Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη ΕκπαίδευσηΗ πρόκληση των αλλαγών στην εκπαίδευσηΣχόλιο του χρήστη Κατσανάκης Γιώργος Γραμματέας Π.Α.Σ.Κ.Ε. / Ε.Ι.Ν. | 14 Ιανουαρίου 2011, 00:46
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΩΣ ΤΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ <> Η πρόταση που κατατίθεται έχει να κάνει με την μέριμνα της σπουδάζουσας νεολαίας στην Ελλάδα και συγκεκριμένα επικεντρώνεται στην σίτιση και την στέγαση που προσφέρεται από το Υπουργείο Παιδείας στα πλαίσια της επένδυσης της κοινωνίας για το αύριο. Το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας είναι Ν.Π.Ι.Δ. του ευρύτερου δημόσιου τομέα υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας με αποστολή την μέριμνα. Έχει ιστορία πλέον των 55 χρόνων με μεγάλη συμβολή στην υποβοήθηση των νέων σε μια ευαίσθητη περίοδο της ζωής τους. Στην σημερινή εποχή η παροχή σίτισης και στέγασης πρέπει να τεθεί σε νέα βάση ποιότητας, διαφάνειας στην χρήση των πόρων και ενεργοποίησης των παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας στην επένδυση. Το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας ως διαχειριστικό εργαλείο πολιτικών μέριμνας για την νεολαία. Το Ε.Ι.Ν., ως Ίδρυμα, έχει ως βασική φιλοσοφία ύπαρξης, την εστίαση σε συγκεκριμένο σκοπό μέσω ισχυρής οικονομικής βάσης. Ο σκοπός είναι βέβαια η σίτιση και η στέγαση της σπουδάζουσας νεολαίας και η οικονομική βάση είναι η περιουσία του και η ισχυρή χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό. H σίτιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει τα χαρακτηριστικά της πολυδιάσπασης, της ανυπαρξίας διατροφικού προτύπου, της δυσκολίας στην πρόσβαση και τελικά είναι εστιασμένη στα θέλω της γραφειοκρατίας των φορέων και των εμπλεκόμενων εργολάβων. Υπάρχει έλλειψη οικονομιών κλίμακας, αδυναμία ελέγχου ποιότητας και μη ικανοποίηση της ανάγκης σίτισης των νέων στο τόπο και στον χρόνο που τους εξυπηρετεί. Η στέγαση επίσης, όχι μόνο παρουσιάζει τα ανάλογα χαρακτηριστικά, αλλά πολλές φορές οι καταστάσεις μοιάζουν τριτοκοσμικές. Το Ε.Ι.Ν., ως κρατικός φορέας, απολαμβάνει της εμπιστοσύνης της νεολαίας να αποτελέσει το διαχειριστικό εργαλείο συνολικά της μέριμνας στην χώρα. Το μοντέλο που πρέπει να ακολουθηθεί είναι αυτό της συμμετοχικής διαδικασίας στην παραγωγή του προϊόντος, που θα προσδιοριστεί ως πρότυπο διατροφής-διαμονής, και παράλληλα να αναπτυχθεί ηλεκτρονικό σύστημα διευκόλυνσης αφενός των νέων και ελέγχου αφετέρου της διαδικασίας. Στην διαχειριστική ομπρέλα του Ε.Ι.Ν. θα μπορούν να δηλώνουν συμμετοχή οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στους αντίστοιχους τομείς και παράλληλα να λειτουργούν οι μεγάλες μονάδες βάσης του Ε.Ι.Ν. • Όραμα της διαδικασίας αυτής είναι ο κάθε νέος να καλύπτει την διατροφική του ανάγκη, κάπου δίπλα του ή πολύ κοντά του, μέσω ενός πρότυπου διατροφικού πακέτου από ένα σύστημα κεντρικά σχεδιασμένο ώστε να εξασφαλίζει την ποιότητα, τον έλεγχο και την διαφάνεια στην χρήση των πόρων που κατευθύνονται στην μέριμνα της νεολαίας. • Όσο αφορά στην στέγαση, ο προσδιορισμός επίσης ενός πρότυπου, ως ξενώνα διαμονής, μπορεί να κινητοποιήσει αυτοτροφοδοτούμενες ανεξάρτητες επενδύσεις που να λειτουργούν συμπληρωματικά στις μεγάλες μονάδες βάσης του Ε.