Κατ' αρχάς θα ήθελα να διατυπώσω την γενική άποψη ότι η αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι επιβεβλημένη. Ό,τι δεν αποδίδει αυτό που πρέπει το αλλάζεις. Οπότε συμφωνώ και επαυξάνω με την βούληση αλλαγής του Υπουργείου. Δευτερευόντως, πρέπει να ψάξουμε να βρούμε τι φταίει ώστε η αλλαγή να είναι αυτή που πραγματικά χρειάζεται και θα αλλάξει την πραγματικότητα του μαθητή, σπουδαστή, φοιτητή. Νομίζω πως το ζήτημα τίθεται σε λάθος βάση. Η αλλαγή οφείλει να είναι ουσιαστική, κάτι που θα τραντάξει τα λιμνάζοντα νερά της ελληνικής εκπαίδευσης.
Προτίνω να εστιάσουμε στα σημεία που κάνουν βάσανο την εκπαίδευση για το μαθητή και την οικογένειά του. Τα σημεία αυτά είναι α. το θέμα των φροντιστηρίων, β. η λειτουργίες και η υποδομή των σχολικών κτηρίων και γ. η σχέση δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή πιο συγκεκριμένα η εισαγωγή από το λύκειο στα ΑΕΙ ή ΤΕΙ.
Τα φροντιστήρια είναι πραγματική πληγή για το μαθητή και την οικογένειά του. Κατασπαράζουν χρήματα ευαγγελιζόμενα μια καλύτερη επίδοση στις εξετάσεις, οι οποίες είναι ο κέρβερος που τρομοκρατεί όλους τους μαθητές. Η ανεπάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αφήνει κενούς χώρους για την ανάπτυξη της παραπαιδείας. Πρώτος στόχος λοιπόν είναι η εξόντωση της παραπαιδείας μέσω της αναβάθμισης της παρεχόμενης γνώσης στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας!
Δεύτερον, η λειτουργία του σημερινού σχολείου είναι ένα μεγάλο εμπόδιο για την ανάπτυξη των ικανοτήτων του μαθητή. Εκτός από την έλλειψη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την υποανάπτυκτη έρευνα, είναι απαράδεκτο ο Έλληνας μαθητής να πηγαίνει σχολείο στις 8 το πρωί. Οφείλει να ξυπνά στις 6.30 - 7. Ιατρικά γνωρίζουμε ότι ο εγκέφαλος δεν μπορεί να αποδόσει σε αυτές τις ώρες. Κι ίσως αυτό να μην ήταν σοβαρό, αλλά στην Ελλάδα, ένας/μία 15χρονος/η έχει να πάει σχολείο, να διαβάσει εξαντλητικά για την επομενη μέρα, να πάει στο φροντιστήριο αργά το απόγευμα, να διαβάσει και για το φροντιστήριο και να ξενυχτά ως αργά το βράδυ. Δεν είμαστε στην Ευρώπη που το σχολείο λειτουργεί ως τις 5 το απόγευμα, τακτοποιεί τις υποχρεώσεις των μαθητών του για την επομένη και στις 6 το απόγευμα ο μαθητής είναι ελεύθερος να ασχοληθεί με αθλητικές-καλλιτεχνικές εξωσχολικές δραστηριότητες. Βλέπουμε λοιπόν, πως όλα είναι μια αλυσίδα. Η έλλειψη ποιότητας στην δημόσια εκπαίδευση οδηγεί στην παραπαιδεία που οδηγεί σε αφαίμαξη της οικογένειας του μαθητή, αλλά και τα δύο μαζί οδηγούν στην κοινωνική αποσύνθεση, παράγοντας μια κοινωνία ανθρώπων με απίστευτα γρήγορους ρυθμούς ζωής, στερημένη από κάθε δυνατότητα άθλησης από τα πιο δημιουργικά της χρόνια και απογορεύοντάς της κάθε καλλιτεχνική έκφραση. Πώς λοιπόν θα πάει μπροστά ο τόπος; Προτεινόμενες αλλαγές; Αλλαγή σχολικής ώρας από τις 9.15 ως τις 5μ.μ. Μαθήματα από τις 9.15 ως τις 3 και αργότερα ένα 2 ωρο τακτοποίησης των εργασιών των μαθητών, ώστε γυρνόντας σπίτι να είναι ελεύθεροι να ασχοληθούν με τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Επίσης, η δυνατότητα απόκτησης πτυχίων ξένης γλώσσας μέσω του σχολείου και αργότερα του πανεπιστημίου, ώστε να μην αναγκάζεται ο μαθητής-σπουδαστής-φοιτητής να πληρώνει φροντιστήρια. Τέλος, εμπλουτισμός με εκπαιδευτικά προγράμματα και αλλαγή δομής του προγράμματος σπουδών. Κατάργηση των θρησκευτικών, αύξηση της μουσικής, των καλλιτεχνικών, της γυμναστικής και της μελέτης περιβάλλοντος! Να δωθεί η δυνατότητα θετικής ανάπτυξης του μαθητή.
