Ως προς την επιλογή μαθητών υιοθετείται η μεθοδολογία των εξετάσεων (ή της κλήρωσης για τα Πειραματικά) κάτι το οποίο είναι σωστό και μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Όμως, αυτό θα πρέπει να γίνεται μόνο κατά τη μετάβαση από την Πρωτοβάθμια ( Δημοτικό Σχολείο) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο –Λύκειο)και η είσοδος στο Γυμνάσιο να διασφαλίζει την αποφοίτηση του μαθητή μετά από 6 χρόνια από το ίδιο σχολείο.
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι η επέκταση των εισαγωγικών εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο διασφαλίζει την ισότητα των ευκαιριών, την ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού και την επίτευξη αριστείας. Όμως η αιτιολογική έκθεση φαίνεται να αγνοεί την επίδραση αυτής της απόφασης στη ζωή και την καθημερινότητα των μαθητών που ήδη φοιτούν στα Πρότυπα Γυμνάσια και κατ επέκταση και των οικογενειών τους. Αν δεν εισαχθούν σε Πρότυπο Λύκειο θα πρέπει ν’ αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, ενώ έχουν διαμορφώσει, τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς τους, την εκπαιδευτική και κοινωνική τους ζωή με βάση το συγκεκριμένο σχολείο. Αναλύοντας περαιτέρω τα ζητήματα που θα προκύψουν από την επέκταση των εισαγωγικών εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα εξής:
I. Οι μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων είναι υποχρεωμένοι σε σχέση με τους συμμαθητές τους των υπόλοιπων Γυμνασίων να υποστούν δύο εξεταστικές δοκιμασίες στο τέλος της σχολικής χρονιάς: τις απολυτήριες εξετάσεις για να εισαχθούν στην Α΄ Λυκείου και τις εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο για να διατηρήσουν τη θέση τους σε Πρότυπο Σχολείο. Το αντίστοιχο βιώνουν και οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου άλλων σχολείων που επιθυμούν να δώσουν τις εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπο Λύκειο.
II. Για τους μαθητές που φοιτούν σε Πρότυπα Γυμνάσια και έχουν εισαχθεί σε αυτά τα σχολικά έτη 2018-2019 και 2019-2020 επιβάλλεται αιφνιδιαστική τροποποίηση των όρων με τους οποίους εξετάστηκαν για την εισαγωγή τους σε αυτά. Αναφερόμαστε στους μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου οι οποίοι ενώ όταν έδιναν εξετάσεις γνώριζαν ότι θα συνεχίσουν αυτόματα στο Πρότυπο Λύκειο, τώρα διαφοροποιούνται οι όροι φοίτησης τους.
III. Οι Καθηγητές των Προτύπων Γυμνασίων και οι Διοικήσεις τους θα επιβαρυνθούν με την οργάνωση και υλοποίηση των εισαγωγικών εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο ακολουθώντας τις οδηγίες της ΔΕΠΠΣ, ενώ ήδη έχουν αρκετά βεβαρημένο παιδαγωγικό πρόγραμμα, συμμετέχουν σε διαδικασίες αξιολόγησης ενώ οργανώνουν επί της ουσίας και τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Γυμνάσιο.
IV. Διαστρεβλώνεται η εικόνα του Προτύπου Σχολείου στην τοπική κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα. Ουσιαστικά μεγεθύνεται η εικόνα ενός Προτύπου Λυκείου, το οποίο παρότι έχει ήδη υψηλό επίπεδο μαθητών που θα έρθουν από το Πρότυπο Γυμνάσιο., θα εφαρμόσει μια εξεταστική διαδικασία εισαγωγής για φέρει στους κόλπους τους μαθητές υψηλών δυνατοτήτων από τα Γυμνάσια της περιοχής, αποστερώντας τα από αυτούς.
