Πραγματοποιήθηκε στις 24 Απριλίου 2020, συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Αποφοίτων Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά. Βασικό θέμα της συνεδρίασης ήταν η αξιολόγηση και αποτίμηση των διατάξεων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναβάθμιση του Σχολείου και Άλλες Διατάξεις» - Κεφάλαιο Β «Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία» (άρθρα 10-23). Με δεδομένα την επιρροή και το όνομα της Ιωνιδείου, αλλά και το ενδιαφέρον της κοινωνίας και των αποφοίτων της να διατηρηθεί η λειτουργία του σχολείου σε υψηλά επίπεδα ποιότητας και προσφοράς προς την κοινωνία, ο Σύνδεσμος μας καταθέτει τις προτάσεις του για το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο.
Η Ιωνίδειος Σχολή Πειραιά είναι ένα δημόσιο σχολείο (Γυμνάσιο και Λύκειο) με ιστορία μεγαλύτερη των 170 ετών και λειτουργία η οποία πάντα ήταν στοχευμένη στην αριστεία και στην προσφορά στην ελληνική κοινωνία. Δεν είναι τυχαίο ότι πολύ σημαντικοί συμπολίτες μας που έχουν προσφέρει στην ελληνικοί κοινωνία είναι απόφοιτοι του Σχολείου μας, καθώς και ότι η εμβέλεια του Σχολείου ξεπερνά τα όρια όχι μόνο του Δήμου αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και οι μαθητές του προέρχονται απ’ όλο το λεκανοπέδιο Αττικής.
Ο Σύνδεσμος Αποφοίτων της Ιωνιδείου Προτύπου Σχολής Πειραιά με ιστορία ήδη 40 ετών λειτουργίας, είναι ένας από τους ελάχιστους Συνδέσμους Αποφοίτων δημοσίων σχολείων, με τη δραστηριότητα του αναδεικνύει στην πράξη το τεράστιο ενδιαφέρον και την αγάπη των αποφοίτων για το σχολείο. Συλλόγους Αποφοίτων έχουν τα πρότυπα τα πειραματικά και τα ιδιωτικά σχολεία.
Ως απόφοιτοι της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά και θεσμικοί εκπρόσωποι των αποφοίτων του Σχολείου μας έχουμε έννομο συμφέρον να παρέμβουμε και να τοποθετηθούμε απέναντι στον νόμο, διότι εκτός της δεδηλωμένης αγάπης και υποστήριξης στο σχολείο μας:
α) έχουμε συμμετάσχει και συμμετέχουμε ενεργά τα τελευταία 20 χρόνια στους αγώνες και την προσπάθεια επανασύστασης και λειτουργίας των Προτύπων Σχολείων (Π.Σ). Συνεπώς οι αλλαγές στο νομικό – θεσμικό πλαίσιο επηρεάζουν και την ουσία του θεσμού αλλά και την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας της Ιωνιδείου.
(β) Συμμετείχαμε μέχρι πρότινος ενεργά σε συγκεκριμένα όργανα διοίκησης των σχολείων αυτών (Συμβούλιο Σχολείου) ενώ οι Πρόεδροι των Επιστημονικών Συμβουλίων Γυμνασίου και Λυκείου ήταν Απόφοιτοι του σχολείου μας
(γ). Πολλοί γονείς των σημερινών μαθητών είναι απόφοιτοι της Σχολής μας. Οι μεταβολές στη νομοθεσία θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα και τον σχεδιασμό των οικογενειών τους.
2. Γενική Εκτίμηση
Με το νομοσχέδιο που ανακοίνωσε για διαβούλευση το Υπ. Παιδείας, αναβαθμίζεται ο ρόλος αλλά και ο θεσμός των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων, αφού οι ρυθμίσεις για το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικές και καταλαμβάνουν μεγάλο ποσοστό της έκτασης του νομοσχεδίου. Είναι εμφανής η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα ξεκάθαρο λειτουργικό πλαίσιο για τα εν λόγω σχολεία και το προσωπικό τους, η βούληση να αντιμετωπιστούν θέματα σύνδεσης των σχολείων αυτών με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα, ενώ υιοθετείται μια αναπτυξιακή προοπτική αφού περιλαμβάνεται η πρόνοια για την αύξηση του αριθμού των δύο κατηγοριών σχολείων σε όλη τη χώρα.
