Με αφορμή το πολυνομοσχέδιο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και συγκεκριμένα τα άρθρο 18 και 56, που αφορούν την Επιλογή των μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία και την εξαίρεση μόνο της φετινής Γ΄ Γυμνασίου (56 10.β), θα θέλαμε να εκφράσουμε τις ανησυχίες και τη δυσαρέσκειά μας. Ως μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης, που ήδη φοιτούν στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων, έχουμε όλοι υποβληθεί στην επίπονη διαδικασία της προετοιμασίας και των εισαγωγικών εξετάσεων για να κατακτήσουμε επάξια μία θέση σε ένα τόσο καλό και αναγνωρισμένο σχολείο. Η απόφαση αυτή όλων μας, να συμμετέχουμε στη γραπτή δοκιμασία εισαγωγής, βασίστηκε στο ισχύον μέχρι σήμερα νομοθετικό πλαίσιο, που όριζε ότι οι φοιτούντες σε ένα συνδεδεμένο Πρότυπο Σχολείο δικαιούνται 6 χρόνια συνεχούς και αξιόλογης εκπαίδευσης, πρώτα στο Πρότυπο Γυμνάσιο και στη συνέχεια, χωρίς εξετάσεις, στο διασυνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο. Έτσι νιώθουμε ότι η ψήφιση και η εφαρμογή των άρθρων 18 και 56, όσο αναφορά τα Πρότυπα Σχολεία, δεν θα ήταν μία ορθή απόφαση.
Οι αδιάβλητες εισαγωγικές εξετάσεις στην Α’ Γυμνασίου μας άνοιξαν την πόρτα στην Πρότυπη εκπαίδευση. Στη συνέχεια μας δόθηκαν πολλές ευκαιρίες, τις οποίες εμείς αδράξαμε αμέσως. Οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις, σε αρκετές από τις οποίες η ίδια η Υπουργός Παιδείας είχε παραβρεθεί, εκπροσωπώντας το σχολείο μας σε διαγωνισμούς και αποστολές στο εξωτερικό, αριστεύοντας σε απαιτητικά διαγωνίσματα και γραπτές δοκιμασίες, βελτιωθήκαμε και καλλιεργηθήκαμε όχι μόνο ως μαθητές, αλλά και ως άνθρωποι. Παρόλα αυτά, το Υπουργείο φαίνεται να εθελοτυφλεί στο θέμα της καθημερινής απόδειξης της αξίας μας, θέλοντας να εφαρμόσει τον θεσμό της επανεξέτασης στο σχολείο μας.
Με την ισχύουσα νομοθεσία κάθε χρόνο είκοσι έξι νέοι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις για να φοιτήσουν μαζί με τους απόφοιτους του Πρότυπου Γυμνασίου, στην Α’ τάξη του αντίστοιχου Πρότυπου Λυκείου. Με αυτό τον τρόπο, όντως επιτυγχάνεται η ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού που επιθυμεί το Υπουργείο. Επίσης, ο αριθμός φοιτούντων σε Πρότυπα Σχολεία μπορεί να αυξηθεί, εφόσον το Υπουργείο, ως γνωστών, προτίθεται να δημιουργήσει νέα Πρότυπα Σχολεία.
Και αν το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί αυτή την διαδικασία των επανεξετάσεων πραγματικά αναγκαία για τους μαθητές των Πρότυπων Σχολείων, γιατί οι μαθητές των Πειραματικών Γυμνασίων, που εισάγονται σε αυτά μετά από κλήρωση, δεν χρειάζεται να περάσουν ούτε από επιπλέον εξετάσεις, ούτε από εκ νέου κλήρωση για την εισαγωγή τους στο αντίστοιχο Πειραματικό Λύκειο; Υπάρχει σε αυτό ίση μεταχείριση; Δεν προβλέπεται ανανέωση μαθητικού πληθυσμού στα Πειραματικά Σχολεία;
Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα Πρότυπα Γυμνάσια, αξιολογούνται συστηματικά από τους αρμόδιους φορείς. Έχουν δηλαδή κριθεί άξιοι να κρατήσουν την καλή εικόνα αυτών των φημισμένων σχολείων, διατηρώντας το μαθησιακό επίπεδο υψηλό. Επανεξετάζοντας όλους τους μαθητές στα Πρότυπα Γυμνάσια , ισοπεδώνεται όχι μόνο η δική μας δουλειά και προσπάθεια, αλλά και αυτή των καθηγητών μας, καθώς είναι εμφανές ότι το εγχείρημα της Αριστείας δεν προλαβαίνει να ολοκληρωθεί στη διάρκεια μόλις τριών ετών.
