ΣΥΛΛΟΓΟΣΕΙΔΙΚΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ(Ε.Τ.Ε.Π.)Π.Κ. Θέσεις της Γ.Σ. του Συλλόγου και γενικά σχόλια- προτάσεις αναφορικά με το «Κείμενο διαβούλευσης για την έναρξη διαλόγου» του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Η Γ.Σ. των μελών Ειδικού Τεχνικού και Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) του Πανεπιστημίου Κρήτης, αφού ενημερώθηκε για το κείμενο διαβούλευσης του Υπουργείου Παιδείας και συζήτησε εκτενώς επ’ αυτού, κατέληξε στις ακόλουθες επισημάνσεις: Οι δομές και οι πρακτικές στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απέχουν πολύ από τη σύγχρονη διεθνή πραγματικότητα, με συνέπεια η λειτουργία των ελληνικών Α.Ε.Ι. να έχει καταστεί προβληματική. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να υπάρξουν ριζικές αλλαγές που θα βελτιώσουν την εικόνα του ελληνικού Πανεπιστημίου και θα κινητοποιήσουν το δυναμικό του. Η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για το ελληνικό Πανεπιστήμιο πρέπει να συντελεστεί στο πλαίσιο του Συντάγματος και να διασφαλίζει το δημόσιο χαρακτήρα του και την ακαδημαϊκή και κοινωνική αποστολή του. Σε μια εποχή σκληρής οικονομικής προσαρμογής, στην οποία επιδιώκεται η ανάπτυξη μέσα από τη γνώση, θα ήταν καταστροφικό να υιοθετηθεί ένα πλαίσιο που θα αποκλείει την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο και γενικά στην Εκπαίδευση για τις οικονομικά ασθενέστερες κατηγορίες πολιτών.Πέρα από τις γενικές διακηρύξεις του, για τις οποίες δεν υπάρχει διαφωνία, το Κείμενο Διαβούλευσης διατυπώνει προτάσεις που αλλοιώνουν το χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και δεν διασφαλίζουν την επίλυση των προβλημάτων της.Ιδιαίτερα για τον κλάδο στον οποίο υπηρετούμε, στο Κείμενο Διαβούλευσης προτείνεται να ενταχθούν τα μέλη Ε.Τ.Ε.Π. σε μια κατηγορία προσωπικού που χαρακτηρίζεται αβασάνιστα ως «λοιπό προσωπικό». Εξειδικεύοντας τη διαφωνία μας με το Κείμενο Διαβούλευσης, έχουμε να παρατηρήσουμε: Όσον αφορά διοίκηση των Α.Ε.Ι., θεωρούμε ότι, τόσο η σύσταση του Συμβουλίου όσο και ο τρόπος επιλογής του Πρύτανη, καταστρατηγεί την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Α.Ε.Ι., καθώς και την όποια συμμετοχή των εργαζομένων και φοιτητών στην εκλογή των οργάνων διοίκησης. Στην ελληνική πραγματικότητα η ανάληψη δημοσίων αξιωμάτων από διορισμένες «προσωπικότητες» δεν έχει αποδώσει, ούτε έχει αποτελέσει δικαιωμένη πρακτική για την ελληνική κοινωνία.Όσον αφορά τον κλάδο Ε.Τ.Ε.Π., θεωρούμε ότι ο «πυρήνας» κάθε Πανεπιστημίου για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής του δραστηριότητας είναι οι εξειδικευμένες εργαστηριακές μονάδες (νοούμενες ως θεσμοθετημένες λειτουργικές μονάδες). Για την στήριξη αυτών των εργαστηριακών μονάδων είναι αναγκαία η ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού με σταθερή εργασιακή σχέση, το οποίο, με την αδιάλειπτη παρουσία του, διασφαλίζει την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία και συνέχιση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας .Συμπερασματικά θεωρούμε ότι ο κλάδος των Ε.Τ.Ε.Π. σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να συρρικνωθεί ή να χάσει την ακαδημαϊκή του υπόσταση. Αντίθετα πιστεύουμε ότι ο κλάδος μας έχει ουσιαστική συνεισφορά και μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στο Πανεπιστήμιο του Αύριο, εφ’ όσον ενισχυθεί και κατοχυρώσει το διακριτό του ρόλο, πράγμα που είχε ξεκινήσει το 2002 επί θητείας του νυν Πρωθυπουργού στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα.ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:Έχοντας διάθεση συμβολής στο διάλογο για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις μας για το προσωπικό του κλάδου μας:Είναι αναγκαία η μετεξέλιξη του κλάδου Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού σε ένα ευρύτερο κλάδο ακαδημαϊκού χαρακτήρα με επικουρικό ρόλο στην εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα των ακαδημαϊκών μονάδων. Ο κλάδος επικουρικού προσωπικού που θα προκύψει, θα καλύπτει τις ερευνητικές, εκπαιδευτικές, εργαστηριακές και τεχνικές ανάγκες υποστήριξης των ακαδημαϊκών μονάδων και θα πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί εκτός της Διοίκησης και με σαφώς προσδιορισμένα μη διοικητικά καθήκοντα. Ο κλάδος πρέπει να παραμείνει ενιαίος για όλα τα Α.Ε.Ι. γιατί έτσι μόνο θα καταστεί βιώσιμος και αποδοτικός συμβάλλοντας στη γενικότερη αναπτυξιακή πολιτική του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. Το επικουρικό προσωπικό του νέου κλάδου θα πρέπει να εντάσσεται υποχρεωτικά σε θεσμοθετημένα ακαδημαϊκά εργαστήρια, κλινικές ή μουσεία, στα οποία η παρουσία των μελών του θα διασφαλίζει τη συνέχεια λειτουργίας τους και παροχής υπηρεσιών προς τις ακαδημαϊκές μονάδες. Στις περιπτώσεις ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς θεσμοθετημένες εργαστηριακές μονάδες, θα πρέπει να δρομολογηθεί η άμεση σύσταση και θεσμοθέτηση τουλάχιστον μίας τέτοιας μονάδας.Για τα μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού θα υπάρχει προσωπικό πλαίσιο καθηκόντων, που θα περιγράφει με σαφήνεια τις υποχρεώσεις και αρμοδιότητες των μελών. Βάσει αυτού καθηκοντολογίου θα γίνεται και η εξατομικευμένη αξιολόγηση του προσωπικού εντός της ακαδημαϊκής μονάδας που υπηρετεί. Για να υπάρξει ευελιξία, το καθηκοντολόγιο και η θέση που υπηρετεί ένα μέλος του επικουρικού προσωπικού θα μπορεί να αλλάξει με απόφαση των ακαδημαϊκών οργάνων.Στο επικουρικό προσωπικό πρέπει να υπάρξουν κίνητρα ηθικά και οικονομικά για τη συνεχή βελτίωσή του και παραγωγικότητά του. Για το λόγο αυτό ο κλάδος του επικουρικού προσωπικού θα πρέπει να διέπεται από βαθμίδες, στις οποίες θα κατατάσσονται τα μέλη του βάσει τυπικών προσόντων και επιδόσεων, έπειτα από ουσιαστική αξιολόγηση εντός της ακαδημαϊκής μονάδας στην οποία λειτουργεί. Η βαθμολογική εξέλιξη δεν θα είναι αυτονόητη και προτείνεται να συναρτάται με τις αποδοχές, με το ωράριο και με τη δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης (π.