Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη ΕκπαίδευσηΗ πρόκληση των αλλαγών στην εκπαίδευσηΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Σπιλάνης / Πρωτοβουλία Αιγαιου | 10 Ιανουαρίου 2011, 02:39
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ Θέσεις για το Θεσμικό Πλαίσιο Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων» 28 Νοεμβρίου 2010 Η Πρωτοβουλία Αιγαίου με πίστη στη δύναμη του διαλόγου και των επιχειρημάτων καταθέτει σήμερα για δημόσια διαβούλευση με την πανεπιστημιακή κοινότητα του Αιγαίου, Κείμενο Διαβούλευσης που περιέχει σειρά συγκεκριμένων θέσεων – προτάσεων για το Θεσμικό Πλαίσιο των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Το κείμενο αυτό προσδοκά να συμβάλει στην διαμόρφωση της Πρότασης του Πανεπιστημίου Αιγαίου όπως αποφασίστηκε στη Σύγκλητο, απαντώντας, συμπληρώνοντας και εξειδικεύοντας θέσεις που περιέχονται στην αρχική πρόταση που ήδη κατατέθηκε από την αρμόδια Επιτροπή προς συζήτηση στην ακαδημαϊκή κοινότητα του Πανεπιστημίου Αιγαίου. ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ • η Πρωτοβουλία Αιγαίου στοχεύει στην αναβάθμιση του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου μέσω της θεσμοθέτησης ενός νέου λιτού νόμου - πλαισίου που θα λαμβάνει υπ’ όψιν όλα τα θετικά του υπάρχοντος, θα διορθώνει τα λάθη και τις παραλήψεις και θα δίνει τη δυνατότητα στα Ελληνικά ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας • Η διαδικασία εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση πρέπει να διατηρήσει την αντικειμενικότητα και τη διαφάνεια του ισχύοντος συστήματος, αλλά ταυτόχρονα να πάψει να λειτουργεί ως ένας εξοντωτικός μηχανισμός αποστήθισης που καταστρέφει τον εκπαιδευτικό ρόλο του Λυκείου, και ως αμετάκλητη επιλογή του κλάδου σπουδών των υποψηφίων. Ακαδημαϊκή Διάρθρωση και Οργάνωση Σπουδών • Τα Τμήματα παραμένουν οι βασικές ακαδημαϊκές μονάδες και αντιπροσωπεύουν αυτοτελή επιστημονικά αντικείμενα. Τα Τμήματα εκπροσωπούνται κατάλληλα στα όργανα διοίκησης. • Τα προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών οργανώνονται από ένα ή περισσότερα Τμήματα, και προσφέρουν γνώσεις σε ένα επιστημονικό πεδίο ή ένα συνεκτικό συνδυασμό γνώσεων από διαφορετικά επιστημονικά πεδία με συγκεκριμένη στόχευση. Τα προγράμματα σπουδών (παλαιά και νέα) πιστοποιούνται από επιτροπή που ορίζει η Σχολή και εγκρίνονται από τη Σύγκλητο. • Καταργούνται όλες οι μετεγγραφές με μή ακαδημαϊκά κριτήρια, καθώς και οι κατ' εξαίρεση διαδικασίες εισαγωγής. Διοίκηση • Για την αντιμετώπιση προβλημάτων αναποτελεσματικότητας, αδιαφάνειας και σπατάλης, αλλά και συναλλαγής ή διαφθοράς κλπ που υπάρχουν στα ΑΕΙ προτείνονται αλλαγές στην σύνθεση και στις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης αλλά και σύσταση νέων οργάνων. • Η Σύγκλητος είναι το ανώτατο ακαδημαϊκό όργανο και όργανο διοίκησης του ιδρύματος. • Σε κάθε ΑΕΙ συγκροτείται Συμβούλιο Εποπτείας και Κοινωνικού Ελέγχου (Αρχή Εποπτείας και Κοινωνικού Ελέγχου). Το Συμβούλιο προτείνεται να έχει την ευθύνη για: o την έγκριση του απολογισμού λειτουργίας o τις διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου και την τήρηση του Εσωτερικού Κανονισμού λειτουργίας Θέματα Ακαδημαϊκού Προσωπικού – Αξιολόγησης Θεσπίζονται τρεις βαθμίδες ακαδημαϊκού προσωπικού: Επίκουρος Καθηγητής, Αναπληρωτής Καθηγητής και Καθηγητής. Η εξέλιξη των μελών ΔΕΠ γίνεται με κλειστές διαδικασίες και μονιμότητα υπάρχει στην βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή και του Καθηγητή. Μεταβατικές διατάξεις για όσους υπηρετούν σήμερα. Καθορίζεται η διάκριση μεταξύ μελών ΔΕΠ πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και μερικής απασχόλησης με περιορισμό των δικαιωμάτων των μελών ΔΕΠ μερικής απασχόλησης Τα απαιτούμενα (ελάχιστα) προσόντα καθορίζονται από το Νόμο και είναι ενιαία για όλα τα ΑΕΙ. Το γνωστικό αντικείμενο των θέσεων που προκηρύσσονται προσδιορίζεται με βάση τις ανάγκες υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών των Τμημάτων και προς τούτο απαιτείται ειδική αιτιολόγηση της ΓΣ του Τμήματος και της Σχολής. Τα εκλεκτορικά σώματα λαμβάνουν υπόψη επιστολές με αναφορά στο έργο του κρινόμενου από διεθνείς προσωπικότητες εγνωσμένου κύρους που θεραπεύουν