Προκειμένου να μην επαναλαμβάνω παρατηρήσεις με τις οποίες συμφωνώ, θα ήθελα να επισημάνω 2 πρόσθετα σημεία, αναφορικά με τις αλλαγές στο ΠΣΠΑ
1. Με δεδομένο ότι τα κτήρια των ΠΣΠΑ και Μαρασλείου είναι σε μικρή μεταξύ τους απόσταση και οι μαθητές προέρχονται από όλη τη γεωγραφική έκταση της Αθήνας, το βασικό κριτήριο επιλογής συμμετοχής στην κλήρωση για την Α Δημοτικού σε ένα από τα δύο σχολεία δεν ήταν το γεωγραφικό, αλλά το αν οι γονείς στόχευαν στη φοίτηση σε 12ετή ή 6ετή βάση στο συγκεκριμένο σχολείο, με τους γονείς του Μαρασλείου να έχουν κάνει διαφορετική επιλογή εκ των προτέρων για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εξαιρουμένων μόνο των συγκεκριμένων λίγων ετών για τις οποίες ήταν σε ισχύ η διασύνδεση και του Μαρασλείου. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ανατρέπονται οι επιλογές και των δύο, χωρίς να υπάρχει ούτε προφανές ούτε καταγεγραμμένο αιτιολογικό για αυτό. Μάλιστα, η κατάργηση της ομαλής συνέχειας των σπουδών για το ΠΣΠΑ και τα αντίστοιχα πειραματικά σχολεία Θεσσαλονίκης και Πατρών πραγματοποιείται, χωρίς να παρέχει ο νομοθέτης οποιαδήποτε εναλλακτική λύση στους μαθητές που ήδη φοιτούν. Η ζημία για τους μαθητές είναι προφανής, ενώ δεν υπάρχει κανένα προφανές όφελος για το Υπουργείο, το κράτος ή την εκπαίδευση
2. Η διακοπή της συνέχειας του Πειραματικού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα πειραματικά σχολεία στα οποία αποσυνδέθηκαν οι δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες, υποβαθμίζει και πρακτικά καταργεί το ρόλο του εναπομείναντος Πειραματικού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των αποτελεσμάτων καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθοδολογιών, ο οποίος έως σήμερα διασφαλιζόταν με τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο, με την αυτόματη μετάβαση στην Α Γυμνασίου του τυχαίου δείγματος μαθητών, το οποίο εισαγόταν μέσω κληρώσεως στην Α Δημοτικού, και την ανάμιξή του με ένα επίσης τυχαίο ισάριθμο δείγμα, το οποίο εισαγόταν, επίσης μέσω κληρώσεως, στην Α Γυμνασίου. Με το νέο νομοσχέδιο είναι αδύνατο να ελεγχθούν τα αποτελέσματα οποιασδήποτε καινοτομίας, κυρίως στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού, κατά συνέπεια δεν υπάρχει κανένας λόγος να τεθεί υπό δοκιμή, καθώς δεν θα μπορούν οι επιτυχημένες καινοτομίες να μεταφερθούν στη συνέχεια στο σύνολο των σχολείων, το οποίο είναι και ο σκοπός αυτής της διαδικασίας. Αυτό σταδιακά θα οδηγήσει σε απαξίωση των συγκεκριμένων σχολείων, καθώς δεν θα μπορούν να επιτελέσουν το ρόλο τους
Σε πλήρη αντιδιαστολή με τις προβλέψεις του κατατεθειμένου για διαβούλευση νομοσχεδίου, η διασύνδεση των δύο βαθμίδων της εκπαίδευσης στα πειραματικά σχολεία, σε συνάρτηση με τη συνέχιση εισαγωγής στο γυμνάσιο με την ίδια διαδικασία που ισχύει σήμερα (κλήρωση) και την de jure παραμονή σε όλη την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ως βασικός μηχανισμός για την επίτευξη του σκοπού λειτουργίας των συγκεκριμένων σχολείων, θα έπρεπε να επεκταθεί και στα υπόλοιπα πειραματικά στα οποία δεν ισχύει σήμερα και, πρωτίστως, σε καμία περίπτωση να μεταβληθεί επί τα χείρω για τα πειραματικά σχολεία για τα οποία ισχύει έως σήμερα, όπως επιχειρείται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο
Στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας, το Δεκέμβριο του 2019, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τόνισε: «καμία έρευνα δεν επιτελεί τον κοινωνικό προορισμό της εάν τα αποτελέσματά της δεν μετατρέπονται και σε καινοτόμες λύσεις». Δυστυχώς, αυτή τη δυνατότητα καταργεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο
Προκειμένου να μην επαναλαμβάνω παρατηρήσεις με τις οποίες συμφωνώ, θα ήθελα να επισημάνω 2 πρόσθετα σημεία, αναφορικά με τις αλλαγές στο ΠΣΠΑ 1. Με δεδομένο ότι τα κτήρια των ΠΣΠΑ και Μαρασλείου είναι σε μικρή μεταξύ τους απόσταση και οι μαθητές προέρχονται από όλη τη γεωγραφική έκταση της Αθήνας, το βασικό κριτήριο επιλογής συμμετοχής στην κλήρωση για την Α Δημοτικού σε ένα από τα δύο σχολεία δεν ήταν το γεωγραφικό, αλλά το αν οι γονείς στόχευαν στη φοίτηση σε 12ετή ή 6ετή βάση στο συγκεκριμένο σχολείο, με τους γονείς του Μαρασλείου να έχουν κάνει διαφορετική επιλογή εκ των προτέρων για την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εξαιρουμένων μόνο των συγκεκριμένων λίγων ετών για τις οποίες ήταν σε ισχύ η διασύνδεση και του Μαρασλείου. Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ανατρέπονται οι επιλογές και των δύο, χωρίς να υπάρχει ούτε προφανές ούτε καταγεγραμμένο αιτιολογικό για αυτό. Μάλιστα, η κατάργηση της ομαλής συνέχειας των σπουδών για το ΠΣΠΑ και τα αντίστοιχα πειραματικά σχολεία Θεσσαλονίκης και Πατρών πραγματοποιείται, χωρίς να παρέχει ο νομοθέτης οποιαδήποτε εναλλακτική λύση στους μαθητές που ήδη φοιτούν. Η ζημία για τους μαθητές είναι προφανής, ενώ δεν υπάρχει κανένα προφανές όφελος για το Υπουργείο, το κράτος ή την εκπαίδευση 2. Η διακοπή της συνέχειας του Πειραματικού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα πειραματικά σχολεία στα οποία αποσυνδέθηκαν οι δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες, υποβαθμίζει και πρακτικά καταργεί το ρόλο του εναπομείναντος Πειραματικού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου των αποτελεσμάτων καινοτόμων εκπαιδευτικών μεθοδολογιών, ο οποίος έως σήμερα διασφαλιζόταν με τον πλέον ενδεδειγμένο τρόπο, με την αυτόματη μετάβαση στην Α Γυμνασίου του τυχαίου δείγματος μαθητών, το οποίο εισαγόταν μέσω κληρώσεως στην Α Δημοτικού, και την ανάμιξή του με ένα επίσης τυχαίο ισάριθμο δείγμα, το οποίο εισαγόταν, επίσης μέσω κληρώσεως, στην Α Γυμνασίου. Με το νέο νομοσχέδιο είναι αδύνατο να ελεγχθούν τα αποτελέσματα οποιασδήποτε καινοτομίας, κυρίως στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού, κατά συνέπεια δεν υπάρχει κανένας λόγος να τεθεί υπό δοκιμή, καθώς δεν θα μπορούν οι επιτυχημένες καινοτομίες να μεταφερθούν στη συνέχεια στο σύνολο των σχολείων, το οποίο είναι και ο σκοπός αυτής της διαδικασίας. Αυτό σταδιακά θα οδηγήσει σε απαξίωση των συγκεκριμένων σχολείων, καθώς δεν θα μπορούν να επιτελέσουν το ρόλο τους Σε πλήρη αντιδιαστολή με τις προβλέψεις του κατατεθειμένου για διαβούλευση νομοσχεδίου, η διασύνδεση των δύο βαθμίδων της εκπαίδευσης στα πειραματικά σχολεία, σε συνάρτηση με τη συνέχιση εισαγωγής στο γυμνάσιο με την ίδια διαδικασία που ισχύει σήμερα (κλήρωση) και την de jure παραμονή σε όλη την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ως βασικός μηχανισμός για την επίτευξη του σκοπού λειτουργίας των συγκεκριμένων σχολείων, θα έπρεπε να επεκταθεί και στα υπόλοιπα πειραματικά στα οποία δεν ισχύει σήμερα και, πρωτίστως, σε καμία περίπτωση να μεταβληθεί επί τα χείρω για τα πειραματικά σχολεία για τα οποία ισχύει έως σήμερα, όπως επιχειρείται με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο Στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας, το Δεκέμβριο του 2019, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τόνισε: «καμία έρευνα δεν επιτελεί τον κοινωνικό προορισμό της εάν τα αποτελέσματά της δεν μετατρέπονται και σε καινοτόμες λύσεις». Δυστυχώς, αυτή τη δυνατότητα καταργεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο