Θα ήθελα να εκφράσω τον προβληματισμό μου και την αντίθεσή μου στην κατάργηση της διασύνδεσης μεταξύ της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα τρία μοναδικά ενιαία Πειραματικά Σχολεία της χώρας μας (το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης - ΠΣΠΘ, το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών - ΠΣΠΑ και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών - ΠΣΠΠ) όπως αυτή προτείνεται στο άρθρο 13 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Ο προβληματισμός μου έγκειται στην αλλοίωση του ενιαίου χαρακτήρα τους και την απώλεια των πλεονεκτημάτων που απορρέουν από την διασύνδεση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε κοινές και ενιαίες δομές.
Αυτά τα τρία ενιαία ιστορικά Πειραματικά Σχολεία χαρακτηρίζονται αφενός από κτιριακές δομές που υποδέχονται τους μαθητές από όλες τις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο) και αφετέρου από σχέσεις στενής συνεργασίας με τα αντίστοιχα τοπικά πανεπιστημιακά ιδρύματα (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πανεπιστήμιο Πατρών) και την συμμετοχή πανεπιστημιακών δασκάλων στα Επιστημονικά Εποπτικά Συμβούλια των σχολείων. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά αποτελούν πλεονεκτήματα που ενισχύουν τον ενιαίο χαρακτήρα αυτών των πειραματικών σχολείων και δίνουν την δυνατότητα παρακολούθησης της συνέχειας του εκπαιδευτικού έργου από τη μία βαθμίδα στην επόμενη και των αποτελεσμάτων τους.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ενιαίος χαρακτήρας των ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠ και η αποδεδειγμένα μακροχρόνια στενή τους συνεργασία με τα αντίστοιχα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας αποτελούν εχέγγυα και εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης βασικών στόχων των Πειραματικών Σχολείων, όπως α) η ανάπτυξη ερευνητικών και δημιουργικών δράσεων, β) η πιλοτική εφαρμογή και ο πειραματισμός σε προγράμματα σπουδών και μεθόδους διδασκαλίας, και γ) η συνεργασία με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα Α.Ε.Ι. της χώρας.
Το πνεύμα του νομοσχεδίου θα πρέπει να διασφαλίζει τον ενιαίο χαρακτήρα στα 3 ενιαία Πειραματικά Σχολεία διατηρώντας την διασύνδεση Νηπιαγωγείου-Δημοτικού με το Γυμνάσιο και το Λύκειο, και στοχεύοντας στη περαιτέρω υποστήριξη του πειραματικού τους χαρακτήρα με την ενίσχυση ερευνητικών και δημιουργικών δράσεων καθώς και πιλοτικών εφαρμογών σε προγράμματα σπουδών και μεθόδους διδασκαλίας από την πρωτοβάθμια ως την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Πρόδρομος Ζάνης
Καθηγητής
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Θα ήθελα να εκφράσω τον προβληματισμό μου και την αντίθεσή μου στην κατάργηση της διασύνδεσης μεταξύ της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα τρία μοναδικά ενιαία Πειραματικά Σχολεία της χώρας μας (το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης - ΠΣΠΘ, το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών - ΠΣΠΑ και το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών - ΠΣΠΠ) όπως αυτή προτείνεται στο άρθρο 13 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις». Ο προβληματισμός μου έγκειται στην αλλοίωση του ενιαίου χαρακτήρα τους και την απώλεια των πλεονεκτημάτων που απορρέουν από την διασύνδεση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε κοινές και ενιαίες δομές. Αυτά τα τρία ενιαία ιστορικά Πειραματικά Σχολεία χαρακτηρίζονται αφενός από κτιριακές δομές που υποδέχονται τους μαθητές από όλες τις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο) και αφετέρου από σχέσεις στενής συνεργασίας με τα αντίστοιχα τοπικά πανεπιστημιακά ιδρύματα (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πανεπιστήμιο Πατρών) και την συμμετοχή πανεπιστημιακών δασκάλων στα Επιστημονικά Εποπτικά Συμβούλια των σχολείων. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά αποτελούν πλεονεκτήματα που ενισχύουν τον ενιαίο χαρακτήρα αυτών των πειραματικών σχολείων και δίνουν την δυνατότητα παρακολούθησης της συνέχειας του εκπαιδευτικού έργου από τη μία βαθμίδα στην επόμενη και των αποτελεσμάτων τους. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ο ενιαίος χαρακτήρας των ΠΣΠΘ, ΠΣΠΑ και ΠΣΠΠ και η αποδεδειγμένα μακροχρόνια στενή τους συνεργασία με τα αντίστοιχα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας αποτελούν εχέγγυα και εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης βασικών στόχων των Πειραματικών Σχολείων, όπως α) η ανάπτυξη ερευνητικών και δημιουργικών δράσεων, β) η πιλοτική εφαρμογή και ο πειραματισμός σε προγράμματα σπουδών και μεθόδους διδασκαλίας, και γ) η συνεργασία με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τα Α.Ε.Ι. της χώρας. Το πνεύμα του νομοσχεδίου θα πρέπει να διασφαλίζει τον ενιαίο χαρακτήρα στα 3 ενιαία Πειραματικά Σχολεία διατηρώντας την διασύνδεση Νηπιαγωγείου-Δημοτικού με το Γυμνάσιο και το Λύκειο, και στοχεύοντας στη περαιτέρω υποστήριξη του πειραματικού τους χαρακτήρα με την ενίσχυση ερευνητικών και δημιουργικών δράσεων καθώς και πιλοτικών εφαρμογών σε προγράμματα σπουδών και μεθόδους διδασκαλίας από την πρωτοβάθμια ως την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πρόδρομος Ζάνης Καθηγητής Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης