Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Είμαι ο πατέρας μιας μαθήτριας της Α Γυμνασίου του Πρότυπου Γυμνασίου Αναβρύτων. Καταρχήν θελω να εκφράσω την εμπιστοσύνη μου στις προθέσεις της Πολιτείας και στο πρόσωπό σας αλλά και την πεποίθησή μου ότι οι όποιες παραλείψεις ή αστοχίες είναι εκ παραδρομής και θα διορθωθούν. Αυτός είναι και ο λόγος για το οποίο συμμετέχω στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου, στα ζητήματα που κύρια με αγγίζουν. Μελετώντας το σχέδιο νόμου, μεταξύ άλλων,εντόπισα τα παρακάτω θέματα που νομίζω οτι χρήζουν κάποιων διορθώσεων ώστε το σχέδιο να είναι πιο δίκαιο προς όλους τους εμπλεκομένους:
1. Αναφέρεστε σε εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών στην Α Λυκείου. Αντιλαμβάνομαι ότι με την ανακήρυξη Πειρατικών σχολείων σε Πρότυπα, θα υπάρχει ενας αριθμός παιδιών που ευνοημένα από την τύχη θα φοιτήσουν και θα αποφοιτήσουν από ένα Πρότυπο Λύκειο. Ενδεχομένως κάποια από αυτα τα παιδιά να μην έχουν και τα κατάλληλα προσόντα. Τα παιδιά όμως που έχουν εισαχθεί στα Προτυπα σχολεία έχουν ήδη εξετασθεί σε πολύ δύσκολες εξετάσεις. Αν ο στόχος είναι το υψηλό επίπεδο των μαθητών των Προτύπων Λυκείων, οι μαθητες που ήδη φοιτούν στα Πρότυπα Γυμνάσια εχουν ήδη εξετασθεί επιτυχώς και αποτελεί μέγιστη αδικία η επανεξέταση τους. Η νομοθεσία μπορεί να προβλέψει να εξαιρεθούν των εξετασεων τα παιδιά που έχουν ήδη εξετασθεί κατα την εισοδό τους στο Γυμνάσιο και η διάταξη να αναφέρεται μονο στα παιδιά που δεν έχουν ήδη εξετασθεί. Ετσι και ο στόχος της ποιοτικής επιλογής μαθητών θα εχει ήδη επιτευχθεί και δεν θα υπάρχει και πολλαπλή εξέταση των παιδιών αντιστοίχως. Επίσης η διάταξη αυτή θα μπορεί να καλύψει και μελλοντικές αναγωγές άλλων τύπων σχολείων (Μουσικά, Καλλιτεχνικά, εππλέον Πειραματικα κα) σε Πρότυπα. Τέλος με μία διάταξη αυτού του τύπου, διατηρείται η αξιοπιστία του κράτους όχι μονο στα μάτια των Γονιών όλων αυτών των παιδίων αλλά στα μάτια των ιδιων των παιδιών που είναι οι μελλοντικοί πολίτες του Ελληνικού Κρατους.
2. Η διαδικασία εισαγωγής στα Πρότυπα διακατέχεται από πλήρη διαφάνεια και αξιοπιστία λόγω του αδιαβληττου τω εξετάσεων. Επιλέγοντας "δοκιμασίες (τεστ) δεξιοτήτων" που πρωτοφανώς αναφέρεται ως εναλλακτική των εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία, ελοχεύει κινδύνους αδιαφάνειας και υπαρξη διαβλητών εξετάσεων.
3. Η διαδικασία που προβλέπει εξετάσεις εισαγωγής στην Α Λυκείου δημιουργεί καθεστώς διπλών εξετάσεων για τους αποφοίτους της Γ Γυμνασίου Προτύπων Σχολειων κατά τον μήνα Ιούνιο: απολυτήριες εξετάσεις και εξετάσεις εισαγωγής. Αυτό αποτελεί μια εξαιρετικά επιπονη διαδικασία για τους μαθητές οι οποίοι έχουν κληθεί να δώσουν το καλύτερο του εαυτού τους μέσα στη χρονιά συμμετέχοντας σε επιπλέον εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και πολλούς διαγωνισμούς εκπροσωπώντας το σχολείο τους πολλάκις. Τέλος οι επιπλέον εξετάσεις θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για πολλούς άριστους μαθητές που θα προτιμήσουν να συμμετέχουν απευθείας στις εξετάσεις εισαγωγής στο Λύκειο λόγω του αυξημένου μελλοντικού ψυχικού κόστους, γεγονός που θα αποδυναμώσει τα Προτυπα Γυμνάσια
4. Ειδικά για τα παιδιά που ήδη βρίσκονται στα Πρότυπα Γυμνάσια, μαθητές Α' και Β' τάξεως, κατηγορηματικά πιστεύω ότι η κλήση τους σε εξετάσεις επαναξιολόγησης είναι απαράδεκτη. Η ίδια η Πολιτεία σε μια τέτοια περίπτωση αλλάζει τους όρους «του παιχνιδιού» παραβιάζοντας κάθε αρχή εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος. Η οικογένεια μας έκανε το σχεδιασμό της ζωής μας για τα επόμενα 6 χρόνια με άλλα δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τη σαφή γνώση ότι η κόρη μας θα φοιτήσει απρόσκοπτα στο Σχολείο που πέτυχε μέχρι και την αποφοίτηση από το Λύκειο. Η θέση μου είναι σαφής και είναι υπέρ της απόσυρσης των ενδιάμεσων εξετάσεων εν γένει, ωστόσο θεωρώ αυτονόητη την εξαίρεση των ήδη φοιτούντων μαθητών ως στοιχειώδη σεβασμό της Πολιτείας τόσο πρός τα παιδιά όσο και προς εμάς.
Μετά τιμής,
Δημήτριος Μ. Καραμήτσας
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Είμαι ο πατέρας μιας μαθήτριας της Α Γυμνασίου του Πρότυπου Γυμνασίου Αναβρύτων. Καταρχήν θελω να εκφράσω την εμπιστοσύνη μου στις προθέσεις της Πολιτείας και στο πρόσωπό σας αλλά και την πεποίθησή μου ότι οι όποιες παραλείψεις ή αστοχίες είναι εκ παραδρομής και θα διορθωθούν. Αυτός είναι και ο λόγος για το οποίο συμμετέχω στη δημόσια διαβούλευση του πολυνομοσχεδίου, στα ζητήματα που κύρια με αγγίζουν. Μελετώντας το σχέδιο νόμου, μεταξύ άλλων,εντόπισα τα παρακάτω θέματα που νομίζω οτι χρήζουν κάποιων διορθώσεων ώστε το σχέδιο να είναι πιο δίκαιο προς όλους τους εμπλεκομένους: 1. Αναφέρεστε σε εξετάσεις εισαγωγής των μαθητών στην Α Λυκείου. Αντιλαμβάνομαι ότι με την ανακήρυξη Πειρατικών σχολείων σε Πρότυπα, θα υπάρχει ενας αριθμός παιδιών που ευνοημένα από την τύχη θα φοιτήσουν και θα αποφοιτήσουν από ένα Πρότυπο Λύκειο. Ενδεχομένως κάποια από αυτα τα παιδιά να μην έχουν και τα κατάλληλα προσόντα. Τα παιδιά όμως που έχουν εισαχθεί στα Προτυπα σχολεία έχουν ήδη εξετασθεί σε πολύ δύσκολες εξετάσεις. Αν ο στόχος είναι το υψηλό επίπεδο των μαθητών των Προτύπων Λυκείων, οι μαθητες που ήδη φοιτούν στα Πρότυπα Γυμνάσια εχουν ήδη εξετασθεί επιτυχώς και αποτελεί μέγιστη αδικία η επανεξέταση τους. Η νομοθεσία μπορεί να προβλέψει να εξαιρεθούν των εξετασεων τα παιδιά που έχουν ήδη εξετασθεί κατα την εισοδό τους στο Γυμνάσιο και η διάταξη να αναφέρεται μονο στα παιδιά που δεν έχουν ήδη εξετασθεί. Ετσι και ο στόχος της ποιοτικής επιλογής μαθητών θα εχει ήδη επιτευχθεί και δεν θα υπάρχει και πολλαπλή εξέταση των παιδιών αντιστοίχως. Επίσης η διάταξη αυτή θα μπορεί να καλύψει και μελλοντικές αναγωγές άλλων τύπων σχολείων (Μουσικά, Καλλιτεχνικά, εππλέον Πειραματικα κα) σε Πρότυπα. Τέλος με μία διάταξη αυτού του τύπου, διατηρείται η αξιοπιστία του κράτους όχι μονο στα μάτια των Γονιών όλων αυτών των παιδίων αλλά στα μάτια των ιδιων των παιδιών που είναι οι μελλοντικοί πολίτες του Ελληνικού Κρατους. 2. Η διαδικασία εισαγωγής στα Πρότυπα διακατέχεται από πλήρη διαφάνεια και αξιοπιστία λόγω του αδιαβληττου τω εξετάσεων. Επιλέγοντας "δοκιμασίες (τεστ) δεξιοτήτων" που πρωτοφανώς αναφέρεται ως εναλλακτική των εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία, ελοχεύει κινδύνους αδιαφάνειας και υπαρξη διαβλητών εξετάσεων. 3. Η διαδικασία που προβλέπει εξετάσεις εισαγωγής στην Α Λυκείου δημιουργεί καθεστώς διπλών εξετάσεων για τους αποφοίτους της Γ Γυμνασίου Προτύπων Σχολειων κατά τον μήνα Ιούνιο: απολυτήριες εξετάσεις και εξετάσεις εισαγωγής. Αυτό αποτελεί μια εξαιρετικά επιπονη διαδικασία για τους μαθητές οι οποίοι έχουν κληθεί να δώσουν το καλύτερο του εαυτού τους μέσα στη χρονιά συμμετέχοντας σε επιπλέον εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και πολλούς διαγωνισμούς εκπροσωπώντας το σχολείο τους πολλάκις. Τέλος οι επιπλέον εξετάσεις θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά για πολλούς άριστους μαθητές που θα προτιμήσουν να συμμετέχουν απευθείας στις εξετάσεις εισαγωγής στο Λύκειο λόγω του αυξημένου μελλοντικού ψυχικού κόστους, γεγονός που θα αποδυναμώσει τα Προτυπα Γυμνάσια 4. Ειδικά για τα παιδιά που ήδη βρίσκονται στα Πρότυπα Γυμνάσια, μαθητές Α' και Β' τάξεως, κατηγορηματικά πιστεύω ότι η κλήση τους σε εξετάσεις επαναξιολόγησης είναι απαράδεκτη. Η ίδια η Πολιτεία σε μια τέτοια περίπτωση αλλάζει τους όρους «του παιχνιδιού» παραβιάζοντας κάθε αρχή εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος. Η οικογένεια μας έκανε το σχεδιασμό της ζωής μας για τα επόμενα 6 χρόνια με άλλα δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη τη σαφή γνώση ότι η κόρη μας θα φοιτήσει απρόσκοπτα στο Σχολείο που πέτυχε μέχρι και την αποφοίτηση από το Λύκειο. Η θέση μου είναι σαφής και είναι υπέρ της απόσυρσης των ενδιάμεσων εξετάσεων εν γένει, ωστόσο θεωρώ αυτονόητη την εξαίρεση των ήδη φοιτούντων μαθητών ως στοιχειώδη σεβασμό της Πολιτείας τόσο πρός τα παιδιά όσο και προς εμάς. Μετά τιμής, Δημήτριος Μ. Καραμήτσας