Η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 18 είναι προβληματική όσον αφορά την θέσπιση εισαγωγικών εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στην Α΄ Λυκείου των Πρότυπων Σχολείων (ακριβέστερα των Πρότυπων Γενικών Λυκείων).
Με την διάταξη αυτή θεσπίζεται ότι ένας μαθητής, ο οποίος έχει εισαχθεί σε Πρότυπο Γυμνάσιο, θα πρέπει να υποβάλλεται σε εξετάσεις, μαζί με μαθητές άλλων σχολείων, για να εισαχθεί στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο.
1) Από την Αιτιολογική Έκθεση του νόμου γίνεται σαφές ότι δεν υπάρχει κάποια παιδαγωγική μελέτη, στην οποία να βασίζεται η επιλογή του σχεδίου νόμου για θέσπιση εξετάσεων (τεστ δεξιοτήτων) για την εισαγωγή στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο. Δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία, εμπειρικές παρατηρήσεις και γενικά μια επιστημονική αξιολογική μελέτη, η οποία να συνηγορεί υπέρ της ανάγκης θέσπισης εισαγωγικών εξετάσεων για την εισαγωγή στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρόκειται για μια νομοθετική διάταξη που εισάγει μια εξαίρεση (σε σχέση με τα υπόλοιπα σχολεία και τους μαθητές που φοιτούν σε άλλα Γυμνάσια), θα πρέπει να υπάρχει και μια σοβαρή επιστημονική τεκμηρίωση που να επιβάλλει ή τουλάχιστον να δικαιολογεί την εξαίρεση αυτή. Δυστυχώς φαίνεται ότι μια τέτοια παιδαγωγική τεκμηρίωση απουσιάζει και η επιλογή του σχεδίου νόμου εμφανίζεται ως μια εντυπωσιοθηρική αλλά επιφανειακή και αστόχαστη ρύθμιση που συνδέεται με άνευ περιεχομένου προτάγματα (αριστεία), χωρίς να έχει επαρκή επιστημονική - παιδαγωγική θεμελίωση.
2) Ειδικά η έλλειψη πρόβλεψης μιας ευρείας μεταβατικής ρύθμισης (άρθρο 56), η οποία να προβλέπει την σταδιακή μετάβαση στο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων για το Πρότυπο Γενικό Λύκειο, το οποίο (σύστημα) θα μπορεί να ισχύει μόνο για τους μαθητές, οι οποίοι θα έχουν εισαχθεί στα Πρότυπα Γυμνάσια μετά από την έναρξη εφαρμογής της προτεινόμενης ρύθμισης, καθιστά την διάταξη αντίθετη προς το Σύνταγμα. Οι μαθητές, οι οποίοι εισήχθησαν στα Πρότυπα Σχολεία (Γυμνάσια) επί τη βάσει των προηγούμενων νομοθετικών διατάξεων με συγκεκριμένο πλαίσιο και θεμελιωμένο δικαίωμα συνέχισης της φοίτησής τους στο Λύκειο του Πρότυπου Σχολείου, δεν επιτρέπεται να θίγονται στο συνταγματικό δικαίωμά τους για δωρεάν δημόσια παιδεία.
3) Από παιδαγωγικής - εκπαιδευτικής άποψης, η προτεινόμενη διάταξη εναρμονίζεται επιδερμικά και φαινομενικά με την στοχοθεσία του σχεδίου νόμου (άρθρο 11) για την καλλιέργεια της "ιδέας της αριστείας", αλλά παραβλέπει την ανάγκη για ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών που αποτελεί και τον σκοπό της δημόσιας παιδείας στα Πρότυπα Σχολεία (βλ. το άρθρο 36 του Ν. 3966/2011). Η ανάγκη εξασφάλισης μιας συνεχούς αξιολόγησης στους μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων (τόσο κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους όσο και για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο) αλλά και παροχής ευκαιρίας και σε άλλους μαθητές να εισέλθουν στα Πρότυπα Γενικά Λύκεια, μπορεί να εξυπηρετηθεί αφενός με την εισαγωγή ενός συστήματος αξιολόγησης και αποκλεισμού για τους ήδη μαθητές των Πρότυπων Γυμνασίων (σε όλη την τριετία της φοίτησής τους στο Γυμνάσιο) και αφετέρου με την σταδιακή δημιουργία ενός πρόσθετου αριθμού θέσεων για τα Πρότυπα Λύκεια, ώστε να επιτρέπεται η είσοδος και νέων μαθητών.
Παρακαλώ πολύ οι ανωτέρω παρατηρήσεις να μην αποκρουσθούν ή απορριφθούν με το ψευτο-επιχείρημα ότι όσοι εκφράζουν την αντίθεση τους στην συγκεκριμένη διάταξη και σε άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου "απλώς φοβούνται την αξιολόγηση". Το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει.
Σε κάθε περίπτωση, η αξιολόγηση και η επιβράβευση της αριστείας δεν επιτρέπεται να λειτουργεί ως ένα στεγνό πρόταγμα και άνευ περιεχομένου αξίωμα που δημιουργεί τη δική του δυναμική και να παραβλέπει ή και να παραβλάπτει την ανάγκη για ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη του μαθητή και να οδηγεί στην κατασκευή μηχανών βαθμολογικής αριστείας χωρίς προσωπικότητα και αρμονία.
Στέφανος Φουρτουνίδης
πατέρας μαθήτριας σε Πρότυπο Γυμνάσιο
Η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 18 είναι προβληματική όσον αφορά την θέσπιση εισαγωγικών εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στην Α΄ Λυκείου των Πρότυπων Σχολείων (ακριβέστερα των Πρότυπων Γενικών Λυκείων). Με την διάταξη αυτή θεσπίζεται ότι ένας μαθητής, ο οποίος έχει εισαχθεί σε Πρότυπο Γυμνάσιο, θα πρέπει να υποβάλλεται σε εξετάσεις, μαζί με μαθητές άλλων σχολείων, για να εισαχθεί στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο. 1) Από την Αιτιολογική Έκθεση του νόμου γίνεται σαφές ότι δεν υπάρχει κάποια παιδαγωγική μελέτη, στην οποία να βασίζεται η επιλογή του σχεδίου νόμου για θέσπιση εξετάσεων (τεστ δεξιοτήτων) για την εισαγωγή στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο. Δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία, εμπειρικές παρατηρήσεις και γενικά μια επιστημονική αξιολογική μελέτη, η οποία να συνηγορεί υπέρ της ανάγκης θέσπισης εισαγωγικών εξετάσεων για την εισαγωγή στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι θα πρόκειται για μια νομοθετική διάταξη που εισάγει μια εξαίρεση (σε σχέση με τα υπόλοιπα σχολεία και τους μαθητές που φοιτούν σε άλλα Γυμνάσια), θα πρέπει να υπάρχει και μια σοβαρή επιστημονική τεκμηρίωση που να επιβάλλει ή τουλάχιστον να δικαιολογεί την εξαίρεση αυτή. Δυστυχώς φαίνεται ότι μια τέτοια παιδαγωγική τεκμηρίωση απουσιάζει και η επιλογή του σχεδίου νόμου εμφανίζεται ως μια εντυπωσιοθηρική αλλά επιφανειακή και αστόχαστη ρύθμιση που συνδέεται με άνευ περιεχομένου προτάγματα (αριστεία), χωρίς να έχει επαρκή επιστημονική - παιδαγωγική θεμελίωση. 2) Ειδικά η έλλειψη πρόβλεψης μιας ευρείας μεταβατικής ρύθμισης (άρθρο 56), η οποία να προβλέπει την σταδιακή μετάβαση στο σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων για το Πρότυπο Γενικό Λύκειο, το οποίο (σύστημα) θα μπορεί να ισχύει μόνο για τους μαθητές, οι οποίοι θα έχουν εισαχθεί στα Πρότυπα Γυμνάσια μετά από την έναρξη εφαρμογής της προτεινόμενης ρύθμισης, καθιστά την διάταξη αντίθετη προς το Σύνταγμα. Οι μαθητές, οι οποίοι εισήχθησαν στα Πρότυπα Σχολεία (Γυμνάσια) επί τη βάσει των προηγούμενων νομοθετικών διατάξεων με συγκεκριμένο πλαίσιο και θεμελιωμένο δικαίωμα συνέχισης της φοίτησής τους στο Λύκειο του Πρότυπου Σχολείου, δεν επιτρέπεται να θίγονται στο συνταγματικό δικαίωμά τους για δωρεάν δημόσια παιδεία. 3) Από παιδαγωγικής - εκπαιδευτικής άποψης, η προτεινόμενη διάταξη εναρμονίζεται επιδερμικά και φαινομενικά με την στοχοθεσία του σχεδίου νόμου (άρθρο 11) για την καλλιέργεια της "ιδέας της αριστείας", αλλά παραβλέπει την ανάγκη για ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών που αποτελεί και τον σκοπό της δημόσιας παιδείας στα Πρότυπα Σχολεία (βλ. το άρθρο 36 του Ν. 3966/2011). Η ανάγκη εξασφάλισης μιας συνεχούς αξιολόγησης στους μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων (τόσο κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους όσο και για την εισαγωγή τους στο Πρότυπο Λύκειο) αλλά και παροχής ευκαιρίας και σε άλλους μαθητές να εισέλθουν στα Πρότυπα Γενικά Λύκεια, μπορεί να εξυπηρετηθεί αφενός με την εισαγωγή ενός συστήματος αξιολόγησης και αποκλεισμού για τους ήδη μαθητές των Πρότυπων Γυμνασίων (σε όλη την τριετία της φοίτησής τους στο Γυμνάσιο) και αφετέρου με την σταδιακή δημιουργία ενός πρόσθετου αριθμού θέσεων για τα Πρότυπα Λύκεια, ώστε να επιτρέπεται η είσοδος και νέων μαθητών. Παρακαλώ πολύ οι ανωτέρω παρατηρήσεις να μην αποκρουσθούν ή απορριφθούν με το ψευτο-επιχείρημα ότι όσοι εκφράζουν την αντίθεση τους στην συγκεκριμένη διάταξη και σε άλλες διατάξεις του σχεδίου νόμου "απλώς φοβούνται την αξιολόγηση". Το αντίθετο ακριβώς συμβαίνει. Σε κάθε περίπτωση, η αξιολόγηση και η επιβράβευση της αριστείας δεν επιτρέπεται να λειτουργεί ως ένα στεγνό πρόταγμα και άνευ περιεχομένου αξίωμα που δημιουργεί τη δική του δυναμική και να παραβλέπει ή και να παραβλάπτει την ανάγκη για ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη του μαθητή και να οδηγεί στην κατασκευή μηχανών βαθμολογικής αριστείας χωρίς προσωπικότητα και αρμονία. Στέφανος Φουρτουνίδης πατέρας μαθήτριας σε Πρότυπο Γυμνάσιο