Παρά ταύτα εντοπίζονται σημεία και αποφάσεις που ενδεχομένως θα δημιουργήσουν προβλήματα στην ανάπτυξη του θεσμού και θα υπονομεύσουν την προσπάθεια για την εδραίωση και προσφορά των σχολείων. Εκφράζουμε τον προβληματισμό μας για την αρνητική επίδραση αυτών των σημείων στην ανάπτυξη του θεσμού των προτύπων σχολείων στο μέλλον. Μέσα στο νέο προτεινόμενο πλαίσιο η αριστεία και η επίτευξη της φαίνεται να συνδέεται κυρίως με τις εξετάσεις εισαγωγής και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ενώ φαίνεται να επαναλαμβάνεται το ολίσθημα των προηγούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων, βάσει των οποίων οι μόνες διαφορές των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων είναι ο διαφορετικός τρόπος εισαγωγής (εξετάσεις και κλήρωση) που προσδιορίζει ουσιαστικά και τα χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού.
Επιπροσθέτως εντοπίσαμε πολλά στοιχεία και ιδέες του Ν.3966/2011, ιδιαίτερα στις σχέσεις των Σχολείων αυτών με τα Πανεπιστήμια. Καλό θα είναι ο νομοθέτης να προβληματιστεί πρωτίστως για τους λόγους για τους οποίους δεν εφαρμόστηκαν οι συγκεκριμένες διατάξεις μέχρι σήμερα, ώστε να βεβαιωθεί ότι με το νέο νομοθέτημα θα εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη εφαρμογή τους.
Επιγραμματικά τα ζητήματα - προβλήματα που έχουμε εντοπίσει είναι τα εξής:
1. Οι εξετάσεις μεταξύ Γυμνασίου Λυκείου για τα Πρότυπα δημιουργούν προβλήματα στους μαθητές και τις οικογένειες τους, αποδομούν τον υπερτοπικό χαρακτήρα των Π.Σ. και ενισχύουν την παραπαιδεία καθιστώντας τα σχολεία διαρκή εξεταστικά κέντρα.
2. Αντιστοίχως ανάλογο πρόβλημα εντοπίζεται στην επανακλήρωση των θέσεων στα Πειραματικά Σχολεία.
3. Η έλλειψη κινήτρων για τους Καθηγητές που θα διδάξουν στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Δεν φαίνεται να υπάρχουν συγκεκριμένα κίνητρα (μοριοδότηση για επιλογή σε θέσεις ευθύνης, διαχείριση ωραρίου, θέσπιση υπερωριών) για τους εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων που θα επιλέξουν και θα επιλεγούν να διδάξουν σε αυτά τα σχολεία, παρότι είναι εμφανής ο αυξημένος και πολυεπίπεδος φόρτος εργασίας τους.
4. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρέπει να στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια μετρήσιμα και παρατηρήσιμα, να είναι αμφίδρομη και πολυεπίπεδη.
5. Οι απόφοιτοι των Σχολείων ενώ επιθυμούν να προσφέρουν μένουν έξω από τη ζωή, τις δράσεις και τις ανάγκες του Σχολείου.
6. Δεν εξασφαλίζονται νέες και απτές πηγές χρηματοδότησης των σχολείων αυτών προκειμένου να ανταποκριθούν στις πολλές και ποικίλες δραστηριότητες τους.
7. Δεν ενισχύεται η οργανωσιακή δομή του κάθε σχολείου, ώστε να συμβάλλει και αυτή στην βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου (π.χ δημιουργία Γραφείου Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Μονάδα Συμβουλευτικής Υποστήριξης κ.α, ύπαρξη Γραμματέα Σχολείου κ.α)
Πραγματοποιήθηκε στις 24 Απριλίου 2020, συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Αποφοίτων Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά. Βασικό θέμα της συνεδρίασης ήταν η αξιολόγηση και αποτίμηση των διατάξεων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναβάθμιση του Σχολείου και Άλλες Διατάξεις» - Κεφάλαιο Β «Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία» (άρθρα 10-23). Με δεδομένα την επιρροή και το όνομα της Ιωνιδείου, αλλά και το ενδιαφέρον της κοινωνίας και των αποφοίτων της να διατηρηθεί η λειτουργία του σχολείου σε υψηλά επίπεδα ποιότητας και προσφοράς προς την κοινωνία, ο Σύνδεσμος μας καταθέτει τις προτάσεις του για το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο. Η Ιωνίδειος Σχολή Πειραιά είναι ένα δημόσιο σχολείο (Γυμνάσιο και Λύκειο) με ιστορία μεγαλύτερη των 170 ετών και λειτουργία η οποία πάντα ήταν στοχευμένη στην αριστεία και στην προσφορά στην ελληνική κοινωνία. Δεν είναι τυχαίο ότι πολύ σημαντικοί συμπολίτες μας που έχουν προσφέρει στην ελληνικοί κοινωνία είναι απόφοιτοι του Σχολείου μας, καθώς και ότι η εμβέλεια του Σχολείου ξεπερνά τα όρια όχι μόνο του Δήμου αλλά και της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά και οι μαθητές του προέρχονται απ’ όλο το λεκανοπέδιο Αττικής. Ο Σύνδεσμος Αποφοίτων της Ιωνιδείου Προτύπου Σχολής Πειραιά με ιστορία ήδη 40 ετών λειτουργίας, είναι ένας από τους ελάχιστους Συνδέσμους Αποφοίτων δημοσίων σχολείων, με τη δραστηριότητα του αναδεικνύει στην πράξη το τεράστιο ενδιαφέρον και την αγάπη των αποφοίτων για το σχολείο. Συλλόγους Αποφοίτων έχουν τα πρότυπα τα πειραματικά και τα ιδιωτικά σχολεία. Ως απόφοιτοι της Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά και θεσμικοί εκπρόσωποι των αποφοίτων του Σχολείου μας έχουμε έννομο συμφέρον να παρέμβουμε και να τοποθετηθούμε απέναντι στον νόμο, διότι εκτός της δεδηλωμένης αγάπης και υποστήριξης στο σχολείο μας: α) έχουμε συμμετάσχει και συμμετέχουμε ενεργά τα τελευταία 20 χρόνια στους αγώνες και την προσπάθεια επανασύστασης και λειτουργίας των Προτύπων Σχολείων (Π.Σ). Συνεπώς οι αλλαγές στο νομικό – θεσμικό πλαίσιο επηρεάζουν και την ουσία του θεσμού αλλά και την ανάπτυξη της σχολικής κοινότητας της Ιωνιδείου. (β) Συμμετείχαμε μέχρι πρότινος ενεργά σε συγκεκριμένα όργανα διοίκησης των σχολείων αυτών (Συμβούλιο Σχολείου) ενώ οι Πρόεδροι των Επιστημονικών Συμβουλίων Γυμνασίου και Λυκείου ήταν Απόφοιτοι του σχολείου μας (γ). Πολλοί γονείς των σημερινών μαθητών είναι απόφοιτοι της Σχολής μας. Οι μεταβολές στη νομοθεσία θα επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα και τον σχεδιασμό των οικογενειών τους. 2. Γενική Εκτίμηση Με το νομοσχέδιο που ανακοίνωσε για διαβούλευση το Υπ. Παιδείας, αναβαθμίζεται ο ρόλος αλλά και ο θεσμός των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων, αφού οι ρυθμίσεις για το θέμα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικές και καταλαμβάνουν μεγάλο ποσοστό της έκτασης του νομοσχεδίου. Είναι εμφανής η προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα ξεκάθαρο λειτουργικό πλαίσιο για τα εν λόγω σχολεία και το προσωπικό τους, η βούληση να αντιμετωπιστούν θέματα σύνδεσης των σχολείων αυτών με την τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα, ενώ υιοθετείται μια αναπτυξιακή προοπτική αφού περιλαμβάνεται η πρόνοια για την αύξηση του αριθμού των δύο κατηγοριών σχολείων σε όλη τη χώρα. Παρά ταύτα εντοπίζονται σημεία και αποφάσεις που ενδεχομένως θα δημιουργήσουν προβλήματα στην ανάπτυξη του θεσμού και θα υπονομεύσουν την προσπάθεια για την εδραίωση και προσφορά των σχολείων. Εκφράζουμε τον προβληματισμό μας για την αρνητική επίδραση αυτών των σημείων στην ανάπτυξη του θεσμού των προτύπων σχολείων στο μέλλον. Μέσα στο νέο προτεινόμενο πλαίσιο η αριστεία και η επίτευξη της φαίνεται να συνδέεται κυρίως με τις εξετάσεις εισαγωγής και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ενώ φαίνεται να επαναλαμβάνεται το ολίσθημα των προηγούμενων νομοθετικών ρυθμίσεων, βάσει των οποίων οι μόνες διαφορές των Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων είναι ο διαφορετικός τρόπος εισαγωγής (εξετάσεις και κλήρωση) που προσδιορίζει ουσιαστικά και τα χαρακτηριστικά του μαθητικού πληθυσμού. Επιπροσθέτως εντοπίσαμε πολλά στοιχεία και ιδέες του Ν.3966/2011, ιδιαίτερα στις σχέσεις των Σχολείων αυτών με τα Πανεπιστήμια. Καλό θα είναι ο νομοθέτης να προβληματιστεί πρωτίστως για τους λόγους για τους οποίους δεν εφαρμόστηκαν οι συγκεκριμένες διατάξεις μέχρι σήμερα, ώστε να βεβαιωθεί ότι με το νέο νομοθέτημα θα εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη εφαρμογή τους. Επιγραμματικά τα ζητήματα - προβλήματα που έχουμε εντοπίσει είναι τα εξής: 1. Οι εξετάσεις μεταξύ Γυμνασίου Λυκείου για τα Πρότυπα δημιουργούν προβλήματα στους μαθητές και τις οικογένειες τους, αποδομούν τον υπερτοπικό χαρακτήρα των Π.Σ. και ενισχύουν την παραπαιδεία καθιστώντας τα σχολεία διαρκή εξεταστικά κέντρα. 2. Αντιστοίχως ανάλογο πρόβλημα εντοπίζεται στην επανακλήρωση των θέσεων στα Πειραματικά Σχολεία. 3. Η έλλειψη κινήτρων για τους Καθηγητές που θα διδάξουν στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία. Δεν φαίνεται να υπάρχουν συγκεκριμένα κίνητρα (μοριοδότηση για επιλογή σε θέσεις ευθύνης, διαχείριση ωραρίου, θέσπιση υπερωριών) για τους εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων που θα επιλέξουν και θα επιλεγούν να διδάξουν σε αυτά τα σχολεία, παρότι είναι εμφανής ο αυξημένος και πολυεπίπεδος φόρτος εργασίας τους. 4. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών πρέπει να στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια μετρήσιμα και παρατηρήσιμα, να είναι αμφίδρομη και πολυεπίπεδη. 5. Οι απόφοιτοι των Σχολείων ενώ επιθυμούν να προσφέρουν μένουν έξω από τη ζωή, τις δράσεις και τις ανάγκες του Σχολείου. 6. Δεν εξασφαλίζονται νέες και απτές πηγές χρηματοδότησης των σχολείων αυτών προκειμένου να ανταποκριθούν στις πολλές και ποικίλες δραστηριότητες τους. 7. Δεν ενισχύεται η οργανωσιακή δομή του κάθε σχολείου, ώστε να συμβάλλει και αυτή στην βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου (π.χ δημιουργία Γραφείου Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Μονάδα Συμβουλευτικής Υποστήριξης κ.α, ύπαρξη Γραμματέα Σχολείου κ.α)