Υπόμνημα για την εισαγωγή στον 3ο Θεματικό Κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ», 4ης επιμέρους Θεματικής με αντικείμενο τον Δημοτικό Χορό. «Ο χορός και η σωματική άσκηση θα πρέπει να έχουν την ίδια θέση στην εκπαίδευση με τα μαθηματικά και τις επιστήμες», υποστηρίζει ο Sir Ken Robinson*, ένας παγκόσμιος ηγέτης στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ένας από τους πιο επιτυχημένους συγγραφείς των New York Times. Η πατρίδα μας διαθέτει ένα μεγάλο, ανεκτίμητο και αδαπάνητο πολιτιστικό κεφάλαιο, που διαχρονικά διεκδικεί τον χώρο που του αρμόζει σε όλο το φάσμα τής εκπαίδευσης. Είναι επίσης μεγάλη υπόθεση η διδασκαλία όχι μόνο του «φαινοτύπου» τού Δημοτικού χορού -των σωματικών κινήσεων- αλλά και του «γονοτύπου» που τον διαιωνίζει: του ήθους και του χαρακτήρα που υπονοεί, μορφοποιεί και εκφράζει. Η προσθήκη της επιμέρους Θεματικής «Δημοτικός Χορός» αποβλέπει: α) Στη γνώση, ερμηνεία και ορθή διαχείριση στοιχείων τής άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Στη χρήση διαφόρων διαπολιτισμικών μεθόδων εργασίας για ίση συμμετοχή όλων των ατόμων ανεξάρτητα από γλωσσικές ικανότητες ή άλλες δεξιότητες, επιθυμίες ή ανάγκες. β) Στη συνύπαρξη των μαθητών από διαφορετικές περιφέρειες της χώρας, καθώς και από διαφορετικές χώρες για να ευαισθητοποιηθούν έναντι των πολιτισμών και να τους δοθούν νέες προοπτικές πάνω σε γνωστά θέματα ιστορίας, λαογραφίας, αντίληψης ταυτοτήτων, κ.ά.. Στη συνεργασία και φιλοξενία μαθητών από και προς άλλα κράτη, για ανταλλαγές διαπολιτιστικών και διαπολιτισμικών στοιχείων, πληροφοριών, δραστηριοτήτων, εμπειρίας, τεχνογνωσίας, ορθών πρακτικών. γ) Στην ανάπτυξη πνεύματος αποδοχής και αλληλοϋποστήριξης μεταξύ των μαθητών μας, στην ανάπτυξη επαφής, φροντίδας και συμπαράστασης ευάλωτων οικογενειών των μαθητών μας. Στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ μαθητών όλων των τάξεων και στην ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, μέσω σχολικών συνεργασιών. Σε σχετική ερευνητική ανακοίνωση**, αναφέρεται ότι ποσοστό 65% του δείγματος πιστεύει ότι η καλύτερη γνώση του χορού αποκτάται από τους κατοίκους. Εδώ γεννάται το εξής ερώτημα: «Αποκτάται στην πράξη ή μπορεί και θα έπρεπε δυνητικά να αποκτάται η γνώση του δημοτικού χορού από τους κατοίκους»; Ο παραπάνω προβληματισμός δείχνει με σαφήνεια ότι ακόμη και αν δεν μεταβιβάζεται η γνώση του χορού κατευθείαν από τους φυσικούς της φορείς, θα πρέπει να αναζητηθεί ο μηχανισμός που να τους υποκαθιστά επαρκώς. Με έλλειψη όμως προγράμματος εκπαίδευσης στο σχολείο ή εξουσιοδότησης και κυρίως μέσα σε αδιαβάθμητο και ελευθεριάζον σύστημα όλων σχεδόν των πρωταγωνιστών, οι ενδείξεις για την ορθότητα της παραπάνω υπόθεσης ενισχύονται από το 75,4% των ερωτηθέντων στην έρευνα που δηλώνουν ανικανοποίητοι από τον τρόπο εκμάθησης του παραδοσιακού χορού από την παρούσα εκπαιδευτική διαδικασία. Ακόμη, στο ΦΕΚ 131/23-9-1983: «Κανονισμός, οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Χορού», στα προσόντα καθηγητών (κεφ. Γ, άρθρο 3) αναφέρεται ότι ο Καθηγητής Ελληνικών Χορών πρέπει να έχει είτε δίπλωμα αναγνωρισμένης ανώτερης ή ανώτατης σχολής χορού και πενταετή διδακτική πείρα σε αναγνωρισμένη σχολή χορού, είτε τριετή αποδεδειγμένη διδακτική πείρα σε σωματείο χορού ή Λύκειο Ελληνίδων. Με βάση τα παραπάνω, αιτούμαστε να εξετάσετε: Α) Την προοπτική σύστασης κλάδων (όπως ΠΕ37, ΤΕ37, ΔΕ37 ή ΕΜ37 Δημοτικού Χορού) εξειδικευμένων εκπαιδευτικών και ανεξάρτητα των ακαδημαϊκών τους σπουδών, τη θεσμοθέτηση κριτηρίων αναγνώρισης γνώσεων, μοριοδότησης της σχετικής διδακτικής εμπειρίας στην εμψύχωση στον Δημοτικό Χορό, με αντικείμενο τη διδασκαλία του (είδη και στοιχεία τής μορφής του, του περιβάλλοντος -ανθρωπογενούς και φυσικού- και των περιστάσεων που αυτός απαντάται). Στους προκύπτοντες κλάδους διδακτικού προσωπικού θα ανατίθεται η διδασκαλία τού Δημοτικού Χορού. Η εμπειρία από τη δημιουργία των κλάδων ΠΕ32 Θεατρικών Σπουδών και ΠΕ18.41 Δραματικής Τέχνης, αλλά και το φάσμα των ειδικοτήτων των Μουσικών (ΠΕ16.01, ΤΕ16.00), τόσο στη Γενική όσο και στην Ειδική Εκπαίδευση, μπορεί να αποτελέσει τον οδοδείκτη μιας τέτοιας νομοθετικής πρωτοβουλίας. Εμείς προτιθέμεθα να συμβάλουμε στην αντίστοιχη διαβούλευση, ώστε να διαμορφωθούν διαυγείς και αναμφισβήτητες προϋποθέσεις ένταξης στους προτεινόμενους κλάδους. Στον βαθμό που προκρίνετε μια τέτοια παρέμβαση, είμαστε στη διάθεσή σας να σας υποβάλλουμε σχετική τροπολογία ή άλλης μορφής κείμενο που θα προτείνει τη διαδικασία μοριοδότησης των πληρούντων τις προϋποθέσεις υπαγωγής στους υπό δημιουργία κλάδους των εκπαιδευτικών με εξειδίκευση τη διδασκαλία τού Δημοτικού Χορού. Β) Τη θεσμοθέτηση ανεξάρτητης κατεύθυνσης «Δημοτικού Χορού» τόσο στα Μουσικά Σχολεία της Δ/θμιας Εκπαίδευσης όσο και στα Καλλιτεχνικά Σχολεία και, ως εκ τούτου, τον ορισμό τού ανάλογου αναλυτικού προγράμματος μαθημάτων καθώς και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους. Αθήνα, 3/5/2020 Οι υπογράφοντες Δημητρόπουλος Βασίλης, Εκπαιδευτικός/ Χοροδιδάσκαλος Καραγεώργου Αγγελική, Χοροδιδάσκαλος Κεβρεκίδης Ιωάννης, Εκπαιδευτικός/ Χοροδιδάσκαλος Λιάρος Γιώργος, Χοροδιδάσκαλος/ Εκδότης του περιοδικού «Χορεύω» *Απόσπασμα από το νέο βιβλίο You, Your Child and School: Navigate Your Way to the Best Education των Sir Ken Robinson και Lou Aronica. Δημοσιεύθηκε από τον Viking, ένα αποτύπωμα και τμήμα της Penguin Random House LLC, Νέα Υόρκη. Πνευματικά δικαιώματα © 2018 από τον Ken Robinson. **International Conference on Strategic Innovative Marketing, IC-SIM 2014, September 1-4, 2014, Madrid, Spain Economic perspectives of intangible cultural activities Konstantina Efentakia, Vassilis Dimitropoulosb aTechnological Educational Institute of Central Greece, Thiva, Greece, bHellenic Centre for Folk Studies (EL.KE.LA.M.)