Δεν πρέπει να αγνοηθεί ο σημαντικός ρόλος που παίζει η ψυχολογία στην ακαδημαϊκή μας απόδοση. Η απαξίωση των κόπων μας και του έργου μας, η τυχόν απότομη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για δεύτερη φορά, η επανειλημμένη υποβολή μας σε προετοιμασία και εξετάσεις, η διαταραχή των εφηβικών σχέσεων φιλίας και η απουσία ελεύθερου χρόνου, μπορούν να επιδράσουν πολύ αρνητικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα, στη διάθεσή μας και κατ’ επέκταση στο μέλλον μας. Επιπροσθέτως, κλονίζεται η πίστη μας σε θεσμούς και αρχές ενός κράτους δικαίου, που θα έπρεπε να είναι σύμμαχός μας και όχι εχθρός μας.
Επιπλέον, η περίοδος κατά την οποία διαβουλεύεται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, είναι δύσκολη και ψυχολογικά φορτισμένη για όλους. Φανταστείτε πόσο ανήσυχοι, καταπιεσμένοι και αδύναμοι νιώθουμε, αφού μας είναι σχεδόν αδύνατο να εκφράσουμε οργανωμένα και αποτελεσματικά την άποψή μας, ως μαθητική κοινότητα, για κάτι που πρόκειται να επηρεάσει την εκπαίδευση και να διαμορφώσει το μέλλον μας .
Κλείνοντας, επειδή υποστηρίζουμε έμπρακτα το θεσμό των Πρότυπων Σχολείων, θεωρούμε ότι η δημιουργία κι άλλων παρόμοιων σχολείων θα βελτίωνε την εκπαίδευση σε πανελλήνιο επίπεδο, χωρίς όμως αυτό να επηρεάζει εμάς, που έχουμε ήδη κάνει προσωπικές θυσίες, έχουμε ήδη κάνει απαιτητικό αγώνα για την κατάκτηση μίας θέσης σε ένα Πρότυπο Γυμνάσιο και έχουμε ξεκινήσει ένα έργο που δεν γνωρίζουμε αν θα μπορέσουμε να το ολοκληρώσουμε.
Έχουμε την πεποίθηση και την ελπίδα, ότι θα λάβετε υπόψη τα επιχειρήματα και τα αιτήματά μας (αναλυτικότερα ανεπτυγμένα στη δημόσια διαβούλευση του εν λόγω νομοσχεδίου) και στο τέλος θα πράξετε τα δέοντα, με γνώμονα πάντα το καλό των μαθητών.
