Το νέο νομοσχέδιο παρουσιάζεται ως αυτό που ενισχύει το ρόλο των πειραματικών και πρότυπων σχολείων. Τι αλλάζει όμως στην πραγματικότητα; Δεν αποσαφηνίζεται σε κανένα σημείο του η διαφορά των δύο σχολείων. Πειραματικό είναι το σχολείο που σε ένα τυχαίο δείγμα μαθητών δοκιμάζει νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, με στόχο την μετέπειτα εφαρμογή τους στο σύνολο της δημόσιας εκπαίδευσης. Πρότυπο είναι το σχολείο που μέσα από μία διαδικασία επιλογής συγκεντρώνει τους άριστους σε μία σχολική τάξη.
Προφανώς ο στόχος των δύο σχολείων είναι πολύ διαφορετικός. Συνεπώς διαφορετική πρέπει να είναι και η εν γένει λειτουργία τους.Όμως το νομοσχέδιο αυτό δεν προκρίνει κάτι τέτοιο. Το μόνο που διαχωρίζει πειραματικά από πρότυπα είναι η διαδικασία των εξετάσεων επιλογής μαθητών. Στην περίπτωση μάλιστα των τριών πειραματικών σχολείων της χώρας που εδώ και πάρα πολλά χρόνια είναι ενιαία και μάλιστα σε ένα σχολικό κτίριο, του ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠ, έχουμε το εξής παράδοξο, το νηπιαγωγείο και το δημοτικό παραμένουν πειραματικά, ενώ το γυμνάσιο και το λύκειο γίνονται δύο ξεχωριστά πρότυπα. Τρία λοιπόν διαφορετικά σχολεία σε ένα κτίριο, σε μία αυλή. Δεν αλλάζει όμως τίποτα άλλο. Η διοίκησή τους παραμένει κοινή, με ίδια διεύθυνση και ίδιο ΕΠΕΣ, οι εκπαιδευτικοί παραμένουν ίδιοι, η υλικοτεχνική υποδομή παραμένει ίδια. Μόνο η επιλογή των μαθητών διαφέρει.
Προκύπτουν λοιπόν αμέσως δύο ερωτήματα. Γιατί δεν ενισχύουμε τον ρόλο των πειραματικών αυτών; Πώς ορίζεται η αριστεία και ποιος επιλέγεται ως άριστος; Ως προς το πρώτο ερώτημα, τα πειραματικά που ουσιαστικά προάγουν νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για την ενίσχυση όλης της δημόσιας παιδείας. Ο στόχος άλλωστε της παιδείας μας δεν θα έπρεπε να είναι αυτό το τυχαίο δείγμα μαθητών να καταφέρει να το βελτιώσει και να το εξελίξει σε δημιουργικά σκεπτόμενους πολίτες; Γιατί λοιπόν τα τρία πιο αντιπροσωπευτικά και και τα μόνα ενιαία πειραματικά σχολεία της χώρας επιλέγει να τα κατακερματίσει χωρίς σαφή στόχο και πρόγραμμα;
Ως προς το δεύτερο ερώτημα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ποιον μαθητή θα θεωρήσουμε άριστο και με ποια κριτήρια. Άριστος είναι αυτός που θα αποδώσει σε μία μέρα εξετάσεων σε συγκεκριμένη ύλη μαθηματικών, φυσικής και έκθεσης, πιθανώς γιατί και σε κάποιο φροντιστήριο, έχει εκπαιδευτεί πώς να γράφει και να αντιμετωπίζει τέτοιου είδους εξετάσεις; Ο ταλαντούχος στην ιστορία, την πληροφορική, το θέατρο, τη λογοτεχνία, αυτός που δεν αποδίδει στα γραπτά, αλλά διαθέτει ένα κοφτερό μυαλό, δεν θα περιληφθεί ποτέ στους άριστους; Τι αριστεία θέλουμε λοιπόν σε αυτήν τη χώρα; Ανθρώπους εκπαιδευμένους να αποδίδουν διαρκώς σε συγκεκριμένο είδος εξετάσεων ή ανθρώπους με κριτική ματιά, που αναπτύσσουν ο καθένας την ξεχωριστή του κλίση; Είναι επιπλέον κατάλληλοι οι ίδιοι εκπαιδευτικοί να διδάξουν τόσο τους άριστους μαθητές των προτύπων, όσο και τους μαθητές των πειραματικών; Πώς γίνεται στα ίδια κτίρια και με την ίδια υποδομή που μέχρι φέτος διδάσκεται το τυχαίο δείγμα πληθυσμού, από τον Σεπτέμβριο οι άριστοι μαθητές να προσπαθούν να γίνουν ακόμα καλύτεροι;