V. Συνακόλουθα εκπαιδευτικές δραστηριότητες εξωσχολικού χαρακτήρα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της διακριτής ταυτότητας του Προτύπου, όπως για παράδειγμα οι Όμιλοι, θα απολέσουν τη σημαντικότητα τους. Οι μαθητές από την Β΄ Γυμνασίου θα σκέπτονται τις εξετάσεις της επόμενης τάξης για να διασφαλίσουν τη συνέχεια της παρουσίας τους στο Πρότυπο Λύκειο. Συνεπώς κάθε εξωσχολική δραστηριότητα θα θεωρείται περιττή και χάσιμο χρόνου από την προετοιμασία για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Λύκειο.
VI. Στα Πρότυπα σχολεία που λειτούργησαν τις περασμένες δεκαετίες, και ιδιαίτερα στις εποχές εδραίωσης του θεσμού, οι εισαγωγικές εξετάσεις γίνονταν μία φορά, μεταξύ Δημοτικού και Γυμνασίου. Υπήρχαν βέβαια εξαιρετικά απαιτητικές προαγωγικές εξετάσεις μεταξύ των τάξεων.
VII. Ένα ακόμη πρόβλημα που ανακύπτει είναι η ενίσχυση της παραπαιδείας με την δημιουργία νέων «φροντιστηριακών υπηρεσιών» προετοιμασίας για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο, που θα επιβαρύνουν περαιτέρω τον οικογενειακό προϋπολογισμό, τόσο των μαθητών που φοιτούν ήδη σε Πρότυπο Γυμνάσιο όσο και αυτών οι οποίοι θα θελήσουν να εισαχθούν σε αυτό.
Για την διευθέτηση του ζητήματος προτείνεται σε συνέργεια με τις αλλαγές στο άρθρο 13, για τα υπάρχοντα Πρότυπα Γυμνάσια, εφόσον θεωρούνται συνδεδεμένα με τα αντίστοιχα Πρότυπα Λύκεια, να μην απαιτείται για τους μαθητές τους, διαδικασία εισαγωγής μέσω εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο. Η πρόταση αυτή έρχεται κατά αναλογία με την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου για τα συνδεδεμένα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια. όπου δεν απαιτείται επανακλήρωση των θέσεων, και οι μαθητές των Πειραματικών Γυμνασίων εισάγονται απευθείας στο Πειραματικό Λύκειο.
Σε κάθε περίπτωση, η προτεινόμενη μεταβατική διάταξη η οποία απαλλάσσει του μαθητές της φετινής Γ΄ Γυμνασίου από τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο, θα πρέπει να επεκταθεί και να καλύψει τους μαθητές και των υπόλοιπων τάξεων του Γυμνασίου καθώς και αυτούς που θα εισαχθούν φέτος. Αν τελικά επιλεγεί το νέο σύστημα εισαγωγής, αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί στους μαθητές που θα εισαχθούν το σχολικό έτος 2021-2022.
Επίσης στην παράγραφο 2 του άρθρου αναφέρεται ότι τα έξοδα μετακίνησης των μαθητών κατά την φοίτηση τους βαραίνουν τους γονείς. Προτείνουμε τη θέσπιση μειωμένου μαθητικού εισιτηρίου/κάρτας στα δημόσια μέσα συγκοινωνίας διότι πολλοί μαθητές/τριες μένουν σε περιοχές εκτός αυτής του σχολείου τους.
Προτείνουμε επίσης έναν τρόπο εισαγωγής διακεκριμένων μαθητών στην έναρξη των σχολικών περιόδων (π.χ διάκριση σε μαθητικούς επιστημονικούς διαγωνισμούς) σε ποσοστό 5% επί του συνόλου των θέσεων μαθητών που προβλέπεται στο Πρότυπο. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για μετεγγραφές μαθητών από Πρότυπο σε άλλο Πρότυπο ή Πειραματικό (π.χ. θέματα μετεγγραφών από και προς Π.Σ. ) οι λεπτομέρειες των οποίων θα ρυθμίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις.
Ως προς την επιλογή μαθητών υιοθετείται η μεθοδολογία των εξετάσεων (ή της κλήρωσης για τα Πειραματικά) κάτι το οποίο είναι σωστό και μας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Όμως, αυτό θα πρέπει να γίνεται μόνο κατά τη μετάβαση από την Πρωτοβάθμια ( Δημοτικό Σχολείο) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο –Λύκειο)και η είσοδος στο Γυμνάσιο να διασφαλίζει την αποφοίτηση του μαθητή μετά από 6 χρόνια από το ίδιο σχολείο. Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι η επέκταση των εισαγωγικών εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο διασφαλίζει την ισότητα των ευκαιριών, την ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού και την επίτευξη αριστείας. Όμως η αιτιολογική έκθεση φαίνεται να αγνοεί την επίδραση αυτής της απόφασης στη ζωή και την καθημερινότητα των μαθητών που ήδη φοιτούν στα Πρότυπα Γυμνάσια και κατ επέκταση και των οικογενειών τους. Αν δεν εισαχθούν σε Πρότυπο Λύκειο θα πρέπει ν’ αλλάξουν σχολικό περιβάλλον, ενώ έχουν διαμορφώσει, τόσο οι μαθητές όσο και οι γονείς τους, την εκπαιδευτική και κοινωνική τους ζωή με βάση το συγκεκριμένο σχολείο. Αναλύοντας περαιτέρω τα ζητήματα που θα προκύψουν από την επέκταση των εισαγωγικών εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο θα πρέπει να ληφθούν υπόψη και τα εξής: I. Οι μαθητές των Προτύπων Γυμνασίων είναι υποχρεωμένοι σε σχέση με τους συμμαθητές τους των υπόλοιπων Γυμνασίων να υποστούν δύο εξεταστικές δοκιμασίες στο τέλος της σχολικής χρονιάς: τις απολυτήριες εξετάσεις για να εισαχθούν στην Α΄ Λυκείου και τις εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο για να διατηρήσουν τη θέση τους σε Πρότυπο Σχολείο. Το αντίστοιχο βιώνουν και οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου άλλων σχολείων που επιθυμούν να δώσουν τις εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπο Λύκειο. II. Για τους μαθητές που φοιτούν σε Πρότυπα Γυμνάσια και έχουν εισαχθεί σε αυτά τα σχολικά έτη 2018-2019 και 2019-2020 επιβάλλεται αιφνιδιαστική τροποποίηση των όρων με τους οποίους εξετάστηκαν για την εισαγωγή τους σε αυτά. Αναφερόμαστε στους μαθητές της Α΄ και Β΄ Γυμνασίου οι οποίοι ενώ όταν έδιναν εξετάσεις γνώριζαν ότι θα συνεχίσουν αυτόματα στο Πρότυπο Λύκειο, τώρα διαφοροποιούνται οι όροι φοίτησης τους. III. Οι Καθηγητές των Προτύπων Γυμνασίων και οι Διοικήσεις τους θα επιβαρυνθούν με την οργάνωση και υλοποίηση των εισαγωγικών εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο ακολουθώντας τις οδηγίες της ΔΕΠΠΣ, ενώ ήδη έχουν αρκετά βεβαρημένο παιδαγωγικό πρόγραμμα, συμμετέχουν σε διαδικασίες αξιολόγησης ενώ οργανώνουν επί της ουσίας και τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Γυμνάσιο. IV. Διαστρεβλώνεται η εικόνα του Προτύπου Σχολείου στην τοπική κοινωνία και εκπαιδευτική κοινότητα. Ουσιαστικά μεγεθύνεται η εικόνα ενός Προτύπου Λυκείου, το οποίο παρότι έχει ήδη υψηλό επίπεδο μαθητών που θα έρθουν από το Πρότυπο Γυμνάσιο., θα εφαρμόσει μια εξεταστική διαδικασία εισαγωγής για φέρει στους κόλπους τους μαθητές υψηλών δυνατοτήτων από τα Γυμνάσια της περιοχής, αποστερώντας τα από αυτούς. V. Συνακόλουθα εκπαιδευτικές δραστηριότητες εξωσχολικού χαρακτήρα που συμβάλλουν στην ανάπτυξη της διακριτής ταυτότητας του Προτύπου, όπως για παράδειγμα οι Όμιλοι, θα απολέσουν τη σημαντικότητα τους. Οι μαθητές από την Β΄ Γυμνασίου θα σκέπτονται τις εξετάσεις της επόμενης τάξης για να διασφαλίσουν τη συνέχεια της παρουσίας τους στο Πρότυπο Λύκειο. Συνεπώς κάθε εξωσχολική δραστηριότητα θα θεωρείται περιττή και χάσιμο χρόνου από την προετοιμασία για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Λύκειο. VI. Στα Πρότυπα σχολεία που λειτούργησαν τις περασμένες δεκαετίες, και ιδιαίτερα στις εποχές εδραίωσης του θεσμού, οι εισαγωγικές εξετάσεις γίνονταν μία φορά, μεταξύ Δημοτικού και Γυμνασίου. Υπήρχαν βέβαια εξαιρετικά απαιτητικές προαγωγικές εξετάσεις μεταξύ των τάξεων. VII. Ένα ακόμη πρόβλημα που ανακύπτει είναι η ενίσχυση της παραπαιδείας με την δημιουργία νέων «φροντιστηριακών υπηρεσιών» προετοιμασίας για τις εξετάσεις εισαγωγής στο Πρότυπο Λύκειο, που θα επιβαρύνουν περαιτέρω τον οικογενειακό προϋπολογισμό, τόσο των μαθητών που φοιτούν ήδη σε Πρότυπο Γυμνάσιο όσο και αυτών οι οποίοι θα θελήσουν να εισαχθούν σε αυτό. Για την διευθέτηση του ζητήματος προτείνεται σε συνέργεια με τις αλλαγές στο άρθρο 13, για τα υπάρχοντα Πρότυπα Γυμνάσια, εφόσον θεωρούνται συνδεδεμένα με τα αντίστοιχα Πρότυπα Λύκεια, να μην απαιτείται για τους μαθητές τους, διαδικασία εισαγωγής μέσω εξετάσεων στο Πρότυπο Λύκειο. Η πρόταση αυτή έρχεται κατά αναλογία με την πρόβλεψη του σχεδίου νόμου για τα συνδεδεμένα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια. όπου δεν απαιτείται επανακλήρωση των θέσεων, και οι μαθητές των Πειραματικών Γυμνασίων εισάγονται απευθείας στο Πειραματικό Λύκειο. Σε κάθε περίπτωση, η προτεινόμενη μεταβατική διάταξη η οποία απαλλάσσει του μαθητές της φετινής Γ΄ Γυμνασίου από τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πρότυπο Λύκειο, θα πρέπει να επεκταθεί και να καλύψει τους μαθητές και των υπόλοιπων τάξεων του Γυμνασίου καθώς και αυτούς που θα εισαχθούν φέτος. Αν τελικά επιλεγεί το νέο σύστημα εισαγωγής, αυτό θα πρέπει να εφαρμοστεί στους μαθητές που θα εισαχθούν το σχολικό έτος 2021-2022. Επίσης στην παράγραφο 2 του άρθρου αναφέρεται ότι τα έξοδα μετακίνησης των μαθητών κατά την φοίτηση τους βαραίνουν τους γονείς. Προτείνουμε τη θέσπιση μειωμένου μαθητικού εισιτηρίου/κάρτας στα δημόσια μέσα συγκοινωνίας διότι πολλοί μαθητές/τριες μένουν σε περιοχές εκτός αυτής του σχολείου τους. Προτείνουμε επίσης έναν τρόπο εισαγωγής διακεκριμένων μαθητών στην έναρξη των σχολικών περιόδων (π.χ διάκριση σε μαθητικούς επιστημονικούς διαγωνισμούς) σε ποσοστό 5% επί του συνόλου των θέσεων μαθητών που προβλέπεται στο Πρότυπο. Επίσης θα πρέπει να υπάρχει πρόβλεψη για μετεγγραφές μαθητών από Πρότυπο σε άλλο Πρότυπο ή Πειραματικό (π.χ. θέματα μετεγγραφών από και προς Π.Σ. ) οι λεπτομέρειες των οποίων θα ρυθμίζονται με Υπουργικές Αποφάσεις.