Με εκτίμηση,
Κανδηλάκης Ηλίας , Καραγιώργος Μάριος, Καράλλης Δημήτρης, Καραμάνη Ηλιάνα, Κούρτης Φίλιππος, Κεχρινιώτης Βασίλης, Κυριακίδου Ανδριάνα, Κωνσταντοπούλου Κλεονική, Κωστοπούλου Ρένα, Κωτσικοπούλου Ευαγγελία, Λιάκου Χριστίνα, Λυμπερόπουλος Κωνσταντίνος, Μαθιουδάκης Νικόλας, Μήλα Ρεβέκκα, Μιχάλαγας Στέφανος, Μουγιάκου Παναγιώτα
Μαθητές της Β’ Τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου Αναβρύτων
Με αφορμή το πολυνομοσχέδιο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» και συγκεκριμένα τα άρθρο 18 και 56, που αφορούν την Επιλογή των μαθητών στα Πρότυπα Σχολεία και την εξαίρεση μόνο της φετινής Γ΄ Γυμνασίου (56 10.β), θα θέλαμε να εκφράσουμε τις ανησυχίες και τη δυσαρέσκειά μας. Ως μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης, που ήδη φοιτούν στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων, έχουμε όλοι υποβληθεί στην επίπονη διαδικασία της προετοιμασίας και των εισαγωγικών εξετάσεων για να κατακτήσουμε επάξια μία θέση σε ένα τόσο καλό και αναγνωρισμένο σχολείο. Η απόφαση αυτή όλων μας, να συμμετέχουμε στη γραπτή δοκιμασία εισαγωγής, βασίστηκε στο ισχύον μέχρι σήμερα νομοθετικό πλαίσιο, που όριζε ότι οι φοιτούντες σε ένα συνδεδεμένο Πρότυπο Σχολείο δικαιούνται 6 χρόνια συνεχούς και αξιόλογης εκπαίδευσης, πρώτα στο Πρότυπο Γυμνάσιο και στη συνέχεια, χωρίς εξετάσεις, στο διασυνδεδεμένο Πρότυπο Λύκειο. Έτσι νιώθουμε ότι η ψήφιση και η εφαρμογή των άρθρων 18 και 56, όσο αναφορά τα Πρότυπα Σχολεία, δεν θα ήταν μία ορθή απόφαση. Οι αδιάβλητες εισαγωγικές εξετάσεις στην Α’ Γυμνασίου μας άνοιξαν την πόρτα στην Πρότυπη εκπαίδευση. Στη συνέχεια μας δόθηκαν πολλές ευκαιρίες, τις οποίες εμείς αδράξαμε αμέσως. Οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις, σε αρκετές από τις οποίες η ίδια η Υπουργός Παιδείας είχε παραβρεθεί, εκπροσωπώντας το σχολείο μας σε διαγωνισμούς και αποστολές στο εξωτερικό, αριστεύοντας σε απαιτητικά διαγωνίσματα και γραπτές δοκιμασίες, βελτιωθήκαμε και καλλιεργηθήκαμε όχι μόνο ως μαθητές, αλλά και ως άνθρωποι. Παρόλα αυτά, το Υπουργείο φαίνεται να εθελοτυφλεί στο θέμα της καθημερινής απόδειξης της αξίας μας, θέλοντας να εφαρμόσει τον θεσμό της επανεξέτασης στο σχολείο μας. Με την ισχύουσα νομοθεσία κάθε χρόνο είκοσι έξι νέοι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις για να φοιτήσουν μαζί με τους απόφοιτους του Πρότυπου Γυμνασίου, στην Α’ τάξη του αντίστοιχου Πρότυπου Λυκείου. Με αυτό τον τρόπο, όντως επιτυγχάνεται η ανανέωση του μαθητικού πληθυσμού που επιθυμεί το Υπουργείο. Επίσης, ο αριθμός φοιτούντων σε Πρότυπα Σχολεία μπορεί να αυξηθεί, εφόσον το Υπουργείο, ως γνωστών, προτίθεται να δημιουργήσει νέα Πρότυπα Σχολεία. Και αν το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί αυτή την διαδικασία των επανεξετάσεων πραγματικά αναγκαία για τους μαθητές των Πρότυπων Σχολείων, γιατί οι μαθητές των Πειραματικών Γυμνασίων, που εισάγονται σε αυτά μετά από κλήρωση, δεν