χ. τεχνικός υπεύθυνος εργαστηρίου). Η μισθοδοσία είναι απαραίτητο να συνεχίσει να διενεργείται υπό την εγγυοδοσία του κράτους και όχι των Πανεπιστημίων προκειμένου να διασφαλίζεται η ενιαία μισθολογική αντιμετώπιση για τα μέλη σε όλα τα ΑΕΙ.Το επικουρικό προσωπικό πρέπει να συνεχίσει να εκπροσωπείται σε όλα τα ακαδημαϊκά όργανα αποφάσεων (Γ.Σ. ακαδημαϊκών μονάδων, Σύγκλητο κ.λ.π.) με δημοκρατικά εκλεγμένους εκπροσώπους.Σε ό,τι αφορά τις μεταβατικές διατάξεις, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα μετατάξεων βάσει σαφών κριτηρίων από και προς τον κλάδο του επικουρικού προσωπικού, ακόμη και εντός του κάθε ιδρύματος. Αυτό κρίνεται αναγκαίο για τη διασφάλιση μεγαλύτερης ομοιογένειας του κλάδου τόσο ως προς το έργο και ως προς τα προσόντα των μελών του. Τέλος δηλώνουμε ότι θα παρακολουθήσουμε στενά τη διαβούλευση και θα αγωνιστούμε δυναμικά για την αναβάθμιση του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστήμιου, συντασσόμενοι με τις θέσεις της Πανελλήνια Ομοσπονδίας Συλλόγων Ε.Τ.Ε.Π. (Π.Ο.Ε.Τ.Ε.Π).
[1]Να ληφθεί υπ’ όψιν ότι, στις μέχρι σήμερα εξωτερικές αξιολογήσεις Τμημάτων, διαπιστώνεται ότι ο ρόλος του τεχνικού και εργαστηριακού προσωπικού είναι θετικός και συμβάλλει στη λειτουργία και ανάπτυξη των ακαδημαϊκών μονάδων.
[2]Σημειώνεται ότι ο σημερινός κλάδος του Ε.Τ.Ε.Π. είναι από τους πλέον χαμηλόμισθους του δημόσιου τομέα σε ό,τι αφορά το επιστημονικό δυναμικό του.
ΣΥΛΛΟΓΟΣΕΙΔΙΚΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ(Ε.Τ.Ε.Π.)Π.Κ. Θέσεις της Γ.Σ. του Συλλόγου και γενικά σχόλια- προτάσεις αναφορικά με το «Κείμενο διαβούλευσης για την έναρξη διαλόγου» του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Η Γ.Σ. των μελών Ειδικού Τεχνικού και Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) του Πανεπιστημίου Κρήτης, αφού ενημερώθηκε για το κείμενο διαβούλευσης του Υπουργείου Παιδείας και συζήτησε εκτενώς επ’ αυτού, κατέληξε στις ακόλουθες επισημάνσεις: Οι δομές και οι πρακτικές στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απέχουν πολύ από τη σύγχρονη διεθνή πραγματικότητα, με συνέπεια η λειτουργία των ελληνικών Α.Ε.Ι. να έχει καταστεί προβληματική. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητο να υπάρξουν ριζικές αλλαγές που θα βελτιώσουν την εικόνα του ελληνικού Πανεπιστημίου και θα κινητοποιήσουν το δυναμικό του. Η μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για το ελληνικό Πανεπιστήμιο πρέπει να συντελεστεί στο πλαίσιο του Συντάγματος και να διασφαλίζει το δημόσιο χαρακτήρα του και την ακαδημαϊκή και κοινωνική αποστολή του. Σε μια εποχή σκληρής οικονομικής προσαρμογής, στην οποία επιδιώκεται η ανάπτυξη μέσα από τη γνώση, θα ήταν καταστροφικό να υιοθετηθεί ένα πλαίσιο που θα αποκλείει την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο και γενικά στην Εκπαίδευση για τις οικονομικά ασθενέστερες κατηγορίες πολιτών.