Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Είμαι μαθητής της τρίτης τάξης του γυμνασίου του Προτύπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, και θα ήθελα να τοποθετηθώ πάνω στο υπό διαβούλευση άρθρο 18.
Απογοήτευση και προδοσία: αυτά ήταν τα συναισθήματα που ένιωσα όταν πρωτοδιάβασα το άρθρο. Βέβαια χρειάστηκε να το διαβάσω δεύτερη και τρίτη φορά για να βεβαιωθώ ότι είχα καταλάβει σωστά, δηλαδή ότι οι μαθητές των προτύπων θα πρέπει να περάσουν από εξετάσεις για άλλη μια φορά, ώστε να εισαχθούν στο Πρότυπο Λύκειο. Τελικά αφού διάβασα και για τρίτη φορά το άρθρο, επιβεβαιώθηκαν τα αρχικά μου συναισθήματα. Καθώς οι συνέπειες αυτού του ατοπήματος συνεχώς πλήθαιναν στο μυαλό μου, ένιωσα την ανάγκη να εκφράσω την άποψη μου για το εν λόγω άρθρο.
Ξεκινώ αναφερόμενος στο πρώτο ζητούμενο που με απασχολεί. Πρέπει να γίνει αντιληπτό από το Υπουργείο Παιδείας το πασιφανές. Το δικαίωμα δηλαδή των μαθητών οι οποίοι εισήχθησαν το 2017, 2018, 2019 να συνεχίσουν στο Πρότυπο Λύκειο δίχως επιπλέον εξετάσεις πέραν των προαγωγικών, είναι ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΟ, καθώς έτσι προβλέπει το καθεστώς με το οποίο εισήχθησαν. Η ψήφιση του άρθρου θα ήταν αντισυνταγματική, και ένδειξη αναξιοπιστίας από την πλευρά της πολιτείας.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά την πρώτη ερώτηση που έθεταν γνωστοί και φίλοι, όταν μιλούσαμε για την εισαγωγη μου στην Ευαγγελική Σχολή, όταν ακόμα ήμουν έκτη Δημοτικού: «Δεν θα ξαναδώσεις εξετάσεις για να περάσεις στο Λύκειο έτσι;» Εγώ λακωνικά πάντα απαντούσα «όχι», γιατί μου προκαλούσε και ακόμα μου προκαλεί άγχος η σκέψη για δεύτερες εισαγωγικές εξετάσεις. Οι γονείς μου, έκαναν πολλές φορές, την εύστοχη θα έλεγα, προσθήκη στην παραπάνω απάντηση όταν ρωτούνταν για το ίδιο ζήτημα:
«Εννοείται, αν έπρεπε να ξαναδώσει, δεν θα αφήναμε το παιδί μας να υποβληθεί σε αυτή τη δοκιμασία εξαρχής.»
Πιστέψτε με, άμα το 2017 ίσχυε το Άρθρο 18, δεν θα πέρναγε καν από το μυαλό μου να προσπαθήσω για την εισαγωγή μου στο γυμνάσιο της Ευαγγελικής. Μπορώ να σας πω με μεγάλη σιγουριά πως και άλλοι μοιράζονται την ίδια άποψη με εμένα. Άλλωστε ποιος γονέας θα ήθελε να άγχεται για το μέλλον του παιδιού του όχι σε μια, αλλά δύο εξετάσεις και να μην μπορεί προγραμματίσει το μέλλον του;
Συνεπώς, το σχέδιο του Υπουργείου σας για την αναβάθμιση των Πρότυπων θα εκτροχιαστεί, απότομα θα έλεγα, αφού θα μειωθεί ο αριθμός των ενδιαφερόμενων μαθητών για εισαγωγή στα πρότυπα γυμνάσια. Οι ταλαντούχοι μαθητές θα απέχουν από τα πρότυπα, αφού ορθά θα επιλέξουν να απολαύσουν την παιδική τους ηλικία μακριά από το άγχος και την ταλαιπωρία όχι μίας, αλλά δύο εισαγωγικών εξετάσεων. Ο υπεράνθρωπος αγώνας ενός παιδιού σε τόσο τρυφερή ηλικία απλά δεν αξίζει για τρία χρόνια «υψηλού επιπέδου» εκπαίδευση...
Είναι κωμικό θα έλεγα, ότι είμαστε ένα σχολείο αριστείας, με χαρισματικά παιδιά και όμως υπάρχει η πρόταση της ψήφισης αυτού του άρθρου στο τραπέζι. Πρέπει όντως να αποδείξουμε την ικανότητα μας και την αριστεία μας για άλλη μια φορά; Δεν αρκεί το γεγονός ότι οι μαθητές εδώ αγγίζουν την απόλυτη αριστεία με πρωτοφανείς επιδόσεις, βραβεύονται με αριστεία προόδου και παίρνουν πρωτιές σε μαθητικούς διαγωνισμούς σε πανελλαδικό επίπεδο; Δεν αρκούν ούτε οι ατελείωτες ώρες μελέτης και σκληρής προσπάθειας ώστε να συναγωνιστούν το επίπεδο των συμμαθητών τους;
Ακόμα πιο κωμικό είναι το γεγονός ότι οι μαθητές οι οποίοι κρίθηκαν ως «άριστοι» τρία χρόνια πριν, στο τέλος της τρίτης γυμνασίου πρέπει να αποδείξουν τα αυταπόδεικτα, την αριστεία τους. Αυτό υποδηλώνει ότι δεν εμπιστεύεστε τις ικανότητες των καθηγητών μας να διατηρήσουν το μαθησιακό μας επίπεδο, για τρία μόλις χρόνια. Αν λοιπόν έχετε ενδοιασμούς ως προς την ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού, θα πρότεινα να ξεκινούσατε από εκεί.
Η ανάγκη τροποποίησης του άρθρου είναι επιτακτική, και επιβάλλεται να αποσυρθεί οποιαδήποτε πρόταση για εισαγωγικές εξετάσεις για το λύκειο.
Μην προσθέτετε κι άλλες εξετάσεις, κι άλλο βάρος, στις πλάτες των εξαιρετικών μαθητών που φοιτούν και θέλουν να φοιτήσουν στα πρότυπα· ήδη αποδεικνύουν με τόσους τρόπους την αξία τους. Αυτά τα παιδιά, εμείς, αξίζουμε την ευκαιρία για μια απερίσπαστη εκπαίδευση, ένα καλύτερο μέλλον.
Με εκτίμηση,
Γιώργος Σακελλαράκης
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Είμαι μαθητής της τρίτης τάξης του γυμνασίου του Προτύπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, και θα ήθελα να τοποθετηθώ πάνω στο υπό διαβούλευση άρθρο 18. Απογοήτευση και προδοσία: αυτά ήταν τα συναισθήματα που ένιωσα όταν πρωτοδιάβασα το άρθρο. Βέβαια χρειάστηκε να το διαβάσω δεύτερη και τρίτη φορά για να βεβαιωθώ ότι είχα καταλάβει σωστά, δηλαδή ότι οι μαθητές των προτύπων θα πρέπει να περάσουν από εξετάσεις για άλλη μια φορά, ώστε να εισαχθούν στο Πρότυπο Λύκειο. Τελικά αφού διάβασα και για τρίτη φορά το άρθρο, επιβεβαιώθηκαν τα αρχικά μου συναισθήματα. Καθώς οι συνέπειες αυτού του ατοπήματος συνεχώς πλήθαιναν στο μυαλό μου, ένιωσα την ανάγκη να εκφράσω την άποψη μου για το εν λόγω άρθρο. Ξεκινώ αναφερόμενος στο πρώτο ζητούμενο που με απασχολεί. Πρέπει να γίνει αντιληπτό από το Υπουργείο Παιδείας το πασιφανές. Το δικαίωμα δηλαδή των μαθητών οι οποίοι εισήχθησαν το 2017, 2018, 2019 να συνεχίσουν στο Πρότυπο Λύκειο δίχως επιπλέον εξετάσεις πέραν των προαγωγικών, είναι ΑΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΤΟ, καθώς έτσι προβλέπει το καθεστώς με το οποίο εισήχθησαν. Η ψήφιση του άρθρου θα ήταν αντισυνταγματική, και ένδειξη αναξιοπιστίας από την πλευρά της πολιτείας. Θυμάμαι χαρακτηριστικά την πρώτη ερώτηση που έθεταν γνωστοί και φίλοι, όταν μιλούσαμε για την εισαγωγη μου στην Ευαγγελική Σχολή, όταν ακόμα ήμουν έκτη Δημοτικού: «Δεν θα ξαναδώσεις εξετάσεις για να περάσεις στο Λύκειο έτσι;» Εγώ λακωνικά πάντα απαντούσα «όχι», γιατί μου προκαλούσε και ακόμα μου προκαλεί άγχος η σκέψη για δεύτερες εισαγωγικές εξετάσεις. Οι γονείς μου, έκαναν πολλές φορές, την εύστοχη θα έλεγα, προσθήκη στην παραπάνω απάντηση όταν ρωτούνταν για το ίδιο ζήτημα: «Εννοείται, αν έπρεπε να ξαναδώσει, δεν θα αφήναμε το παιδί μας να υποβληθεί σε αυτή τη δοκιμασία εξαρχής.» Πιστέψτε με, άμα το 2017 ίσχυε το Άρθρο 18, δεν θα πέρναγε καν από το μυαλό μου να προσπαθήσω για την εισαγωγή μου στο γυμνάσιο της Ευαγγελικής. Μπορώ να σας πω με μεγάλη σιγουριά πως και άλλοι μοιράζονται την ίδια άποψη με εμένα. Άλλωστε ποιος γονέας θα ήθελε να άγχεται για το μέλλον του παιδιού του όχι σε μια, αλλά δύο εξετάσεις και να μην μπορεί προγραμματίσει το μέλλον του; Συνεπώς, το σχέδιο του Υπουργείου σας για την αναβάθμιση των Πρότυπων θα εκτροχιαστεί, απότομα θα έλεγα, αφού θα μειωθεί ο αριθμός των ενδιαφερόμενων μαθητών για εισαγωγή στα πρότυπα γυμνάσια. Οι ταλαντούχοι μαθητές θα απέχουν από τα πρότυπα, αφού ορθά θα επιλέξουν να απολαύσουν την παιδική τους ηλικία μακριά από το άγχος και την ταλαιπωρία όχι μίας, αλλά δύο εισαγωγικών εξετάσεων. Ο υπεράνθρωπος αγώνας ενός παιδιού σε τόσο τρυφερή ηλικία απλά δεν αξίζει για τρία χρόνια «υψηλού επιπέδου» εκπαίδευση... Είναι κωμικό θα έλεγα, ότι είμαστε ένα σχολείο αριστείας, με χαρισματικά παιδιά και όμως υπάρχει η πρόταση της ψήφισης αυτού του άρθρου στο τραπέζι. Πρέπει όντως να αποδείξουμε την ικανότητα μας και την αριστεία μας για άλλη μια φορά; Δεν αρκεί το γεγονός ότι οι μαθητές εδώ αγγίζουν την απόλυτη αριστεία με πρωτοφανείς επιδόσεις, βραβεύονται με αριστεία προόδου και παίρνουν πρωτιές σε μαθητικούς διαγωνισμούς σε πανελλαδικό επίπεδο; Δεν αρκούν ούτε οι ατελείωτες ώρες μελέτης και σκληρής προσπάθειας ώστε να συναγωνιστούν το επίπεδο των συμμαθητών τους; Ακόμα πιο κωμικό είναι το γεγονός ότι οι μαθητές οι οποίοι κρίθηκαν ως «άριστοι» τρία χρόνια πριν, στο τέλος της τρίτης γυμνασίου πρέπει να αποδείξουν τα αυταπόδεικτα, την αριστεία τους. Αυτό υποδηλώνει ότι δεν εμπιστεύεστε τις ικανότητες των καθηγητών μας να διατηρήσουν το μαθησιακό μας επίπεδο, για τρία μόλις χρόνια. Αν λοιπόν έχετε ενδοιασμούς ως προς την ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού, θα πρότεινα να ξεκινούσατε από εκεί. Η ανάγκη τροποποίησης του άρθρου είναι επιτακτική, και επιβάλλεται να αποσυρθεί οποιαδήποτε πρόταση για εισαγωγικές εξετάσεις για το λύκειο. Μην προσθέτετε κι άλλες εξετάσεις, κι άλλο βάρος, στις πλάτες των εξαιρετικών μαθητών που φοιτούν και θέλουν να φοιτήσουν στα πρότυπα· ήδη αποδεικνύουν με τόσους τρόπους την αξία τους. Αυτά τα παιδιά, εμείς, αξίζουμε την ευκαιρία για μια απερίσπαστη εκπαίδευση, ένα καλύτερο μέλλον. Με εκτίμηση, Γιώργος Σακελλαράκης