Ι.Ν. • Είναι κρίσιμο στοιχείο να αναφερθεί ότι από την δαπάνη για την τριτοβάθμια εκπαίδευση μόλις το 1,4% κατευθύνεται στην στήριξη των Ελλήνων φοιτητών όταν άλλες χώρες της Ευρώπης διαθέτουν άνω του 20 με 25%. • Συνεπώς το πεδίο ανάπτυξης και εφαρμογής είναι τεράστιο όπως επίσης και η σπουδαιότητα της κοινωνικής προσφοράς σε μία ευαίσθητη χρονικά περίοδο της ζωής του κάθε πολίτη. ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΥΤΟΤΡΟΦΟΔΟΤΟΥΜΕΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ – Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ Ο τρόπος λειτουργίας της οικονομίας έχει άμεση συσχέτιση με την πολιτική επιλογή διακυβέρνησης της κοινωνίας μέσα στην οποία αναπτύσσεται. Σένα δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας της οικονομίας οι κρατικοί φορείς αναπτύσσουν δράσεις και λειτουργίες για την παραγωγή προϊόντων, καλύπτοντας κοινωνικές ανάγκες , με σκοπό την συμβολή στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Όταν η οικονομία αποκτά την μεγέθυνση που είναι αναγκαία και ικανή για την αυτοτροφοδοτουμένη ανάπτυξη, οφείλει να αποσύρει από την παραγωγική διαδικασία τους κρατικούς φορείς και να τους αναθέτει τον ρόλο του συντονισμού και του ελέγχου για την εστίαση στην επίτευξη της ποιοτικής ικανοποίησης της επιλεγείσας ανάγκης. Έτσι, στην περίπτωση μας, στην μέριμνα της σπουδάζουσας νεολαίας, η εστίαση της δράσης έχει να κάνει με την σίτιση και την στέγαση. Η δραστηριότητα θα πρέπει να επικεντρώνεται στην ποιοτική κάλυψη της δεδομένης ανάγκης μέσω προδιαγεγραμμένων και ελεγχόμενων προϊόντων. Η επιδοματική πολιτική δεν είναι βέβαιο ότι ανταποκρίνεται στην ποιοτική κάλυψη της ανάγκης. Συνήθως οδηγεί σε άλλες επιλογές που είναι σε βάρος της ποιότητας και ανακόπτει την επενδυτική διαδικασία για την παραγωγή των απαιτούμενων αγαθών. ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ • Η σίτιση και στέγαση ενός ποσοστού των φοιτητών είναι μια κοινωνική υπηρεσία που θεωρείται δεδομένη. Είναι συνυφασμένη με την ίδια την ύπαρξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παρόλο που οι επενδύσεις και η χρηματοδότηση στον τομέα αυτό κινούνται σε χαμηλό επίπεδό. • Το μέγεθος της αγοράς είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Το σύνολο των φοιτητών είναι περίπου 200.000 και οι εν δυνάμει δικαιούμενοι της μέριμνας είναι άνω των 100.000 ατόμων. • Η αγορά έχει ως χαρακτηριστικό την πολυδιάσπαση τόσο σε γεωγραφικό επίπεδο όσο και σε αριθμό εμπλεκόμενων φορέων. Το κάθε εκπαιδευτικό Ίδρυμα έχει δικό του ξεχωριστό διοικητικό μηχανισμό και συνεργαζόμενους παραγωγούς. • Οι συγκεκριμένοι καταναλωτές έχουν ως ιδιαίτερο χαρακτηριστικό την μεγάλη γεωγραφική κινητικότητα και την ωραριακή αστάθεια με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να μην καλύπτεται η ανάγκη λόγω αδυναμίας πρόσβασης στην πηγή εξυπηρέτησης. ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ Ο ανταγωνισμός στην παροχή υπηρεσιών μέριμνας αναπτύσσεται σε δύο επίπεδα. Α) Σε επίπεδο ανάληψης αρμοδιότητας, ευθύνης και πόρων. Στο πρώτο επίπεδο του ανταγωνισμού έχουμε ουσιαστικά την εμπλοκή των φορέων του ίδιου του Υπουργείου Παιδείας στην προσπάθεια τους να αναλάβουν ευθύνες και αρμοδιότητες που πολλές φορές δεν συνάδουν με την αποστολή τους. Το Ε.Ι.Ν. από την μια μεριά, ως φορέας του Υπουργείου για την μέριμνα, αναπτύσσεται σε όλη την επικράτεια με δεδομένο τον διοικητικό μηχανισμό και την απαραίτητη εξειδίκευση. Από την άλλη, αρκετά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα αναπτύσσουν ξεχωριστή διαδικασία, επιβαρύνοντας και εμπλέκοντας τον διοικητικό τους μηχανισμό, σε ένα αντικείμενο που δεν έχει άμεση συσχέτιση με το εκπαιδευτικό τους έργο. Το Ε.Ι.Ν. έχει τον μηχανισμό και την εξειδίκευση για να εστιάσει στην παραγωγή ποιοτικής μέριμνας, ενώ τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ενδεχομένως θα έπρεπε να εμπλέκονται σε ελεγκτική δραστηριότητα. Β) Σε επίπεδο παραγωγής προϊόντων διατροφής-διαμονής Στο επίπεδο της παραγωγής, το Ε.Ι.Ν. διαχειρίζεται και λειτουργεί τις μεγάλες μονάδες σίτισης και στέγασης που κυρίως είναι κατασκευασμένες τις δεκαετίες του 60 και του 70. Η ποιότητα της στέγασης στους χώρους αυτούς δεν είναι στο επίπεδο που θα έπρεπε να είναι, παρόλο που με την ευκαιρία της διοργάνωσης των Ολυμπιακών αγώνων το 2004 δόθηκε η δυνατότητα ανακαίνισης μερικών μονάδων. Στην σίτιση η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη λόγω και της ευελιξίας στην πρόσληψη και απασχόληση προσωπικού στα μαγειρεία. Έτεροι εμπλεκόμενοι στην διαδικασία είναι οι ανεξάρτητοι επαγγελματίες στο τομέα της σίτισης που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς των κατά τόπους Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και συνήθως δραστηριοποιούνται και λειτουργούν στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις. Στον τομέα της διαμονής η στέγαση επιτυγχάνεται σε κάποιες περιπτώσεις με την συμμετοχή ξενοδόχων σε αντίστοιχους διαγωνισμούς με αποτέλεσμα να δίνεται η δυνατότητα να καλυφθεί έστω και ένα μικρό μέρος της ανάγκης. Τα τελευταία χρόνια η επιλογή της επιδότησης με το ποσό των 1000 ευρώ στην ενοικίαση χώρου διαμονής απορρόφησε ένα μέρος του κόστους των σπουδών χωρίς όμως να δημιουργεί διαδικασίες επένδυσης στην ποιότητα. ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΕΙΝ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΜΕΡΙΜΝΑΣ • Εξειδίκευση Το Ε.Ι.Ν. από την σύσταση και την δημιουργία του ασχολείται με την μέριμνα έχοντας εμπειρία και διοικητικό μηχανισμό άνω των 55 ετών. • Ευελιξία. Η νομική του μορφή του δίνει την δυνατότητα της γρήγορης απόφασης και της αναπροσαρμογής έτσι ώστε να συμβαδίζει με τις κοινωνικές αλλαγές και τις συνεργασίες με την ιδιωτική οικονομία. • Παραγωγικές εγκαταστάσεις. Έχει σε λειτουργία εγκαταστάσεις και υποδομές με μεγάλη παραγωγική δυνατότητα. • Γεωγραφική κάλυψη, διαφάνεια. Η δραστηριότητα του είναι στο σύνολο της χώρας με δυνατότητα ελέγχου της αγορά και επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Επιπλέον η δημόσια συνολική αποτύπωση της δραστηριότητα του δίνει την δυνατότητα της διαφάνειας στην χρήση των πόρων. ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΜΕΡΙΜΝΑΣ Σε μια εποχή που ζητούμενο είναι η επανεκκίνηση της λειτουργία της κοινωνίας στο σύνολο της, παρουσιάζεται η ευκαιρία να διαμορφωθεί ένα νέο πλαίσιο που θα εξασφαλίζει την επίτευξη ποιοτικής μέριμνας, μέσα από διάφανες διαδικασίες παραγωγής των απαραίτητων αγαθών, με την συμμετοχή όλων των διαθέσιμων συντελεστών παραγωγής, ιδιωτικών και δημόσιων, που δραστηριοποιούνται στον χώρο. Σε αυτό το πλαίσιο το Ε.Ι.Ν. μπορεί να καταστεί διαχειριστής, συνολικά της μέριμνας στην χώρα, έτσι ώστε οι διάφανες διαδικασίες να απελευθερώσουν αυτοτροφοδοτούμενες επενδυτικές δυνάμεις που θα παράγουν την απαιτούμενη ποιότητα. ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΘΕΛΩ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ Η περιγραφή της κατάστασης στην σημερινή πραγματικότητα μας οδηγεί στην σκέψη ότι η δομή έχει θέσει στο κέντρο του ενδιαφέροντος τον ίδιο της τον εαυτό και την αυτοσυντήρηση του συστήματος και όχι την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης των νέων. • Δεν παρέχεται πρωινό. • Το μεσημεριανό φαγητό δεν δίνεται σε πακέτο και σερβίρεται εντός ωραρίου. • Το βραδινό φαγητό επίσης δεν δίνεται σε πακέτο και σερβίρεται εντός ωραρίου. • Λόγω μεγάλου κόστους μετακίνησης σε χρήμα και χρόνο, αφού οι σχολές είναι εκτός του κέντρου των πόλεων, έχουμε σημαντικό ποσοστό μη προσέλευση σε κάποιο από τα γεύματα . • Τα σαββατοκύριακα επίσης λόγω κινητικότητας των νέων δεν υπάρχει δυνατότητα συμμετοχής στην σίτιση. Στην διαμονή έχουμε ενοικίαση υπογείων, αναγκαστική συγκατοίκηση, διαβίωση σε μικρούς χώρους και σε αρκετές περιπτώσεις με ελλιπείς όρους υγιεινής. Οι ανακαινίσεις των μεγάλων μονάδων γίνονται με όρους και διαδικασίες δημοσίου, με μεγάλες καθυστερήσεις, αδιαφάνεια και συνήθως με μειωμένη ποιότητα κατασκευής. Η συντήρηση και η λειτουργία βέβαια δεν είναι και στο καλύτερο επίπεδο. Η επιδοματική πολιτική που επιλέχτηκε τα τελευταία χρόνια καταδεικνύει την έως σήμερα άρνηση ενασχόλησης της πολιτείας με το θέμα και την αδυναμία ανάληψης ευθύνης και πρωτοβουλιών που θα εστιάζουν στην διαφανή και ποιοτική μέριμνα. ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ Το στεγαστικό πρότυπο θα πρέπει να αποτελέσει το πρότυπο δημιουργίας σε μια διαδικασία συμμετοχής στην ανάπτυξη οικονομικής δράσης από τις ενδιαφερόμενες δυνάμεις της κοινωνίας. Οι προδιαγραφές, για την ποιοτική κάλυψη της ανάγκης που ορίζεται ως στέγαση, έχουν να κάνουν με τα απαιτούμενα τετραγωνικά, τον φυσικό φωτισμό, τον εξαερισμό, την ποιότητα και την αντοχή των υλικών και τα λοιπά τεχνικά στοιχεία που είναι απαραίτητα. Η χρήση του προϊόντος αυτού θα πρέπει να αποτυπωθεί στην οικονομική του βάση σύμφωνα με την τιμολόγηση που ισχύει στο οικονομικό περιβάλλον της αγοράς και να δοθεί ως επενδυτική ευκαιρία στην κοινωνία. Σε ένα προαποφασισμένο και σταθερό πλαίσιο διαδικασιών, είναι δυνατό να κινητοποιηθούν αυτοτροφοδοτούμενες δυνάμεις της αγοράς στην κατεύθυνση της επένδυσης για την παραγωγή του στεγαστικού προϊόντος με συγκεκριμένη οικονομική απόδοση σε χρήμα και σε διάρκεια. Σε μια τέτοια διαδικασία θα αναπτύσσεται παράλληλα και ο φορέας διαχείρισης και ελέγχου για ποιοτική επιτέλεση του σκοπού σε πραγματικό χρόνο. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΔΙΑΜΟΝΗΣ Εάν θεωρήσουμε ότι ο ξενώνας θα αποτελείται από 100 δωμάτια και το κάθε φοιτητικό δωμάτιο θα οριστεί στα 15 m2, θα έχουμε ένα κτίριο 1500m2 με κόστος κατασκευής 1.200.000 ευρώ. Η τιμή των 800 ευρώ / m2 θεωρείται μια λογική μέση τιμή ενός κτιρίου καλής κατασκευής. Εάν η κατασκευή χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου με τραπεζικό δανεισμό με επιτόκιο 3% ( το τρέχον της αγοράς) για 25 χρόνια θα έχει μηνιαία δόση 5765 ευρώ ή 69180 ευρώ τον χρόνο. Η υπάρχουσα επιδότηση του Υπουργείου με 1000 ευρώ ανά φοιτητή μας δίνει μία πρόσοδο της τάξης των 100.000 ευρώ τον χρόνο. Υπάρχει θετική διαφορά 30820 ευρώ για κάθε χρόνο και πλήρης απόσβεση στα 25 χρόνια χωρίς να έχει καταβληθεί ούτε ένα ευρώ κεφάλαιο. Με ένα ελάχιστο ποσό ύψους 50 τον μήνα ανά μαθητή, ως συμμετοχή, θα προκύπτει ένα σύνολο 5000 ευρώ τον μήνα όπου και θα εξασφαλίζεται το λειτουργικό κόστος (συντήρηση, καθαριότητα κ.τ.λ..) Στην περίπτωση μάλιστα που μπορέσουμε να εντάξουμε την δραστηριότητα στην χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ η επένδυση γίνεται εξόχως δελεαστική. Είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, στην παρούσα οικονομική συγκυρία , να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν αυτοτροφοδοτούμενες επενδύσεις που θα παράγουν κοινωνικά αγαθά χωρίς την επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού με επιπλέον λειτουργικό κόστος . ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ Η χρηματοοικονομική προσέγγιση της επένδυσης, θα πρέπει εστιαστεί στο επίπεδο του ύψους του ποσού που δύναται να καταβάλει το Υπουργείο σε ετήσια βάση για την στέγαση. Το κόστος της χρηματοδότησης, της παραγωγής και της λειτουργίας των ξενώνων είναι οι συντελεστές που θα διαμορφώσουν την χρηματοοικονομική βάση της επένδυσης. Προσθέτοντας την απόδοση των κεφαλαίων που θα επενδυθούν, κατόπιν εκτίμησης με τις χρηματοοικονομικές μεθόδους της οικονομικής επιστήμης, μπορούμε εκ των προτέρων να προσδιορίζουμε το ύψος του ποσού. Η χρηματοδότηση, η παραγωγή και η λειτουργία του εγχειρήματος θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με δημοκρατική διαδικασία συμμετοχής όλων των διαθέσιμων παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας. • Αφού αποφασιστούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά, που αφορούν στον όγκο των κτηρίων, στα τ.μ. των δωματίων, των κοινόχρηστων χώρων και της δυναμικότητας του ξενώνα, μπορούμε να έχουμε την σχεδιαστική αποτύπωση του έργου. • Η ένταξη στο ΕΣΠΑ μπορεί να κάνει δελεαστική την ιδιωτική συμμετοχή στην επένδυση σε συνδυασμό με την δεδομένη απόδοση των κεφαλαίων και την ανάληψη του έργου κατασκευής. • Στο επίπεδο της λειτουργίας των ξενώνων, η αντίληψη θα πρέπει να συνάδει με το ευρύτερο πλαίσιο λειτουργίας στην αγορά εργασίας. ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ Το διατροφικό πρότυπο επίσης έχει να κάνει με τον προσδιορισμό των αγαθών που είναι απαιτούμενα για την ημερήσια κάλυψη της διατροφικής ανάγκης. Η συσκευασία των αγαθών αυτών σε ένα ημερήσιο πακέτο θα δώσει την ελευθερία και την ευελιξία , στον τόπο και τον χρόνο, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η ποιοτική ικανοποίηση της διατροφικής ανάγκης. Η σύνθεση του πακέτου, από πλευράς αγαθών, μπορεί να περιλαμβάνει όλα όσα θα προσδιοριστούν ως απαραίτητα ,σε ένα πλαίσιο ποικιλίας αλλά και διαφοροποίησης από ημέρα σε ημέρα. Το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε έχει μεγάλη γεωγραφική κινητικότητα και αστάθεια σε επίπεδο ωραρίου. Στην παρούσα φάση παρατηρείται το φαινόμενο της μη ποιοτικής διατροφικής κάλυψης λόγω των παραπάνω παραγόντων. Το σύστημα έχει δομηθεί έτσι ώστε να εξυπηρετεί πρωτίστως τις ανάγκες του και όχι του καταναλωτή. Το διατροφικό πρότυπο μπορεί να βρίσκεται πάντοτε εκεί που το έχει ανάγκη ο συγκεκριμένος καταναλωτής σε ένα πλαίσιο συμμετοχής των δυνάμεων της αγοράς τόσο στην παραγωγή όσο και την διακίνηση του. Συμμετοχή των παραγωγικών δυνάμεων και έλεγχος του συστήματος. Στην παρούσα φάση της οικονομίας, με δεδομένη την τεχνογνωσία και την επάρκεια σε παραγωγικές δυνάμεις, είναι δυνατό στα πλαίσια της αυτοτροφοδοτούμενης ανάπτυξης, να υπάρξει συμμετοχή στην παραγωγή και λειτουργία των παραπάνω έτσι ώστε να επιτυγχάνουμε ποιοτική παροχή μέριμνας. Παράλληλα με τον συντονισμό της παραγωγικής δράσης μπορεί να αναπτυχθεί και η διαδικασία ελέγχου που θα προάγει την ποιότητα και την δυναμική του συστήματος. Όταν το δικαίωμα της μέριμνας θα είναι αποτυπωμένο σε μια ηλεκτρονική κάρτα θα μπορεί να ασκείται οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας και παράλληλα θα μπορεί να ελέγχεται το κόστος και η ποιότητα του. Θα πιστοποιείται ότι γίνεται χρήση του δικαιώματος από τον πραγματικό δικαιούχο. ΠΑΡΑΓΩΓΗ – ΔΙΑΝΟΜΗ – 0ΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ Η επίτευξη οικονομιών κλίμακας είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας και αφορά τόσο την διαδικασία παραγωγής όσο και την διανομή του προϊόντος. Στόχος είναι η κατάργηση της παραγωγής από πολλά σημεία με μικρή δυναμικότητα και επίτευξη ευελιξίας στην διανομή. Θα πρέπει κατασκευαστούν τέσσερα έως πέντε κέντρα παραγωγής με βιομηχανικού τύπου εγκαταστάσεις και χρήση σύγχρονης τεχνολογίας. Σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει να αναπτυχθούν σημεία διανομής συγκροτώντας ένα δίκτυο που θα καλύπτει το σύνολο της επικράτειας με ευέλικτες και οικονομικές διαδικασίες. Το χρηματοδοτικό μοντέλο που θα πρέπει να ακολουθηθεί είναι αυτό της σύστασης εταιρίας παραγωγής με την συμμετοχή της ιδιωτικής οικονομίας και την ένταξη στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ. ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΕΝΟΙ ΣΤΟΧΟΙ Εάν η τιμή του διατροφικού πακέτου που θα καλύπτει πλήρως την ημερήσια διατροφική ανάγκη τιμολογείται κατόπιν διάφανης κοστολογικής προσέγγισης και η χρέωση γίνεται με ηλεκτρονική κάρτα θα είναι ξεκάθαρο το πόσοι σιτίζονται και το πόσο κοστίζουν την κάθε ημέρα. Θα έχουμε άμεση εξαφάνιση της φύρας που στην σημερινή πραγματικότητα κινείται σε πολύ υψηλά ποσοστά. Θα ασκείται το δικαίωμα της σίτισης χωρίς κόστος σε χρόνο και χρήμα για μετακίνηση και πρόσβαση. Θα είναι δυνατή η κάλυψη της διατροφικής ανάγκης χωρίς να επηρεάζεται η γεωγραφική κινητικότητα των νέων. Θα είναι δεδομένη η ποσότητα και η ποιότητα που θα περιλαμβάνεται. Στην περίπτωση της στέγασης επίσης, η ανάπτυξη του ελεγκτικού μηχανισμού θα πιστοποιεί το επίπεδο της ποιότητας τόσο κατά την παραγωγή όσο και κατά την λειτουργία των μονάδων έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να ανταποκρίνεται στην στόχευση της κοινωνίας. Η φιλοσοφία την πρότασης έχει να κάνει με την άμεση ικανοποίηση της κοινωνικής ανάγκης, μέσω συγκεκριμένων αγαθών που αποφασίζει η πολιτεία, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ποιότητα, η διαφάνεια και ο έλεγχός του συστήματος.