεδίου γίνεται, μεταξύ άλλων, λόγος για «Πρότυπα Σχολεία» και όχι για «Πρότυπα Γυμνάσια» και «Πρότυπα Γενικά Λύκεια», διαχωρισμός που εισάγεται όλως αντιφατικά μόνο στο άρθρο 18 του νομοσχεδίου και εξαιρετικά και μόνο για τα Πρότυπα- και όχι για άλλα σχολεία- όπου εκεί αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστά Σχολεία (βλ. σχετ. άρθρο 18 παρ. 1: «..Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ τάξη του Πρότυπου Γυμνασίου και Πρότυπου Γενικού Λυκείου γίνεται έπειτα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων…»), και όχι ως ενιαία Π Σ όπως στα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου (βλ. σχετ. ενδεικτικά άρθρο 10 παρ. 1., 2. και 3 : «1. Τα Πρότυπα Σχολεία (Π.Σ.) και τα Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙ.Σ.) ιδρύονται και λειτουργούν με σκοπό να συμβάλλουν στον βέλτιστο εκπαιδευτικό σχεδιασμό ….2. Τα Π.Σ. της επικράτειας συγκροτούν το δίκτυο των Π.Σ. Τα ΠΕΙ.Σ. της επικράτειας συγκροτούν το δίκτυο των ΠΕΙ.Σ.. 3. Κατά τα λοιπά, τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. εξυπηρετούν από κοινού με τα υπόλοιπα σχολεία τους σκοπούς της εκπαίδευσης και υπάγονται διοικητικά στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης.» αλλά και στο άρθρο 11 παρ. 1: «1. Τα Π.Σ. είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα..»). Η ρύθμιση που προωθείται με το άρθρο 18 οδηγεί στην διάσπαση της νομικής και ουσιαστικής υπόστασης των ΠΣ, ως ενιαίων Ιδρυμάτων και έρχεται σε σύγκρουση με το ίδιο το πνεύμα και τους σκοπούς που διαλαμβάνονται και προωθούνται στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, αναφορικά με την ίδρυση των Προτύπων Σχολείων, όπου σε κανένα άρθρο αυτού δεν γίνεται λόγος για μαθητές Προτύπων Γυμνασίων και Προτύπων Γενικών Λυκείων. Ακόμα όμως και στη περίπτωση που τύχει τελικά εφαρμογής η ως άνω ρύθμιση, τότε αυτή θα πρέπει να ισχύσει για το μέλλον και δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να καταλαμβάνει τους ήδη φοιτούντες, στα Γυμνάσια των Προτύπων Σχολείων, μαθητές, λόγω έλλειψης σχετικής πρόβλεψης. Τέλος ο επιδιωκόμενος σκοπός της καλλιέργειας και της διάχυσης της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, της εισαγωγής περισσοτέρων μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία και η διασφάλιση της επιτυχίας τους εξυπηρετείται, κατά τον πιο πρόσφορο και συνταγματικά θεμιτό τρόπο, με την ίδρυση και δημιουργία νέων Προτύπων Σχολείων. Με εκτίμηση Α.Μ.