Υπόμνημα για την εισαγωγή στον 3ο Θεματικό Κύκλο «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ», 4ης επιμέρους Θεματικής με αντικείμενο τον Δημοτικό Χορό. «Ο χορός και η σωματική άσκηση θα πρέπει να έχουν την ίδια θέση στην εκπαίδευση με τα μαθηματικά και τις επιστήμες», υποστηρίζει ο Sir Ken Robinson*, ένας παγκόσμιος ηγέτης στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ένας από τους πιο επιτυχημένους συγγραφείς των New York Times. Η πατρίδα μας διαθέτει ένα μεγάλο, ανεκτίμητο και αδαπάνητο πολιτιστικό κεφάλαιο, που διαχρονικά διεκδικεί τον χώρο που του αρμόζει σε όλο το φάσμα τής εκπαίδευσης. Είναι επίσης μεγάλη υπόθεση η διδασκαλία όχι μόνο του «φαινοτύπου» τού Δημοτικού χορού -των σωματικών κινήσεων- αλλά και του «γονοτύπου» που τον διαιωνίζει: του ήθους και του χαρακτήρα που υπονοεί, μορφοποιεί και εκφράζει. Η προσθήκη της επιμέρους Θεματικής «Δημοτικός Χορός» αποβλέπει: α) Στη γνώση, ερμηνεία και ορθή διαχείριση στοιχείων τής άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Στη χρήση διαφόρων διαπολιτισμικών μεθόδων εργασίας για ίση συμμετοχή όλων των ατόμων ανεξάρτητα από γλωσσικές ικανότητες ή άλλες δεξιότητες, επιθυμίες ή ανάγκες. β) Στη συνύπαρξη των μαθητών από διαφορετικές περιφέρειες της χώρας, καθώς και από διαφορετικές χώρες για να ευαισθητοποιηθούν έναντι των πολιτισμών και να τους δοθούν νέες προοπτικές πάνω σε γνωστά θέματα ιστορίας, λαογραφίας, αντίληψης ταυτοτήτων, κ.ά.. Στη συνεργασία και φιλοξενία μαθητών από και προς άλλα κράτη, για ανταλλαγές διαπολιτιστικών και διαπολιτισμικών στοιχείων, πληροφοριών, δραστηριοτήτων, εμπειρίας, τεχνογνωσίας, ορθών πρακτικών. γ) Στην ανάπτυξη πνεύματος αποδοχής και αλληλοϋποστήριξης μεταξύ των μαθητών μας, στην ανάπτυξη επαφής, φροντίδας και συμπαράστασης ευάλωτων οικογενειών των μαθητών μας. Στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ μαθητών όλων των τάξεων και στην ομαλή μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, μέσω σχολικών συνεργασιών. Σε σχετική ερευνητική ανακοίνωση**, αναφέρεται ότι ποσοστό 65% του δείγματος πιστεύει ότι η καλύτερη γνώση του χορού αποκτάται από τους κατοίκους. Εδώ γεννάται το εξής ερώτημα: «Αποκτάται στην πράξη ή μπορεί και θα έπρεπε δυνητικά να αποκτάται η γνώση του δημοτικού χορού από τους κατοίκους»; Ο παραπάνω προβληματισμός δείχνει με σαφήνεια ότι ακόμη και αν δεν μεταβιβάζεται η γνώση του χορού κατευθείαν από τους φυσικούς της φορείς, θα πρέπει να αναζητηθεί ο μηχανισμός που να τους υποκαθιστά επαρκώς. Με έλλειψη όμως προγράμματος εκπαίδευσης στο σχολείο ή εξουσιοδότησης και κυρίως μέσα σε αδιαβάθμητο και ελευθεριάζον σύστημα όλων σχεδόν των πρωταγωνιστών, οι ενδείξεις για την ορθότητα της παραπάνω υπόθεσης ενισχύονται από το 75,4% των ερωτηθέντων στην έρευνα που δηλώνουν ανικανοποίητοι από τον τρόπο εκμάθησης του παραδοσιακού χορού από την παρούσα εκπαιδευτική διαδικασία. Ακόμη, στο