χρειάζεται να περάσουν ούτε από επιπλέον εξετάσεις, ούτε από εκ νέου κλήρωση για την εισαγωγή τους στο αντίστοιχο Πειραματικό Λύκειο; Υπάρχει σε αυτό ίση μεταχείριση; Δεν προβλέπεται ανανέωση μαθητικού πληθυσμού στα Πειραματικά Σχολεία; Ακόμη, οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα Πρότυπα Γυμνάσια, αξιολογούνται συστηματικά από τους αρμόδιους φορείς. Έχουν δηλαδή κριθεί άξιοι να κρατήσουν την καλή εικόνα αυτών των φημισμένων σχολείων, διατηρώντας το μαθησιακό επίπεδο υψηλό. Επανεξετάζοντας όλους τους μαθητές στα Πρότυπα Γυμνάσια , ισοπεδώνεται όχι μόνο η δική μας δουλειά και προσπάθεια, αλλά και αυτή των καθηγητών μας, καθώς είναι εμφανές ότι το εγχείρημα της Αριστείας δεν προλαβαίνει να ολοκληρωθεί στη διάρκεια μόλις τριών ετών. Δεν πρέπει να αγνοηθεί ο σημαντικός ρόλος που παίζει η ψυχολογία στην ακαδημαϊκή μας απόδοση. Η απαξίωση των κόπων μας και του έργου μας, η τυχόν απότομη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος για δεύτερη φορά, η επανειλημμένη υποβολή μας σε προετοιμασία και εξετάσεις, η διαταραχή των εφηβικών σχέσεων φιλίας και η απουσία ελεύθερου χρόνου, μπορούν να επιδράσουν πολύ αρνητικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα, στη διάθεσή μας και κατ’ επέκταση στο μέλλον μας. Επιπροσθέτως, κλονίζεται η πίστη μας σε θεσμούς και αρχές ενός κράτους δικαίου, που θα έπρεπε να είναι σύμμαχός μας και όχι εχθρός μας. Επιπλέον, η περίοδος κατά την οποία διαβουλεύεται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, είναι δύσκολη και ψυχολογικά φορτισμένη για όλους. Φανταστείτε πόσο ανήσυχοι, καταπιεσμένοι και αδύναμοι νιώθουμε, αφού μας είναι σχεδόν αδύνατο να εκφράσουμε οργανωμένα και αποτελεσματικά την άποψή μας, ως μαθητική κοινότητα, για κάτι που πρόκειται να επηρεάσει την εκπαίδευση και να διαμορφώσει το μέλλον μας . Κλείνοντας, επειδή υποστηρίζουμε έμπρακτα το θεσμό των Πρότυπων Σχολείων, θεωρούμε ότι η δημιουργία κι άλλων παρόμοιων σχολείων θα βελτίωνε την εκπαίδευση σε πανελλήνιο επίπεδο, χωρίς όμως αυτό να επηρεάζει εμάς, που έχουμε ήδη κάνει προσωπικές θυσίες, έχουμε ήδη κάνει απαιτητικό αγώνα για την κατάκτηση μίας θέσης σε ένα Πρότυπο Γυμνάσιο και έχουμε ξεκινήσει ένα έργο που δεν γνωρίζουμε αν θα μπορέσουμε να το ολοκληρώσουμε. Έχουμε την πεποίθηση και την ελπίδα, ότι θα λάβετε υπόψη τα επιχειρήματα και τα αιτήματά μας (αναλυτικότερα ανεπτυγμένα στη δημόσια διαβούλευση του εν λόγω νομοσχεδίου) και στο τέλος θα πράξετε τα δέοντα, με γνώμονα πάντα το καλό των μαθητών. Με εκτίμηση, Κανδηλάκης Ηλίας , Καραγιώργος Μάριος, Καράλλης Δημήτρης, Καραμάνη Ηλιάνα, Κούρτης Φίλιππος, Κεχρινιώτης Βασίλης, Κυριακίδου Ανδριάνα, Κωνσταντοπούλου Κλεονική, Κωστοπούλου Ρένα, Κωτσικοπούλου Ευαγγελία, Λιάκου Χριστίνα, Λυμπερόπουλος Κωνσταντίνος, Μαθιουδάκης Νικόλας, Μήλα Ρεβέκκα, Μιχάλαγας Στέφανος, Μουγιάκου Παναγιώτα Μαθητές της Β’ Τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου Αναβρύτων