Το τρίτο είπαμε πως είναι η σχέση-σύνδεση της λυκείου με την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το πρώτο πράγμα που μαθαίνουν οι φοιτητές στο πανεπιστήμιο είναι πως δεν υπάρχει απολύτως καμμία σχέση ανάμεσα στο λύκειο και το πανεπιστήμιο! Επομένως, πρέπει να κάνουμε το βήμα και να διαχωρίσουμε το λύκειο από την ανώτατη εκπαίδευση καταργόντας το αναχρονιστικό μοντέλο των πανελληνίων εξετάσεων που σπρώχνει το μαθητή στο άγχος και στην παραπαιδεία και εν τέλη των καταδικάζει σε μακρόχρονη ανεργία! Προτείνω να γίνεται ελεύθερη εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και εκείνα να είναι υπεύθυνα για την εξέταση των φοιτητών-σπουδαστών τους. Επίσης, κατάργηση των ''αιωνίων'' φοιτητών-σπουδαστών. Υποχρεωτική διακοπή των σπουδών στα 6 έτη, ώστε να αποφευχθεί η συμφόρηση στα ιδρύματα.
Αυτά είναι κάποια βασικά θέματα που πιστεύω πρέπει να μας απασχολήσουν και να αλλάξουν επιτέλους. Να γίνει η ελληνική εκπαίδευση σύγχρονη και αποτελεσματική. Κι όσοι νομίζουν πως αυτό θα γίνει μετατρέποντας την δημόσια δωρεάν παιδεία σε ιδιωτική επί πληρωμή κάνουν τεράστιο λάθος. Να θυμήσω πως στη σκανδιναβία λειτουργεί το σύστημα της τυπικά ιδιωτικής αλλά ουσιαστικά δημόσιας εκπαίδευσης. Το κράτος ελευθέρωσε τα ιδιωτικά ιδρύματα, αναγνώρισε ως ισοτιμους τους τίτλους σπουδών τους με τα δημόσια, αλλά τα υποχρεώσε να καταργήσουν κάθε διαδικασία επιλογής των υποψηφίων για εισαγωγή σε αυτά. Υποχρεωτική αποδοχή όποιου επιθυμεί να σπουδάσει σε αυτά και η καταβολή των διδάκτρων του μαθητή, η οποία είναι πολύ περιορισμένη θα καλύπτεται στο 100% μέσω κουπουνιού που θα παρέχει το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας στο κράτος! Καλύτερα να υιοθετήσουμε κι εμείς κάποιες λύσεις των Σκανδιναβών, οι οποίοι έχουν το καλύτερο και πιο λειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο!
Κατ' αρχάς θα ήθελα να διατυπώσω την γενική άποψη ότι η αλλαγή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι επιβεβλημένη. Ό,τι δεν αποδίδει αυτό που πρέπει το αλλάζεις. Οπότε συμφωνώ και επαυξάνω με την βούληση αλλαγής του Υπουργείου. Δευτερευόντως, πρέπει να ψάξουμε να βρούμε τι φταίει ώστε η αλλαγή να είναι αυτή που πραγματικά χρειάζεται και θα αλλάξει την πραγματικότητα του μαθητή, σπουδαστή, φοιτητή. Νομίζω πως το ζήτημα τίθεται σε λάθος βάση. Η αλλαγή οφείλει να είναι ουσιαστική, κάτι που θα τραντάξει τα λιμνάζοντα νερά της ελληνικής εκπαίδευσης. Προτίνω να εστιάσουμε στα σημεία που κάνουν βάσανο την εκπαίδευση για το μαθητή και την οικογένειά του. Τα σημεία αυτά είναι α. το θέμα των φροντιστηρίων, β. η λειτουργίες και η υποδομή των σχολικών κτηρίων και γ. η σχέση δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή πιο συγκεκριμένα η εισαγωγή από το λύκειο στα ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Τα φροντιστήρια είναι πραγματική πληγή για το μαθητή και την οικογένειά του. Κατασπαράζουν χρήματα ευαγγελιζόμενα μια καλύτερη επίδοση στις εξετάσεις, οι οποίες είναι ο κέρβερος που τρομοκρατεί όλους τους μαθητές. Η ανεπάρκεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αφήνει κενούς χώρους για την ανάπτυξη της παραπαιδείας. Πρώτος στόχος λοιπόν είναι η εξόντωση της παραπαιδείας μέσω της αναβάθμισης της παρεχόμενης γνώσης στα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας! Δεύτερον, η λειτουργία του σημερινού σχολείου είναι ένα μεγάλο εμπόδιο για την ανάπτυξη των ικανοτήτων του μαθητή. Εκτός από την έλλειψη εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την υποανάπτυκτη έρευνα, είναι απαράδεκτο ο Έλληνας μαθητής να πηγαίνει σχολείο στις 8 το πρωί. Οφείλει να ξυπνά στις 6.30 - 7. Ιατρικά γνωρίζουμε ότι ο εγκέφαλος δεν μπορεί να αποδόσει σε αυτές τις ώρες. Κι ίσως αυτό να μην ήταν σοβαρό, αλλά στην Ελλάδα, ένας/μία 15χρονος/η έχει να πάει σχολείο, να διαβάσει εξαντλητικά για την επομενη μέρα, να πάει στο φροντιστήριο αργά το απόγευμα, να διαβάσει και για το φροντιστήριο και να ξενυχτά ως αργά το βράδυ. Δεν είμαστε στην Ευρώπη που το σχολείο λειτουργεί ως τις 5 το απόγευμα, τακτοποιεί τις υποχρεώσεις των μαθητών του για την επομένη και στις 6 το απόγευμα ο μαθητής είναι ελεύθερος να ασχοληθεί με αθλητικές-καλλιτεχνικές εξωσχολικές δραστηριότητες. Βλέπουμε λοιπόν, πως όλα είναι μια αλυσίδα. Η έλλειψη ποιότητας στην δημόσια εκπαίδευση οδηγεί στην παραπαιδεία που οδηγεί σε αφαίμαξη της οικογένειας του μαθητή, αλλά και τα δύο μαζί οδηγούν στην κοινωνική αποσύνθεση, παράγοντας μια κοινωνία ανθρώπων με απίστευτα γρήγορους ρυθμούς ζωής, στερημένη από κάθε δυνατότητα άθλησης από τα πιο δημιουργικά της χρόνια και απογορεύοντάς της κάθε καλλιτεχνική έκφραση. Πώς λοιπόν θα πάει μπροστά ο τόπος; Προτεινόμενες αλλαγές; Αλλαγή σχολικής ώρας από τις 9.15 ως τις 5μ.μ. Μαθήματα από τις 9.15 ως τις 3 και αργότερα ένα 2 ωρο τακτοποίησης των εργασιών των μαθητών, ώστε γυρνόντας σπίτι να είναι ελεύθεροι να ασχοληθούν με τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Επίσης, η δυνατότητα απόκτησης πτυχίων ξένης γλώσσας μέσω του σχολείου και αργότερα του πανεπιστημίου, ώστε να μην αναγκάζεται ο μαθητής-σπουδαστής-φοιτητής να πληρώνει φροντιστήρια. Τέλος, εμπλουτισμός με εκπαιδευτικά προγράμματα και αλλαγή δομής του προγράμματος σπουδών. Κατάργηση των θρησκευτικών, αύξηση της μουσικής, των καλλιτεχνικών, της γυμναστικής και της μελέτης περιβάλλοντος! Να δωθεί η δυνατότητα θετικής ανάπτυξης του μαθητή. Το τρίτο είπαμε πως είναι η σχέση-σύνδεση της λυκείου με την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το πρώτο πράγμα που μαθαίνουν οι φοιτητές στο πανεπιστήμιο είναι πως δεν υπάρχει απολύτως καμμία σχέση ανάμεσα στο λύκειο και το πανεπιστήμιο! Επομένως, πρέπει να κάνουμε το βήμα και να διαχωρίσουμε το λύκειο από την ανώτατη εκπαίδευση καταργόντας το αναχρονιστικό μοντέλο των πανελληνίων εξετάσεων που σπρώχνει το μαθητή στο άγχος και στην παραπαιδεία και εν τέλη των καταδικάζει σε μακρόχρονη ανεργία! Προτείνω να γίνεται ελεύθερη εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και εκείνα να είναι υπεύθυνα για την εξέταση των φοιτητών-σπουδαστών τους. Επίσης, κατάργηση των ''αιωνίων'' φοιτητών-σπουδαστών. Υποχρεωτική διακοπή των σπουδών στα 6 έτη, ώστε να αποφευχθεί η συμφόρηση στα ιδρύματα. Αυτά είναι κάποια βασικά θέματα που πιστεύω πρέπει να μας απασχολήσουν και να αλλάξουν επιτέλους. Να γίνει η ελληνική εκπαίδευση σύγχρονη και αποτελεσματική. Κι όσοι νομίζουν πως αυτό θα γίνει μετατρέποντας την δημόσια δωρεάν παιδεία σε ιδιωτική επί πληρωμή κάνουν τεράστιο λάθος. Να θυμήσω πως στη σκανδιναβία λειτουργεί το σύστημα της τυπικά ιδιωτικής αλλά ουσιαστικά δημόσιας εκπαίδευσης. Το κράτος ελευθέρωσε τα ιδιωτικά ιδρύματα, αναγνώρισε ως ισοτιμους τους τίτλους σπουδών τους με τα δημόσια, αλλά τα υποχρεώσε να καταργήσουν κάθε διαδικασία επιλογής των υποψηφίων για εισαγωγή σε αυτά. Υποχρεωτική αποδοχή όποιου επιθυμεί να σπουδάσει σε αυτά και η καταβολή των διδάκτρων του μαθητή, η οποία είναι πολύ περιορισμένη θα καλύπτεται στο 100% μέσω κουπουνιού που θα παρέχει το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας στο κράτος! Καλύτερα να υιοθετήσουμε κι εμείς κάποιες λύσεις των Σκανδιναβών, οι οποίοι έχουν το καλύτερο και πιο λειτουργικό εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο!