Αρχική Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξειςΆρθρο 07 – Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού ΛυκείουΣχόλιο του χρήστη Γιάννης Κακουλίδης | 4 Μαΐου 2020, 03:23
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα ήθελα να σχολιάσω τη σχεδιαζόμενη αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος, με την οποία διαφωνώ απόλυτα. Έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί πολλά κείμενα από συλλογικούς φορείς (μνημονεύω ιδιαίτερα την ΟΛΜΕ και τους Κοσμήτορες Σχολών Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών) και ατομικά από συναδέλφους με πειστικότατα επιχειρήματα σχετικά με τη γενικότερη σημασία της διδασκαλίας των κοινωνικών επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και υπέρ της διατήρησης της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος, στα οποία και παραπέμπω για αναλυτική αναφορά. Επιγραμματικά αναφέρω εδώ: α) ανάπτυξη κριτικής σκέψης και κατανόηση ενός ολοένα και πιο σύνθετου και σε κρίση κοινωνικού περιβάλλοντος, ώστε η έννοια του ενεργού πολίτη να μην αποτελεί απλά σύνθημα β) η ανάπτυξη κριτικής σκέψης και η ορολογία των κοινωνικών επιστημών συμβάλλουν τα μέγιστα στη βελτίωση της έκφρασης και της επίδοσης στην Έκθεση, που αποτελεί επίσης πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα γ) το μάθημα της κοινωνιολογίας προσφέρεται κατεξοχήν για διαθεματικές προσεγγίσεις συνδυαζόμενο με αρκετά μαθήματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δ) το γεγονός ότι στα 183 από τα 315 τμήματα ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών διδάσκεται η κοινωνιολογία και όχι τα λατινικά, στα οποία θα πρόσθετα ε) τη σύσταση της Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (22/5/2018) ότι η ανάπτυξη των ικανοτήτων που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη με στόχο την ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των πολιτών όσον αφορά τις κοινές αξίες, όπως αποτυπώνονται στο άρθρο 2 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελεί βασική ικανότητα στην οποία πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση. Τι θα πρότεινα; Καταρχήν να επισημάνω ότι δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η επιλογή του Υπουργείου να μην περιλάβει ούτε μια λέξη στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου για να τεκμηριώσει τη σκοπιμότητα της απόφασης για αντικατάσταση της Κοινωνιολογίας, σαν να μας λέει «γιατί έτσι μας αρέσει». Νομίζω ότι έχει διαμορφωθεί μια ευρεία συναίνεση πολλών επιστημονικών φορέων και πολιτών για την παράλληλη διατήρηση και των Λατινικών και της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, που είναι και η δική μου πρόταση. Στο νομοσχέδιο ορίζονται τρεις ομάδες προσανατολισμού με τέσσερα επιστημονικά πεδία, γιατί στη μια ομάδα διακρίνονται δύο επιστημονικά πεδία, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, που διαφέρουν κατά ένα μάθημα, Μαθηματικά στο πρώτο, Βιολογία στο δεύτερο. Γιατί ενώ είναι απόλυτα κατανοητό για το Υπουργείο ότι για τον υποψήφιο των Επιστημών Υγείας η Βιολογία είναι πιο χρήσιμο μάθημα απ’ τα Μαθηματικά (και αντίθετα για τον υποψήφιο των Θετικών Επιστημών), δεν μπορεί να κάνει το λογικό βήμα και να αποδεχτεί το ανάλογο και για την ομάδα προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών; Η ομάδα αυτή περιλαμβάνει μια πληθώρα επιστημονικών κλάδων, με αξιόλογες διαφορές μεταξύ τους, που δεν μπορούν να «τσουβαλιάζονται» μαζί στη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων. Όσο είναι αδύνατο να πείσεις κάποιον ότι η Κοινωνιολογία είναι πιο χρήσιμη απ’ τα Λατινικά για τους υποψήφιους των Φιλοσοφικών Σχολών (τουλάχιστο των περισσότερων τμημάτων τους), άλλο τόσο είναι αδύνατο να τον πείσεις ότι τα Λατινικά είναι πιο χρήσιμα απ’ την Κοινωνιολογία για τους υποψήφιους των Σχολών Κοινωνικών, Πολιτικών και Νομικών Επιστημών. Είναι καιρός πια αυτή η ομάδα να διαιρεθεί σε δύο επιστημονικά πεδία, Ανθρωπιστικών Σπουδών (με τέταρτο εξεταζόμενο μάθημα τα Λατινικά) και Κοινωνικών Σπουδών (με τέταρτο εξεταζόμενο μάθημα την Κοινωνιολογία). Για το πώς θα κατανεμηθούν οι πανεπιστημιακές σχολές στα δύο αυτά επιστημονικά πεδία έχουν υποβληθεί ήδη κάποιες προτάσεις, αλλά νομίζω ότι ο αρμοδιότερος όλων να κρίνει ποιο μάθημα είναι πιο χρήσιμο για τους υποψήφιους φοιτητές του είναι οι ίδιες πανεπιστημιακές σχολές. Η νέα ηγεσία του Υπουργείου που έχει δηλώσει ότι για ορισμένα ζητήματα της διαδικασίας εισαγωγής των φοιτητών η άποψη των πανεπιστημίων θα έχει βαρύνουσα σημασία, γιατί δεν ζήτησε τη γνώμη των πανεπιστημιακών σχολών και για το ζήτημα αυτό; Ήδη, όπως προανέφερα, αρκετές Σχολές έχουν τοποθετηθεί υπέρ της Κοινωνιολογίας. Ας το κάνει έστω και τώρα, διαφορετικά δύσκολα θα πείσει ότι στόχος του είναι η καλύτερη ευθυγράμμιση των πανελλαδικών εξετάσεων με το ειδικότερο αντικείμενο κάθε πανεπιστημιακής σχολής ή τμήματος, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση.