Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση1. Νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνηΣχόλιο του χρήστη Dasologos | 14 Ιανουαρίου 2011, 19:31
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΔΑΣΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ…………Σήμερα στην Ελλάδα, η ανώτατη (τριτοβάθμια) δασική εκπαίδευση προσφέρεται στη Σχολή Δασολογίας & Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με έδρα τη Θεσσαλονίκη, το Τμήμα Δασολογίας & Διαχείρισης Περιβάλλοντος & Φυσικών Πόρων του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης με έδρα την Ορεστιάδα και τα Τμήματα Δασοπονίας & Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος των ΤΕΙ Λαμίας, Λάρισας και Καβάλας, με αντίστοιχες έδρες στο Καρπενήσι, Καρδίτσα και Δράμα.……………Μέχρι πριν από τρείς δεκαετίες, η δασική επιστήμη διδάσκονταν μόνο στο Τμήμα Δασολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το οποίο υπερκάλυπτε τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς εργασίας…………Τα προγράμματα σπουδών των δασικών Τμημάτων ΤΕΙ και Πανεπιστημίων είναι παρόμοια, με βασική διαφορά ότι στα ΤΕΙ είναι τετραετή ενώ στα Πανεπιστήμια είναι πενταετή. Ο αριθμός εισακτέων το 2010 ήταν περίπου 200 στα Πανεπιστήμια και 500 στα ΤΕΙ ενώ ο αριθμός των μονίμων διδασκόντων είναι 75 μέλη ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια και 35 μέλη ΕΠ στα ΤΕΙ…………….Στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης, η δασική επιστήμη διδάσκεται σε λίγα Πανεπιστήμια (π.χ. στη Βρετανία σε 3, στη Γερμανία σε 7, στην Ελβετία και τη Γαλλία σε 1), σε τριετή και τετραετή προγράμματα σπουδών, με μικρό αριθμό εισακτέων που κυμαίνεται από 5 έως 80 ανά έτος……………Η άκριτη αύξηση των δασικών Τμημάτων έγινε χωρίς να διασφαλίζονται οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για την ποιότητα της εκπαίδευσης, την αποτελεσματική λειτουργία και την εξυπηρέτηση των αναγκών της κοινωνίας και της οικονομίας………….Η μειωμένη ελκυστικότητα και αναγνώριση των Τμημάτων Δασοπονίας των ΤΕΙ οφείλεται κυρίως στις περιορισμένες επαγγελματικές προοπτικές των αποφοίτων τους. Το φάσμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων των δασικών Τμημάτων ΤΕΙ είναι παρόμοιο με αυτό των αποφοίτων των Πανεπιστημιακών Τμημάτων αλλά με σαφώς στενότερα όρια επιστημονικής, τεχνικής και επαγγελματικής ευθύνης………..Επίσης, η διάκριση των δασολόγων (Πανεπιστήμιο) και δασοπόνων (ΤΕΙ) τόσο στον δημόσιο (δασική υπηρεσία, κλπ) όσο και στον ιδιωτικό τομέα φαντάζει αναχρονιστικός λόγω της σύγκλισης των προγραμμάτων σπουδών…………………….…..ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΗ ΔΥΣΜΕΝΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Η ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΗ ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΑΠΘ……………………………Η πρόταση αυτή έχει ως στόχο τη δημιουργία μίας κρίσιμης μάζας που θα αποτελέσει κέντρο αριστείας διεθνούς εμβέλειας για τη εκπαίδευση και έρευνα στη δασοπονία, αλλά και στο φυσικό περιβάλλον γενικότερα. Η συγκέντρωση του προσωπικού και του ερευνητικού εξοπλισμού θα διαμορφώσει μία νέα ταυτότητα στη δασική εκπαίδευση με στόχο την παραγωγή νέας γνώσης και στη διάχυσή της μέσω της οργάνωσης και προσφοράς νέων, καινοτόμων προγραμμάτων σπουδών.