Με την πρόσφατη απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων διαπιστώθηκε ( όπως δημοσιεύθηκε από τα Μ.Μ.Ε.) ότι στο σύνολο των υπαλλήλων σε ποσοστό πάνω από το 65% είναι τελειόφοιτοι Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. . Με τέτοιο ανθρώπινο δυναμικό σε αυτό το ποσοστό του συνόλου των υπαλλήλων και επίπεδο εκπαίδευσης το κράτος δεν θα έπρεπε να έχει προβλήματα οργάνωσης και διοίκησης αλλά , θα έπρεπε οι υπηρεσίες του να λειτουργούν συντονισμένα και υποδειγματικά προς τον πολίτη . Και στον ιδιωτικό τομέα παρόμοια κατάσταση , δεν υπάρχει η ομαδικότητα , η ανάλυση , οργάνωση έργου και αντίληψη εφαρμογής ( πράξη ) .
Άρα το αποτέλεσμα αυτό θα πρέπει να προβληματίσει τα Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. ως προς την ποιότητα των σπουδών που πρέπει να παρέχουν , καθώς επίσης και τους πολίτες .
Η κοινωνία μας σε μεγάλο βαθμό είναι έτσι δομημένη ώστε να δίνει μεγάλη αξία (ποσοτικά) στην τυπικότητα της εξουσίας (η εξουσία συνήθως είναι συνδεδεμένη με τα τυπικά προσόντα ανώτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας) και δια μέσου αυτής στις απολαβές .
Για αυτό το λόγο στρέφεται μεγάλη μερίδα του πληθυσμού να αποκτήσει με κάθε τρόπο ένα δίπλωμα ανώτερης – ανώτατης εκπαίδευσης , με αποτέλεσμα το επίπεδο σπουδών να συμπιέζεται προς τη μετριότητα .
Το ορθό είναι το 75% των νέων που σπουδάζει να έχει επιλέξει σωστά το αντικείμενο σπουδών και να ενδιαφέρεται ουσιαστικά για τη γνώση , το 20% να ακολουθεί το 75% και το 5% επειδή πρέπει να σπουδάσει . Όμως συμβαίνει το αντίθετο . Αυτό μπορεί να αντιστραφεί με μια σωστή πολιτική στην οργάνωση της εκπαίδευσης , τα επαγγελματικά προσόντα , την ορθολογιστική οργάνωση αμοιβών με ουσιαστικά προσόντα και επίσης απόκτηση διοικητικών θέσεων με ουσιαστική γνώση στο αντικείμενο εκτός των τυπικών προσόντων . Σωστός σχεδιασμός με πολύ καλό επίπεδο σπουδών σε επαγγελματικά σχολεία , μετά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δηλαδή , ενδιάμεση βαθμίδα μεταξύ μέσης και ανώτερης εκπαίδευσης ώστε , να υπάρχει ένας κόμβος επιλογής επαγγελμάτων . Το σύστημα και η οργάνωση της εκπαίδευσης πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να επιλέγει τις σπουδές σε όλα τα στάδια της ζωής του .