Θεωρώ ότι οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα κάνουν ένα πράγμα ξεκάθαρο, η μετατροπή των γυμνασίων και λυκείων των ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠ σε πρότυπα είναι μία κίνηση εντυπωσιασμού, χωρίς υπόβαθρο, μελέτη και οργάνωση. Η κοινωνία μας χρειάζεται πρότυπα σχολεία. Αλλά με συνθήκες που να εξασφαλίζουν ότι οι πραγματικά άριστοι θα λάβουν και αληθινά άριστη εκπαίδευση από άριστους καθηγητές, με κατά το δυνατό άριστη υλικοτεχνική υποδομή και στόχο την είσοδό τους σε άριστα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα αξιοποιήσουν την αριστεία τους. Τίποτα από αυτά δεν προβλέπει το νομοσχέδιο αυτό.
Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΜΑΘΗΤΗ, ΠΟΥ ΜΕ ΤΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΕΦΟΔΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΑΞΙΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ, ΘΑ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΡΙΣΤΟΣ. ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ή ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ. ΣΥΝΕΠΩΣ Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΧΗ ΤΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΤΡΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΒΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΥΤΗ.
Το νέο νομοσχέδιο παρουσιάζεται ως αυτό που ενισχύει το ρόλο των πειραματικών και πρότυπων σχολείων. Τι αλλάζει όμως στην πραγματικότητα; Δεν αποσαφηνίζεται σε κανένα σημείο του η διαφορά των δύο σχολείων. Πειραματικό είναι το σχολείο που σε ένα τυχαίο δείγμα μαθητών δοκιμάζει νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, με στόχο την μετέπειτα εφαρμογή τους στο σύνολο της δημόσιας εκπαίδευσης. Πρότυπο είναι το σχολείο που μέσα από μία διαδικασία επιλογής συγκεντρώνει τους άριστους σε μία σχολική τάξη. Προφανώς ο στόχος των δύο σχολείων είναι πολύ διαφορετικός. Συνεπώς διαφορετική πρέπει να είναι και η εν γένει λειτουργία τους.Όμως το νομοσχέδιο αυτό δεν προκρίνει κάτι τέτοιο. Το μόνο που διαχωρίζει πειραματικά από πρότυπα είναι η διαδικασία των εξετάσεων επιλογής μαθητών. Στην περίπτωση μάλιστα των τριών πειραματικών σχολείων της χώρας που εδώ και πάρα πολλά χρόνια είναι ενιαία και μάλιστα σε ένα σχολικό κτίριο, του ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠ, έχουμε το εξής παράδοξο, το νηπιαγωγείο και το δημοτικό παραμένουν πειραματικά, ενώ το γυμνάσιο και το λύκειο γίνονται δύο ξεχωριστά πρότυπα. Τρία λοιπόν διαφορετικά σχολεία σε ένα κτίριο, σε μία αυλή. Δεν αλλάζει όμως τίποτα άλλο. Η διοίκησή τους παραμένει κοινή, με ίδια διεύθυνση και ίδιο ΕΠΕΣ, οι εκπαιδευτικοί παραμένουν ίδιοι, η υλικοτεχνική υποδομή παραμένει ίδια. Μόνο η επιλογή των μαθητών διαφέρει. Προκύπτουν λοιπόν αμέσως δύο ερωτήματα. Γιατί δεν ενισχύουμε τον ρόλο των πειραματικών αυτών; Πώς ορίζεται η αριστεία και ποιος επιλέγεται ως άριστος; Ως προς το πρώτο ερώτημα, τα