Η ρύθμιση (άρθρο 18) για νέες εξετάσεις για τα πρότυπα λύκεια, ακόμα και για μαθητές που ήδη φοιτούν στα υπάρχοντα πρότυπα γυμνάσια, αντιβαίνει την ίδια τη λογική της ενίσχυσης της αριστείας:
1)Μαθητές που ήδη αρίστευσαν στις εισαγωγικές εξετάσεις για το γυμνάσιο, διδάσκονται από άριστους και αξιολογημένους καθηγητές, και συναγωνίζονται, αξιολογούνται και αριστεύουν συνέχεια σε πρότυπο περιβάλλον, καλούνται να «αποδείξουν» ξανά την αριστεία τους μέσα σε μια μοναδική ολιγόωρη εξέταση σε 2-3 μαθήματα.
2)Αμφισβητείται και υπονομεύεται έμπρακτα το ίδιο το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο των Προτύπων Γυμνασίων αλλά και οι σκοποί των Π.Σ.: Στην πράξη, οι μαθητές θα προετοιμάζονται για 1-2 χρόνια με εντατικά φροντιστήρια για τις εξετάσεις, αντί να παρακολουθούν τα μαθήματα και τις άλλες δραστηριότητες του.
3)Θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για την προσέλκυση άριστων μαθητών από τα δημοτικά. Η πιθανή αποτυχία στις νέες εξετάσεις για το λύκειο θα συνεπάγεται νέα αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, αυτή τη φορά με χαρακτηριστικά «τιμωρίας» και όχι επιβράβευσης.
Έτσι η ρύθμιση θα επιφέρει το ακριβώς αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα «της διαμόρφωσης των κατάλληλων εκείνων προϋποθέσεων που θα προάγουν τη διαρκή αυτό-βελτίωση των μαθητών, καθώς και τη μεθοδικότερη και συστηματικότερη καλλιέργεια και ανέλιξη των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυνατοτήτων, κλίσεων και ταλέντων» (βλ. Αιτιολογική έκθεση).
Ο στόχος για ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού, αύξηση της κινητικότητας και προαγωγή της ισότητας ευκαιριών, μπορεί να επιτευχθεί με άλλους τρόπους, π.χ. όπως με επιπλέον τμήματα στα πρότυπα λύκεια σε σχέση με τα αντίστοιχα πρότυπα γυμνάσια, όπου οι πρόσθετες θέσεις θα καλύπτονται με εξετάσεις (κάθε επιπλέον τμήμα σημαίνει 26 επιπλέον μαθητές ανά έτος, συμβαίνει ήδη σε κάποια πρότυπα, όπως για παράδειγμα το Πρότυπο Λύκειο Αναβρύτων).
Τέλος η ρύθμιση είναι ιδιαίτερα προβληματική όσον αφορά τους μαθητές που ήδη φοιτούν στα υπάρχοντα πρότυπα γυμνάσια, καθώς αλλάζει «τους κανόνες του παιχνιδιού» στη μέση της φοίτησης τους, γεγονός που ανατρέπει τις ζωές δεκάδων οικογενειών και πιθανόν εγείρει και νομικά ζητήματα: οι συγκεκριμένοι μαθητές αντιμετωπίζονται από το εν λόγω νομοσχέδιο με τρόπο δυσμενή σε σχέση με όλους τους συνομηλίκους τους που φοιτούν στα υπόλοιπα σχολεία και τιμωρητικό. Αν μη τι άλλο, οι μαθητές της Α’ και Β’ Γυμνασίου που ήδη φοιτούν στα ήδη υπάρχοντα Πρότυπα γυμνάσια της χώρας θα πρέπει ΝΑ ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ από την εν λόγω διάταξη.
Η ρύθμιση (άρθρο 18) για νέες εξετάσεις για τα πρότυπα λύκεια, ακόμα και για μαθητές που ήδη φοιτούν στα υπάρχοντα πρότυπα γυμνάσια, αντιβαίνει την ίδια τη λογική της ενίσχυσης της αριστείας: 1)Μαθητές που ήδη αρίστευσαν στις εισαγωγικές εξετάσεις για το γυμνάσιο, διδάσκονται από άριστους και αξιολογημένους καθηγητές, και συναγωνίζονται, αξιολογούνται και αριστεύουν συνέχεια σε πρότυπο περιβάλλον, καλούνται να «αποδείξουν» ξανά την αριστεία τους μέσα σε μια μοναδική ολιγόωρη εξέταση σε 2-3 μαθήματα. 2)Αμφισβητείται και υπονομεύεται έμπρακτα το ίδιο το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο των Προτύπων Γυμνασίων αλλά και οι σκοποί των Π.Σ.: Στην πράξη, οι μαθητές θα προετοιμάζονται για 1-2 χρόνια με εντατικά φροντιστήρια για τις εξετάσεις, αντί να παρακολουθούν τα μαθήματα και τις άλλες δραστηριότητες του. 3)Θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για την προσέλκυση άριστων μαθητών από τα δημοτικά. Η πιθανή αποτυχία στις νέες εξετάσεις για το λύκειο θα συνεπάγεται νέα αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, αυτή τη φορά με χαρακτηριστικά «τιμωρίας» και όχι επιβράβευσης. Έτσι η ρύθμιση θα επιφέρει το ακριβώς αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα «της διαμόρφωσης των κατάλληλων εκείνων προϋποθέσεων που θα προάγουν τη διαρκή αυτό-βελτίωση των μαθητών, καθώς και τη μεθοδικότερη και συστηματικότερη καλλιέργεια και ανέλιξη των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυνατοτήτων, κλίσεων και ταλέντων» (βλ. Αιτιολογική έκθεση). Ο στόχος για ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού, αύξηση της κινητικότητας και προαγωγή της ισότητας ευκαιριών, μπορεί να επιτευχθεί με άλλους τρόπους, π.χ. όπως με επιπλέον τμήματα στα πρότυπα λύκεια σε σχέση με τα αντίστοιχα πρότυπα γυμνάσια, όπου οι πρόσθετες θέσεις θα καλύπτονται με εξετάσεις (κάθε επιπλέον τμήμα σημαίνει 26 επιπλέον μαθητές ανά έτος, συμβαίνει ήδη σε κάποια πρότυπα, όπως για παράδειγμα το Πρότυπο Λύκειο Αναβρύτων). Τέλος η ρύθμιση είναι ιδιαίτερα προβληματική όσον αφορά τους μαθητές που ήδη φοιτούν στα υπάρχοντα πρότυπα γυμνάσια, καθώς αλλάζει «τους κανόνες του παιχνιδιού» στη μέση της φοίτησης τους, γεγονός που ανατρέπει τις ζωές δεκάδων οικογενειών και πιθανόν εγείρει και νομικά ζητήματα: οι συγκεκριμένοι μαθητές αντιμετωπίζονται από το εν λόγω νομοσχέδιο με τρόπο δυσμενή σε σχέση με όλους τους συνομηλίκους τους που φοιτούν στα υπόλοιπα σχολεία και τιμωρητικό. Αν μη τι άλλο, οι μαθητές της Α’ και Β’ Γυμνασίου που ήδη φοιτούν στα ήδη υπάρχοντα Πρότυπα γυμνάσια της χώρας θα πρέπει ΝΑ ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ από την εν λόγω διάταξη.