Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Άννα Μπαφίτη | 4 Μαΐου 2020, 02:06
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Είναι παράδοξο το ότι βρισκόμαστε στην ανάγκη να επιχειρηματολογήσουμε για την αναγκαιότητα ύπαρξης ενός μαθήματος κοινωνικών επιστημών ανάμεσα σε εκείνα που οδηγούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Τα ερωτήματα για την απόφαση που αποτυπώνεται σε αυτό το σχέδιο νόμου είναι πολλά και οι απαντήσεις δυστυχώς εν ανεπαρκεία: • Οι σχολές που κατατάσσονται στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο αφορούν στις Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες. Ποια λογική επιτάσσει οι μαθητές να εξετάζονται, ετεροβαρώς, σε γνωστικά αντικείμενα που σχετίζονται μόνο με τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες; • Πώς κρίθηκε σκόπιμο να καταργηθεί ένα μάθημα που διδάσκεται στο 59% των Πανεπιστημιακών Τμημάτων του 1ου Επιστημονικού Πεδίου για να αντικατασταθεί από άλλο που διδάσκεται στο 42% των Τμημάτων; • Γιατί ένας μαθητής ή μια μαθήτρια που επιδιώκει να φοιτήσει σε Σχολή Κοινωνικών Επιστημών ή σε Παιδαγωγική Σχολή να υποχρεώνεται να αφιερώσει τουλάχιστον ένα χρόνο από τη ζωή του, σε μια εξαιρετικά απαιτητική περίοδο της ανάπτυξής του, για να μάθει τη γραμματική και το συντακτικό μίας γλώσσας που δεν θα χρειαστεί ποτέ στη μετέπειτα πορεία του; • Σε αντιδιαστολή, υπάρχει έστω και μία περίπτωση ατόμου που δεν χρειάζεται να κατέχει την εργαλειοθήκη των κοινωνικών επιστημών για να προσεγγίζει την κοινωνική πραγματικότητα και κατ΄επέκτασιν να δρα ως ενεργός και υπεύθυνος πολίτης, σύμφωνα άλλωστε με τις κοινά αποδεκτές προτεραιότητες που θέτουν για την εκπαίδευση διεθνείς οργανισμοί; • Σε ποιο βαθμό γίνεται αντιληπτό ότι, σε ένα βαθιά εξετασιοκεντρικό σύστημα, τα οφέλη από τη διδασκαλία ενός τόσο σημαντικού για τη λειτουργία της δημοκρατίας μαθήματος, περιορίζονται δραστικά, εφόσον μετατραπεί σε μάθημα γενικής παιδείας; • Πώς είναι δυνατόν ένα μάθημα που εισάχθηκε στο σύστημα των Πανελληνίων να εξοβελίζεται ένα χρόνο μόλις μετά, χωρίς αξιολόγηση, αναίτια και πλήρως ατεκμηρίωτα; • Έχουν σταθμιστεί οι συνέπειες για χιλιάδες κοινωνικούς επιστήμονες της δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης (και για τις οικογένειές τους), οι οποίοι βρίσκονται σε μία χρόνια κατάσταση επαγγελματικής ανασφάλειας λόγω των παλινωδιών της εκπαιδευτικής πολιτικής, ενώ το επιστημονικό τους δυναμικό είναι πολύτιμο για την εκπαίδευση; Είναι επομένως αναγκαίο να αναθεωρηθεί άμεσα η συγκεκριμένη απόφαση, η οποία στερείται οποιουδήποτε ερείσματος, αντιμετωπίζει ανισομερώς τους υποψήφιους για την πλειονότητα των Πανεπιστημιακών Τμημάτων, θέτει σε επαγγελματική δυσμένεια τους κοινωνικούς επιστήμονες και στερεί από τους μαθητές κρίσιμα γνωσιακά εφόδια. Κανείς δεν αμφισβητεί υποθέτω ότι η κλασική παιδεία είναι αναγκαία και η παράδοση σεβαστή. Ωστόσο τα συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα που εντάσσονται στο 1ο πεδίο αποτελούν αντίγραφο παλαιότερων επιλογών για την τρίτη δέσμη, όταν αυτή αφορούσε σε ομάδα Πανεπιστημιακών Τμημάτων με σαφώς πιο περιορισμένη σύνθεση και με εστίαση στις Ανθρωπιστικές Σπουδές. Στον 21ο αιώνα, σε συνθήκες ταχύτατων παγκόσμιων μεταβολών και προκλήσεων που αναδύονται συνεχώς στο κοινωνικό πεδίο, δεν υπάρχει τίποτα πιο αυτονόητο από το να συγκαταλέγονται ισότιμα και οριστικά οι κοινωνικές επιστήμες στα μαθήματα που συνδέονται με την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Με εκτίμηση Άννα Μπαφίτη, ΠΕ78, ΠΕ70