πειραματικά που ουσιαστικά προάγουν νέες εκπαιδευτικές μεθόδους, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βάση για την ενίσχυση όλης της δημόσιας παιδείας. Ο στόχος άλλωστε της παιδείας μας δεν θα έπρεπε να είναι αυτό το τυχαίο δείγμα μαθητών να καταφέρει να το βελτιώσει και να το εξελίξει σε δημιουργικά σκεπτόμενους πολίτες; Γιατί λοιπόν τα τρία πιο αντιπροσωπευτικά και και τα μόνα ενιαία πειραματικά σχολεία της χώρας επιλέγει να τα κατακερματίσει χωρίς σαφή στόχο και πρόγραμμα; Ως προς το δεύτερο ερώτημα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ποιον μαθητή θα θεωρήσουμε άριστο και με ποια κριτήρια. Άριστος είναι αυτός που θα αποδώσει σε μία μέρα εξετάσεων σε συγκεκριμένη ύλη μαθηματικών, φυσικής και έκθεσης, πιθανώς γιατί και σε κάποιο φροντιστήριο, έχει εκπαιδευτεί πώς να γράφει και να αντιμετωπίζει τέτοιου είδους εξετάσεις; Ο ταλαντούχος στην ιστορία, την πληροφορική, το θέατρο, τη λογοτεχνία, αυτός που δεν αποδίδει στα γραπτά, αλλά διαθέτει ένα κοφτερό μυαλό, δεν θα περιληφθεί ποτέ στους άριστους; Τι αριστεία θέλουμε λοιπόν σε αυτήν τη χώρα; Ανθρώπους εκπαιδευμένους να αποδίδουν διαρκώς σε συγκεκριμένο είδος εξετάσεων ή ανθρώπους με κριτική ματιά, που αναπτύσσουν ο καθένας την ξεχωριστή του κλίση; Είναι επιπλέον κατάλληλοι οι ίδιοι εκπαιδευτικοί να διδάξουν τόσο τους άριστους μαθητές των προτύπων, όσο και τους μαθητές των πειραματικών; Πώς γίνεται στα ίδια κτίρια και με την ίδια υποδομή που μέχρι φέτος διδάσκεται το τυχαίο δείγμα πληθυσμού, από τον Σεπτέμβριο οι άριστοι μαθητές να προσπαθούν να γίνουν ακόμα καλύτεροι; Θεωρώ ότι οι απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα κάνουν ένα πράγμα ξεκάθαρο, η μετατροπή των γυμνασίων και λυκείων των ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠ σε πρότυπα είναι μία κίνηση εντυπωσιασμού, χωρίς υπόβαθρο, μελέτη και οργάνωση. Η κοινωνία μας χρειάζεται πρότυπα σχολεία. Αλλά με συνθήκες που να εξασφαλίζουν ότι οι πραγματικά άριστοι θα λάβουν και αληθινά άριστη εκπαίδευση από άριστους καθηγητές, με κατά το δυνατό άριστη υλικοτεχνική υποδομή και στόχο την είσοδό τους σε άριστα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που θα αξιοποιήσουν την αριστεία τους. Τίποτα από αυτά δεν προβλέπει το νομοσχέδιο αυτό. Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΜΑΘΗΤΗ, ΠΟΥ ΜΕ ΤΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΕΦΟΔΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΠΟ ΑΞΙΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ, ΘΑ ΞΕΧΩΡΙΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΚΑΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΑΡΙΣΤΟΣ. ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ή ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ. ΣΥΝΕΠΩΣ Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΧΗ ΤΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΤΡΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟ ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΒΗΜΑ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΥΤΗ.