Αρχική Εθνική Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση1. Νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνηΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΚΤΟΡΩΝ Ι.Δ.Α.Χ. στα Α.Ε.Ι. | 14 Ιανουαρίου 2011, 21:52
Αποτελεί κοινή διαπίστωση και παραδοχή πως η δομή και λειτουργία των ΑΕΙ χρειάζεται επείγουσες και σημαντικές μεταρρυθμίσεις. H θέση του ΠΑνελλήνιου Συλλόγου Διδακτόρων Ι.Δ.Α.Χ. στα ΑΕΙ (ΠΑ.Σ.Δ.Ι.Δ.Α.Χ.-Α.Ε.Ι.) είναι πως οι μεταρρυθμίσεις αυτές θα πρέπει να βασίζονται στις ακόλουθες αρχές: Α) Στην ουσιαστική ανεξαρτησία των ΑΕΙ και την επαρκή κρατική χρηματοδότηση τους. Β) Στην ορθολογική αξιοποίηση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού των Ελληνικών ΑΕΙ, το οποίο περιλαμβάνει προσωπικό με υψηλά προσόντα και δυνατότητες. Γ) Στην αναγνώριση και αξιολόγηση του πραγματικού έργου του προσωπικού. Οι παραπάνω αρχές είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για ένα ανεξάρτητο και δυναμικό Πανεπιστήμιο. Συνεπώς, ο νέος νόμος πλαίσιο για την Ανώτατη εκπαίδευση πέρα από οικονομικά και διαδικαστικά θέματα, θα πρέπει να στοχεύει στην αξιοποίηση και απελευθέρωση των δυνατοτήτων του συνόλου του προσωπικού των ΑΕΙ, μέσω της αξιοκρατικής κατανομής του σε θέσεις που θα βρίσκονται σε αντιστοιχία με τους τίτλους σπουδών και την αναγνώριση και θεσμική κατοχύρωση του έργου που επιτελείται. Η θέση του ΠΑ.Σ.Δ.Ι.Δ.Α.Χ.-Α.Ε.Ι. για το κείμενο διαβούλευσης και πιο συγκεκριμένα για τα θέματα προσωπικού που άπτονται του άμεσου ενδιαφέροντος των μελών του, είναι: • Οι προβλέψεις του κειμένου διαβούλευσης στα θέματα προσωπικού εμπνέονται από την εργασιακή δομή του Ακαδημαϊκού προσωπικού σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού (κυρίως Ευρωπαϊκών χωρών). Δεν γίνεται όμως καμία αναφορά στον ρόλο που θα κληθεί να παίξει το «λοιπό προσωπικό» καθώς και στις μεταβατικές διατάξεις που θα ισχύσουν για το υπάρχον προσωπικό με την εφαρμογή του νόμου. • Υπενθυμίζουμε πως στο ονομαζόμενο «λοιπό προσωπικό» συμπεριλαμβάνονται εργαζόμενοι ιδιαίτερα υψηλής στάθμης, κάτοχοι Διδακτορικού διπλώματος, που υπηρετούν αυτή τη στιγμή στα Πανεπιστήμια με σχέση εργασίας Ι.Δ.Α.Χ. Το προσωπικό αυτό έχει να επιδείξει πλούσιο εκπαιδευτικό ή/και ερευνητικό έργο. Σημειώνεται ότι η ακαδημαϊκή τους δραστηριότητα λαμβάνει χώρα παράλληλα με την άσκηση διοικητικών καθηκόντων που τους ανατίθενται από τις οικείες υπηρεσίες. • Η ευρύτητα των αντικειμένων που καλείται να καλύψει σήμερα η κάθε Σχολή/Τμήμα Α.Ε.Ι. σε συνδυασμό με τις αυξημένες ανάγκες για υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, καθώς και η έλλειψη εξειδικευμένου εργαστηριακού διδακτικού και τεχνικού προσωπικού, καθιστούν αναγκαία την αξιοποίηση των Διδακτόρων Ι.Δ.Α.Χ. με βάση τα πραγματικά τους προσόντα. Συνεπώς, στα πλαίσια του νομοσχεδίου για τις θεσμικές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προτείνουμε να υπάρξει κατάλληλη μεταβατική διάταξη που να επιτρέπει την ένταξη των Ι.Δ.Α.Χ. με Διδακτορικό Δίπλωμα σε κατάλληλο κλάδο προσωπικού, τα μέλη του οποίου θα ασκούν εργαστηριακό – εφαρμοσμένο διδακτικό έργο και θα παρέχουν εξειδικευμένη εργαστηριακή και ερευνητική υποστήριξη. Ο κλάδος αυτός θα μπορούσε να είναι είτε ο κλάδος Ε.Ε.ΔΙ.Π., είτε ένας νέος κλάδος προσωπικού με αναβαθμισμένα κριτήρια στελέχωσης. Τονίζουμε ότι η παραπάνω πρόταση είναι προς όφελος των ΑΕΙ αφού: 1. Ενισχύει την εφαρμοσμένη εκπαίδευση και πρακτική άσκηση των φοιτητών. 2. Αξιοποιεί ορθολογικά το υπάρχον προσωπικό. 3. Δεν επιφέρει οικονομική επιβάρυνση, αφού αφορά προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα Α.Ε.Ι. και αμείβεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου του ΠΑ.Σ.Δ.Ι.Δ.Α.Χ.-Α.Ε.Ι. Ο Πρόεδρος Νικόλαος Παπανδρέου Η Γραμματέας Σοφία Κουλοχέρη