το ίδιο γνωστικό αντικείμενο σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Οι ξένες προσωπικότητες ορίζονται με απόφαση της ΓΣΕΣ. Τα Ιδρύματα συντάσσουν και δημοσιοποιούν καταλόγους εξωτερικών κριτών ανά γνωστικό πεδίο, Οι μόνιμοι καθηγητές υπόκεινται σε περιοδική διαδικασία αξιολόγησης ως προς το εκπαιδευτικό και το ερευνητικό τους έργο από επιτροπές κρίσης διεθνούς σύνθεσης, και τα αποτελέσματα συνδέονται με την παροχή συστήματος ακαδημαϊκών και οικονομικών κινήτρων (ανάληψη θέσεων ευθύνης, διεύθυνσης ΠΜΣ, κλπ). Οι υπηρετούντες σήμερα μόνιμοι καθηγητές αξιολογούνται μετά από αίτησή τους. Ενίσχυση του θεσμού του Επισκέπτη καθηγητή Χρηματοδότηση – Στελέχωση των ιδρυμάτων: Η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων χωρίζεται σε δύο Τμήματα. 1. Μισθοδοσία : Η μισθοδοσία του ΔΕΠ, του μόνιμου προσωπικού και των εργαζομένων με σύμβαση αορίστου χρόνου γίνεται κεντρικά. Τα ιδρύματα να μπορούν να διαθέτουν κονδύλια για τη μισθοδοσία εργαζομένων με σύμβαση χρόνου Οι πιστώσεις για νέες θέσεις προσωπικού κάθε είδους θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τον αριθμό των υπηρετούντων (ΔΕΠ, ΕΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, Διοικητικό προσωπικό) ανάλογα με τον εκπαιδευτικό φόρτο (κατευθύνσεις, μεταπτυχιακά, διατμηματικά προγράμματα σπουδών, διακρατικά προγράμματα, εργαστήρια, άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες), τον αριθμό και την χωροθέτηση των διοικητικών μονάδων (Τμήματα, Σχολές). 2. Λειτουργικές δαπάνες και δαπάνες δημοσίων επενδύσεων : Η χορήγηση της συνολικής χρηματοδότησης στα ιδρύματα να γίνεται: • με βάση τον αριθμό των ενεργών φοιτητών, σταθμισμένο για τα διάφορα πεδία, αλλά και όγκο των εκπαιδευτικών και άλλων δραστηριοτήτων του Ιδρύματος • με βάση ειδικές ανάγκες του ιδρύματος σε κτιριακές εγκαταστάσεις λαμβάνοντας υπόψη το ιδιοκτησιακό καθεστώς, την επάρκεια και την κατάσταση των υφιστάμενων χώρων, την επάρκεια και την ποιότητα του εξοπλισμού, τις ανάγκες για νέες κτηριακές ή ερευνητικές υποδομές, • τη χωροθέτηση του ιδρύματος • την ύπαρξη ακίνητης περιουσίας και άλλων πόρων από δωρεές κλπ • την αξιολόγηση του ιδρύματος (είτε ως επιβράβευση αριστείας, είτε ως ενίσχυση για την κάλυψη αδυναμιών που δεν οφείλονται στο Ίδρυμα). Στις δαπάνες αυτές εντάσσονται όλες οι δαπάνες που αφορούν την στήριξη των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών καθώς και η παροχή των υποτροφιών στους φοιτητές με βάση διαδικασίες που ορίζονται από το Πανεπιστήμιο. Έρευνα Η διαπίστωση για υποχρηματοδότηση της έρευνας (πρακτικά μη χρηματοδότηση) είναι καθολική και προτείνεται να αντιμετωπιστεί με σειρά προτάσεων Ακαδημαϊκή και Χωροταξική Αναδιάρθρωση Αυτό πρέπει να διορθωθεί μέσω μιας εθνικής αξιολόγησης όλων των Τμημάτων ανεξαρτήτως χωροθέτησης τους τα αποτελέσματα της οποίας θα οδηγήσουν στην συγχώνευση ή τη σταδιακή κατάργηση Τμημάτων που δεν ανταποκρίνονται στις διεθνώς αποδεκτές ακαδημαϊκές προδιαγραφές και τη μετακίνηση ή συγχώνευση Τμημάτων για να επιτευχθούν καλύτερα ακαδημαϊκά αποτελέσματα και μικρότερο κόστος λειτουργίας. Η Πρωτοβουλία Αιγαίου ως συνδικαλιστική παράταξη πανεπιστημιακών δασκάλων του Πανεπιστημίου Αιγαίου πιστεύει ότι οφείλουμε να διατυπώνουμε με σαφήνεια συγκεκριμένες θέσεις και προτάσεις πάνω σε όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ανώτατη Εκπαίδευση και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Ειδικά στη σημερινή συγκυρία πιστεύουμε ακράδαντα ότι χρειάζονται αλλαγές νοοτροπίας στο εσωτερικό της πανεπιστημιακής κοινότητας, όπως και στην ελληνική κοινωνία γενικότερα, αλλά και αλλαγές ως προς το θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΙ. Το πλήρες κείμενο διαβούλευσης βρίσκεται στον blog της Πρωτοβουλίας Αιγαίου: http://protoboulia-aigaiou.blogspot.com/ Τα σχόλια σας μπορείτε είτε να βάζετε στον blog είτε να τα στέλνετε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις των συντονιστών της Πρωτοβουλίας Αιγαίου. Το ζητούμενο, για μας, στην περίοδο βαθιάς οικονομικής και πολιτικής κρίσης που διανύουμε είναι τα πανεπιστήμια να αποτελέσουν όχι μέρος του προβλήματος, αλλά της λύσης του. Για την Πρωτοβουλία Αιγαίου Γιάννης Σπιλάνης, Ελένη Καραντζόλα, Νίκος Ζούρος