Πέρα από τις γενικές διακηρύξεις του, για τις οποίες δεν υπάρχει διαφωνία, το Κείμενο Διαβούλευσης διατυπώνει προτάσεις που αλλοιώνουν το χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και δεν διασφαλίζουν την επίλυση των προβλημάτων της.Ιδιαίτερα για τον κλάδο στον οποίο υπηρετούμε, στο Κείμενο Διαβούλευσης προτείνεται να ενταχθούν τα μέλη Ε.Τ.Ε.Π. σε μια κατηγορία προσωπικού που χαρακτηρίζεται αβασάνιστα ως «λοιπό προσωπικό». Εξειδικεύοντας τη διαφωνία μας με το Κείμενο Διαβούλευσης, έχουμε να παρατηρήσουμε: Όσον αφορά διοίκηση των Α.Ε.Ι., θεωρούμε ότι, τόσο η σύσταση του Συμβουλίου όσο και ο τρόπος επιλογής του Πρύτανη, καταστρατηγεί την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Α.Ε.Ι., καθώς και την όποια συμμετοχή των εργαζομένων και φοιτητών στην εκλογή των οργάνων διοίκησης. Στην ελληνική πραγματικότητα η ανάληψη δημοσίων αξιωμάτων από διορισμένες «προσωπικότητες» δεν έχει αποδώσει, ούτε έχει αποτελέσει δικαιωμένη πρακτική για την ελληνική κοινωνία.Όσον αφορά τον κλάδο Ε.Τ.Ε.Π., θεωρούμε ότι ο «πυρήνας» κάθε Πανεπιστημίου για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής του δραστηριότητας είναι οι εξειδικευμένες εργαστηριακές μονάδες (νοούμενες ως θεσμοθετημένες λειτουργικές μονάδες). Για την στήριξη αυτών των εργαστηριακών μονάδων είναι αναγκαία η ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού με σταθερή εργασιακή σχέση, το οποίο, με την αδιάλειπτη παρουσία του, διασφαλίζει την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία και συνέχιση της εκπαιδευτικής και ερευνητικής διαδικασίας .Συμπερασματικά θεωρούμε ότι ο κλάδος των Ε.Τ.Ε.Π. σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να συρρικνωθεί ή να χάσει την ακαδημαϊκή του υπόσταση. Αντίθετα πιστεύουμε ότι ο κλάδος μας έχει ουσιαστική συνεισφορά και μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στο Πανεπιστήμιο του Αύριο, εφ’ όσον ενισχυθεί και κατοχυρώσει το διακριτό του ρόλο, πράγμα που είχε ξεκινήσει το 2002 επί θητείας του νυν Πρωθυπουργού στο Υπουργείο Παιδείας, αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί μέχρι σήμερα.ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ:Έχοντας διάθεση συμβολής στο διάλογο για το μέλλον της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις μας για το προσωπικό του κλάδου μας:Είναι αναγκαία η μετεξέλιξη του κλάδου Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού σε ένα ευρύτερο κλάδο ακαδημαϊκού χαρακτήρα με επικουρικό ρόλο στην εκπαιδευτική και ερευνητική δραστηριότητα των ακαδημαϊκών μονάδων. Ο κλάδος επικουρικού προσωπικού που θα προκύψει, θα καλύπτει τις ερευνητικές, εκπαιδευτικές, εργαστηριακές και τεχνικές ανάγκες υποστήριξης των ακαδημαϊκών μονάδων και θα πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί εκτός της Διοίκησης και με σαφώς προσδιορισμένα μη διοικητικά καθήκοντα. Ο κλάδος πρέπει να παραμείνει ενιαίος για όλα τα Α.Ε.Ι. γιατί έτσι μόνο θα καταστεί βιώσιμος και αποδοτικός συμβάλλοντας στη γενικότερη αναπτυξιακή πολιτική του Υ.Π.Δ.Β.Μ.Θ. Το επικουρικό προσωπικό του νέου κλάδου θα πρέπει να εντάσσεται υποχρεωτικά σε θεσμοθετημένα ακαδημαϊκά εργαστήρια, κλινικές ή μουσεία, στα οποία η παρουσία των μελών του θα διασφαλίζει τη συνέχεια λειτουργίας τους και παροχής υπηρεσιών προς τις ακαδημαϊκές μονάδες. Στις περιπτώσεις ακαδημαϊκών μονάδων χωρίς θεσμοθετημένες εργαστηριακές μονάδες, θα πρέπει να δρομολογηθεί η άμεση σύσταση και θεσμοθέτηση τουλάχιστον μίας τέτοιας μονάδας.Για τα μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού θα υπάρχει προσωπικό πλαίσιο καθηκόντων, που θα περιγράφει με σαφήνεια τις υποχρεώσεις και αρμοδιότητες των μελών. Βάσει αυτού καθηκοντολογίου θα γίνεται και η εξατομικευμένη αξιολόγηση του προσωπικού εντός της ακαδημαϊκής μονάδας που υπηρετεί. Για να υπάρξει ευελιξία, το καθηκοντολόγιο και η θέση που υπηρετεί ένα μέλος του επικουρικού προσωπικού θα μπορεί να αλλάξει με απόφαση των ακαδημαϊκών οργάνων.Στο επικουρικό προσωπικό πρέπει να υπάρξουν κίνητρα ηθικά και οικονομικά για τη συνεχή βελτίωσή του και παραγωγικότητά του. Για το λόγο αυτό ο κλάδος του επικουρικού προσωπικού θα πρέπει να διέπεται από βαθμίδες, στις οποίες θα κατατάσσονται τα μέλη του βάσει τυπικών προσόντων και επιδόσεων, έπειτα από ουσιαστική αξιολόγηση εντός της ακαδημαϊκής μονάδας στην οποία λειτουργεί. Η βαθμολογική εξέλιξη δεν θα είναι αυτονόητη και προτείνεται να συναρτάται με τις αποδοχές, με το ωράριο και με τη δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης (π.χ. τεχνικός υπεύθυνος εργαστηρίου). Η μισθοδοσία είναι απαραίτητο να συνεχίσει να διενεργείται υπό την εγγυοδοσία του κράτους και όχι των Πανεπιστημίων προκειμένου να διασφαλίζεται η ενιαία μισθολογική αντιμετώπιση για τα μέλη σε όλα τα ΑΕΙ.Το επικουρικό προσωπικό πρέπει να συνεχίσει να εκπροσωπείται σε όλα τα ακαδημαϊκά όργανα αποφάσεων (Γ.Σ. ακαδημαϊκών μονάδων, Σύγκλητο κ.λ.π.) με δημοκρατικά εκλεγμένους εκπροσώπους.Σε ό,τι αφορά τις μεταβατικές διατάξεις, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα μετατάξεων βάσει σαφών κριτηρίων από και προς τον κλάδο του επικουρικού προσωπικού, ακόμη και εντός του κάθε ιδρύματος. Αυτό κρίνεται αναγκαίο για τη διασφάλιση μεγαλύτερης ομοιογένειας του κλάδου τόσο ως προς το έργο και ως προς τα προσόντα των μελών του. Τέλος δηλώνουμε ότι θα παρακολουθήσουμε στενά τη διαβούλευση και θα αγωνιστούμε δυναμικά για την αναβάθμιση του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστήμιου, συντασσόμενοι με τις θέσεις της Πανελλήνια Ομοσπονδίας Συλλόγων Ε.Τ.Ε.Π. (Π.Ο.Ε.Τ.Ε.Π). [1]Να ληφθεί υπ’ όψιν ότι, στις μέχρι σήμερα εξωτερικές αξιολογήσεις Τμημάτων, διαπιστώνεται ότι ο ρόλος του τεχνικού και εργαστηριακού προσωπικού είναι θετικός και συμβάλλει στη λειτουργία και ανάπτυξη των ακαδημαϊκών μονάδων. [2]Σημειώνεται ότι ο σημερινός κλάδος του Ε.Τ.Ε.Π. είναι από τους πλέον χαμηλόμισθους του δημόσιου τομέα σε ό,τι αφορά το επιστημονικό δυναμικό του.