Ταχτικά αναφέρεται ότι μεγάλος αριθμός νέων σπουδάζει σε Α.Ε.Ι. του εξωτερικού της Ε.Ε. ή σε άλλες χώρες , αυτό γενικά είναι χρήσιμο από τη πλευρά του ότι γίνεται επιλογή με κριτήριο την απόκτηση διαφορετικών γνώσεων και γνώσεις που είναι καλύτερα να αποκτηθούν εκεί , εξαρτάται από το αντικείμενο και το περιεχόμενο σπουδών , επίσης απόκτηση εμπειρία διαφορετικής κουλτούρας . Μεταφέροντας αυτά στη χώρα μας έχουν θετικά αποτελέσματα ( αρκεί να μην είναι κάποιος εκεί που σπουδάζει τουρίστας ) . Όταν όμως η επιλογή γίνεται όπως αναφέρθηκε πιο πάνω απλά και μόνο για το δίπλωμα , τότε είναι λάθος . Εάν θέλουμε να υπάρχει ένα ισοζύγιο με ξένους φοιτητές στα Α.Ε.Ι. της χώρας μας θα πρέπει το αντικείμενο και η οργάνωση σπουδών , όπως επίσης το περιβάλλον των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων να έχουν αναφορά σε κάτι το οποίο θα επιθυμούσε ο ξένος φοιτητής . Για παράδειγμα αναφέρω ορισμένα οργανωτικά και λειτουργικά προβλήματα που δεν θα ήθελε ένας ξένος φοιτητής ή ένας Έλληνας όπως :
1. Γιατί να επιλέξει να σπουδάσει εδώ π.χ. μηχανολόγος με πέντε χρόνια σπουδές που στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) είναι τέσσερα χρόνια . Έχουμε εμείς να επιδείξουμε κάτι το ιδιαίτερο στον τομέα αυτό για την αιτιολόγηση του επιπλέον χρόνου σπουδών ; Δεν νομίζω πώς είναι σωστή η αιτιολογία ο επιπλέον χρόνος ως εξειδίκευση (μεταπτυχιακό) . Εντάξει , εάν κάποιος πολίτης (φοιτητής) θέλει να διαθέσει τον επιπλέον χρόνο για εργασία , απόκτηση επαγγελματική εμπειρία , ή ακόμη να επιλέξει να πάρει γνώσεις εξειδίκευσης (μεταπτυχιακό) σε άλλη χώρα της Ε.Ε. ή αλλού σε κάποιο ιδιαίτερο αντικείμενο αλλά, και απόκτηση εμπειρία διαφορετικής κουλτούρας , γιατί να επιβάλλεται ο επιπλέον χρόνος σπουδών .
2. Όταν δεν υπάρχει στη πράξη καθορισμένος χρόνος σπουδών .
Στη χώρα μας ο χρόνος σπουδών είναι ανοιχτός .
3. Όταν δεν υπάρχει η αρχική ουσιαστική ενημέρωση στον πρωτοετή φοιτητή για
τη διαδικασία της εκπαίδευσης στο αντικείμενό του ώστε , να οργανώσει με τη
σειρά του τη συστηματική παρακολούθηση των μαθημάτων .
4. Όταν ο φοιτητής φτάνει στα έτη με μαθήματα ειδικότητας και δεν μπορεί να
ανταποκριθεί στη σωστή οργάνωση ενός πειράματος ( πληροφόρηση – μετρήσεις
- υπολογισμός – αξιολόγηση – συμπέρασμα ) .
5. Όταν τα εργαστήρια λειτουργούν κυρίως κατά την ώρα του μαθήματος διότι , δεν
υπάρχει το ανάλογο προσωπικό το οποίο καλύπτει άλλα εργαστήρια με
διαφορετικό αντικείμενο το ένα με το άλλο . Έτσι δεν υπάρχει η
δυνατότητα στον φοιτητή να ζητήσει πληροφορίες ή να πάρει εμπειρία από τις
πειραματικές συσκευές , όργανα μέτρησης ώστε , να εξοικειωθεί με την
εφαρμογή . Το εργαστήριο μένει ανενεργό μετά το πέρας του μαθήματος .
6. Όταν γίνεται έρευνα με πληροφόρηση κυρίως από βιβλιογραφία χωρίς σημείο
αναφοράς από πρότυπα ( standards ) .
Όπως είναι γνωστό η βασική έρευνα έχει ως στόχο την ανακάλυψη διαφόρων συστημάτων που απασχολούν τον άνθρωπο τη φύση , το φυσικό περιβάλλον , για να υπάρξει κατανόηση και εν συνέχεια εφαρμογή δια της εφαρμοσμένης έρευνας που την απασχολούν ζητήματα το πώς να διαχειριστεί το αποτέλεσμα μίας ανακάλυψης ή επινόησης , εξετάζοντας μεθόδους εφαρμογής . Αυτό επιτυγχάνεται σε εργαστήρια ή χώρους εφαρμογής . Τα εργαστήρια που είναι εξοπλισμένα με πειραματικές συσκευές με όργανα μέτρησης κ.λ.π. τα οποία είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση των φοιτητών και την έρευνα , για να αποδώσουν χρειάζεται οργάνωση και ουσιαστικό έργο για τη λειτουργία και την αξιοπιστία τους . Το έργο αυτό επιτελείται από ειδικό προσωπικό με πολύ καλό επίπεδο γνώσης – δεξιότητες – πρακτική ικανότητα εφαρμογών . Παράδειγμα εργασιών και οργάνωση σε εργαστήριο τεχνολογικού τομέα : 1- Πλάνα ημερομηνιών για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης . 2- Τήρηση αρχείων για τον έλεγχο και εκτέλεση εργασιών . 3- Μέσα οργάνωσης για τη συνεχή παρακαταθήκη σε ανταλλακτικά και μηχανισμούς ή στοιχεία που φθείρονται . 4- Προμήθεια και ταξινόμηση των αναγκαίων υλικών , εξαρτημάτων . 5- Προληπτική συντήρηση προς αποφυγή βλαβών στις πειραματικές συσκευές , συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην αποφυγή ατυχημάτων και προσφέροντας εγγύηση για τη τήρηση των προγραμματισμένων ποιοτικών αποτελεσμάτων . 6- Επισκευή πειραματικών συσκευών και οργάνων μέτρησης . 7- Κατασκευή δοκιμίων και μηχανισμών πειραματικών συσκευών . 8- Οργάνωση χώρου εργαστηρίου . 9- Προπαρασκευή πειραμάτων και έλεγχος πριν να πραγματοποιηθεί το πείραμα ή άσκηση των φοιτητών . 10- Καθορισμός επιπέδου ποιότητας δια της συστηματικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων του ελέγχου , και σύγκριση με ανάλογες πειραματικές μεθόδους άλλων εργαστηρίων . 11- Λήψη μέτρων για την εξάλειψη των πιθανών διαφορών με βάση προτύπων . 12- Διατήρηση το επίπεδο ποιότητας και βελτίωση δια των συνεχών ελέγχων . 13- Παρακολούθηση και ενημέρωση από εξειδικευμένα επιστημονικά έντυπα , δημοσιεύσεις κ.λ.π. . 14- Εκτενείς γνώσεις για τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας των πειραματικών συσκευών και όργανα μέτρησης . 15- Αρχειοθέτηση εντύπων , εγγράφων και απαραίτητα φύλλα έργου για τη διεξαγωγή πειραμάτων – άσκηση φοιτητών . Το προσωπικό αυτό θα πρέπει να αναφέρεται παράλληλα με το Ε.Π. / Δ.Ε.Π. για λόγους οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της έρευνας διότι πρέπει να υπάρχει ουσιαστική συνεργασία μεταξύ τους για να υπάρξει αποτέλεσμα παραγωγή γνώσης και ποιοτικά στοιχεία εκπαίδευσης στους φοιτητές αλλά , και έγκαιρη πληροφόρηση προς τους πολίτες για ζητήματα που τους απασχολούν , το εργαστήριο πρέπει να είναι οργανωμένο και ανοιχτό . Για να ρυθμιστούν τέτοιου είδους ζητήματα και προβλήματα που αναφέρονται πιο πάνω είναι αναγκαίο να υπάρξει ουσιαστική οργάνωση της Διοίκησης , της Εσωτερικής Λειτουργίας και των Προγραμμάτων Σπουδών με ποιοτικά κριτήρια .
Πιστεύω πως θα ήταν δίκαιο και πρακτικά ορθό να δίνεται ένα συμβολικό ποσόν ανά έτος σπουδών , για τις σπουδές σε Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. .
α) Δίκαιο διότι ένας πολίτης που δεν σπουδάζει σε ανώτερη εκπαίδευση γιατί να μην έχει ελάφρυνση φόρων .
β) Πρακτικό διότι :
1. Δημιουργείται σεβασμός στο χώρο από τους φοιτητές και τους πολίτες επίσης επαγγελματική εκτίμηση του προσωπικού προς τους φοιτητές και πολίτες .
2. Το συμβολικό ποσόν των διδάκτρων ( φοιτητές που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να παίρνουν επιδότηση ) να αξιοποιείται μόνο στην ενίσχυση της μισθοδοσίας , την βιβλιοθήκη και θέρμανση .
Με την πρόσφατη απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων διαπιστώθηκε ( όπως δημοσιεύθηκε από τα Μ.Μ.Ε.) ότι στο σύνολο των υπαλλήλων σε ποσοστό πάνω από το 65% είναι τελειόφοιτοι Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. . Με τέτοιο ανθρώπινο δυναμικό σε αυτό το ποσοστό του συνόλου των υπαλλήλων και επίπεδο εκπαίδευσης το κράτος δεν θα έπρεπε να έχει προβλήματα οργάνωσης και διοίκησης αλλά , θα έπρεπε οι υπηρεσίες του να λειτουργούν συντονισμένα και υποδειγματικά προς τον πολίτη . Και στον ιδιωτικό τομέα παρόμοια κατάσταση , δεν υπάρχει η ομαδικότητα , η ανάλυση , οργάνωση έργου και αντίληψη εφαρμογής ( πράξη ) . Άρα το αποτέλεσμα αυτό θα πρέπει να προβληματίσει τα Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. ως προς την ποιότητα των σπουδών που πρέπει να παρέχουν , καθώς επίσης και τους πολίτες . Η κοινωνία μας σε μεγάλο βαθμό είναι έτσι δομημένη ώστε να δίνει μεγάλη αξία (ποσοτικά) στην τυπικότητα της εξουσίας (η εξουσία συνήθως είναι συνδεδεμένη με τα τυπικά προσόντα ανώτερης εκπαιδευτικής βαθμίδας) και δια μέσου αυτής στις απολαβές . Για αυτό το λόγο στρέφεται μεγάλη μερίδα του πληθυσμού να αποκτήσει με κάθε τρόπο ένα δίπλωμα ανώτερης – ανώτατης εκπαίδευσης , με αποτέλεσμα το επίπεδο σπουδών να συμπιέζεται προς τη μετριότητα . Το ορθό είναι το 75% των νέων που σπουδάζει να έχει επιλέξει σωστά το αντικείμενο σπουδών και να ενδιαφέρεται ουσιαστικά για τη γνώση , το 20% να ακολουθεί το 75% και το 5% επειδή πρέπει να σπουδάσει . Όμως συμβαίνει το αντίθετο . Αυτό μπορεί να αντιστραφεί με μια σωστή πολιτική στην οργάνωση της εκπαίδευσης , τα επαγγελματικά προσόντα , την ορθολογιστική οργάνωση αμοιβών με ουσιαστικά προσόντα και επίσης απόκτηση διοικητικών θέσεων με ουσιαστική γνώση στο αντικείμενο εκτός των τυπικών προσόντων . Σωστός σχεδιασμός με πολύ καλό επίπεδο σπουδών σε επαγγελματικά σχολεία , μετά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δηλαδή , ενδιάμεση βαθμίδα μεταξύ μέσης και ανώτερης εκπαίδευσης ώστε , να υπάρχει ένας κόμβος επιλογής επαγγελμάτων . Το σύστημα και η οργάνωση της εκπαίδευσης πρέπει να δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να επιλέγει τις σπουδές σε όλα τα στάδια της ζωής του . Ταχτικά αναφέρεται ότι μεγάλος αριθμός νέων σπουδάζει σε Α.Ε.Ι. του εξωτερικού της Ε.Ε. ή σε άλλες χώρες , αυτό γενικά είναι χρήσιμο από τη πλευρά του ότι γίνεται επιλογή με κριτήριο την απόκτηση διαφορετικών γνώσεων και γνώσεις που είναι καλύτερα να αποκτηθούν εκεί , εξαρτάται από το αντικείμενο και το περιεχόμενο σπουδών , επίσης απόκτηση εμπειρία διαφορετικής κουλτούρας . Μεταφέροντας αυτά στη χώρα μας έχουν θετικά αποτελέσματα ( αρκεί να μην είναι κάποιος εκεί που σπουδάζει τουρίστας ) . Όταν όμως η επιλογή γίνεται όπως αναφέρθηκε πιο πάνω απλά και μόνο για το δίπλωμα , τότε είναι λάθος . Εάν θέλουμε να υπάρχει ένα ισοζύγιο με ξένους φοιτητές στα Α.Ε.Ι. της χώρας μας θα πρέπει το αντικείμενο και η οργάνωση σπουδών , όπως επίσης το περιβάλλον των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων να έχουν αναφορά σε κάτι το οποίο θα επιθυμούσε ο ξένος φοιτητής . Για παράδειγμα αναφέρω ορισμένα οργανωτικά και λειτουργικά προβλήματα που δεν θα ήθελε ένας ξένος φοιτητής ή ένας Έλληνας όπως : 1. Γιατί να επιλέξει να σπουδάσει εδώ π.χ. μηχανολόγος με πέντε χρόνια σπουδές που στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) είναι τέσσερα χρόνια . Έχουμε εμείς να επιδείξουμε κάτι το ιδιαίτερο στον τομέα αυτό για την αιτιολόγηση του επιπλέον χρόνου σπουδών ; Δεν νομίζω πώς είναι σωστή η αιτιολογία ο επιπλέον χρόνος ως εξειδίκευση (μεταπτυχιακό) . Εντάξει , εάν κάποιος πολίτης (φοιτητής) θέλει να διαθέσει τον επιπλέον χρόνο για εργασία , απόκτηση επαγγελματική εμπειρία , ή ακόμη να επιλέξει να πάρει γνώσεις εξειδίκευσης (μεταπτυχιακό) σε άλλη χώρα της Ε.Ε. ή αλλού σε κάποιο ιδιαίτερο αντικείμενο αλλά, και απόκτηση εμπειρία διαφορετικής κουλτούρας , γιατί να επιβάλλεται ο επιπλέον χρόνος σπουδών . 2. Όταν δεν υπάρχει στη πράξη καθορισμένος χρόνος σπουδών . Στη χώρα μας ο χρόνος σπουδών είναι ανοιχτός . 3. Όταν δεν υπάρχει η αρχική ουσιαστική ενημέρωση στον πρωτοετή φοιτητή για τη διαδικασία της εκπαίδευσης στο αντικείμενό του ώστε , να οργανώσει με τη σειρά του τη συστηματική παρακολούθηση των μαθημάτων . 4. Όταν ο φοιτητής φτάνει στα έτη με μαθήματα ειδικότητας και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στη σωστή οργάνωση ενός πειράματος ( πληροφόρηση – μετρήσεις - υπολογισμός – αξιολόγηση – συμπέρασμα ) . 5. Όταν τα εργαστήρια λειτουργούν κυρίως κατά την ώρα του μαθήματος διότι , δεν υπάρχει το ανάλογο προσωπικό το οποίο καλύπτει άλλα εργαστήρια με διαφορετικό αντικείμενο το ένα με το άλλο . Έτσι δεν υπάρχει η δυνατότητα στον φοιτητή να ζητήσει πληροφορίες ή να πάρει εμπειρία από τις πειραματικές συσκευές , όργανα μέτρησης ώστε , να εξοικειωθεί με την εφαρμογή . Το εργαστήριο μένει ανενεργό μετά το πέρας του μαθήματος . 6. Όταν γίνεται έρευνα με πληροφόρηση κυρίως από βιβλιογραφία χωρίς σημείο αναφοράς από πρότυπα ( standards ) . Όπως είναι γνωστό η βασική έρευνα έχει ως στόχο την ανακάλυψη διαφόρων συστημάτων που απασχολούν τον άνθρωπο τη φύση , το φυσικό περιβάλλον , για να υπάρξει κατανόηση και εν συνέχεια εφαρμογή δια της εφαρμοσμένης έρευνας που την απασχολούν ζητήματα το πώς να διαχειριστεί το αποτέλεσμα μίας ανακάλυψης ή επινόησης , εξετάζοντας μεθόδους εφαρμογής . Αυτό επιτυγχάνεται σε εργαστήρια ή χώρους εφαρμογής . Τα εργαστήρια που είναι εξοπλισμένα με πειραματικές συσκευές με όργανα μέτρησης κ.λ.π. τα οποία είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση των φοιτητών και την έρευνα , για να αποδώσουν χρειάζεται οργάνωση και ουσιαστικό έργο για τη λειτουργία και την αξιοπιστία τους . Το έργο αυτό επιτελείται από ειδικό προσωπικό με πολύ καλό επίπεδο γνώσης – δεξιότητες – πρακτική ικανότητα εφαρμογών . Παράδειγμα εργασιών και οργάνωση σε εργαστήριο τεχνολογικού τομέα : 1- Πλάνα ημερομηνιών για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης . 2- Τήρηση αρχείων για τον έλεγχο και εκτέλεση εργασιών . 3- Μέσα οργάνωσης για τη συνεχή παρακαταθήκη σε ανταλλακτικά και μηχανισμούς ή στοιχεία που φθείρονται . 4- Προμήθεια και ταξινόμηση των αναγκαίων υλικών , εξαρτημάτων . 5- Προληπτική συντήρηση προς αποφυγή βλαβών στις πειραματικές συσκευές , συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην αποφυγή ατυχημάτων και προσφέροντας εγγύηση για τη τήρηση των προγραμματισμένων ποιοτικών αποτελεσμάτων . 6- Επισκευή πειραματικών συσκευών και οργάνων μέτρησης . 7- Κατασκευή δοκιμίων και μηχανισμών πειραματικών συσκευών . 8- Οργάνωση χώρου εργαστηρίου . 9- Προπαρασκευή πειραμάτων και έλεγχος πριν να πραγματοποιηθεί το πείραμα ή άσκηση των φοιτητών . 10- Καθορισμός επιπέδου ποιότητας δια της συστηματικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων του ελέγχου , και σύγκριση με ανάλογες πειραματικές μεθόδους άλλων εργαστηρίων . 11- Λήψη μέτρων για την εξάλειψη των πιθανών διαφορών με βάση προτύπων . 12- Διατήρηση το επίπεδο ποιότητας και βελτίωση δια των συνεχών ελέγχων . 13- Παρακολούθηση και ενημέρωση από εξειδικευμένα επιστημονικά έντυπα , δημοσιεύσεις κ.λ.π. . 14- Εκτενείς γνώσεις για τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας των πειραματικών συσκευών και όργανα μέτρησης . 15- Αρχειοθέτηση εντύπων , εγγράφων και απαραίτητα φύλλα έργου για τη διεξαγωγή πειραμάτων – άσκηση φοιτητών . Το προσωπικό αυτό θα πρέπει να αναφέρεται παράλληλα με το Ε.Π. / Δ.Ε.Π. για λόγους οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της έρευνας διότι πρέπει να υπάρχει ουσιαστική συνεργασία μεταξύ τους για να υπάρξει αποτέλεσμα παραγωγή γνώσης και ποιοτικά στοιχεία εκπαίδευσης στους φοιτητές αλλά , και έγκαιρη πληροφόρηση προς τους πολίτες για ζητήματα που τους απασχολούν , το εργαστήριο πρέπει να είναι οργανωμένο και ανοιχτό . Για να ρυθμιστούν τέτοιου είδους ζητήματα και προβλήματα που αναφέρονται πιο πάνω είναι αναγκαίο να υπάρξει ουσιαστική οργάνωση της Διοίκησης , της Εσωτερικής Λειτουργίας και των Προγραμμάτων Σπουδών με ποιοτικά κριτήρια . Πιστεύω πως θα ήταν δίκαιο και πρακτικά ορθό να δίνεται ένα συμβολικό ποσόν ανά έτος σπουδών , για τις σπουδές σε Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι. . α) Δίκαιο διότι ένας πολίτης που δεν σπουδάζει σε ανώτερη εκπαίδευση γιατί να μην έχει ελάφρυνση φόρων . β) Πρακτικό διότι : 1. Δημιουργείται σεβασμός στο χώρο από τους φοιτητές και τους πολίτες επίσης επαγγελματική εκτίμηση του προσωπικού προς τους φοιτητές και πολίτες . 2. Το συμβολικό ποσόν των διδάκτρων ( φοιτητές που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να παίρνουν επιδότηση ) να αξιοποιείται μόνο στην ενίσχυση της μισθοδοσίας , την βιβλιοθήκη και θέρμανση .