ΦΕΚ 131/23-9-1983: «Κανονισμός, οργάνωσης και λειτουργίας Ανωτέρων Σχολών Χορού», στα προσόντα καθηγητών (κεφ. Γ, άρθρο 3) αναφέρεται ότι ο Καθηγητής Ελληνικών Χορών πρέπει να έχει είτε δίπλωμα αναγνωρισμένης ανώτερης ή ανώτατης σχολής χορού και πενταετή διδακτική πείρα σε αναγνωρισμένη σχολή χορού, είτε τριετή αποδεδειγμένη διδακτική πείρα σε σωματείο χορού ή Λύκειο Ελληνίδων. Με βάση τα παραπάνω, αιτούμαστε να εξετάσετε: Α) Την προοπτική σύστασης κλάδων (όπως ΠΕ37, ΤΕ37, ΔΕ37 ή ΕΜ37 Δημοτικού Χορού) εξειδικευμένων εκπαιδευτικών και ανεξάρτητα των ακαδημαϊκών τους σπουδών, τη θεσμοθέτηση κριτηρίων αναγνώρισης γνώσεων, μοριοδότησης της σχετικής διδακτικής εμπειρίας στην εμψύχωση στον Δημοτικό Χορό, με αντικείμενο τη διδασκαλία του (είδη και στοιχεία τής μορφής του, του περιβάλλοντος -ανθρωπογενούς και φυσικού- και των περιστάσεων που αυτός απαντάται). Στους προκύπτοντες κλάδους διδακτικού προσωπικού θα ανατίθεται η διδασκαλία τού Δημοτικού Χορού. Η εμπειρία από τη δημιουργία των κλάδων ΠΕ32 Θεατρικών Σπουδών και ΠΕ18.41 Δραματικής Τέχνης, αλλά και το φάσμα των ειδικοτήτων των Μουσικών (ΠΕ16.01, ΤΕ16.00), τόσο στη Γενική όσο και στην Ειδική Εκπαίδευση, μπορεί να αποτελέσει τον οδοδείκτη μιας τέτοιας νομοθετικής πρωτοβουλίας. Εμείς προτιθέμεθα να συμβάλουμε στην αντίστοιχη διαβούλευση, ώστε να διαμορφωθούν διαυγείς και αναμφισβήτητες προϋποθέσεις ένταξης στους προτεινόμενους κλάδους. Στον βαθμό που προκρίνετε μια τέτοια παρέμβαση, είμαστε στη διάθεσή σας να σας υποβάλλουμε σχετική τροπολογία ή άλλης μορφής κείμενο που θα προτείνει τη διαδικασία μοριοδότησης των πληρούντων τις προϋποθέσεις υπαγωγής στους υπό δημιουργία κλάδους των εκπαιδευτικών με εξειδίκευση τη διδασκαλία τού Δημοτικού Χορού. Β) Τη θεσμοθέτηση ανεξάρτητης κατεύθυνσης «Δημοτικού Χορού» τόσο στα Μουσικά Σχολεία της Δ/θμιας Εκπαίδευσης όσο και στα Καλλιτεχνικά Σχολεία και, ως εκ τούτου, τον ορισμό τού ανάλογου αναλυτικού προγράμματος μαθημάτων καθώς και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους. Αθήνα, 3/5/2020 Οι υπογράφοντες Δημητρόπουλος Βασίλης, Εκπαιδευτικός/ Χοροδιδάσκαλος Καραγεώργου Αγγελική, Χοροδιδάσκαλος Κεβρεκίδης Ιωάννης, Εκπαιδευτικός/ Χοροδιδάσκαλος Λιάρος Γιώργος, Χοροδιδάσκαλος/ Εκδότης του περιοδικού «Χορεύω» *Απόσπασμα από το νέο βιβλίο You, Your Child and School: Navigate Your Way to the Best Education των Sir Ken Robinson και Lou Aronica. Δημοσιεύθηκε από τον Viking, ένα αποτύπωμα και τμήμα της Penguin Random House LLC, Νέα Υόρκη. Πνευματικά δικαιώματα © 2018 από τον Ken Robinson. **International Conference on Strategic Innovative Marketing, IC-SIM 2014, September 1-4, 2014, Madrid, Spain Economic perspectives of intangible cultural activities Konstantina Efentakia, Vassilis Dimitropoulosb aTechnological Educational Institute of Central Greece, Thiva, Greece, bHellenic Centre for Folk Studies (EL.KE.LA.M.)