Η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 18 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου είναι από κάθε άποψη προβληματική.
Αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ασφάλειας δικαίου και της απορρέουσας από αυτό προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη προς το Κράτος καθώς μεταβάλλει αναδρομικά τους όρους βάσει των οποίων οι μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πρότυπο Σχολείο επέλεξαν να διαγωνιστούν και εν τέλει να φοιτήσουν σε αυτά (Ν 4327/2015 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει). Επιπλέον αποτελεί παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ισότητας καθώς μόνο οι μαθητές των Πρότυπων Γυμνασίων αναγκάζονται να υποστούν υποχρεωτικώς εκ νέου εισαγωγικές εξετάσεις για το Πρότυπο Λύκειο που αποτελεί συνδεδεμένη μονάδα με το Γυμνάσιο που ήδη φοιτούν.
Ο θεσμοθέτηση εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο έτσι όπως αυτή προβλέπεται στο εν λόγω άρθρο θα μετατρέψει την Γ΄Γυμνασίου σε ένα έτος προπαρασκευής για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο. Πρακτικά, όλα τα μη εξεταζόμενα μαθήματα θα περάσουν σε δεύτερη μοίρα και εν τέλει θα έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες στην συνολική παιδεία των μαθητών. Οι άριστοι δεν θα κρίνονται από το σύνολο των επιδόσεών τους στα μαθήματα του σχολικού έτους αλλά από την επίδοσή τους και μόνο στα δύο εξεταζόμενα μαθήματα.
Η πιθανή αποτυχία στην εξέταση για την εισαγωγή στο Λύκειο θα υποχρεώσει τους μαθητές σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος με ότι αυτό συνεπάγεται στην ψυχολογία των εφήβων μαθητών.
Τέλος, ευελπιστώντας ότι θα αποσυρθεί η εν λόγω διάταξη, θεωρώ ότι πριν από οποιαδήποτε μελλοντική ανάλογη σκέψη θα πρέπει να έχει προηγηθεί η εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολείων και να ακολουθεί η όποια αξιολόγηση των μαθητών.
Η προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 18 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου είναι από κάθε άποψη προβληματική. Αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ασφάλειας δικαίου και της απορρέουσας από αυτό προστατευόμενης εμπιστοσύνης του πολίτη προς το Κράτος καθώς μεταβάλλει αναδρομικά τους όρους βάσει των οποίων οι μαθητές που ήδη φοιτούν σε Πρότυπο Σχολείο επέλεξαν να διαγωνιστούν και εν τέλει να φοιτήσουν σε αυτά (Ν 4327/2015 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει). Επιπλέον αποτελεί παραβίαση της συνταγματικής αρχής της ισότητας καθώς μόνο οι μαθητές των Πρότυπων Γυμνασίων αναγκάζονται να υποστούν υποχρεωτικώς εκ νέου εισαγωγικές εξετάσεις για το Πρότυπο Λύκειο που αποτελεί συνδεδεμένη μονάδα με το Γυμνάσιο που ήδη φοιτούν. Ο θεσμοθέτηση εξετάσεων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο έτσι όπως αυτή προβλέπεται στο εν λόγω άρθρο θα μετατρέψει την Γ΄Γυμνασίου σε ένα έτος προπαρασκευής για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο Λύκειο. Πρακτικά, όλα τα μη εξεταζόμενα μαθήματα θα περάσουν σε δεύτερη μοίρα και εν τέλει θα έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες στην συνολική παιδεία των μαθητών. Οι άριστοι δεν θα κρίνονται από το σύνολο των επιδόσεών τους στα μαθήματα του σχολικού έτους αλλά από την επίδοσή τους και μόνο στα δύο εξεταζόμενα μαθήματα. Η πιθανή αποτυχία στην εξέταση για την εισαγωγή στο Λύκειο θα υποχρεώσει τους μαθητές σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος με ότι αυτό συνεπάγεται στην ψυχολογία των εφήβων μαθητών. Τέλος, ευελπιστώντας ότι θα αποσυρθεί η εν λόγω διάταξη, θεωρώ ότι πριν από οποιαδήποτε μελλοντική ανάλογη σκέψη θα πρέπει να έχει προηγηθεί η εφαρμογή της αξιολόγησης των σχολείων και να ακολουθεί η όποια αξιολόγηση των μαθητών.